Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

25-06-2009 om 16:51

Regels opvolgen versus zelf nadenken


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

26-06-2009 om 14:05

Nou margje, hatelijk was ik nou ook weer niet...

.... maar ik vind het wel irritant. Het gaat mij niet om heilig gedoe. En ja, ik rijd misschien ook wel eens in zo'n situatie door rood, maar NIET samen met kind. Dat voel ik niet als hypocriet.
Waar het vooral om gaat is dat ik volwassen ben en dus meer inzicht in de verkeerssituatie. Ik kan kind wel de boodschap geven, dat in bepaalde situaties, je best door rood kunt rijden (er komt helemaal niets aan, geen gevaarlijk kruispunt), maar wie zegt dat kind dat alleen volledig kan inschatten. Wellicht denkt kind dat er niets aankomt, maar is even vergeten dat er uit een andere hoek WEL iets aankomt waar ze niet aan gedacht heeft.
Bibi

Mathilde

Mathilde

26-06-2009 om 14:55

Niet door rood

Ik rijd altijd de maximum snelheid, fiets niet op de stoep en ik rijd niet door rood, ook niet zonder kinderen. Hier heb ik wel eens ruzie over met manlief, die dus wel door rood fietst, ook met de kinderen. In het verkeer ga ik gewoon voor nul risico. Graag zou ik zien dat alle anderen dat ook deden, dan had ik wat minder vaak hartverzakkingen als ik samen met oudste van en naar school fiets. Maar ik zal er nooit iets van zeggen als een ander met zijn/haar kinderen door rood rijdt, want dat is de verantwoordelijkheid van de ouders zelf.
Trouwens, ik vind het ook wel iets therapeutisch hebben, dat wachten voor een rood stoplicht terwijl er niemand aan komt. Waar is al die haast eigenlijk goed voor? Kan ik ook gewoon in het 'nu' zijn, zonder met mijn gedachten al vooruit of achteruit te razen? Ben ik meer dan mijn impulsen? Wat voel ik eigenlijk en moet ik daar wel in mee gaan? Kortom, soms is wachten ook wel een prettig contemplatief moment.

Pien

Pien

26-06-2009 om 15:06

'verantwoord' door rood

Goed, als iedereen verantwoord door rood gaat rijden (zoals je je kinderen aanleert en zelf doet Margje) wordt het stukken onoverzichtelijker in het verkeer. Dat werkt niet volgens mij. Even chargeren het gaat je goed af bij de gratie dat de rest zich wel houdt aan bij rood stoppen.

Mathilde

Kortom, soms is wachten ook wel een prettig contemplatief moment.

O, gewéldig! Ik had nog iets willen zeggen over hoe ik nooit haast heb in het verkeer. Dat ik wellicht daarin ook wat truttig ben, maar jouw omschrijving is véél beter.

Bastet

Bastet

26-06-2009 om 17:51

Wat ik ze leer.....

Voor rood,stop je,klaar.Ik vind niet dat ze nu al kunnen inschatten of het kan,of niet.Bij groen leer ik ze dat ze dan mogen oversteken,maar altijd moeten kijken of ze die voorrang ook krijgen,zo ook bij rotondes,want die hebben we hier volop.
Groetjes,Bastet

margje van dijk

margje van dijk

26-06-2009 om 18:24

Haha

Ja, ik schijn toch de enige te zijn (op een enkeling na als ik het draadje nog goed in mijn hoofd heb) die dit gedrag vertoont.

Ik voel me opeens zo iemand die zich als enige niet laat inenten

Toch verbazend dat ik altijd omringd word door mensen die door rood rijden, maar dat zijn dan blijkbaar geen moeders met kinderen.

En ik rijd soms ook over de stoep, als dat korter is. Ook met kinderen, een stukje waar het éénrichtingsverkeer is. (O, ik herinner me IngridT met haar steegje, gelukkig is er daar nog iemand van).

