Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
SC

SC

21-10-2010 om 19:53

Rouwverwerking

Wie kan mij adviseren in het volgende: augustus jl. is mijn oma (op zeer respectabele leeftijd) overleden. Zelf had ik een zeer goede band met haar en bezocht haar met grote regelmaat. Mijn kinderen (5 en 6 jaar) gingen altijd graag mee en hun band met haar was ook zeer intens. Het bericht van overlijden kwam ook als een grote schok en bracht veel emoties los. We hebben veel gesproken over wat er zou gaan gebeuren. De kinderen wouden graag mee naar het afscheid in de kerk. We hebben op een zeer waardige manier afscheid kunnen nemen. Na de kerkdienst zijn de kinderen opgevangen door mijn schoonouders.
Tot op heden heeft mijn zoontje (5jaar) nog met grote regelmaat verdriet om omaatje. We praten dan over haar en ik geef hem de ruimte om zijn verdriet te uitten. Nu is mijn vraag hoe kan ik hem steunen om dit verdriet een plek te geven en is dit wel de juiste manier?
Alvast mijn hartelijk dank voor je advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je doet het prima

Zo te horen doe je jet prima! Verder aangeven dat het heel normaal is om er verdriet om te hebben en laten weten dat je dit zelf ook hebt. Maar wel duidelijk zijn (op een uiteraard kind vriendelijke manier) dat het leven wel gewoon doorgaat. Misschien een mooie foto van oma voor op zijn kamer?

sterkte, Fratsje

Hier

Mijn zoon (7) heeft regelmatig nog verdriet om zijn opa (zomer 2009 overleden). Ook hier is daar ruimte voor, ik praat met hem over opa, haal leuke herinneringen op tot hij aangeeft dat het genoeg is. Wel houd ik mijn eigen verdriet (grotendeels) gescheiden van het zijne, ik bedoel: ik huil niet bij hem uit.
Hij vindt het fijn om af en toe iets voor het raam te zetten (hij heeft bedacht dat opa het dan kan zien), een knutsel van school bijv. Ook heeft hij sinds het overlijden een mooie foto van hem en opa samen naast zijn bed.

Boekje?

misschien kan je in de bieb eens een boekje lenen dat gaat over verlies en dood: bv. http://www.peuterplace.nl/rouwverwerking/rouw_verlies_prentenboeken.htm

Zelf heb ik ooit voor met mijn dochter het boek 'oma-vergeet-mij-nietje' gelezen, maar dat was niet zo'n gemakkelijk boekje.

Ster

Ik merk dat het voor mijn kinderen heel prettig is om te weten dat je later een sterretje wordt. Het niets is voor kinderen van deze leeftijd te groot om te begrijpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.