Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Turnmoeder

Turnmoeder

07-12-2011 om 10:15

Problemen met turnend kind

Mijn dochter is nogal fanatiek turnster. Ze zit ook op selectie, wat ze erg leuk vindt. Ze is geen overdreven talent, maar komt op haar niveau best leuk mee. Nu is het zo dat wij als ouders niet erg achter de selectie (meer) staan. Het heeft nogal een verleden (zie ook vorige draadjes waar dit aan de orde kwam).
Veranderen van club (of stoppen) wat we eigenlijk van plan waren is toch maar niet gedaan. Mijn dochter heeft een hartsvriendin daar die ze dus alleen maar dar ziet. Ook is de alternatieve club van twijfelachtige kwaliteit (die rotzooien maar wat aan en na twee proeflessen hebben we toch maar besloten om de overstap niet te doen).
Maar helaas lopen we nu weer tegen een paar vervelend dingen aan waar ik toch ook een andere mening over zou willen horen.
Binnenkort staat er een oefenwedstrijd op het programma, maar omdat dochter een paar weken geleden klaagde over pijn in haar liesstreek zijn we afgelopen week naar de fysio geweest. Deze fysio komt in de turnzaal maar is niet van de club. Zij zegt dat de blessure door overbelasting komt en vrij zeldzaam is voor haar leeftijd (10). Ik vermoed zelf dat ze meerdere keren over haar grenzen is gegaan (ze is nogal een pleaser en doet alles wat de juf zegt) en dat de trainer haar niet serieus heeft genomen toen ze over de pijn klaagde. Omdat ze binnenkort die wedstrijd heeft "moest" ze dus gewoon al haar oefeningen doen. Op mijn aandringen heeft ze de belastende onderdelen overgeslagen (van mij mag ze nooit over haar pijngrens heen) dus heeft ze steeds halve oefeningen gedaan.
Nu denkt de trainer dat ze best mee kan doen en dan wel al die onderdelen. De fysio zegt dat ze voorzichtig moet doen (tja lekker vaag advies) en ik vind dat ze niet mee moet doen (dikke tranen bij dochter).
Eigenlijk ben ik best boos dat ze ondanks peperdure trainingen nu een blessure heeft door overbelasting en verkeerd trainen (volgens de fysio mist ze romp-stabiliteit?). En dan de "het valt wel mee" houding van die trainers; ik begrijp dat niet goed. Ik vind een overbelastings-blessure bij een kind van 10 sowieso belachelijk.
Ik vind dat je van een club waar je zoveel moet betalen (meer dan 100 euro per maand) gewoon een veel professionelere houding zou verwachten. Communicatie is er niet. Ik weet dat trainers onderling ook niks uitwisselen aan informatie over blessures, dus in het geval van dochter; niet goed dus (want ze moet dus die rompstabiliteit gaan trainen). Bepaalde bewegingen mag ze gewoon voorlopig even niet doen; dus dan zeg ik: geen wedstrijd. Maar de trainer beweert dan dat "een keer" geen kwaad kan. Lijkt mij niet.
Dus wat doe je in zo'n geval?
Mijn hart zegt eigenlijk dat ik dochter er vanaf moet halen; maar het is dus haar grootste plezier, als ze aan het turnen is kun je ook zien dat ze helemaal in haar element is.
Andere ouders zijn het deels ook wel met mij eens, maar van degene die er nu nog op zitten (er zijn er erg veel gestopt door dit soort gedoe) hebben er wel een veel oogkleppen op.
Ik heb al eerder bij het bestuur geklaagd, maar ondanks dat ze het deels met me eens zijn vinden ze zeker de contributie niet te hoog en de kwaliteit niet te laag (dat laatste vooral vind ik dus wel een kwestie). De trainers krijgen naar mijn idee een behoorlijk salaris maar lopen in mijn ogen de kantjes ervan af. Die hangen in de training vooral een beetje futloos aan de kant. Ze hebben de papieren en dat lijkt het bestuur genoeg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

07-12-2011 om 13:28

Zoek een andere club

Er zijn er vast nog wel wat meer als je je zoekcirkel wat groter maakt.
En nodig het vriendinnetje eens thuis uit. En wie weet wil die ook wel overstappen naar de nieuwe club.

Al met al: ik vind dit niet goed klinken en sluit me voor de rest aan bij Drommels.

