Verslag
16-07-2012 om 09:29
Rapport lezen
Onze kinderen hebben dit weekend gelogeerd bij opa en oma, opa kwam de kinderen halen . Vorige week hebben onze kinderen hun verslag gekregen en hebben we het verslag meegegeven zodat Oma hem ook zou kunnen lezen. Gistermiddag toen we de kinderen op kwamen halen hadden mijn ouders bezoek van wat ooms en tantes en wat kennissen (verjaardag). Tot mijn grote verbazing zaten deze de verslagen uitgebreid te lezen. Ik merkte dat ik hier grote moeite mee had. Ik vind zo,n verslag toch iets personelijks en niet voor iedereen zomaar in te zien. Ik was eigenlijk behoorlijk kwaad op mijn ouders. Heb het niet laten blijken. Overigens ware het prima verslagen en zijn mijn ouders gewoon trotse grootouders.
Stel ik mij aan ??

amk
16-07-2012 om 10:04
Nee,
maar je had het kunnen voorkomen door die dingen niet mee te geven natuurlijk, maar zelf mee te nemen en dan samen te lezen. Of er expliciet bij zeggen dat het voor hun alleen is.
Wij zijn nog stricter, ze gaan naar mij en haar vader, en verder komen de rapporten niet. Natuurlijk zeggen we wel dat ze haar rapport heeft gehad en dat het goed of minder goed was, maar echt zien doet niemand buiten de ouders het.

Rafelkap
16-07-2012 om 10:05
Ja natuurlijk
Volgende keer dus niet meegeven. Hier verlaat ook geen rapport het huis, wat prive is blijft thuis. Het is je ouders goed recht om de rapporten aan iedereen te laten lezen, ze zijn gewoon apetrots. Knap dat je niks hebt laten blijken!
Zo moet je ook geen bevallingsfoto's aan je ouders geven, ze laten die echt aan iedereen zien hoor!

Verslag
16-07-2012 om 10:48
Inderdaad
Het is de eerste en laatste keer dat ik zoiets meegeef. Ik had het inderdaad van te voren moeten zeggen ,maar had gewoon niet verwacht dat ze dat zouden doen.
H.

Maylise
16-07-2012 om 10:50
Hier laten onze kinderen zelf vaak rapporten zien aan tante's en ooms. Ook krijg ik vaak rapporten van neefjes en nichtjes te lezen. Rapporten staat toch meestal niet zoveel bijzonders in. Als er echt iets aan de hand is dan staat dat zelden in het rapport maar meestal in aparte verslagen Ik zou het dus best vinden.

marie
16-07-2012 om 10:56
Hallo
Wat deed jij zelf vroeger met je schoolrapporten? Liet je die ook aan niemand zien? En als je die wel aan ooms en tantes liet zien, waarom dan nu niet meer?
Of vind je een verslag te persoonlijk? Wellicht kun je school dan vragen om weer net als "vroegah" een cijferlijst mee te geven?
Zelf ging ik vroeger met m'n rapport (en neefjes en nichtjes ook) bij de familie langs. Was een mooie manier om wat extra zakgeld te krijgen.
En de rapporten van mijn kinderen mag de familie ook gerust zien. Zie niet in wat daar voor geheims aan is.
Opa en oma zijn toch trots op hun kleinkinderen? Dan is het toch juist mooi dat ze aan de familie kunnen laten zien waarom ze trots zijn? Ik zie dus geen problemen.

Jade
16-07-2012 om 10:59
Verslag,
je stelt je niet aan hoor, maar het de volgende keer maar even zeggen dat je niet wilt dat iedereen het inziet. Maar ze zijn natuurlijk biezonder trots en wilden het de "hele wereld" laten zien
Je kunt je ouders dus niks kwalijk nemen

Jade
16-07-2012 om 11:01
Marie,
het was niet alleen familie die de verslagen uitgebreid zaten te lezen, maar ook kennissen. Daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
De 1 laat z'n verslagen alleen aan (groot)ouders zien, de ander vindt het niet erg dat iedereen dit ziet.
Er is geen maatstaf wie wat mag zien en wie niet

Brianna F
16-07-2012 om 11:50
Voor mij
Ik zou er totaal geen moeite mee hebben. Het is toch mooi als ze een goed rapport kunnen showen aan iedereen? Waarom dan zo krampachtig hiermee omgaan? Kom op, het is maar een rapport.