Margje

69er

69er

26-06-2009 om 20:42

Gallifrey

Je hebt helemaal gelijk, deze regels kennen mijn kinderen ook.....
Maar als de verkeerslichten het eens niet doen heb ik liever dat ze iemand om hulp vragen dan misschien helemaal niet meer thuis komen.
69er

Margje

"Ja, ik schijn toch de enige te zijn (op een enkeling na als ik het draadje nog goed in mijn hoofd heb) die dit gedrag vertoont.

Ik voel me opeens zo iemand die zich als enige niet laat inenten "

Dat laatste moet je zelf weten, maar dat jij je kinderen, niet leert te stoppen voor rood, en er hier hartelijk om moet lachen, kan ik niet begrijpen!
Ongelofelijk gewoon! Als je kind in het verkeer iets overkomt, lach je niet meer...
sorry, ik moest hier gewoon op reageren....
wat onbegrijpelijk gewoon...pffff

margje van dijk

margje van dijk

26-06-2009 om 22:50

Ach nora

Ik word hier nu afgeschilderd als iemand die met gevaar voor eigen leven de kinderen door rood laat fietsen.

Zo is het natuurlijk niet.

Ik zei in mijn beginposting: Als er hélemaal geen verkeer is op de weg of weghelft, dan laat ik ze doorfietsen. Ik ga niet met ze voor een rood licht staan wachten waar helemaal niks staat. Dat is alles. En op dat moment praat ik hardop met ze.

Er is hier geen trein vlak in de buurt, maar bij elke trein waar we voor staan draaien we de riedel weer af: hier nooit zomaar denken dat het wel OK is.

Dus waar al jullie moraalridderlijkheid op gebaseerd is weet ik niet precies, maar ik voel me niet erg aangesproken. Ik voel me wél aangesproken door sommige argumenten: bijvoorbeeld dat je ze moet leren automatiseren, en dat 'het door rood leren rijden' een natuurlijk proces is wat zich vanzelf voltrekt. Ik weet alleen nog niet of ik dat argument ook ter harte ga nemen. Ik probeer niet het stoppen voor rood te automatiseren, maar het telkens opnieuw kijken.

Maar schilder me nou niet af als een moeder die de kinderen aan het begin van elke grote weg aanmoedigt om zo behendig mogelijk tussen alle verkeer door als eerste de overkant te bereiken en er ook nog bij staat te lachen. Dan mis je toch echt enkele nuances.

Margje

Ach margje

Je vraagt zelf:
"Moet ik bij mijn eigen mening blijven: ik leer mijn kinderen kijken, en niet als automaten reageren op lichten. Of heeft de bejaarde toch wel een punt, en moet je gewoon op sommige momenten je kinderen leren dat ze de regels moeten volgen?"

Ik denk, dat je helemaal niet iets vraagt aan ons, je doet toch wat jezelf goeddunkt, dus wat wil je dan van ons hier?
Ja, ik vind, inderdaad, dat je je kinderen "gewoon", de regels moet leren, en DAARBIJ zelf ook moeten kijken...maar dat is mijn mening.

gr Nora

zon

zon

27-06-2009 om 14:04

Storend

Ik weet niet of ik er iets van zou zeggen maar ik vind het behoorlijk storend als mensen door rood rijden. Ik ben het er mee eens dat ouders zelf verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kind, het gaat mij er voornamelijk om dat je het verkeerde voorbeeld aan mijn kinderen geeft.
Regel is dat je stopt voor rood, voor mijn kinderen (oudste is 4) vind ik dat nog behoorlijk belangrijk. Ik vind het storend dat er dan mensen zijn die het verkeerde voorbeeld geven aan mijn kinderen. Ik realiseer me dat dat continu gebeurd maar toch erger ik me als ik braaf met mijn kids sta te wachten bij een stoplicht en iedereen gewoon doorloopt. Tot nu toe is mijn dochter vooral verontwaardigd als dit gebeurd want dat mag toch niet van de politie en ik hoop dat dit nog lang zo blijft maar ik kan me voorstellen dat ze hierdoor sneller zelf ook het idee krijgen dat je best door rood mag (en ja dan kan je ze maar beter leren zelf uit te kijken, daar ben ik het wel mee eens).

