Omavis
11-06-2025 om 09:05
Problemen gastouderbureau
sinds enige tijd woont onze kind met kleinkind bij ons in huis. Toen ze weer aan t werk ging werd er gezocht naar n passende oplossing voor de opvang en wat was mooier dan dat oma n deel voor de rekening nam. Via n ( inmiddels ex-) kennis met n eigen Gastouderbureau schreven we ons beide in. Was geen probleem. Controle gemeente waar we volledig open kaart gaven, geen probleem. Verplichte aanpassingen gedaan en gestart met de opvang.
Tot dat er n andere dame van de gemeente kan en zei dit mag niet.
Je mag geen kind opvangen dat op t zelfde adres woont, ook als t niet je eigen kind is.
Kortom de boel weer stop gezet, maar het muisje had wel n staartje.
Dochterlief kreeg n mooie rekening van de belasting omdat ze onterecht kinderopvangtoeslag had gekregen.
Die rekening willen we nu graag neerleggen bij t gastouderbureau.
In hun voorwaarden staat immers dat zij zorgen dat alles juridisch in orde is.
Is er iemand bekend met dit probleem en zo ja hoe hebben jullie dit aangepakt

tsjor
11-06-2025 om 09:13
Nee, maar ik vrees dat je hiervoor toch een advocaat zult moeten inschakelen. Het gastouderbureau zal aangeven dat 'juridisch in orde' niet gaat over de aanvraag bij de belastingdienst. Wellicht moet je dochter alles terugvragen, dus niet alleen wat de belastingdienst terugvraagt. Met andere woorden: voer voor advocaten.

Edjekroketje
11-06-2025 om 09:14
Geen ervaring mee, maar als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik die inschakelen of anders via andere kanalen proberen uit te zoeken wat je positie is.

Kimdekim
11-06-2025 om 09:33
Hoort de claim dan niet bij de gemeente die aangaf dat dit in orde was?

Bloem75
11-06-2025 om 09:41
Kimdekim schreef op 11-06-2025 om 09:33:
Hoort de claim dan niet bij de gemeente die aangaf dat dit in orde was?
De gemeente gaat toch enkel om de controle van de "werkplek" waar kinderen opgevangen worden en waardoor er een LRK nummer wordt uitgegeven?
Zij zijn echt niet op de hoogte van de voorwaarden van het verkrijgen van de kinderopvangtoeslag van de belastingdienst Toeslagen
To, of beter haar dochter, had dit na moeten vragen bij Toeslagen.

Meander
11-06-2025 om 09:44
Een rekening? Of moet ze gewoon de ontvangen toeslag terug betalen? Als het goed is betaalt je dochter jou van die toeslag. Mogelijk kun jij dan afzien van deze financiële vergoeding voor de oppas op je kleinkind. Of liep dat via het gastouderbureau?
Sowieso een wonderlijke constructie: betaald krijgen voor de zorg van je eigen kleinkind dat bij je in huis woont.
En ja ik snap dat je dochter de toeslag wel krijgt als haar kind naar professionele opvang gaat. Maar pff, als we als hieraan gaan beginnen, opa's en oma's van het belastinggeld gaan uitbetalen. Het zal vast gebeuren, maar ik vind het wonderlijk.

Bloem75
11-06-2025 om 09:53
Meander schreef op 11-06-2025 om 09:44:
Een rekening? Of moet ze gewoon de ontvangen toeslag terug betalen? Als het goed is betaalt je dochter jou van die toeslag. Mogelijk kun jij dan afzien van deze financiële vergoeding voor de oppas op je kleinkind.
Sowieso een wonderlijke constructie: betaald krijgen voor de zorg van je eigen kleinkind dat bij je in huis woont.En ja ik snap dat je dochter de toeslag wel krijgt als haar kind naar professionele opvang gaat. Maar pff, als we als hieraan gaan beginnen, opa's en oma's van het belastinggeld gaan uitbetalen...
Zoals ik het lees is de toeslag teruggevorderd.
To's dochter betaalt het gastouderbureau en het gastouderbureau betaalt vervolgens To (oma).
Dochter krijgt toeslag en betaalt met dit geld het bureau van de toeslag en haar eigen bijdrage. In de factuur zitten ook de bureaukosten.
Maar omdat dochter met kind bij oma wonen is er geen recht op toeslag omdat ze een "huishouden" vormen. Het staat ook expliciet in de wet.
Artikel 1.1 wet op de kinderopvang
gastouder: degene van 18 jaar of ouder die gastouderopvang biedt, met uitzondering van degene:
die op hetzelfde woonadres staat ingeschreven in de basisregistratie personen als de ouder of diens partner van het kind aan wie opvang wordt geboden,
To, je dochter kan eventueel in bezwaar bij Toeslagen. Misschien als er een erg schrijnende situatie ontstaat waardoor de terugvordering onevenredig kan uitpakken, kunnen ze wellicht, met toepassing van de menselijke maat, de terugvordering matigen? Ik geef het weinig kans maar ik ken natuurlijk niet alle feiten en omstandigheden. Het valt altijd te proberen.

tsjor
11-06-2025 om 09:59
Aan oma-gastouders worden dezelfde eisen gesteld als aan 'professionele' gastouders, dus oma wordt dan professional.
Het probleem is inderdaad dat dochter/moeder bij oma woont. Vraag is of dit probleem afgedekt had moeten worden door het gastouderbureau.