Tirza G.
16-07-2012 om 12:01
Jee
Wij hebben deze maand nogal wat familiefeestjes enzo en dan spaar ik van tevoren wat briefjes van 5 bij elkaar, want ik krijg om de haverklap een rapport onder mijn neus geduwd. En ik ben maar een aangetrouwde achternicht (oid). Ik wist niet dat het gevoelige informatie was.
Tirza

Fiorucci
16-07-2012 om 12:27
Hier ook
Echt gevoelige info staat nooit in rapporten,dus mijn kinderen laten ze altijd graag zien. En niet eens alleen omdat ze soms wat krijgen....

*corine*
16-07-2012 om 12:36
De rapporten van nu
Zien er hier heel anders uit dan mijn rapportjes van vroeger. Met hele verslagen erbij, Cito-scores enz. Het is echt een document/portofolio aan het worden. Dus eerlijk gezegd: als dat bij jullie ook zo is, dan begrijp ik jouw reactie wel. Ik wil alleen ouders en grootouders het laten zien en de rest gaat het geen moer aan.

Manda Rijn
16-07-2012 om 13:21
Verslagen?
hier gewoon een rapport met allerlei cijfers en letters, geen verslag.

verslag
16-07-2012 om 13:37
Verschillende meningen
Grappig dat de meningen hierover zo verschillen.
Hier inderdaad een verslag met de citoscores en informatie over bv werkhoudig , sociaal-emotionele ontwikkeling etc. Ik vind het prima dat grootouders dat lezen maar hun vrienden hebben hier niets mee te maken.
Dus volgende keer blijven de verslagen hier gewoon thuis.

Brianna F
16-07-2012 om 13:40
Verslag
Maar denk je niet dat als er mindere resultaten waren geweest de grootouders misschien niet zo happig waren geweest met het laten zien aan iedereen. Nu hebben ze het laten zien, omdat het rapport goed was en ze trots erop waren.

Snuggle's
16-07-2012 om 14:49
Goh
Het zou bij mij niet opgekomen zijn dat iemand het niet mag zien. Hier alleen letters o/m/v/g en geen verslagen dus dat scheelt misschien. Mijn kinderen vinden het ook altijd leuk om hun rapport aan zoveel mogelijk mensen te laten zien. Tot oudste naar de middelbare school ging althans.
Ik zie altijd ook de rapporten van kinderen van vriendinnen.

donderkopje
16-07-2012 om 22:53
Noppes.
Rapport staat bol van gedragsobservaties en oordelen van onderwijzer over kind (gr 3) die bedoeld zijn voor ouder, niet voor kind. Het delen van het rapport buiten aanwezigheid van ons maar wel met kind kan inhouden dat lezer van het rapport deze observaties en oordelen gaat delen met ons kind. Dat is vast goedbedoeld, maar ongewenst. Want kind moet vooral nog lekker lang onbevangen op school zitten, zonder druk of verwachtingen.
Bovendien scoort mijn kind op bepaald onderdeel matig/onvoldoende en is daar heel onzeker over.
Ik wil niet dat oom of tante leuk maar zeer misplaatst gaat roepen dat een of ander vak niet goed gaat, terwijl wij hard aan het werk zijn om hem daar juist zelfvertrouwen in te laten krijgen.
Dus nee: rapport is geen tijdschrift waar iedereen in mag bladeren, uit mag citeren en een oordeel over mag vellen in bijzijn van ons kind.

donderkopje
16-07-2012 om 22:53
Noppes.
Rapport staat bol van gedragsobservaties en oordelen van onderwijzer over kind (gr 3) die bedoeld zijn voor ouder, niet voor kind. Het delen van het rapport buiten aanwezigheid van ons maar wel met kind kan inhouden dat lezer van het rapport deze observaties en oordelen gaat delen met ons kind. Dat is vast goedbedoeld, maar ongewenst. Want kind moet vooral nog lekker lang onbevangen op school zitten, zonder druk of verwachtingen.
Bovendien scoort mijn kind op bepaald onderdeel matig/onvoldoende en is daar heel onzeker over.
Ik wil niet dat oom of tante leuk maar zeer misplaatst gaat roepen dat een of ander vak niet goed gaat, terwijl wij hard aan het werk zijn om hem daar juist zelfvertrouwen in te laten krijgen.
Dus nee: rapport is geen tijdschrift waar iedereen in mag bladeren, uit mag citeren en een oordeel over mag vellen in bijzijn van ons kind.

