Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

's Nachts wakker, eng gedroomd

Mijn zoontje van 5 wordt de laatste weken bijna elke nacht wakker omdat hij eng heeft gedroomd. Het varieerd van, de kermis, de ruimte, marsmannetjes en ga zo maar door.
Hij is vorige week weer begonnen met school, misschien heeft het daar iets mee te maken, maar het dromen begon eigenlijk twee weken eerder al.
Hij wordt wakker en durft daarna niet meer te gaan slapen omdat hij bang is dat de dromen terugkomen.

We hebben al een dromenvanger opgehangen en ik ga maar bij hem liggen totdat hij weer in slaap gevallen is snachts maar eigenlijk geen ideale situatie.
En naturlijk een vermoeid kind overdag omdat hij zo slecht slaapt snachts....

Iemand tips hoe dit te doorbreken??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat bij ons heel goed werkt

Wij doen aan spoken en monsters.. daarover hebben wij afspraken gemaakt (moest wel want mijn tweeling stuurde elkaar over en weer nare monsters).

1) Monsters en spoken: je hebt lieverds en naarlingen (dat hebben ze overigens zelf verklaard toen ik ernaar vroeg).
2) Ze mogen alleen op uitnodiging komen en dan ook alleen je *eigen* spoken en monsters, zoniet moeten ze weg.
3) Spoken en monsters die niet op uitnodiging komen, worden netjes naar de voordeur begeleid en eruit gezet: hup naar je moeder toe jij! Spoken en monsters die van lief, naarling worden OOK.
4) Willen ze niet ? Iedereen weet dat spoken en monsters niet tegen kindergegiechel kunnen. Dus even giechelen in de gang en ze blijven voor weken weg. Dat is een goede straf. Ze mogen weer terugkomen als ze lief doen.
5) Spoken en monsters moeten zich houden aan de de omgangsvormen die wij hier met elkaar hebben en samen bepalen. Zo niet, moet je ook weg. Dus niet schelden, niet naar doen, je gaat weg als je daartoe verzocht wordt.
6) Als je groot bent, kan je geen monsters of spoken zien.. maar als je klein bent wel. Maw kind moet vertellen wat er aan de hand is, en wij nemen dat serieus. Wij lopen mee naar de voordeur. Soms moeten we ook wat zeggen of doen (giechelen).

En als ouder weet je dus beter wat er speelt want wij leggen de link wel naar het dagelijks leven. Ik heb hier regelmatig met spoken op de bank gezeten omdat ze wel lief waren maar ook wel stoorden tijdens de slaap. Dan kwamen de spoken bij op de bank en als het bedjes tijd was, gingen ze door de voordeur weg. Ik ben ook altijd letterlijk naar de voordeur gelopen, de dingen gezegd die je moet zeggen als iemand weggaat, deur open en deur dicht.

Voor die van mij een handvat om met angsten om te gaan.
rr
Verder nare dromen: soms hebben ze nachtmerries.. soms komt dat door een spook, soms niet. Kind goed wakker maken, even erover praten en weer terug naar bed.

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 11:36

Die dromenvanger

Die dromenvanger werkt wel goed hoor! Je moet er alleen een ritueel omheen maken. Na een tijdje zit ie namelijk vol!
Dus mocht er per ongeluk een enge droom komen, dan is dat omdat de dromenvanger vol zit. Jullie moeten er dan even héél hard door blazen. Hier werkt dat al járen heel goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.