Het kan anders

Ik heb een dochter die acrogym basis doet bij een club y. Oorspronkelijk was ze gevraagd voor deelname op competitie niveau bij een andere club x. 10 uur leek mij teveel en dus zit ze nu in een basis groep bij club y.
Daar heeft men mij al gezegd dat dochter veel talent heeft MAAR nog teveel basis mist om meteen op competitieniveau mee te draaien (ook hier 10 uur met 8 jaar). Zij werken nu eerst aan haar spierspanning zodat die zeker voldoende is om (eventueel) op competitie niveau mee te draaien. En deze club doet acrogym op A niveau (dit is hier het hoogste met deelname op internationaal vlak) en een paar lln op de topsportschool voor acrogym.

Of mijn kind nu volgend jaar wel of niet zal doorgaan op hoog niveau, ik vind het enorm pleiten voor deze club dat ze zeker willen zijn dat het kind lichamelijk klaar is voor zoveel uren trainen. En dat ze kinderen waarvan ze talent zien eerst willen bijwerken. Het kand dus zeker anders als het er bij jouw club aan toegaat. Het gaat hier om jonge lijfjes, daar speel je niet mee. Ik ken een aantal mensen die vroeger AGD deden en met 30 jaar overal pijn in hun lijf hebben... dat wil je je kind niet aandoen en helaas voor je dochter zou ik strenge grenzen trekken, met hoeveel spijt in je hart ook voor je kind.

Overgiens, is er geen mogelijheid om je dochter met een andere discipline te laten meedoen? (ik weet niet wat ze nu doet maar in de andere disciplines zal ze ook goed zijn toch?)

ook turnmammie

ook turnmammie

07-12-2011 om 16:23

Kan anders, maar...

Hier een meisje dat is ook zo gek was van turnen. Op haar turnvereniging (wel op topniveau) waren er fysiotherapeuten en sportartsen die zo verbonden waren aan de topsport dat er naar hun adviezen wel degelijk geluisterd werd, en waar aangepast getraind werd waar nodig. Was je niet topfit, dan werden wedstrijden geheel of gedeeltelijk overgeslagen (bijv. alleen bepaalde onderdelen meedoen, voornamelijk voor de wedstrijdervaring). Dus er werd wel veel serieuzer mee omgegaan door de trainers dan bij jullie.

Maar ook daar waren heel veel ernstige en minder ernstige blessures onder de turnsters. Het turnen op hoog niveau vraagt nu eenmaal veel van die lijfjes. Het is mijn dochter gelukkig bespaart gebleven, maar op een gegeven moment had de helft van de selectie wel een of andere blessure. Blessures schijnen er bij te horen binnen het turnen.

Mijn dochter zit nu op een andere discipline, zoals ook sasvangent opperde. Daar heeft ze veel baat bij haar turnervaring, maar leert ook nieuwe dingen in een wat minder fanatiek klimaat.

Ook turnmammie

Fransien

Fransien

07-12-2011 om 17:27

Eigen koers varen

Blessures zijn schering en inslag bij turnsters (ooit zelf geturnd) en zeker vroeger waren die meisjes soms met nog geen 20 al behoorlijk versleten. Een meisje van 18 was in onze tijd al een hele oude turnster. Nu is het gelukkig wat aan het bijtrekken, maar turnen is een ongelooflijk zware sport voor die lijfjes.
Als de fysiotherapeut merkt dat de rompstabiliteit niet in orde is, is dat ernstig. Dan vangen spieren die daar niet voor bedoeld zijn een deel op van wat het spiercorset hoort te doen. Dat leidt tot overbelasting (ik ben zelf hypermobiel, vertel mij wat over overbelasting) en tot steeds zwaardere en langdurigere blessures. Een liesblessure is al een blessure die niet makkelijk geneest, makkelijk overbelast wordt en inderdaad heel erg ongebruikelijk is voor een 10-jarige.
Als het mijn dochter was, zou ik haar uitleggen dat ze nog 80 wil worden met haar lijf, dat ze er zuinig op moet zijn, en dat eerst volgens aanwijzingen van de fysiotherapeut aan revalidatie gedaan moet worden, omdat ze anders nooit de rompstabiliteit krijgt die ze nodig heeft. En als de trainers daar geen oren naar hebben, traint ze daar voorlopig niet, dat is namelijk verwaarlozing en medisch laakbaar handelen. Een trainer weet het nooit beter dan een fysiotherapeut. Maar goed, ik heb behoorlijk wat blessureleed achter de rug en kamp nog met de gevolgen van overbelasting op 11-jarige leeftijd, mede doordat er door de trainer niet naar de arts geluisterd werd en ik de trainer teveel gehoorzaamde. Overigens luisterde ik prima naar mijn ouders maar in de turnzaal was de trainer de baas en niet mijn moeder.

