Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Problemen gastouderbureau

Het lijkt me heel frustrerend dat niemand jullie hiervoor gewaarschuwd heeft. De gemeente heeft eigenlijk alleen een rol in het registreren van de opvanglocatie (landelijk register kinderopvang). Bij het gastouderbureau had je wellicht wel de kennis van de wet kunnen verwachten, maar ik denk dat jullie dan nog steeds zelf aansprakelijk zijn voor het terugbetalen van de onterecht ontvangen kinderopvangtoeslag. Je zou met het juridisch loket kunnen overleggen of het zin heeft om de kosten die het gastouderbureau zelf in rekening heeft gebracht voor hun diensten terug te eisen (maar is dat echt de moeite waard? Ik denk dat maar een klein deel van de kinderopvangtoeslag gegaan is naar de diensten van het gastouderbureau). 

absor schreef op 11-06-2025 om 11:59:

lijkt mij logisch dat dat de toeslagen terug betaald moeten worden. Maar kan me voorstellen dat het zuur voelt en financieel niet uitkomt. Je kan een betalingsregeling voorstellen bij de belastingdienst mijn ervaring is dat dat af te spreken is

De dochter van To hoeft daar zelfs niet eens voor te bellen. Op de terugvorderingsbrief staat een goede uitleg.

Of het bedrag in 1x terugbetalen of het bedrag door 24 maanden delen en het eerste bedrag betalen voor het termijn wat op de brief aangegeven staat. Je hebt dan automatisch een betalingstegeling. Wel elke maand echt op tijd betalen anders vervalt de betalingsregeling automatisch. In dat geval, wel bellen dan start de betalingsregeling weer.

Is het maandelijkse termijnbedrag toch nog te hoog voor dochter? Dan wel bellen voor een persoonlijk betalingsplan. Maar, daar moet je heel veel papieren voor invullen om je draagkracht vast te laten stellen. En aangezien dochter bij haar moeder inwoont, zullen ze haar draagkracht echt hoog vaststellen. Dus denk niet dat dat zin heeft. 

Allemaal heel zuur maar de wet wil voorkomen dat een huishouden op één adres op deze manier van elkaar kunnen profiteren en allemaal maar toeslagen kunnen krijgen. Oma kan prima gastouder zijn maar niet voor haar eigen kleinkind die inwoont. 

Alleen de onterecht ontvangen kinderopvangtoeslag terugvragen van het gastouderbureau zal niet de goede weg zijn, omdat dat in principe een overeenkomst is tussen je dochter en de belastingdienst. Denk ik. Maar je wijst op een contract met het gastouderbureau waarin staat dat zij de juridische aspecten goed zullen regelen. Mogelijk kan dat een aanknopingspunt zijn om de hele bijdrage terug te vragen van het gastouderbureau. Je hebt betaald voor iets wat niet volgens afspraken geregeld is. Blijft de vraag of de kinderopvangtoeslag daar ook onder valt. 
Echt, het is voer voor advocaten. 

Het lijkt me heel logisch dat je geen kinderopvangtoeslag kunt ontvangen voor het passen op een kind dat bij je thuis woont. Dan zouden alle thuisblijfouders dat dus ook kunnen aanvragen als ze zich inschrijven als gastouder.
Het lijkt me ook niet de bedoeling dat we alle vormen van informele opvang met belastinggeld gaan financieren.

Als een gastouder zelf kinderen heeft, dan tellen die mee bij het aantal kinderen dat je mag opvangen, maar je krijgt geen toeslag voor je eigen kinderen op te vangen.