merel
17-07-2012 om 09:07
Soort rapport dus
Het ligt aan het soort rapport dus. Hier geven ze op de lagere school nog zo'n rapport met rondjes; heel of half ingevuld of 2 halfjes. (oma snapte er nooit iets van) en de gradaties varieren van zwak naar goed en alles daartussenin dus. Mogelijkheid om iets te schrijven van meester of juf is er wel, maar dat was niet meer dan ongeveer één lange zin (in zo'n mooi kinderhandschift van de juf of meester waarin iets stond van "goed gedaan Pietje, fijn dat je over bent naar groep 4, het was een gezellig jaar met jou." Verder niets bijzonders.
Als er meer in zou staan en dan misschien ook zelfs wel wat minder positieve dingen (als het alleen maar positief zou zijn, zouden er denk ik minder mensen moeite mee hebben dit te delen, tenminste ik niet) dan zou ik de rapporten thuis houden en opa en oma (en anderen die ik uitkies) er thuis in laten kijken.
Op de middelbare school bestaat het rapport uit meerdere velletjes. Eentje met gewoon de cijfers, en een andere met wat tekst. Dus dan kan je het splitsen en een deel thuis houden, wel zo makkelijk, maar ook minder 'rapporterig" zo'n uitgeprint velletje, wij hadden vroeger 'mooiere' rapporten, echte bewaarboekjes.

verslag
18-07-2012 om 11:20
Verslag bekijken
Van sommigen begrijp ik dat rapporten/verslagen soms door iedereen wordt ingezien. Hier zie ik zelf nooit rapporten van andere kinderen. Ik kan me niet herinneren dat ik rapporten van neefjes of nichtjes heb gezien, ook niet van kinderen van vrienden.
Ook wordt er eigenlijk nooit over zo gepraat, ja dat het goed gaat op school of dat Pietje wat extra hulp heeft voor rekenen oid, maar Citoscores worden zelden uitgewisseld. Blijkbaar is het kwestie van gewoonte.

koentje
18-07-2012 om 13:09
Maar ik heb nergens gelezen
dat de kinderen er moeite mee hebben dat de rapporten gelezen worden. Was dat het geval?
Ik vind het eigenlijk wel wat overdreven om daarover te vallen en zelfs kwaad te zijn op je ouders. Waarschijnlijk hebben ze het de kinderen toch ook wel gevraagd of het mocht?

madelief
19-07-2012 om 08:55
Vroeger
Vroeger ging iedereen de hele verjaardag af met zo'n rapport en dan maar guldens vangen! Alle ooms en tantes gaven dan een gulden of zo. Denk dat het vroeger heel normaal was. Mijn dochter was ook trots op haar eerste gr 3 rapport en ging het aan de buurvrouw laten zien ( zelf dus) kwam ze terug met 5?. Die wilde dus altijd wel langs! Helaas mocht ze nooit meer van mij. Ik denk dat je ouders er ook zo instaan, vroeger deed iedereen het.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dendy Pearson
19-07-2012 om 12:50
Hier
komt het rapport niet de deur uit. Tussen de kinderen in de buurt zijn nogal verschillen wb leervermogens en dan kan het heel naar zijn als er enorme verschillen zijn. De beste vriendin van dochter en tevens buurmeisje leert echt niet makkelijk, heeft veel onvoldoendes op haar rapporten. Dat steekt nogal af tegen de 8en en 9ens van dochter. Die meisjes praten er zelf ook niet over. Een soort stilzwijgende afspraak, waar wij als ouder in meegaan.
En opa en oma krijgen het ook echt niet mee, want die gaan dan ermee lopen pronken bij andere opa's en oma's. En dan krijg je zo'n wedstrijd Dat begint met welk kleinkind het eerst loopt en blijft hier zo doorgaan.
Dendy