Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ishtar

ishtar

19-01-2010 om 10:53

's nachts zindelijk worden

Vraagje over nachtelijke zindelijkheid:
Jongste, 5 jaar en 9 maanden, plast nog altijd 's nachts een flinke luier vol. Hij was overdag ook pas laat zindelijk, en vond het eigenlijk helemaal niet erg om met een natte broek te lopen.
Nou wil hij eigenlijk wel eens zonder luier slapen. Vinden wij ook geen probleem Dus een paar nachten geprobeerd, en helaas, geen succes. (de 1e nacht werd hij 's ochtends wakker in een nat bed, de 2e en 3e nacht hebben we hem om een uur of 11 wakker gemaakt (ja, ik weet dat ie daar niet zindelijk van wordt, maar het zou hem iig droog de nacht door kunnen helpen, opstekertje voor hem zo te zeggen) maar dan is hij al nat. (de volgende ochtend haalt hij daarna wel droog) Het probleem is dus niet alleen dat hij niet wakker wordt van de plasprikkel(plus dat zijn nieren niet in de slaapstand staan), hij wordt ook niet wakker van een nat bed.
Nu de vraag: heeft het wel zin om hem zonder luier naar bed te laten gaan? Wordt hij er alerter op door dit even vol te houden? Ik weet wel dat hij het zelf moet doen, en dat je een kind 's nachts niet zindelijk kan 'maken', maar niks doen levert ook niet zoveel op. Hij wil wel heel graag, en dit demotiveert zo.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kadonaj

Kadonaj

19-01-2010 om 15:20

Plaswekker?

Ik weet niet hoe oud een kindje hiervoor moet zijn hoor, maar wordt vergoed door de verzekering, wellicht dat dat helpt...

Misschien savonds na een bepaalde tijd niet meer (zoveel) laten drinken en al voor het avondeten laten plassen, dan voor het naar bed gaan nog een keer (als er dan nog iets inzit? )

sterkte, lijkt me zo vervelend voor hem, juist in de periode dat ze zichzelf zo 'groot' gaan vinden...

100%mama

100%mama

19-01-2010 om 15:44

Eerst uitsluiten (lang)

Hoewel er op zich nog meer jongetjes rondlopen die in de nacht nog niet zindelijk zijn, wordt het voor hem een vervelend verhaal. Dat is het belangrijkste. Het punt is dat je ze a:niet zindelijk kunt maken en b:er ook een eventuele medische achtergrond aan kan zitten. Als jij dan alle "foufjes" uit de kast gaat halen en het lukt nog steeds niet is dat nog meer frustrerend voor je kind. Je schrijft dat je zoon ook niet wakker wordt door een nat bed. De meeste kinderen plassen in hun diepe slaap in bed. Normaal geeft het lichaam een seintje naar de hersenen dat er of geplast moet worden of dat er een nat bed is. Het kan verschillende oorzaken hebben waarom deze prikkel niet ontwikkeld wordt, deze zijn alleen te achterhalen door een kinderuroloog. In ons geval (5 jaar en 7 maanden) hebben we een "blaas probleem". Zijn blaas is te klein in verhouding tot de rest van de kinderen (grootte van ongeveer 3 jaar) en gaan zijn nieren niet in de slaapstand. Je snapt hem, natte luiers alom. Nadat hij geopereerd is aan een vernauwing in zijn plasbuis bleef hij dus in de nacht nat. Ook wij hebben alles geprobeerd, maar hij werd er alleen maar meer onzeker van en dus ging het zowiezo fout in de nacht of hij sliep vrijwel niet om maar zijn plasje niet te missen. Ook in de rest van zijn gedrag werd hij onzeker. Opnieuw zijn wij naar de uroloog gegaan en hieruit is de oorzaak bekend geworden. In jouw geval zal dit niet aan de hand zijn (merk je door veel infectie's) maar er is bijvoorbeeld (lichte) medicatie die de nieren in slaapstand leggen in de nacht (heel gebruikelijke methode). De plaswekker heeft, denk ik, niet zoveel zin, het alarm is vrij zacht en als hij al niet wakker wordt van een nat bed denk ik ook niet dat hij hier wakker van wordt, maar dat kan alleen jij bepalen. Overigens wordt deze wekker meestal pas aangeraden vanaf 7 jaar. 1 tip (lief bedoeld), ga er geen nadruk op leggen, ben er dus niet elke avond met hem mee bezig. Dat geeft enorme prestatie drang en dan gaat het vaak juist fout.

Groetjes,
100%mama

Hepij

Hepij

20-01-2010 om 19:48

Hier

een meisje van 5,5 dat al heeeeeel lang overdag zindelijk is, maar 's nachts echt niet; ze wordt niet wakker om te plassen, ook niet van een nat bed, maar er is echt niets medisch aan de hand. De huisarts gaf idd de tip er niet teveel mee bezig te zijn, als ze er aan toe is komt het.... ze slaapt gewoon erg diep

Thea

Thea

02-02-2010 om 16:52

Hier net zo

Ook onze dochter, 5 jaar, is 's nachts niet zindelijk. De ene ochtend zit er bijna geen plas in de luier, een andere keer is ze door en doornat. Ik heb ergens gelezen dat een plaswekker pas wordt vergoed bij de leeftijd van 7 jaar. Ik weet natuurlijk niet of dat bij elke zorgverzekeraar hetzelfde is, maar volgens mij is de leeftijd van 7 wel vrij normaal.

Onze zoon had een afwijking in zijn plasbuis

Hij was 1 jaar toen hij op het potje poepte. Vanaf de eerste dag ging dat goed. Alleen plassen.......

Om een heel lang verhaal kort te maken. Op zijn 11e is hij geopereerd. De plasbuis bleek te nauw, hierdoor was de blaas heel sterkt geworden. Voelde hij de aandrang te laat en kwam de plas er ineens heel hard uit. Overdag kon het het wc bezoek min of meer plannen(gewoon gaan ook al voel je geen aandrang) en ging het redelijk goed. (niet altijd hoor) Met minrin de nachten door en op z'n 13e voor het eerst zonder luier droog. De laatste twee jaar is het misschien nog twee keer fout gegaan.

Het kind kan er dus niets aan doen. hadden we dat geweten toen die klein was.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.