Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Felice

Felice

20-08-2014 om 22:48

Samen in bad tijdens logeren (j/m)

Mijn dochter van 9 heeft een beste vriend (ook 9) waarbij ze regelmatig gaat logeren. Afgelopen weekend vertelde ze dat ze samen in bad waren geweest, gewoon bloot. Nu vertoont ze nog totaal geen kenmerken van (naderende) puberteit, maar ik merkte de laatste tijd wel dat ze wat preutser aan het worden was, toen ze met haar nichtje onder de douche ging wilden ze ineens allebei een bikini aan. Het verbaasde me dus nogal dat ze wel met dat vriendje samen in bad was gegaan.
Is dat een probleem op die leeftijd? Of wanneer zou het wel een probleem kunnen worden?

Zaar

Zaar

21-08-2014 om 07:42

Nee

Nee, dat is geen probleem, want ze is toch gewoon in bad gegaan? Je kunt wel overal een probleem van maken of van tevoren gaan stressen zeg. Als zij over een tijdje, en dat varieert van morgen tot nooit, niet meer samen bloot in bad wil zegt ze dat wel. Of hij. Of ze trekken zwemkleding aan.

Probleem?

Zolang zij het geen probleem vindt is er toch niets aan de hand? Mijn dochter van 8 en haar neef van 14 staan nog steeds samen onder de douche. En dat vinden ze allebei dolle pret. Nu moet ik ook zeggen dat we een weinig preutse familie zijn. De badkamerdeur staat hier altijd open en iedereen loopt gewoon in en uit zeg maar.

Felice

Felice

21-08-2014 om 11:59

Neef

Familie vind ik toch wat anders dan vriendjes. Zou jij het ook nog goed vinden als je 20-jarige neef met nichtje van 14 zou gaan douchen?
Ik ben daar dan toch voorzichtiger in en weet dat meisjes (misschien ook jongens) niet altijd goed hun grenzen kunnen of durven aan te geven. En om het maar bij de naam te noemen, ik zou niet willen dat mijn jonge puber (wat ze dus nu nog voorlopig niet is) te vroeg met seksuele handelingen begint. Dat kan later grote problemen opleveren. Ik denk dus dat ik samen in bad geen goed idee meer vindt als mijn dochter een jaar of 11, 12 is, en is begonnen een vrouw te worden. En dat zou ik dus verbieden ongeacht of zij dat heel erg grote onzin vindt. Bij mijn oudere dochters heb ik daar nooit over na hoeven denken want daar zit de badkamerdeur al op slot (voor iedereen) sinds ze een jaar of 8/9 zijn. Dat terwijl ik zelf naar de kinderen niet preuts ben, dat komt helemaal vanuit henzelf.

annoek

annoek

21-08-2014 om 12:28

mwa

Ging hier helemaal vanzelf hoor, maar heb dan ook preutse kinderen (zelf niet preuts) op een brpaald moment willen ze niet meer, ik denk dat het goed is als dat op geleide van hun eigen gevoel gaat. Tenzij een kind echt duidelijk moeite heeft met grenzen, maar mijn voorkeur gaat er echt naar uit dat het zich vanzelf regelt, ik denk dat dat goed is voor kinderen. Hier kreeg een vriendin bijv moeite met stoeien met zoon, omdat ze borstjes begon te krijgen. Schattig en leerzaam dat geworstel van ze. Een beetje van een afstandje in de gaten houden of alle partijen zich prettig blijven voelen met al dat geworstel, maar niet te snel ingrijpen.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 13:07

swaen

Ik zou daar ook wel moeite mee hebben hoor. Een jongen van 14 die met zijn nichtje van 8 onder de douche staat. Wanneer houdt dat op? Mijn zoon begon toen hij bijna 14 was wat preutser te worden en hij zorgt altijd dat ik zijn piemel niet zie dus dat mag wat mij betreft wel wat minder maar ik zou het niet goed vinden als hij met zijn nichtje wil gaan douchen. Nergens voor nodig. Ik heb alleen maar jongens dus ik weet niet hoelang mijn zoon het had toegelaten dat een jonger zusje hem bekeek maar toch... ik vind het wat afwijkend van die neef dat hij dat wil, niet helemaal gangbaar naar wat ik hoor om mij heen voor die leeftijd.

neef en nicht

Ze zitten al sinds ze klein zijn regelmatig samen in bad en onder de douche. Ze groeien op als broer en zus, hebben reuze pret, de deur staat gewoon open dus ik kan prima horen en zien wat er allemaal gebeurt. Wat zou ik er tegen moeten hebben? Als 1 van de 2 niet meer wil geven ze dat vast wel aan toch? Dat past ook prima bij hun karakter om dat te doen.