Rafelkap

Rafelkap

27-06-2009 om 18:07

Grote stad versus kleine stad/dorp

Ik weet niet of dit al gezegd is (niet de hele discussie gevolgd) maar het verschilt wel of je in een grote dan wel kleine stad of dorp woont/waar je woont of je geneigd bent door rood te rijden. Dat maakt het lastiger te oordelen over elkaar. Want inderdaad: groen is niet overal even veilig.
Zelf geef ik het goede voorbeeld, maar volgens mij ben ik in mijn woonplaats zowat de enige die mijn hand uitsteek en eindeloos op groen blijft wachten..

Noelia

Noelia

29-06-2009 om 10:06

Voorbeeld geven

Ook niet alles gelezen. Ik volg de verkeersregels altijd netjes met de kinderen. nu 9 en 11 jaar. Dit omdat ik niet wil dat ze zonder mij ook de gok wagen om niet via het zebrapad of rood licht te gaan enz.

groene specht

groene specht

29-06-2009 om 11:00

Nadenken over het waarom van de regels

De posting startte met de vraag of je klakkeloos de verkeersregels moet opvolgen of zelf moet nadenken of het veilig is. Nee, klakkeloos naleven van regels is niet okee, maar dan maar meteen die regels zelf niet meer serieus nemen is iets met een kind en badwater.
Wij leren onze spechtjes dat de regels bedoeld zijn om mensen meer rekening met elkaar te laten houden, want anders zouden de stoerste mensen, of haastigste rijders de weg voor zichzelf opeisen. Verkeersregels geven alle weggebruikers overzicht en daarom is het belangrijk om je eraan te houden. We willen niet dat de spechtjes klakkeloos gaan lopen als het stoplicht van de op oversteekplaats groen springt, maar inzicht krijgen in het waarom, het systeem van de regels en verkeerslichten.
Altijd stoppen voor een rood licht! Hand uitsteken? Altijd! Ook als er niets aankomt. Dan zijn we maar autistische sukkels (wat in mijn geval aardig klopt) en met leren wachten en zelfbeheersing is verder ook niets mee mis (wat in het geval van oudste specht en haar ADD-vader best wel heel leerzaam is).
Wij zijn liever brave losers dan stoere wegpiraten.
Daarom gaan wij ook niet aan de kant als er iemand zonodig op de fiets over de stoep (meestal in de winkelstraat) moet gaan fietsen. Want zo iemand brengt ons in gevaar met zijn/haar verkeersregelovertredend gedrag. Hoe vaak ik wel niet een huppelend spechtepeutertje heb moeten weggrissen voor een op de stoep fietsende moeder die nog even snel-snel naar winkel X moest en mij verwijtend toeroept dat we haar toch wel hadden zien aankomen!
Ik vind het de omgedraaide wereld.

Irma2

Irma2

29-06-2009 om 21:18

Vraag

Je staat hier nooit nutteloos voor rood, als je op het knopje drukt en er is geen verkeer springt ie al op groen,is dat bij jullie niet zo dan?
Ik ben echt verbaast dat zoveel mensen massaal door rood rijden, ik zie het hier namelijk bijna nooit!!!

margje van dijk

margje van dijk

30-06-2009 om 10:17

Hier wel

Wij wonen in een kleine provinciestad, met veel stoplichten. En de helft van de tijd sta je voor jandoedel bij die stoplichten te wachten. Tegenwoordig staat er wel zo'n aftel-paal naast, maar wat heeft het voor zin daar op te wachten als er géén verkeer staat?

En ik let sindsdien (sinds dit draadje) erg op, maar links en rechts vliegt hier iedereen door rood. Het gehalte studenten is hier wel hoog, maar ook "gewone mensen" doen het.