Marjoleine64

Marjoleine64

07-12-2011 om 21:52

Geen turnervaring

maar wel ervaring met blessures, in ons geval van de voetbal. Zoon (12) zit nu voor het 2e jaar in de D1 van onze dorpsvereniging. Ondanks dat het geen grote vereniging is (3 soms 4 D-teams) wordt er bij de selectie-teams best fanatiek getraind. Vorig jaar hadden ze een hele strenge trainer waar ze allemaal een beetje bang voor waren, en die ook de trainingsopbouw na de zomerstop 'oversloeg', en direct vol aan de slag ging. In no time 3 geblesseerde spelers, onze zoon aan zijn enkel. Fysio, rustig aan, oefeningen. Moeilijk doen, we kunnen je niet missen, kan je toch niet een halve wedstridj spelen.... Dit jaar een andere trainer, die het wel goed opbouwde, en ook de jongens (en meiden) heel anders aanspreekt. Helaas toch weer een blessure bij zoon (hamstring, en aan de andere kant zijn achillespees). Weer fysio en oefeningen, en 2 weken volledige rust (geen sport) met volledige steun van de trainer en coach, die hem daarna nog een paar keer eerder gewisseld heeft 'om hem tegen zichzelf te beschermen'. Het is echt veel leuker en beter dit jaar! Het kan dus wel, maar het hangt zo af van de mensen die de kids moeten leiden.
Marjoleine

Vic

Vic

08-12-2011 om 09:41

Wat is dat toch met turnen?

Mijn jongste heeft ook 1,5 jaar geturnd. Ze is begonnen bij de 4- en 5-jarigen en daar wordt al het onderscheid gemaakt tussen selectie en de vrijetijdsturners, waarbij het selectiegroepje al flink onder druk gezet wordt. Tja, dat zal er wel bij horen ;-( Dochter is er uiteindelijk mee gestopt omdat ze na haar 6e verjaardag niet direct naar de 6+ groep mocht vanwege 'niet goed genoeg'. Het is dat ik dat pas na een paar maanden gehoord heb (vader regelde het turnen), maar anders had ik die net 18-jarige trainster wel even aan haar oren tussen die ongelijke leggers doorgetrokken met haar oordeel dat mijn enthousiast gymmende dochter 'niet goed genoeg' is.

Fiorucci

Fiorucci

08-12-2011 om 11:31

Gelukkig kan het anders...

Mijn dochter turnt al bijna vijf jaar bij een turnvereniging voor het bedrag van 10 euro per maand. Ze is geen hoogvlieger en zal dat ook nooit worden, al heeft ze inmiddels wel een zilveren en gouden plak gehaald op wedstrijden binnen de vereniging, zij het dan op een lager niveau. Kinderen die geschikt zijn om op een hoog niveau te turnen mogen meetrainen met de selectie, en als ze goed genoeg zijn en zelf willen (!!!) mogen ze naar de selectie.
Maar binnen die vereniging,geleid door louter vrijwilligers, hoort elk kind erbij, ongeacht niveau. Gezelligheid en sportiviteit staan voorop!

Vic

Vic

08-12-2011 om 11:46

Dat dacht ik ook fio

Mijn dochter heeft ook al eens een prijs gewonnen op het lagere niveau. En dan toch krijgt ze ineens zo'n draak van een leidster die haar niet goed genoeg vindt. Kan natuurlijk een rotte appel zijn (ik denk het wel) maar mijn dochter had er geen zin meer in.

Odile

Odile

08-12-2011 om 12:52

Hier ook heel anders!

Mijn dochters zitten op een turnclub die volledig geleid wordt door vrijwilligers. Kost een tientje per maand en met name mijn motorisch gestoorde faalangstige jongste wordt met nimmer aflatend enthousiasme naar grote hoogtes gestuwd (borstwaarts om over de rekstok na twee jaar *grijns*).
Oudste is heel anders, die mag in de selectie maar heeft daar geen tijd voor. Nooit heb ik gemerkt dat ze verschillend benaderd worden. Dat zou ik trouwens ook nooit accepteren.

Angela

Angela

08-12-2011 om 14:57

Tja turnen

Toen mijn oudste dochter toen ze 5 was op turnen zat was het ook een drama. Zelfs bij de zogenaamde recratieve ging het er soms behoorlijk streng aan toe. De trainsters 16/17 jaar waren ook behoorlijk streng. En als een kind niet luisterde werd er een kind dan op het bankje gezet of in de hoek van de zaal als straf. En aangezien dit mijn oudste dochter regelmatig overkwam hebben we haar maar van afgehaald. Nu zit ze op handbal en gaat er minder streng aan toe.