Schemerlampje
11-06-2025 om 10:03
Bloem75 schreef op 11-06-2025 om 09:53:
[..]
Zoals ik het lees is de toeslag teruggevorderd.
To's dochter betaalt het gastouderbureau en het gastouderbureau betaalt vervolgens To (oma).
Dochter krijgt toeslag en betaalt met dit geld het bureau van de toeslag en haar eigen bijdrage. In de factuur zitten ook de bureaukosten.
Maar omdat dochter met kind bij oma wonen is er geen recht op toeslag omdat ze een "huishouden" vormen. Het staat ook expliciet in de wet.
Artikel 1.1 wet op de kinderopvang
gastouder: degene van 18 jaar of ouder die gastouderopvang biedt, met uitzondering van degene:
die op hetzelfde woonadres staat ingeschreven in de basisregistratie personen als de ouder of diens partner van het kind aan wie opvang wordt geboden,
Maar Oma is toch geen ouder, noch de partner van de ouder.
Ik ben in een grijs verleden ook gastouder geweest en toen kon je zowel gastouder zijn in je eigen huis als in het huis van het kind. Maar dat is 17 jaar geleden, de regels zijn sindsdien nog al veranderd. Mijn huis hoefde toen nog niet gekeurd te worden en nog meer regels waar je nu aan moet voldoen, waren er toen nog niet.

Bloem75
11-06-2025 om 10:08
Schemerlampje schreef op 11-06-2025 om 10:03:
[..]
Maar Oma is toch geen ouder, noch de partner van de ouder.
Ik ben in een grijs verleden ook gastouder geweest en toen kon je zowel gastouder zijn in je eigen huis als in het huis van het kind. Maar dat is 17 jaar geleden, de regels zijn sindsdien nog al veranderd. Mijn huis hoefde toen nog niet gekeurd te worden en nog meer regels waar je nu aan moet voldoen, waren er toen nog niet.
Je leest de wettekst verkeerd. De gastouder( oma) mag niet op hetzelfde adres ingeschreven staan als de ouder van het kind waar toeslag voor wordt uitgekeerd
En ja, je kan gastouder zijn van je eigen kleinkind als je niet op hetzelfde adres staat ingeschreven. Jij woonde vermoedelijk niet bij je kind en kleinkind toendertijd. Je mag dan je kleinkind zowel in je eigen huis opvangen maar ook bij je kleinkind aan huis. Zolang je maar ergens anders woont/ingeschreven staat.

Schemerlampje
11-06-2025 om 10:12
Bloem75 schreef op 11-06-2025 om 10:08:
[..]
Je leest de wettekst verkeerd. De gastouder( oma) mag niet op hetzelfde adres ingeschreven staan als de ouder van het kind waar toeslag voor wordt uitgekeerd
En ja, je kan gastouder zijn van je eigen kleinkind als je niet op hetzelfde adres staat ingeschreven. Jij woonde vermoedelijk niet bij je kind en kleinkind toendertijd. Je mag dan je kleinkind zowel in je eigen huis opvangen maar ook bij je kleinkind aan huis. Zolang je maar ergens anders woont/ingeschreven staat.
Oh ja, ik zie nu wat er bedoeld wordt. Ik was overigens geen gastouder voor een kleinkind, maar voor de kinderen van een vriendin.

Broadway
11-06-2025 om 10:24
de wettekst lijkt mij duidelijk en daarmee denk ik dat jullie pech hebben en er idd onterecht toeslagen ontvangen zijn.

AnnaPollewop
11-06-2025 om 10:46
Zo te lezen hadden allebei de mensen van de gemeente gelijk: het mag wel degelijk, deze vorm van opvang; maar ze heeft geen recht op kinderopvangtoeslag.
Tenzij het gastouderbureau ook over het aanvragen van de KOT zegt te gaan, kun je daar ook niks verhalen. Toeslagen hangen altijd af van je persoonlijke omstandigheden en dat is dus hun niet te verwijten. Jullie hadden dat zelf uit moeten zoeken bij de aanvraag.
Aan jullie de keuze hoe nu verder. Maar op dit punt zullen jullie je verlies moeten nemen. Goede les voor de volgende keer.

absor
11-06-2025 om 11:59
lijkt mij logisch dat dat de toeslagen terug betaald moeten worden. Maar kan me voorstellen dat het zuur voelt en financieel niet uitkomt. Je kan een betalingsregeling voorstellen bij de belastingdienst mijn ervaring is dat dat af te spreken is