Ook heb ik allerlei stoepjes waar ik eigenlijk niet op mag fietsen waar ik vaak gedachteloos op fiets. Vandaag maar eens niet gedaan (de preken van dit draadje prikten nog een beetje in mijn nekvel) maar ik voel me een beetje oetelig als ik een grote omweg moet maken om mijn doel te bereiken terwijl ik ook zo even over de stoep kan.

Waarschijnlijk zitten er bij onze gemeente een paar onhandige mensen bij de afdeling routes en verkeerslichten.

Margje

Irma2

Irma2

30-06-2009 om 14:23

Margje

Waarom loop je dat stoepje dan niet even met de fiets aan de hand? je hoeft die omweg dan toch niet te maken?
vanwaar toch altijd die haast bij mensen?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-06-2009 om 15:25

De kop van dit draadje

Ik realiseer me wat me eigenlijk bij de start van dit draadje al onbewust een beetje ergerde: de kop.

Regels opvolgen VERSUS zelf nadenken. Met andere woorden: het een sluit het ander uit. Wie regels opvolgt denkt niet zelf na. Wie zelf nadenkt, hoeft geen regels op te volgen.
Dat is de boodschap die je impliciet afgeeft, en die je als een ander je erop wijst waarschijnlijk niet eens bedoeld had. Maar reken maar dat-ie doorklinkt, en dat je dat impliciet ook uitdraagt naar je kinderen.

En daar hebben anderen last van. Ik baal in mijn werk soms als een stekker van al dat volk dat meent dat regels er voor stomme robots zijn, en dat zij zelf wel goed genoeg kunnen nadenken om de regels te kunnen negeren.

margje van dijk

margje van dijk

30-06-2009 om 16:04

Ellen en irma

Ja, daar heb je gelijk in, ik realiseerde het me niet bij het intypen.

Toch baal ik (ook in mijn werk) over het algemeen vaker van mensen die vinden dat regels nageleefd moeten worden dan van mensen die vinden dat regels overtreden kunnen worden.

Zoals jij het stelt ga je er vanuit dat de regels op zichzelf redelijk zijn. Bij mij op het werk is dat echt niet zo in mijn optiek. (Ik ben al maanden bezig een buitenlandse student een visum te bezorgen, om maar eens iets te noemen, terwijl het écht alleen maar gaat om wetenschappelijke uitwisseling met veel kansen voor beide partijen). Ik ben heel blij met een medewerker bij PZ die mij helpt sommige regels te omzeilen. Er had ook iemand kunnen zitten die zegt: die regels zijn er niet voor niets).

Overigens gaat dat niet op voor het stoplicht hoor, en ik ben met je eens dat dat er wel erg polair staat nu.

En Irma: lopen op de stoep, minder haasten? Nee, dat is gewoon mijn aard, ik haast me altijd. Ik vind het lekker om me te haasten, van veel dingen in weinig tijd doen, ik hou niet van te vroeg komen. Natuurlijk is het jouw goed recht om juist te onthaasten maar dat is voor iedereen anders. Voor mij zeker niet iets wat ik graag wil.

Dus los van de vraag of ik nou wel of niet op dat stoepje moet blijven fietsen, het argument van 'doe gewoon eens wat rustiger aan' is niet voor iedereen geldig.

Margje

Mathilde

Mathilde

30-06-2009 om 16:05

Ergernis

Ik erger me vooral aan de misplaatste verontwaardiging als ik mijn kind voor een op-de-stoep fietsende persoon moet weg grissen. Op zijn best krijg je een kwaaie blik, op zijn slechtst roepen ze 'Kan'ie niet uitkijken'. Zoooooo irritant.
Verkeersregels zijn er juist om te voorkomen dat iedereen gaat nadenken. Hoe meer automatismen, hoe minder risico.

Tirza G.

Tirza G.

30-06-2009 om 16:11

Ik vraag me af margje

Of dat echt zo is. Ik bedoel: dat je je vaker ergert aan mensen die zich (op je werk) wél aan de regels houden dan mensen die zich niet aan de regels houden. Is het niet zo dat je je aan die categorie regel-houders pas ergert als het jou nite uitkomt? En dat al die andere mensen, die zich gewoon keurig aan de regels houden jou helemaal niet opvallen?

