Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pre advies groep 7


Fien_80 schreef op 24-02-2023 om 11:16:

[..]

Eens!

Ze gaf aan dit alleen op cito score te baseren/adviseren. Als rekenen omhoog ging zou ze zeker Havo kunnen.

Toen mijn dochter beteuterd keek en na wat aandringen aangaf wat er was, ze wil dolgraag naar het VWO, zei juf dat ze haar dat ook wel ziet doen.

Verwarring compleet!

Hoezo? Juf kan toch prima denken dat het er wel in zit, maar de scores wijzen dat op dit moment niet uit. Dan is het toch juist motivatie als juf zegt dat het er wel in zit? Als ze had gezegd dat het er niet in zit, was het wellicht ook niet goed geweest.


Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 13:50 Topicstarter

Elpisto schreef op 24-02-2023 om 13:18:

[..]

Hoezo? Juf kan toch prima denken dat het er wel in zit, maar de scores wijzen dat op dit moment niet uit. Dan is het toch juist motivatie als juf zegt dat het er wel in zit? Als ze had gezegd dat het er niet in zit, was het wellicht ook niet goed geweest.


De verwarring zit 'm in het verschil. T of VWO vinden we nogal een verschil en dat dat verschil 'm dan alleen in het rekenen zit. 

Ik zeg ook niet dat ik dat niet goed vind. Ik zeg dat dat verwarrend is.

Als ze had gezegd dat het er niet in zit is dat dikke prima.

Fien_80 schreef op 24-02-2023 om 13:50:

[..]

De verwarring zit 'm in het verschil. T of VWO vinden we nogal een verschil en dat dat verschil 'm dan alleen in het rekenen zit.

Ik zeg ook niet dat ik dat niet goed vind. Ik zeg dat dat verwarrend is.

Als ze had gezegd dat het er niet in zit is dat dikke prima.

Nou ja, je geeft zelf aan dat het niet zozeer in het niet kunnen rekenen zit, maar dat ze blijft hangen in een som en blijft narekenen. Het feit dat juf zegt dat VWO er misschien wel in zit, is wellicht dan omdat juf dezelfde constatering doet als die jullie doen. 

Dus krijg je op basis van je scores een pre-advies. Je zou kunnen discussiëren of dat idd misschien niet mavo/havo zou moeten zijn, maar wetende dat rekenen zo zwaar meetelt, zou je wat kunnen zeggen voor het VMBO-TL advies. Het is zoals ik het lees namelijk niet dat je kind niet kan rekenen. Ik vind het niet zo gek dat juf dan zegt dat VWO er wel in zit. 

Due-scimmie schreef op 24-02-2023 om 07:01:

Wij kunnen hier allemaal heel veel van vinden, maar de beste stuurlui staan aan wal. De leraar ziet je kind natuurlijk iedere dag. Die ziet de werkhouding, de fouten, de goede dingen en daar zou ik meer vertrouwen in hebben.

Tja een leraar zit er soms ook naast.

Onderpresteren kan er ook aan de hand zijn. Mijn dochter was volgens hen een vmbo kind. Ze zit op de universiteit. Gelukkig ken ik zelf mijn kind het beste.

Als je als docent denkt dat vwo er wel in zit, zou ik niet vmbo-tl adviseren. Dat verschil is wel heel erg groot. Ik snap wel dat dit erg verwarrend is voor jullie en kind.

Ik zou vooral inzetten op het omhoog krijgen van de rekencito’s. Is ze misschien faalangstig wat betreft rekenen? Misschien daar dan mee aan de slag. Het zou zonde zijn als het bij dit advies blijft. Met een 1+ voor begrijpend lezen zal ze zich waarschijnlijk erg gaan vervelen op het vmbo.
Verder goed om te kijken naar middelbare scholen waar je relatief makkelijk op kunt stromen. Dat is niet overal zo.

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 18:47 Topicstarter

Rome schreef op 24-02-2023 om 15:52:

Ik zou vooral inzetten op het omhoog krijgen van de rekencito’s. Is ze misschien faalangstig wat betreft rekenen? Misschien daar dan mee aan de slag. Het zou zonde zijn als het bij dit advies blijft. Met een 1+ voor begrijpend lezen zal ze zich waarschijnlijk erg gaan vervelen op het vmbo.
Verder goed om te kijken naar middelbare scholen waar je relatief makkelijk op kunt stromen. Dat is niet overal zo.

Faalangst speelt zeker. Qua rekenen enorm! 

We gaan ook zeker kijken naar hulp bij het opkrikken van haar zelfvertrouwen want dat ontbreekt over de hele linie.

Maar als ik je goed begrijp zit ze pas vanaf groep 6 op deze basisschool? Het kan ook zijn dat ze wat voorzichtig zijn omdat ze haar nog niet zo lang kennen en gewoon nog wat meer zicht willen krijgen op haar kunnen. 

Ik werk als teamleider brugklassen op een VO-school en zie leerlingen met soortgelijke Cito’s zowel in een mavo/havo- als in een havo/vwo-brugklas starten. Waarschijnlijk weegt de leerkracht dus andere factoren mee. Ik vind je allesbehalve een ‘zeurouder’ als je nog een doorvraagt wat de leerkracht nog als ontwikkelpunten ziet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.