Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

's nachts roepen

Onze dochter is 4 jaar en slaapt geen nacht door. Minstens 1x midden in de nacht wordt ze wakker, gaat rechtop zitten en roept mama. Dan ga ik toch maar, anders is er grote paniek en wordt haar grotere zus, die ook boven slaapt, wakker.
Dan slaapt ze wel weer verder en is meestal rond 6 uur weer wakker, roepen enz... Soms valt ze dan wel weer in slaap, vaak mag ze rond half 7, kwart voor 7 een boekje lezen. Daarvoor ben ik dan al wel weer minstens 2x boven geweest, omdat het daarvoor nog wel "nacht" is.
Wie heeft tips om dit te doorbreken? We hebben al een stickerkaart gehad met eraan gekoppeld een beloning. Daar werd ze heel verdrietig van, want vooral die keer midden in de nacht kan ze zich 's maorgens niet eens meer herinneren. Nu wil ze niet eens meer een stickerkaart!
Ze wil liever roepen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

15-12-2009 om 14:58

Simpele oplossing

Hoi,

Bij een kind van 4 wil de volgende simpele oplossing nog wel eens helpen: zeggen dat het niet mag.

Liora

iram

iram

16-12-2009 om 20:19 Topicstarter

Tja

Zeggen dat het niet mag... Erg simpel, maar dat werkt niet.
We zijn nu (weer) met lampje op tijd bezig. Al eerder geprobeerd, toen ze aanzienlijk jonger was en 's morgens de dag soms al om 5 uur wilde beginnen.
Vanavond opnieuw ingevoerd. Als je nachtlampje uitgaat, mag je lezen, spelen of 1x mama roepen en tot die yijd NIET. Deze eerste keer lekker vroeg (kwart over 6) in de hoop op een succeservaring. Mevrouw ging huilend naar bed want "Ik kan dat niet mama, ik kan niet slapen tot het ochtend wordt". Nou, we zullen zien! Nog meer tips?

amk

amk

16-12-2009 om 21:06

Niet slapen

maar wel stil zijn.
Mijn dochter heeft ook een lampje. Als dat uit is mag ze haar kamer uit en naar mij komen. Anders mag ze alleen haar kamer uit om naar het toilet te gaan. Als het lampje brand moet ze gewoon stil zijn in haar kamer. Ze mag best met haar zaklamp een boek gaan lezen, ze mag best met die zaklamp een tekening op haar tekenbord gaan maken of stil gaan spelen met het poppenhuis. Als ze maar niet die kamer uitkomt en mij lastigvalt. 2e uitzondering in overigens onweer, dan mag ze ook bij mij kruipen.

Otje

Otje

16-12-2009 om 23:12

In jouw bed?

Mijn dochter mag 's nachts als ze wakker wordt in ons bed. Als ze ons daarbij maar niet wakker maakt. Heel rustig dus. En dat gaat goed. Er zijn periodes dat ze iedere nacht wakker wordt en periodes dat ze weken achter elkaar goed doorslaapt. Ik heb de oorzaak van het wakker worden nog niet gevonden.

Roepen 's nachts

Het roepen 's nachts is niet meer nodig op deze leeftijd als ze "alleen" maar wakker is en er verder niets aan de hand is. Wat zegt ze zelf erover als ze je 's nachts heeft geroepen? wat verwacht ze van jou op dat moment?? Het is heel vervelend maar een kind kan niet op commando doorslapen maar kan wel aangeleerd worden alleen maar te roepen als er écht iets is. Maar ook dat gaat niet van het een op het andere moment. Probeer ook niet te veel nadruk te leggen op het móéten slapen want dan wordt het hele slapen alleen maar een stressfactor. Schiet niemand iets mee op. Ik heb de kinderen hier altijd voorgehouden dat het niet erg is als je een poosje wakker bent, gewoon lekker omdraaien en verder proberen te slapen. Eventueel even een boekje lezen (eerst was dat ook alleen maar plaatjes kijken) en dan opnieuw proberen. Succes met je dochter.