Tirza

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-06-2009 om 16:20

Anders

Zoals jij het zegt, was duidelijk niet de toon van de openingspost van Margje. Zoals jij het nu zegt klinkt het als: "handig die regels, dan hoef je niet elke keer zelf na te denken hoe het moet".

Maar de draad werd geopend met de toon van "regels volgen is voor niet-denkers, ik leer mijn kinderen zelf te denken dús hoeven ze geen regels te volgen".

En Margje, ik sluit me bij Tirza aan: ik durf te wedden dat je wel degelijk veel gemak hebt van mensen die zich aan de regels houden, alleen sta je daar niet bij stil.

Handen wassen van dokters, eieren voor bejaarden door en door verhitten, niet opstijgen als de laadklep van het vliegtuig niet goed dicht zit, alleen de bankoverschrijving uitvoeren als je je geheime code hebt ingevoerd, allemaal regels waar jij zoveel last van hebt?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-06-2009 om 16:29

Op je werk

En als je het over regels op je werk hebt: dat ik zo getriggerd raak door dit draadje, heeft ermee te maken dat ik juist nu, vlak voor de zomerstop, veel last heb van studenten die mijn regels maar onzin vinden.

Die eisen extra tentamens en herkansingen op voor hún gunstige momenten, zodat ze hun vakantie niet hoeven op te offeren voor de herkansingen in augustus. Ik heb immers toch niets anders te doen nu. Denken zij.
Die scheldmails sturen als ik ze niet hier en nu een vervangende opdracht geef voor het tentamen dat ze net verkloot hebben, want het is toch te gek voor woorden dat ze zes weken moeten wachten op de herkansing.

Die hebben last van mijn regels, of beter gezegd: van het examenreglement. En ze vinden dat zij genoeg overzicht hebben op mijn werkzaamheden dat ze kunnen beoordelen wat ik wel en niet moet doen.
(zo, pff, dat moest ik even kwijt)

Dus ja, ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je werkelijk meer last hebt van mensen die de regels volgen dan van mensen die dat niet doen. In een incidenteel geval, OK, maar door de bank genomen?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-06-2009 om 16:30

Anders

Kijk, nou doe jij het ook: "of ze dat aan het forum wilde vragen of dat je kinderen zelf moeten laten nadenken ipv (blindelings) regels te volgen"

Waar komt dat woordje blindelings toch vandaan? Waarom is stoppen voor een rood licht niet "gewoon" je aan de regels houden maar "blindelings"?

Bastet

Bastet

30-06-2009 om 16:49

Anders

het lijkt me bij een rood licht anders duidelijk zat....
Bastet

Irma2

Irma2

30-06-2009 om 22:14

Margje?

Ik wil onthaasten?? jij moet gewoon niet fietsen waar het niet mag , punt! als ik daar zou lopen en ik weet dat het geen fietspad is, wil ik niet uitwijken voor een eigenwijze fietser die haast heeft.
Dat kan gemakkelijk hoor, veel dingen doen en je toch aan de regels houden!!! Dat stomme jachtige gedoe van veel mensen, hoeveel tijd denk je dat je er mee wint? ben je ook zo'n irritante bumperklever in de auto als mensen niet snel genoeg gaan?

groene specht

groene specht

30-06-2009 om 23:17

Beetje slechte reden, margje

om je te verontschuldigen met 'ik ben nou eenmaal een haastig typje'.
Ik ben ook altijd druk en snel en doe graag drie dingen tegelijk, maar omdat ik toevallig heel goed kan plannen, weet ik precies hoeveel tijd ik nodig heb om over een stoep te lopen van A naar B. Want ik vind het gewoon heel lullig als anderen rekening met mijn overtreding zouden moeten maken: ik zit immers fout. Dat ga ik anderen niet aandoen.
Slechte zaak als mensen hun karaktereigenschappen gaan inzetten om zich niet aan iets te hoeven houden. Goedpraten, niet doen.
En ik ben nog wel voor erger uitgemaakt als ik mijn zowat overreden kind troostend een op de stoep fietsende moeder, student of puber ietwat verwijtend poogde aan te kijken (H**RRRR - K*nk*rH*rrr - K*twijf, dat soort dingen. Gewoon in onze keurige provinciestad A).

margje van dijk

margje van dijk

01-07-2009 om 01:32

Ja maar dames

Wie zegt dat ik mensen met peuters van de stoep jaag?
Ik zeg alleen maar dat ik af en toe over de stoep fiets. Als daar niemand loopt.

