Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pre advies groep 7


Mijn kind weet trouwens het voorlopig advies niet, horen ze niet van de juffen en niet van ons. Geen idee in hoeverre klasgenoten het weten, maar advies krijgen wij echt te horen bij 10 min. Gesprek met de scores. Maar wij mogen de scores niet mee naar huis nemen.

hoe waren de scores in groep 6? Als dochter er zo mee zit is het toch prima om daarnaar te vragen bij de leerkracht? 

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 09:29 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 24-02-2023 om 08:57:

Hier werd trouwens ook gezegd dat bij school van kinds keuze bij gemengd/theoretisch de lesstof in de eerste gewoon op Havo niveau wordt gegeven en je dan met 7 gemiddeld 'gewoon' naar tweede havo kan.

Weet niet of dat bij iedere middelbare zo is, maar daar zijn open dagen voor.

Daarnaast ziet jou kind natuurlijk niet alles wat de leraar ziet mbt andere kinderen. Ook die andere ouders zitten er niet bij in de klas.

Dat de ouders en mijn kind niet alles zien klopt. Maar we leven in een zeer kleine gemeenschap en hebben veel onderling contact, ons kent ons. Afgaande op de rapporten en de bijgeleverde cito uitslagen is het verschil in advies op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd...

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 09:36 Topicstarter

duizel schreef op 24-02-2023 om 09:04:

hoe waren de scores in groep 6? Als dochter er zo mee zit is het toch prima om daarnaar te vragen bij de leerkracht?

Rekenen was in groep 6 een 4. We kwamen van een andere school en qua rekenen ging het hier een stukje anders waardoor er behoorlijk twijfel ontstond. De rest hetzelfde. Altijd 1 of 1+.

Inderdaad is vragen prima. Maar we zijn normaal niet zo snel van het aan de bel trekken. Willen geen zeurouders zijn...

Fien_80 schreef op 24-02-2023 om 09:36:

[..]

Rekenen was in groep 6 een 4. We kwamen van een andere school en qua rekenen ging het hier een stukje anders waardoor er behoorlijk twijfel ontstond. De rest hetzelfde. Altijd 1 of 1+.

Inderdaad is vragen prima. Maar we zijn normaal niet zo snel van het aan de bel trekken. Willen geen zeurouders zijn...

Ik denk dat 'rekenen in groep 6 een IV' de verklaring is van dit advies. Groep 6 telt ook mee. Met een IV in groep 6 en een III in groep 7 voor rekenen snap ik dat de leerkracht twijfelt over HAVO advies. Dat staat los van of het huidige advies past bij wat je dochter uiteindelijk kan.

Het goede nieuws is dat rekenen heel goed te verbeteren is, vaak makkelijker dan begrijpend lezen. Zeker als jullie van een andere school kwamen en de methode hier wat anders is. Als ze (hoge) III-en blijft halen of zelfs naar een II kan voor rekenen, verandert het advies waarschijnlijk nog. Belangrijke vraag is of ze die inzet zélf wil leveren en of ze het belangrijk vindt. Zo niet, dan ook helemaal prima. Dan grote kans dat ze op het VO opstroomt als haar werkhouding goed blijft en puberteit geen roet in het eten gooit.

zo was het hier dus ook vorig jaar. Advies was kader. Misschien mavo. Wij scholen bezocht waar ze dat hebben en dat was niet hier in de buurt. Prima.

afgelopen maandag definitief advies gekregen. Omdat ze rekenen heel goed heeft opgehaald is het havo geworden. Wat?? Havo?? Wij willen niet te hoog inzetten en wilden het advies mavo havo hebben. Dus dat is het geworden. 

Iedereen is na het groep 7 advies omhoog gegaan. Ik snap dat ze voorzichtig moeten zijn. Maar… voor ons nu een ellende. De school waar dochter graag heel wil en waar we alles voor geregeld hebben valt af! Kind is intens verdrietig en nu begint ze pas een beetje in te zien, na een aantal dagen, dat ze heel trots mag zijn. 
Gisteren op stel en sprong afspraken gemaakt met andere scholen. Want ja inschrijven is volgende week… 

mijn advies: houd er rekening mee dat t bog omhoog gaat en dat het echt alle kanten nog op kan. En zet een beetje extra hulp in voor rekenen als dat mogelijk is. Dan zal het advies beter bij jullie kind passen. 

Voor alleen één III en de rest I of I+ zou ik wel minstens havo verwachten ja. Er is eigenlijk alleen op rekenen nog groei mogelijk.

MamaE schreef op 24-02-2023 om 10:12:

Voor alleen één III en de rest I of I+ zou ik wel minstens havo verwachten ja. Er is eigenlijk alleen op rekenen nog groei mogelijk.

Bij ons werd uitgelegd dat middelbare scholen helemaal niet kijken naar dmt, avi, spelling en werkwoordspelling. Ze kijken alleen naar begrijpend lezen en rekenen / wiskunde. 

Als een kind niet goed kan rekenen loopt het op de havo hartstikke vast met wiskunde.

Theekopje schreef op 24-02-2023 om 10:07:



mijn advies: houd er rekening mee dat t bog omhoog gaat en dat het echt alle kanten nog op kan. En zet een beetje extra hulp in voor rekenen als dat mogelijk is. Dan zal het advies beter bij jullie kind passen.

Onze zoon krijgt einde van dit schooljaar zijn advies. En ik weet van voorgaande jaren dat nagenoeg alle kinderen in groep 8 een hoger advies hebben gekregen als dat ze in groep 7 kregen. En dat is vaak met mavo/havo/vwo nog redelijk te ondervangen doordat veel scholen die mavo aanbieden ook havo aan bieden en veel scholen die havo aanbieden ook vwo aanbieden. Maar als je ineens naar mavo gaat vanaf vmbo gemengde leerweg of kader dan moet je vaak toch op zoek naar een andere school.

