Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Roblox geld terugkrijgen

Broadway schreef op 24-06-2025 om 08:14:

[..]

ik zit me ook af te vragen waarom moeder zo hamert op derde partijen die dochter toegestaan hebben iets te kopen terwijl in mijn ogen het mega-probleem (en niet puberella die grenzen opzoekt maar 100x ernstiger) is een dochter die niet een tientje, maar véél geld gepakt heeft en nu goedgepraat wordt met "ze is wel geschrokken".

hier is echt heel veel mis.

Dit. Het is natuurlijk wel veel makkelijker om een ander de schuld te geven. Dat hier iemand naar de rechter verwijst, vind ik helemaal waanzin. 

Waar is de eigen verantwoordelijkheid? Waarom kon dit kind überhaupt bij zoveel geld komen? 

Dweedledee schreef op 24-06-2025 om 08:22:

[..]

Dit. Het is natuurlijk wel veel makkelijker om een ander de schuld te geven. Dat hier iemand naar de rechter verwijst, vind ik helemaal waanzin.

Waar is de eigen verantwoordelijkheid? Waarom kon dit kind überhaupt bij zoveel geld komen?

dit, maar ik blijf er ook bij dat een puber die een tientje van het schap pakt nog best te snappen is. natuurlijk niet ok, terugbetalen, streng gesprekje en door. 

maar moeder is overduidelijk: dit gaat over véél geld. dat zomaar pakken zegt écht iets over de verhoudingen binnen het gezin en dáár zou ik als ouders eens heel goed naar gaan kijken. 

Vrijevlinder schreef op 24-06-2025 om 03:15:

[..]

Ik zou een kind van 9 niet over straat laten gaan met 200 euro en als ouder mee gaan. Dus hoe vaak een winkel nu kinderen van die leeftijd met zoveel geld krijgen vraag ik me af. Ik betwijfel het.

Ik wist dat die ging komen, dat kan ik vind 200 euro ook heel veel geld om met 9 alleen op zak te hebben, maar zelfstandig worden doet ieder kind op zijn eigen tempo. Ze deed al vanaf dat ze 7 was kleine boodschappen voor mama , Niemand ziet aan de buitenkant dat kind dat geld op zak heeft. Dus ik snap haar ouders heel goed dat ze haar die vrijheid gaven en geven om zelf te beslissen wanneer ze haar spaargeld mee neemt en hoeveel. 

Anoniemvoornu schreef op 23-06-2025 om 22:47:

[..]

Hier heeft mijn nichtje van 9 een doos lego van 200 euro zelf gespaard en gekocht bij de speelgoedwinkel zonder haar ouders , ze zullen vast vaker kinderen in de winkel krijgen die een hoog bedrag uitgeven.

Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet verantwoord, ik zat al te denken aan de legodoos namelijk, als die stiekem zou zijn gekocht en al is opengemaakt kun je hem ook niet terugbrengen bij de winkel. 

Stel dat ik een winkelier was en er kwam een jong kind een mega legodoos afrekenen met contant geld bij de kassa, zonder volwassene erbij.... ik denk dat ik het kind zou laten terugkomen met papa of mama erbij. Hoe kom jij aan het geld, is het wel vertrouwd, zo'n kind in zijn eentje met zoveel geld, laat staan zo'n kostbare doos. Maar goed, dat vind ik ook van jonge kinderen en mobiele telefoons. 

Dweedledee schreef op 24-06-2025 om 08:22:

[..]

Ik denk niet dat het een kwestie is van een ander de schuld geven, maar er bestaat wel iets als verantwoordelijkheidsgevoel voor de medemens. Steekt er een peuter onbeheerd de straat over, laat je die gewoon lopen - dan hadden die ouders er zelf maar bij moeten zijn, of pluk je dat kind van straat? 

Los van dat je je ernstig mag afvragen waarom het kind weet dat er zoveel geld in huis ligt (en ook waar) en al helemaal waarom het zich in haar hoofd haalt dat uit te geven, vind ik dat de winkelier echt wel wat te verwijten valt. Als een volwassene in de winkel een mega tv of een dure game pc contant afrekent en even 4000 euro op de toonbank legt, vraag ik me ook af of dat geaccepteerd wordt (volgens mij zit er ook een limiet op hoeveel geld je kunt pinnen op een dag). Ik noem maar wat. 