Jullie trekken het meteen door, natuurlijk, ik ben die achterlijke trut die je nog uitscheldt ook, en ik zal ook wel bumperkleven.

Dat is dus niet zo. Ik bedoel met deze discussie niets anders dan gewoon de vraag: waar zit jullie schemergebied. Ik negeer niet willens en wetens alle regels. Maar er ZIJN regels die ik wel eens overtreed. Tegelijkertijd voel ik me daar heus niet 100% happy bij. En ik ben alleen maar benieuwd naar hoe anderen daar in staan.

Nou, het draadje geeft me inmiddels een aardig beeld. Bijna niemand rijdt door rood, iedereen wast altijd zijn handen, poetst zijn tanden, en al die andere dingen.

Goed, dat geeft me een antwoord op mijn vraag.

En Ellen, natuurlijk weet ik wel dat zonder regels een samenleving binnen no time omvalt. En natuurlijk heb je gelijk dat ik me uiteraard aan bijna al die regels houd, zonder het te weten. Ik heb alleen maar regelmatig last van regels waar ik (op dit moment, tijdelijk) het nut niet van inzie. (Dat van die hertentamens herken ik trouwens, ja, en ik ben bikkelhard dan, hoor. Ik ga echt geen apart examen organiseren voor een student die te laat is met aanmelden of zo.)

En o ja, Irma, me verwijten dat ik een last minute haastmens ben, waar is dat nou voor nodig? Zo zit ik nou eenmaal in elkaar, wat kan jou dat nou schelen. Ik veroordeel jou toch ook niet dat je zo graag overal de tijd voor neemt? Ik kan me net zo hard aan jou gaan ergeren als jij aan mij, maar wat schieten we daar nou mee op.

Margje

Ach margje

Rustig maar. Het lijkt misschien of er nu een hetze tegen je is, maar (nogmaals) het komt volgens mij door de vage vraagstelling. We blijven hangen in de verkeersregels terwijl ik denk dat je het ruimer had bedoeld.

Ik fiets trouwens willens en wetens met jongste kind op stoep en stimuleer hem dat ook alleen te doen, omdat zijn weg van school naar huis anders 3 onveilige oversteken heeft. Wel brede stoep en zachtjes rijden. Maar ik kan er ook voor kiezen om hem dagelijks op te halen en samen de onveilige route te doen. Doe ik dus niet.

Voorbeelden die volgens mij best veel voorkomen zijn: sjoemelen met belastingaangiftes. Kinderen ziek melden op school omdat je op vakantie wilt. Overuren schrijven die je niet hebt gedraaid. Jezelf ziek melden omdat één van de kinderen ziek is, en je zo gauw geen andere oplossing voor handen hebt.
Allemaal zaken die met regels te maken hebben (en niet alleen met goed fatsoen). Er zijn vast nog veel andere voorbeelden, maar braverik als ik ben kom ik er even niet op

Irma2

Irma2

01-07-2009 om 09:07

Haha

Mensen wat een reacties zeg. Ik zeg niet dat ze kinderen omver rijdt of wat dan ook, ik zeg ook niet dta je heel langzaam moet doen, maar wat is er verkeerd aan gewoon een "normaal"tempo. Je ziet het toch gewoon overal, heel veel mensen moeten snel dit en snel dat, wat heb je er aan? En jij ergert je omdat mensen de tijd nemen voor dingen die ze doen. Sorry ik vind het bizar. Gezond is het ook al niet om constant te haasten, maar goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.