Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
angel3

angel3

07-12-2009 om 11:14

Ruzie ruzie, hoe zat het ook alweer?

Ik ben het echt even kwijt. Ik lees hier vaak over: 'maak de ruzie niet jouw probleem, maar het probleem van de kinderen '
Hoe doe ik dat ook alweer?

Zoon van ruim 6 en dochter van 4 zitten elkaar de hele dag dwars. Om gek van te worden. Uiteindelijk delft dan toch dochter het onderspit omdat ze fysiek minder sterk is. Want over en weer wordt er gemept, dat overigens altijd begint met stoeien. Oh wat is het leuk dat stoeien en na 5 min is het weer mis.
Of de een zit de ander gewoon te pesten.(vaak zit dochter te klieren als zoon bijv rustig zit te spelen. Ik waarschuw 1 keer en zet haar anders op haar eigen kamer of op de gang, maar het kwartje valt niet. Na 5 min begint ze gewoon opnieuw)
Het draait er nu altijd op uit dat ik echt flink boos moet worden waarna er dan daardoor weer 1 in tranen is en boos op mij. Ik wil dat zo niet meer, maar ik weet ook niet hoe ik het zo kan draaien dat het hun probleem is....
Wie heeft ruzie tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Als ouder moet je toch vaak de grenzen voor ze trekken

Heel goed van je dat je je dochter op de gang zet als ze haar broer blijft klieren. Het alternatief is dat je je zoon haar een mep laat verkopen, maar dat wil je toch ook niet lijkt me? Misschien moet je haar dan maar wat langer op haar kamer laten. Ik zou je dochter gewoon weer op de gang zetten als ze weer begint te klieren gewoon tot ze eindelijk haar broer met rust laat.

En.... waarom zou je niet boos mogen worden? Het is dan toch heel duidelijk voor ze dat de grens bereikt is. Daarna gaat het toch vaak weer beter. Zolang je niet agressief wordt zou ik niet weten waarom je als ouder niet zo af en toe boos mag worden.

Trouwens ....

je zou ook kunnen overwegen om dan zelf met je dochter te gaan spelen. Volgens mij gaan kinderen elkaar ook vaak klieren omdat ze zich vervelen. Vier is nog best wel jong om je lang alleen te kunnen vermaken.

Angel3

volhouden volhouden en nogmaals volhouden. Al is het 10 keer op een ochtend 5 minuten op de gang, telkens weer bij dezelfde overtreding (stoeien uitlopend in vechten bijv.) gewoon weer naar de gang sturen, kookwekker erbij zodat het duidelijk is wanneer ze weer terug mogen komen. Al geven ze elkaar binnen een minuut weer een klap, jammer dan, weer 5 minuten op de gang (zonder gehuil, geschreeuw, gestamp of wat dan ook). De tijd gaat (ging) hier pas in als ze stil waren.

Ja! de eigen kamer

die regel van Pelle hebben wij hier ook ingevoerd: als je ongestoord wil spelen, dan moet dat in je eigen kamer. Daar mogen de andere kinderen niet komen zonder toestemming van de kamereigenaar. In de woonkamer moet er samengespeeld worden. Vaak vindt het kind het niet gezellig om alleen boven te spelen en gaan ze dan toch maar delen met brusje.

angel3

angel3

07-12-2009 om 13:09

Liat

ik wil niet boos worden omdat ik dan zo'n 10 kker per dag daarover boos moet worden. Het verpest de sfeer, de dag voelt negatief. Tuurlijk is het niet erg boos te worden, maar ik word er echt een beetje moe van en hoop eigenlijk dit op een prettigere manier op te lossen....
Spelen met dochter heeft geen enkele zin. Ze wil dat wat ze in haar hoofd heeft en anders gaat ze over de rooie. Het arme meissie zit ook net op school dus dat maakt ook dat ze snel over de flos gaat....

En slaan wil ik niet zien. Helaas ben ik er soms te laat bij om in te grijpen.

dank

Over de rooie

hier ook een dochter (al weer ruim 8 jaar) die zeeeeeeeeeeer regelmatig over de rooie ging (en soms nog gaat). Prima, best, mag, maar wel weer kalmeren en anders ga je maar lekker even op je kamer uitrazen. De scheidingslijn tussen begrip en acceptatie van ongeoorloofd gedrag moet je goed bewaken (de valkuil ligt voor de hand).

koentje

koentje

07-12-2009 om 16:39

Grijp eerder in

nieuwe regel:
Wij blijven van elkaar af. Als stoeien altijdd uit de handloopt moet je dat jezelf en hen niet aandoen!

Mathilde

Mathilde

09-12-2009 om 16:35

Niet stoeien

Van mij mochten ze meteen niet meer stoeien .
Hier zijn ze bij periodes ook nogal irritant tegen elkaar en als ik me er te veel aan ga ergeren, moeten ze apart spelen. Pas als ze weer gezellig samen kunnen spelen, mogen ze de woonkamer in. En krijsen is niet gezellig, dus zolang ze gillen en krijsen tijdens de time out, blijven ze in hun eigen kamer of op de gang of zo .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.