Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Idelette

Idelette

21-05-2010 om 10:01

Ruziemakende zoons

mijn jongens liggen qua leeftijd redelijk dicht bij elkaar, 7 en 9, in opeenvolgende basisschoolgroepen. Als ze samen thuis spelen kunnen ze elkaar meestal niet luchten of zien. Wat me langzamerhand wat irriteert, merk ik, is dat ze voor elk wissewasje (maham, hij slaat me, hij zegt dit of dat) bij mij komen klagen, terwijl bij navraag blijkt dat ze dat nog niet tegen elkaar hebben uitgesproken.

ik wil dat klikgedrag graag stoppen en zoek daar dus tips voor. ze moeten leren het onderling uit te praten en op te lossen, vooral wil ik dat ze wat vriendelijker worden tegen elkaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn eerste inval

Ik zou denken, bij de volgende keer dat de twee heren dreinend aan komen zetten "Maham, hij..." laat je ze niet uitpraten en roep je meteen: jongens, dat treft! Ik zocht jullie net, jullie moeten je kamer opruimen/de kattenbak verschonen/ de oude kranten naar de papierbak brengen (of wel vervelend klusje je dan ook hebt liggen).

En volgens mij kan je ze zoiets trouwens best zeggen 'jongens, jullie lossen het samen maar op, en wie hier komt zeuren terwijl er niks aan de hand is [bij ernstig bloedverlies, botbreuken of brand moet er natuurlijk wel even gewaarschuwd worden] krijgt corvee'

Groeten,

Temet

Helen

Helen

21-05-2010 om 12:02

Meeveren

Herkenbaar! Ik kan daar ook helemaal tureluurs van worden. In mijn slechte doen, word ik boos en zeg ik dat ze niet zo moeten zeuren, dat ik het niet wil horen etc.

In mijn goede doen (en dat is de tip veer ik mee met hun gevoel zonder dat ik inhoudelijk mee ga en stuur ik ze weer terug: mm, wat rot dat je dat zo voelt. Kijk maar eens of je het op kan lossen? Dan begint de ander verontwaardigd te pruttelen met een ja maar. Waarop ik vervolgens ook weer meeveer: ik kan me voorstellen dat het voor jou ook niet leuk is. Hoe zou je het op kunnen lossen.
Wat ik ook wel eens doe is er op een rustig moment over praten en ze helpen wederzijds begrip en begrip voor de situatie bij te brengen. Het is toch niet leuk om zo met elkaar om te gaan? etc.

Succes!!

Terpi

Terpi

21-05-2010 om 16:11

De vraag...

... die ze mogelijk uitdaagt om het op te lossen is 'en wat heb je er al aan gedaan om het op te lossen?' Ofwel vragen wat ze nu van jou verwachten en dat meteen naar diegene terugspelen als opdracht. Verder vind ik de tip van Temet ook een goeie

Paar methodes:

1. De alleen bij moord-en-brand aanpak. Als je zeker weet dat ze fysiek niet al te ver uit elkaar liggen werkt die soms prima (moeten we naar de dokter? Nee? Okee, dan regelen jullie het zelf maar)

2. 'Pietje heeft mij geslagen'. "Goh wat vervelend'. Mooi beschreven door Helen. Wat mij opvalt is dat kinderen zelden ruzies of plagerijen laten escaleren als je niet zelf in de buurt bent. Dus het 'komen melden' is vooral vragen om aandacht, en uitlokken van partij-trekkerij. Als je daar niet aan meedoet is de lol er snel af.

3. (vind ik zelf een hele fijne, vooral als je zelf ook niet in topvorm bent) Ga maar fijn samen in de speelkamer (of wat voor plek dan ook) zitten, deur dicht, en jullie mogen er weer uit komen als jullie het hebben opgelost. Over het algemeen werkt die als een tierelier, en zijn ze (wederom wegens gebrek aan ouderaandacht voor het 'conflict') binnen 2 minuten gezellig samen aan het lego-en of zo.

Succes!

Tinus_p

Tinus_p

21-05-2010 om 17:12

Nog een truuk

Idelette:
Wat me langzamerhand wat irriteert, merk ik, is dat ze voor elk wissewasje (maham, hij slaat me, hij zegt dit of dat) bij mij komen klagen, terwijl bij navraag blijkt dat ze dat nog niet tegen elkaar hebben uitgesproken."
Terugvragen: En wat heb JIJ gedaan. Accepteer geen 'hij deed dit...', maar alleen 'ik deed..'

Waarschijnlijk niet pedagogische verantwoorde oplossing

maar aan het begin van de vakantie werden mijn man en ik knettergek van het geruzie. Mijn man heeft toen gezegd dat op dagen dat er ruzie was waarbij er werd geschreeuwd of er pijn werd gedaan, er geen film was, ongeacht wie de schuld had.

Werkte ook erg goed tegen het klikken: ze hadden een gemeenschappelijk belang hun zaken samen op te lossen. Deze meivakantie is een van de gezelligste vakanties ooit geweest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.