iram

iram

17-12-2009 om 10:44 Topicstarter

Niks

Het is ook niet nodig en ze verwacht niks van me! Het enige wat ik dan doe is haar weer neerleggen en soms een kus erbij. We praten zelfs niet!
Dat niet moeten slapen maar lekker liggen is wel een goed idee. Een boekje lezen niet echt denk ik, dat mag pas als haar dag begint, ik zie haar in staat om rond 3 uur te gaan lezen en dan gaat het echt niks meer worden.
In mijn bed? Nee, daar beginnen we niet aan!!! (alleen bij onweer, maar daar slaapt ze dan weer doorheen)
Het is vannacht trouwens goed gegaan! Weet niet of ze wakker is geweest of gewoonweg zo moe was van de laatste spannende dagen, maar ze sliep toen ik half 7 boven kwam!
Alom geprezen uiteraard!

Kan me voorstellen

dat je boekje lezen om 3 uur 's nachts niks vindt. Vond ik ook, maar heb het op een gegeven moment toch los gelaten bij onze dochter. Een paar keer is het voorgekomen dat ik midden in de nacht licht zag branden maar niet vaak. De avonden dat ze dan heel vroeg moe was ging ik haar afleiden met een spelletje zodat ze op de normale tijd naar bed ging. Daarna heeft ze een redelijk normaal ritme op gepakt hoewel ze 's morgens nog steeds een vrij vroege vogel is maar dat vind ik niet erg, ze gaat dan een boekje lezen of zo. In het begin ging dat dan alleen (echt luid) hardop en dat vond ik minder en ging dat dan ook even melden, dat ze best mocht lezen maar zachtjes in haar hoofd. En dat gaat nu goed.

amk

amk

17-12-2009 om 20:30

10 minuten

Hier is het meestal 10 minuten, even plassen, dan gaat ze nog even rommelen en vervolgens valt ze met het boek als knuffel in haar armen weer in slaap.

Ze ligt nu ook te slapen, knuffelbeest bij haar voeten en 2 boeken naast haar hoofd.

3kids mam

3kids mam

17-12-2009 om 21:16

Geen punt van maken

Ik zou echt niet allerhande toestanden uit gaan halen om dit te voorkomen. Onze dochter roept ons ook regelmatig 's nachts, meestal omdat ze moet plassen, haar deken niet goed ligt, haar knuffel weg is, etc. Allemaal dingen die ze zelf op kan lossen maar ik help haar even, geef haar een kus en ze slaapt weer verder. Zij blij, ik blij. Ik zou als je dochter gewoon weer verder gaat slapen het lekker zo laten (of het moet en aantal malen per nacht voorkomen). Natuurlijk slaap je liever door maar allerhande drama's omdat je vindt dat je kind je niet moet roepen lijken me echt niet nodig. Overigens mag onze dochter als ze te vroeg wakker wordt ook bij ons in bed verder slapen (als de middelste nog niet bij ons in is gekropen, is dit wel het geval dan gaat mijn man nog even gezellig bij haar liggen). Vanaf half zeven mogen ze bij ons in bed dora kijken. Tot die tijd wil ik het stil hebben. Om 6.50 uur gaan we dan, op z'n vroegst, naar beneden.

Fatima

Fatima

18-12-2009 om 07:46

Zelf slapen / voor 3kids mam

Ik vind mijn slaap ook belangrijk. Eigenlijk belangrijker dan een deken die niet goed ligt bij kinderen boven de vier jaar.

Ik kom zelf ook moeilijk weer in slaap en dan gaan dit soort praktijken je wel opbreken hoor.

Otje

Otje

18-12-2009 om 09:01

Inderdaad fatima

Ik moet er ook niet aan denken dat ik iedere nacht in mijn slaap gestoord word. Het eerste jaar, okay, dat is part of the deal. Maar niet met vier jaar nog steeds. Daarom mag mijn kind in ons bed als ze wakker wordt. Als wij er maar niet wakker van worden.