Het kind straffen - mijn eerste gedachte is ja, zeker - maar het blijft een minderjarig kind. Die is nooit volledig toerekeningsvatbaar, ze kan de gevolgen niet helemaal overzien van wat ze doet. Waarom deed ze het: een schreeuw om aandacht van de ouders, een wanhopige poging om populair te worden op school, een weddenschap? Misschien helemaal niet financieel opgevoed? We weten het niet. 

troelahoep schreef op 24-06-2025 om 09:22:

[..]

Ik denk niet dat het een kwestie is van een ander de schuld geven, maar er bestaat wel iets als verantwoordelijkheidsgevoel voor de medemens. Steekt er een peuter onbeheerd de straat over, laat je die gewoon lopen - dan hadden die ouders er zelf maar bij moeten zijn, of pluk je dat kind van straat?

Los van dat je je ernstig mag afvragen waarom het kind weet dat er zoveel geld in huis ligt (en ook waar) en al helemaal waarom het zich in haar hoofd haalt dat uit te geven, vind ik dat de winkelier echt wel wat te verwijten valt. Als een volwassene in de winkel een mega tv of een dure game pc contant afrekent en even 4000 euro op de toonbank legt, vraag ik me ook af of dat geaccepteerd wordt (volgens mij zit er ook een limiet op hoeveel geld je kunt pinnen op een dag). Ik noem maar wat.

Het kind straffen - mijn eerste gedachte is ja, zeker - maar het blijft een minderjarig kind. Die is nooit volledig toerekeningsvatbaar, ze kan de gevolgen niet helemaal overzien van wat ze doet. Waarom deed ze het: een schreeuw om aandacht van de ouders, een wanhopige poging om populair te worden op school, een weddenschap? Misschien helemaal niet financieel opgevoed? We weten het niet.

Bij de meeste banken kan je standaard kan je € 1000,- opnemen per dag. Als je meer wilt opnemen dan kan je het limiet tijdelijk verhogen tot € 5000,-.  Bij een contante betaling van € 10.000,- of meer moet de verkoper een onderzoek doen.

yasmijn27 schreef op 24-06-2025 om 06:46:

[..]

Meestal gaan ouders dan mee. Hier ook gehad met zoon. Niet alleen liep hij met veel geld op zijn bankpas, ik moest uiteindelijk ook bij de kassa laten weten dat het klopte. En dit ging om een tablet bij mediamarkt. Daar was de dame bij de kassa ook allert😃

Daarom vind ik dit ook een vreemd verhaal eigenlijk. Is het meisje wel alleen op pad geweest of waren er andere, oudere kinderen bij betrokken?

Alleen, ff off topic. de lego set kwam in de zomer uit,  ze is 3 weken op rij elke dag bijna daar geweest of hij er al was.. ze is nu bijna 15 en heeft sinds een jaar een eigen pinpas en is zeer verstandig met geld voor haar leeftijd of dat komt omdat ze er al van jongs af aan de waarde van geleerd heeft weten we natuurlijk niet zeker al zie ik zeker verschil tussen haar en de neefjes en nichtjes die geen geld maar cadeaus krijgen  (omdat ouders vinden dat geld krijgen minder leuk is) op haar 10de ging ze ook al samen met haar vriendinnen shoppen, ik moet er wel bij vermelden dat ze in het centrum van de stad wonen. Dus de h&m letterlijk om de hoek ligt maar ze was echt niet de enige die meer dan 50 euro op zak had voor zo'n middag. Daarnaast zie je als winkelier niet altijd of iemand 10 of 12 is bijv. En toen ik 12 was ben ik ook wel eens alleen grotere aankopen gaan doen zoals nikes schoenen. 

troelahoep schreef op 24-06-2025 om 09:22:

[..]

Ik denk niet dat het een kwestie is van een ander de schuld geven, maar er bestaat wel iets als verantwoordelijkheidsgevoel voor de medemens. Steekt er een peuter onbeheerd de straat over, laat je die gewoon lopen - dan hadden die ouders er zelf maar bij moeten zijn, of pluk je dat kind van straat.

Dit is natuurlijk een vergelijking van niets. 

En een volwassene mag zeker wel 4000 euro contant afrekenen. Hoezo zou dat niet mogen? 

troelahoep schreef op 24-06-2025 om 09:01:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet verantwoord, ik zat al te denken aan de legodoos namelijk, als die stiekem zou zijn gekocht en al is opengemaakt kun je hem ook niet terugbrengen bij de winkel.

