vlinder10
12-08-2014 om 16:21
regels samen delen samen spelen hoe doen jullie dat?
Mijn zoon is 6 en zijn neefje is 4 nu was mijn zoontje bij zijn neefje en liep met een auto en mijn neefje liep met een andere auto mijn neefje ziet dat mijn zoontje dus de andere auto heeft en wilt persee die auto die mijn zoontje heeft.Uitgelegd dat hij die dan straks krijgt maar nee vader komt boos dat het speelgoed is van mijn neefje dus en hij bepaald wie en wanneer ermee gespeeld word dus mijn zoontje moest het geven.
Zo zal een kind toch nooit leren om te delen.
Als het hier gebeurd heeft mijn zoontje er ook een handje van hoor maar dan grijp ik in en zeg dat hij het dan straks krijgt maar ik vind dit maar vreemd.

wizzer
12-08-2014 om 16:28
leeftijd
Op deze leeftijd is 2 jaar een groot verschil. Je kunt je zoon wel uitleggen dat het voor je neefje nog moeilijk is om zijn speelgoed met hem te delen.

vlinder10
12-08-2014 om 16:32
wizzer
Dat leggen we hem ook zeker uit maar de reactie van vader heeft niet zoveel zin die houdt dit in stand.

wizzer
12-08-2014 om 16:36
hij zal het echt wel leren
Je neefje zal het echt wel leren. Het is alleen niet jouw taak om je er druk om te maken. Als hij het niet leert van zijn vader, dan leert je neefje buitenshuis wel dat hij niet alles kan claimen. Verder kun je jouw zoon leren om rekening te houden met jongere kinderen (en als ja naar je broer/zwager? gaat voor hem zelf wat speelgoed meenemen wellicht).

+ Brunette +
12-08-2014 om 17:38
Hangt van de situatie af
Bij nieuw speelgoed (een pas gekregen verjaarscadeau ofzo) paste ik andere regels toe dan als het "zomaar" speelgoed was. Het hele conflictje lijkt me trouwens meer een verschil van opvatting over opvoeden. Neem het niet zo hoog op. Vanaf een jaar of zes leren de meeste kinderen spontaan wel dat delen leuker/socialer is.

vlinder10
12-08-2014 om 20:00
brunette
Als het net nieuw is snap ik dat ook helemaal.
Dit ging meer om het feit dat mijn neefje ineens zag dat mijn zoontje een auto in zijn handen had en die ook wilde hebben.
Ik dacht dus dat mijn zoontje de auto daarna gegeven had aan zijn neefje maar het werd letterlijk en figuurlijk uit zijn handen getrokken door mijn zwager dit vind ik onzin.
Maar ik denk dat het inderdaad te maken heeft met opvoeding.
Vind het gewoon heel kinderachtig van mijn zwager om het op deze manier op te lossen hij had het ook een andere manier kunnen doen maar blijkbaar is dit in zijn ogen normaal.
Ik laat het verder los.

Limi
12-08-2014 om 20:23
sommige volwassenen
gaan het ook nooit leren. Ik zou in zo'n geval mijn eigen kind leren ergens anders mee te spelen, en mocht het echt te erg worden, dan gewoon hetzelfde terug doen: eigen speelgoed meenemen en dan van neefje afpakken als die het wil hebben (want hij wordt vast niet zo opgevoed dat hij nooit andermans speelgoed afpakt?), want het is immers van jouw kind.
Ik zou er overigens ook wel van staan te kijken. Als hier een gast is, gaat die voor. Tenslotte is die er maar even en kunnen ze daarna weer helemaal alleen met hun eigen auto spelen. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat we ergens waren en dat een volwassene zo iets afpakte. Wel eens dat we ergens anders waren en mijn kinderen de autootjes van de gastvrouw lieten staan om de kamer uit te gaan, en die door een ander kindje (ook een gast) gepakt werden, en mijn schoonouders eerst die autootjes terug pakten en daarna het kindje (van 1,5) stom noemden. Wellicht zouden zij zich vroeger ook zo gedragen hebben als jouw zwager.

Tante Tiny
12-08-2014 om 20:39
Ach, misschien heeft je zwager vervelende jeugdherinneringen
over het spelen met andere kinderen en het afstaan van speelgoed.
Ik weet nog dat mijn ouders een keer een week weg waren, in huis waren vrienden van ouders met hun kinderen om voor ons te zorgen. Drama! Die kinderen mochten alles en wij mochten niets. Nooit meer vergeten.
Mijn moeder is het ook nooit vergeten. Wij waren vrij makkelijk als kind maar tot haar verbazing waren we zeer gefrustreerd over deze week.

iku
12-08-2014 om 20:59
over anders
Het ligt ook er zeker aan welke regel zwager hanteert. Bij ons ging de gast ook altijd voor dus als de kinderen allebei met hetzelfde wilden spelen dan had gast voorrang. Bij vriendjes was die regel dan wel eens andersom (net als bij jouw zwager) en dat vonden mijn kinderen dan wel eens oneerlijk. Ieder zijn regels. Dat wil dan niet zeggen dat ik het normaal vind dat jouw zwager het boos afpakte.

Jaina
12-08-2014 om 21:10
Niet netjes
Ik vind dat je zwager dit niet netjes gedaan heeft. Hier is de regel dat als iemand met iets speelt de ander dan even moet wachten. Als twee kinderen tegelijk met hetzelfde willen spelen dan mag de gast eerst en daarna om de beurt. Zomaar speelgoed boos afpakken van een kind in deze omstandigheden is natuurlijk heel raar. Neefje kon best even wachten en dan konden ze daarna van auto ruilen.

Jaina
12-08-2014 om 21:10
Niet netjes
Ik vind dat je zwager dit niet netjes gedaan heeft. Hier is de regel dat als iemand met iets speelt de ander dan even moet wachten. Als twee kinderen tegelijk met hetzelfde willen spelen dan mag de gast eerst en daarna om de beurt. Zomaar speelgoed boos afpakken van een kind in deze omstandigheden is natuurlijk heel raar. Neefje kon best even wachten en dan konden ze daarna van auto ruilen.

vlinder10
16-08-2014 om 13:32
normale manier
Het ging er mij meer om op wat voor manier dat werd gedaan je kan het ook als volwassene uitleggen aan een kind in plaats van op een botte manier af pakken.
Als er nou nog over te praten valt oke maar ook dat niet wat hij wil gebeurd en wat hij vind klopt.
Ik heb mijn zoontje nu uitgelegd als we daar zijn geef je alles maar gelijk aan je neefje als hij iets wilt.
Ieder heeft zijn eigen manier van opvoeden.

Ginny Twijfelvuur
16-08-2014 om 14:04
Voortaan dus...
Eigen speelgoed mee.
Blijkbaar kan vader niet zo goed delen. Daar doe je niks aan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.