Fiorucci

Fiorucci

08-12-2011 om 16:07

Een verschil: hier begin je pas met echt turnen als je zeven jaar. Voor 4 en 5 jarigen is het kleutergym. De doelstelling van de vereniging is laagdrempelig beweegonderwijs bieden,voor iedereen, varierend van turnen,kleutergym,acrogym tot dans. Hun doelstelling is ook dat iedereen lekker moet kunnen sporten. Ook bij de selectie zijn de trainers vrijwilligers, en regelmatig trainen selectiemeiden mee in de groep van mijn dochter, omdat ze graag een extra uurtje willen trainen. Er was eens een ass.trainer die wat al te fanatiek was naar de meiden toe (Je kan het best, als je maar wil! op zeer onaardige toon) en die was dus weer weg na een paar weken, dat paste gewoon niet in de manier waarop ze met kinderen willen omgaan. De sfeer is dusdanig leuk dat mijn dochter niet wil stoppen, ondanks ze ivm hypermobiliteit en dus wat zwakke polsen moeite heeft met bepaalde oefeningen.

mar

mar

08-12-2011 om 21:18

Sportarts

Ga eerst met dochter naar een sportarts en laat daar de diagnose vaststellen. Hoogstwaarschijnlijk kan hij ook de oorzaak duiden en een plan van aanpak c.q. doorverwijzing naar een goede sportfysio regelen.
Het zou kunnen dat dochter een slechte rompstabiliteit heeft, maar het lijkt mij wat simpel om dat zo maar te roepen. Het zou bv ook kunnen dat bepaalde spiergroepen sterker zijn tov anderen. Dan kun je rompstabiliteit trainen wat je wilt, maar de balans is gewoon zoek. Liesblessures zijn heel vervelend en vaak langdurig. Wees dus voorzichtig en ga op korte termijn naar de sportarts. Hier kun je altijd op korte termijn terecht bij de sportarts.

Fianna

Fianna

09-12-2011 om 09:44

Fio

turnt jouw dochter bij PP? Of die andere? Mijn dochter is net begonnen bij PP.

Fiorucci

Fiorucci

09-12-2011 om 11:41

Fianna

Die andere..)
Maar het zijn beide verenigingen die decennia lang bestaan en een goede naam hebben.

Ballet en turnen

Hier turnt jongste ook op selectieniveau. Toen ze 7 was en werd aangemerkt als 'toptalent' (gewoon een naam voor een jonge kindergroep hoor, geen écht toptalent) en dus w.s. naar de selectie zou moeten/mogen/kunnen, kregen we ook op de muziekschool van de balletjuf te horen dat ze door zou stromen naar de selectiegroep (voorgroep voor mogelijk proffesionele balletopleiding).
Ik heb haar zo jong als ze was laten kiezen.
2 selecties tegelijk dat leek me vééls te veel voor zo'n jong kind.
En buiten dat merkte ik ook dat sommige bewegingen in turnen en ballet net tegengesteld zijn aan elkaar.
Zo'n rondje draaien op 1 been (pirouette toch?) dat draait net andersom b.v. met turnen en ballet.
Op een gegeven moment kan een kind dat toch ook niet onthouden meer?
Afijn, jongste koos turnen.
Met onze belofte dat als ze zich zou bedenken (b.v. dat jaar of het jaar erop) ze alsnog mocht zwitschen.
Ze bleef nog wel recreatief ballet doen.
Maar daar vond ze al snel niks meer aan...ook omdat ze gewoon té goed was voor die groep (logisch natuurlijk) en zo de helft van de tijd zat te wachten op de rest.
Dus toen was het écht alleen turnen.
Ik denk dat 2 sporten tegelijk en beide op selectieniveau gewoon té veel is voor een kind. Zelfs met dat ene keertje in de week recreatief ballet naast de selectie turnen had jongste al 'moeite'. Als je al zoveel energie met steken in 1 selectie is het wel zo'n beetje 'op' voor de rest van week.
Wat je nu moet?
Ik heb geen idee....ik zou goed laten uitzoeken wát nu het beste is voor je dochter. En daarbij haar lich. ontwikkeling voorop stellen.
Dat zou voor mij voor alles gaan. Ook voor verdriet en moeilijke keuzes enzo.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.