Stel dat ik een winkelier was en er kwam een jong kind een mega legodoos afrekenen met contant geld bij de kassa, zonder volwassene erbij.... ik denk dat ik het kind zou laten terugkomen met papa of mama erbij. Hoe kom jij aan het geld, is het wel vertrouwd, zo'n kind in zijn eentje met zoveel geld, laat staan zo'n kostbare doos. Maar goed, dat vind ik ook van jonge kinderen en mobiele telefoons.

Dus de verantwoording van de ouders leg je bij de kassiere van mischien wel 16? Ik heb jaren in de winkel als bijbaan gestaan en zolang er geen bier in de kar zat heb ik nooit stilgestaan of die tiener met een kar vol frisdrank wel eerlijk aan zijn geld kwam. 

tsjor schreef op 24-06-2025 om 08:06:

Contant geld is een nieuwe ervaring voor kinderen. Wat kun je daarmee doen? Je kunt er iets mee kopen, je kunt het stelen.... . Compleet nieuwe levenservaring.

Die gedachte was ook al door mijn hoofd gegaan. Hoevaak is het kind al in aanraking geweest met contant geld? Weet het hoe je daar mee omgaat? Wat je daarvoor kopen kan? Bovendien grote verantwoordelijkheid voor kind als die weet waar het ligt.

laatst was op tv dat wij oudjes contant geld als geld zien en pinnen en contactloos betalen als een handeling waarin we niet goed voelen dat we geld uitgeven. De kinderen echter, zien contant geld als iets extra’s, iets dat ze als extraatje uitgeven en krijgen van oma. Ze voelen dat niet als geld uitgeven. Een heel vreemde omslag. Het was bij n programma dat Philemon Wesselink presenteerde 

Nou dat dus inderdaad. Hun gebruiken geld in spelletjes en betalingen gaan via de bankpas en het banksaldo. 

Evaluna schreef op 24-06-2025 om 15:00:

Nou dat dus inderdaad. Hun gebruiken geld in spelletjes en betalingen gaan via de bankpas en het banksaldo.

Dat maakt geld ook minder tastbaar.. in mijn ogen is het toch echt de verantwoording van de ouders om de waarde van geld mee te geven aan je kinderen en normen en waarde zoals niet stelen en als je kind geld steelt van je  om snoep te kopen en het op heeft gegeten kun je niet verwachten dat de snoepwinkel jou compenseert.

Vroeger bij mij aan de kassa met de belkaarten/ prepaid telefoons haalden meerdere kinderen kaarten van 50 euro en meer.  ik heb echt nooit gevraagd hoe ze aan het geld kwamen ..  en die zijn ook niet te retourneren....

Op zich is de wetgeving duidelijk, als het een ongebruikelijk bedrag voor de leeftijd van de minderjarige koper is, en dat is een bedrag van meer dan €100 bij een 10 jarige dan hoor je als leverancier dus te vragen naar de toestemming van de ouder/verzorgende.
 Als die er bij is mag je dat aannemen, is die er niet bij, en je vraagt er niet naar, heb je de kans dat de ouder / verzorgende jou aansprakelijk stelt en jij het geld terug moet betalen. Ook als het gekochte niet geruild kan worden, want het is een transactie die niet had mogen plaatsvinden. 
Dat is een risico die de verkoper neemt.

mana_sutiyuq schreef op 24-06-2025 om 16:04:

Op zich is de wetgeving duidelijk, als het een ongebruikelijk bedrag voor de leeftijd van de minderjarige koper is, en dat is een bedrag van meer dan €100 bij een 10 jarige dan hoor je als leverancier dus te vragen naar de toestemming van de ouder/verzorgende.
Als die er bij is mag je dat aannemen, is die er niet bij, en je vraagt er niet naar, heb je de kans dat de ouder / verzorgende jou aansprakelijk stelt en jij het geld terug moet betalen. Ook als het gekochte niet geruild kan worden, want het is een transactie die niet had mogen plaatsvinden.
Dat is een risico die de verkoper neemt.

Nergens staat dat dus in de wet dat die 100 euro is vreemd voor een kind van 10. Als jij als winkelier elke week meerdere kinderen hebt die dat uitgeven is het niet ongebruikelijk.. zal per winkel/ regio enz verschillen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.