Deze regeling is inderdaad om te voorkomen dat er belastinggeld gaat naar gebruikelijke opvang. Dan kan je als huisvrouw dus betaald je kinderen opvangen. En ook de opvang door grootouders is jaren geleden aan banden gelegd. Die kregen opeens geld voor iets dat ze daarvoor gewoon gratis deden. Ook dit geval van To is dubieus. Waarom zou oma betaald moeten worden om op te passen? Tenzij oma een eigen gastouder opvang had of heeft. Waarbij ook andere kinderen komen of er echt sprake was van professionele opvang. Dit is gewoon gebruikelijke zorg. Of kind van to bijvoorbeeld een bijzondere zorgbehoefte heeft (dan is middels pgb wat mogelijk). 

Izza schreef op 11-06-2025 om 14:42:

Deze regeling is inderdaad om te voorkomen dat er belastinggeld gaat naar gebruikelijke opvang. Dan kan je als huisvrouw dus betaald je kinderen opvangen. En ook de opvang door grootouders is jaren geleden aan banden gelegd. Die kregen opeens geld voor iets dat ze daarvoor gewoon gratis deden. Ook dit geval van To is dubieus. Waarom zou oma betaald moeten worden om op te passen? Tenzij oma een eigen gastouder opvang had of heeft. Waarbij ook andere kinderen komen of er echt sprake was van professionele opvang. Dit is gewoon gebruikelijke zorg. Of kind van to bijvoorbeeld een bijzondere zorgbehoefte heeft (dan is middels pgb wat mogelijk).

Ik vind het ook dubieus , snap ook niet dat to het zelf niet snapt 

Bovendien moet je tegenwoordig een diploma hebben om erkent gastouder te zijn

Miepjecody schreef op 11-06-2025 om 15:17:

[..]

Ik vind het ook dubieus , snap ook niet dat to het zelf niet snapt

Bovendien moet je tegenwoordig een diploma hebben om erkent gastouder te zijn

Ja, en terecht. Het lijkt me ook dat je als gastouder meerdere kinderen moet kunnen opvangen, zeker als je via een bureau dingen geregeld hebt. 

Volkomen logisch dat je in dit geval geen recht hebt op KOT. Zou wat zijn zeg als je via een inwonende opa/oma/broer/zus of wie dan ook een heleboel geld kan binnenhalen. 
Ik denk dat jullie zelf verantwoordelijk zijn. Het gastouderbureau zorgt er voor dat de gastouder aan alle wettelijke eisen voldoet om gastouder te mogen zijn. De gemeente controleert dit. Beiden hebben dat gedaan. Je vraagt zelf KOT aan, dan moet je ook zelf checken of je daar wel recht op hebt. 

Een belangrijke reden waarom de overheid zulke vormen van ondersteuning financiert is vaak, dat het goedkoper is dan andere vormen van zorg. Het maximaal vergoede tarief voor kinderopvang is 10,71 per uur, voor een gastouder 8,10. 
Het verschil tussen gastouder zijn en 'gewoon' oma is dat er afspraken moeten liggen, dat oma in die tijd niet iets anders kan gaan doen, dat zij bepaalde kwalificaties moet halen en dat haar huis bekeken wordt of het geschikt is. 
Let wel, stel dat iemand twee kinderen opvangt als gastouder, dan zit je al aan het minimumuurloon. Dan verdient de overheid 2x 2,60 per uur, per dag wordt 10 uur gerekend, als het om twee dagen per week gaat zou dat al een verdienste zijn van ongeveer 50 euro per week. Kan aardig optellen. Misschien een idee om elke ouder de kans te geven om 'gastouder' te zijn? 

tsjor schreef op 12-06-2025 om 08:07:

Een belangrijke reden waarom de overheid zulke vormen van ondersteuning financiert is vaak, dat het goedkoper is dan andere vormen van zorg. Het maximaal vergoede tarief voor kinderopvang is 10,71 per uur, voor een gastouder 8,10.
Het verschil tussen gastouder zijn en 'gewoon' oma is dat er afspraken moeten liggen, dat oma in die tijd niet iets anders kan gaan doen, dat zij bepaalde kwalificaties moet halen en dat haar huis bekeken wordt of het geschikt is.
Let wel, stel dat iemand twee kinderen opvangt als gastouder, dan zit je al aan het minimumuurloon. Dan verdient de overheid 2x 2,60 per uur, per dag wordt 10 uur gerekend, als het om twee dagen per week gaat zou dat al een verdienste zijn van ongeveer 50 euro per week. Kan aardig optellen. Misschien een idee om elke ouder de kans te geven om 'gastouder' te zijn?