3kids mam

'Natuurlijk slaap je liever door maar allerhande drama\'s omdat je vindt dat je kind je niet moet roepen lijken me echt niet nodig.'

Dat is echt persoonlijk hoor! Ik val weer heel slecht in slaap, met een beetje pech lig ik dan 3 uur wakker. Echt niet overdreven. Als er iets is mogen ze me wakker maken, maar een deken dat scheef is, nee, liever niet!

3kids mam

3kids mam

18-12-2009 om 19:42

Oke

ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is als je meteen 3 uur wakker ligt. Misschien zou ik dan zelf ook wel wat strenger zijn. Zelf vind ik het niet zo erg om haar even gerust te stellen en vervolgens slaap ik ook zo weer. Ik wil haar niet expres laten huilen zolang het niet meerdere malen per nacht gebeurd.
Overigens ben ik ook moe als alle drie de kids me 1 keer roepen (en dit gebeurd regelmatig) maar toch voel ik me het prettigst als ik mijn kinderen op een aardige manier gerust kan stellen zodat ze weer rustig verder kunnen slapen.

*bella*

*bella*

18-12-2009 om 23:42

Ik kan er ook niet tegen

Ik heb mijn slaap ook heel hard nodig ´s nachts. Ik lig niet eens wakker dan, maar zelfs even opstaan is me eigenlijk al teveel. (doe het uiteraard wel als er echt iets is, ziek ofzo, maar vind het slopend)
Ik ben gewoon een nogal luie moeder, vrees ik. En daarom mogen de kinderen naar ons toe komen, als er iets is. En dat betekent in de praktijk gewoon dat jongste meestal bij ons kruipt. Maar dan wel gelijk slapen! Hoef ik niets voor te doen want ze merkt vanzelf wel dat ik slaap. (vaak merk ik het niet meer dat ze komt)
Ach, ik geloof dat het niet zo zeer om een dekentje gaat. Het gaat denk ik meer om de bevestiging, van ja, mama is er nog. Het voelt gewoon veilig en vertrouwd denk ik. Wij kunnen daar nauwelijks woorden aan geven en zo´n kleintjes al helemaal niet, dus zeuren ze over een dekentje.

Heeft ze wel door dat ze je roept?

Al deze tips hebben alleen nut als je dochter ook zelf echt doorheeft dat ze je in de nacht roept, dus ook echt wakker is. Kan ze zich in de ochtend herinneren dat ze je geroepen heeft?
Je hebt ook kinderen die vanuit hun slaap mama roepen en helemaal overstuur raken (en dan zo wakker dat in slaap vallen niet meer lukt) als er niet gereageerd wordt. Aangezien het vanuit de slaap gebeurt is er weinig aan te doen met 'zeggen dat het niet mag' of 'stickers plakken'.

Wat raar trouwens dat je kinderen alleen bij onweer bij je mogen liggen. Daarmee leer je je kinderen een onnodige angst voor onweer aan.

iram

iram

19-12-2009 om 20:40 Topicstarter

Punt

Daar heb je wel een punt, dat roepen in de nacht heeft ze idd niet door, daarom werkt dat stickeren natuurlijk nite. Maar die x in de nacht vind ik niet eens zo heel erg, 's morg vind ik vervelender, soms al vanaf 5 uur. Ze is dan echt wakker en slaapt niet meer. Vervolgens is ze de rest van de dag wat makkelijker overstuur en huilerig...
Al die tips over bij mij in bed: nee, echt niet! Dan slaap ik niet meer hoor! Ik slaap zowiezo heel licht.
In ons bed bij onweer? Angst aanpraten? Nee, hoor. De jongste slaapt dus heerlijk door en de oudste is gewoon uit zichzelf bang. Ik kan nog zovaak zeggen dat ze niet bang hoeft te zijn, ze houdt niet van die herrie! En zodra de donder minder wordt, kruipt ze braaf weer boven in haar eigen bed.
Dat vind ik nou weer geen probleem!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.