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 10:57 Topicstarter

Trijsje schreef op 24-02-2023 om 09:45:

[..]

Ik denk dat 'rekenen in groep 6 een IV' de verklaring is van dit advies. Groep 6 telt ook mee. Met een IV in groep 6 en een III in groep 7 voor rekenen snap ik dat de leerkracht twijfelt over HAVO advies. Dat staat los van of het huidige advies past bij wat je dochter uiteindelijk kan.

Het goede nieuws is dat rekenen heel goed te verbeteren is, vaak makkelijker dan begrijpend lezen. Zeker als jullie van een andere school kwamen en de methode hier wat anders is. Als ze (hoge) III-en blijft halen of zelfs naar een II kan voor rekenen, verandert het advies waarschijnlijk nog. Belangrijke vraag is of ze die inzet zélf wil leveren en of ze het belangrijk vindt. Zo niet, dan ook helemaal prima. Dan grote kans dat ze op het VO opstroomt als haar werkhouding goed blijft en puberteit geen roet in het eten gooit.

De wil is er meer dan! De pubertijd.. dat wordt afwachten😉

De oude school had én een andere methodiek maar ook sneeuwden mijn kinderen daar onder. Allebei makkelijk en een tikkeltje onzichtbaar. Je hoort ze niet, geven niet snel eventueel ongemak aan en lopen wel met de meute mee. Niet klagen maar gewoon door...

Een juf gaf het over mijn oudste al duidelijk weer: "je zou haar met gemak kunnen vergeten". Ze scoorde altijd 1, en een enkele keer een 2, voor rekenen t/m groep 4. Daarna kreeg ze een juf die dol was op hoogvliegers en daar vol voor ging en tegen de anderen zei dat ze het niet goed genoeg deden; "kijk eens naar....die had alles goed!" En die is lang blijven hangen bij mijn oudste...helaas kwamen we daar achteraf pas achter. Alles was altijd goed, en voor de vakantie gaf ze aan dat een rapportgesprek niet nodig was want alles was goed. Op de laatste dag meldde ze in het voorbij gaan even dat er wel wat werk aan de winkel was qua rekenen want ze scoorde een 4 op de cito e5. Ze had het niets eens af....later bleek waarom.

Op de nieuwe school zagen ze haar! Ze kan prima rekenen maar twijfelt constant of ze het wel goed doet. Ze heeft het juiste antwoord maar rekent het nog een keer uit, en nog een keer en nog een keer...

Bij een toets gaat dat knopje weer naar de negatieve kant om. Gelukkig wel steeds minder en wordt ze een stukje zekerder. Hopelijk zet dit door maar met haar huidige leraren zie ik dat wel zitten.

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 11:16 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 24-02-2023 om 07:01:

Wij kunnen hier allemaal heel veel van vinden, maar de beste stuurlui staan aan wal. De leraar ziet je kind natuurlijk iedere dag. Die ziet de werkhouding, de fouten, de goede dingen en daar zou ik meer vertrouwen in hebben.

Eens!

Ze gaf aan dit alleen op cito score te baseren/adviseren. Als rekenen omhoog ging zou ze zeker Havo kunnen.

Toen mijn dochter beteuterd keek en na wat aandringen aangaf wat er was, ze wil dolgraag naar het VWO, zei juf dat ze haar dat ook wel ziet doen. 

Verwarring compleet! 

Hier een dochter in de brugklas Vwo, rekenen was bij haar ook altijd een III en de rest hoger. Ze heeft rekenen altijd lastig gevonden, maar school zag echt een Vwo kind in haar, wij twijfelden, maar dat blijkt onterecht, ze doet het prima, zelfs voor wiskunde staat ze ruim voldoende. Wiskunde heeft ook niet alles met rekenen te maken, ik kan heel goed rekenen, maar van wiskunde maakte ik niks en bij mijn man was het net andersom. Toen ik me op het HBO wat meer in wiskunde ging verdiepen en er ook bijles in had ging het wel een stuk beter dan op het vo.

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 11:36 Topicstarter

Yaron schreef op 24-02-2023 om 11:28:

Hier een dochter in de brugklas Vwo, rekenen was bij haar ook altijd een III en de rest hoger. Ze heeft rekenen altijd lastig gevonden, maar school zag echt een Vwo kind in haar, wij twijfelden, maar dat blijkt onterecht, ze doet het prima, zelfs voor wiskunde staat ze ruim voldoende. Wiskunde heeft ook niet alles met rekenen te maken, ik kan heel goed rekenen, maar van wiskunde maakte ik niks en bij mijn man was het net andersom. Toen ik me op het HBO wat meer in wiskunde ging verdiepen en er ook bijles in had ging het wel een stuk beter dan op het vo.

Dat hoor ik van velen en een bevriende basisschoolleraar vertelde gisteren ook dat ze dat vaak zien. Zelf ken ik het ook, ik was op de basisschool ook geen rekenwonder maar wiskunde op het VWO deed ik fluitend. 

Decembermamma schreef op 24-02-2023 om 10:23:

[..]

Als een kind niet goed kan rekenen loopt het op de havo hartstikke vast met wiskunde.

Dat ligt aan waar het probleem zit. Wiskunde is met een rekenmachine dus dat helpt een hoop.

Het kan ook andersom met rekenen/wiskunde. Mijn dochter haalde met de cito's altijd I voor rekenen en nu op het VWO is wiskunde 1 van haar zwakste vakken. En wiskunde is zeker niet allemaal met een rekenmachine.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.