Elke ouder en niet ouder heeft die kans al mits het kind niet op hetzelfde adres staat ingeschreven. Het is een beroepskeuze. Je zorgt voor je eigen kind dat sponserd de overheid al via kinderbijslag en belastingkortingen.

tsjor schreef op 12-06-2025 om 08:07:

Ze verdienen dan geen 2,60 per uur toch? Ze besparen dat geld ten opzichte van wanneer het kind naar de opvang zou gaan. Maar als ouders nu zelf voor hun eigen kind zorgen doen ze dat onbetaald (terecht). Waardoor de overheid 8,10 per uur verliest als elke ouder 'gastouder' is. 

Misschien ben ik de enige, maar ik vind het raar dat er bij Toeslagen niet een systeem gaat piepen als gastouder en ouder op hetzelfde adres staan ingeschreven bij de gemeente, tijdens de aanvraag van de toeslag. En je dan dus een bericht krijgt dat je de toeslag niet krijgt om deze reden, en je dus ook niet hoeft terug te betalen omdat je het niet gekregen hebt.

Ik vind het oplichting en terecht dat je moet terugbetalen.

Netherfield schreef op 12-06-2025 om 12:48:

Misschien ben ik de enige, maar ik vind het raar dat er bij Toeslagen niet een systeem gaat piepen als gastouder en ouder op hetzelfde adres staan ingeschreven bij de gemeente, tijdens de aanvraag van de toeslag. En je dan dus een bericht krijgt dat je de toeslag niet krijgt om deze reden, en je dus ook niet hoeft terug te betalen omdat je het niet gekregen hebt.

dat zou een leuke feature zijn, maar de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de aanvrager en door zulke piepjes in te bouwen, bouw je ook een potentiële verantwoordelijkheid voor de uitvoeringsinstantie in "want piepje ging niet dus ik kon er niks aan doen" en dat moet je altijd zien te voorkomen. 

Netherfield schreef op 12-06-2025 om 12:48:

Dat komt nou eenmaal door de politieke keuze om toeslagen altijd eerst uit te keren en dan pas te gaan kijken of het terecht was en vervolgens weer terug te gaan vorderen. Ja, is een stom systeem dat voor veel ellende zorgt, maar dat is een politieke keuze van de 2e Kamer en niet eentje van de dienst Toeslagen. Wees verzekerd dat dat toendertijd en ook voortdurend onder de aandacht gebracht is en ook nu nog wordt, maar dat heeft niet tot herziening geleid. Want enerzijds wil men de kiezer te vriend houden en dus direct kunnen uitkeren (aan knopjes draaien en toeslagen verhogen), maar anderzijds wil men de andere kiezer te vriend houden en dus scheppen geld uitgeven om te controleren of iemand niet bij inzien en twee jaar terugkijkend toch 2 euro teveel gehad heeft en dat dan weer terugvorderen met boetes en gerechtelijke vervolging. Dus vandaar.

Zou je gewoon besluiten iedere volwassen Nederlander een basisinkomen van 1500 Eu te geven dan kon heel veel ICT op de schroothoop en een heleboel ambtenaren naar huis (ook van het UWV bijvoorbeeld...), maar dan zouden ook veel Nederlanders zitten te knarsetanden dat ze vinden dat zij zelf natuurlijk wel, maar de ander waarschijnlijk niet recht op dat geld heeft. Dus dat gaat niet gebeuren en dus blijft alles supercomplex en heel duur in de uitvoering en blijven er ongelukken gebeuren. Mij niet bellen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.