En die 'afwijkende' (aardig van je barveax) neef staat ook al sinds hij klein is in de ochtend altijd tegelijk onder de douche met zijn vader. Dat is nu hij 14 is nog niet anders. Hij is het zo gewend en vind het juist gezellig. Radio er bij aan en keihard meezingen.

Ik kom uit een meidengezin. Daar stond iedereen zowat dagelijks tegelijk onder de douche.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 17:50

gaan we weer

Ik kies mijn woorden zorgvuldig maar het komt niet aan. Ik bedoelde niet dat hij afwijkend is maar ik vind zijn gedrag afwijkend van wat ik ken van jongens van 14.

Het samen douchen van vader en zoon staat daar los van.

annoek

annoek

21-08-2014 om 19:11

snap ik niet

Waarom is douchen met vader zo anders als douchen met een heel jong nichtje? Zie ik echt niet hoor. Zou het leuk vinden als mijn zoon dat deed; plezier hebben met een jonger nichtje. Maar zoon is al vanaf zijn zesde oid behoorlijk preuts. Heeft nog even een tussenfase gehad tot z'n 10e ofzo dat hij wel nog graag met ons in bad ging maar toch ook bang was dat we 'iets' konden zien, dilemma dilemma. Daarna was het over en sluiten. Zijn jonger zusje kan hem nog wel eens flink pesten door naakt rond te lopen, dan schreeuwt hij alles bij elkaar.
Is vast ook afwijkend gedrag, gelukkig maar, ik houd niet zo van iedereen hetzelfde.

Woorden kiezen

je kunt zorgvuldig je woorden kiezen maar onderaan de streep staat er toch hetzelfde. Wellicht in het vervolg handiger wat minder heftige woorden te kiezen? Want er zit wel degelijk een waardeoordeel in. En dat vind ik op mijn beurt niet prettig.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 21:26

Tja

Ik zeg dat ik het dus wat afwijkend vind van die neef omdat het niet gangbaar is voor die leeftijd. Wat is daar nu het probleem mee? Ik vind een jongen van 14 die op ballet zit ook afwijkend van de rest van zijn mannelijke leeftijdsgenoten, gewoon omdat het niet gangbaar is. Meer niet, zonder waardeoordeel. Ik vind het gewoon opvallen, net zoals jouw dochter met neef.

Zou jij het niet afwijkend vinden als ze 14 en 20 zijn? Jij vindt het nu niet afwijkend van wat gangbaar is, ik nu al wel, waarom mag dat niet? Ik heb toch niet gezegd dat jij er mee moet stoppen? Ik heb het keurig bij mezelf gehouden. Hier loopt ook iedereen bloot rond en heeft hun vader lang met ze gedoucht. Ik denk dat ze er vooral mee gestopt zijn omdat we geen ruime douchegelegenheid hadden maar daar gaat het hier niet om, het gaat om een nichtje en ja ik denk dat ik het óók afwijkend vind als een 14jarige jongen samen WIL douchen met zijn 8 jarig zusje. Afwijkend dus van wat andere 14 jarige jongens zouden willen.

Hier ook dochter van 9 met vriendje van 9. Dochter wordt nu preutser, wil zich niet meer omkleden waar hij bij is. Dat respecteer ik, maar als zij er geen moeite mee zou hebben, mocht ze zo met hem in bad. Negen vind ik echt nog geen leeftijd om daar iets van te vinden, het zijn nog echt geen pubers.
Loes

Anders

Twee kinderen van 9 vind ik wel iets anders dan één van 9 en één van 14. Bij mijn weten zit iemand van 14 toch echt wel in de puberteit.

en dan?

Ik zie serieus het probleem niet. Maar ik laat me graag informeren. Is het angst? Dat het voor die puber van 14 iets sexueels is bijvoorbeeld?

Nee

dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar ik kan me zo voorstellen dat een jongen dat dan niet meer wil omdat hij lichamelijk aan het veranderen is.

Ook anoniem

Ook anoniem

30-08-2014 om 00:48

oei.....

Ik schrik van mezelf.... Als ik jullie reacties lees denk ik er toch wel heel anders over. Mijn 8 jarige dochter mag alleen bij vriendinnen logeren. Dus geen jongens en zeker niet samen douchen en al helemaal niet met een jongen die ouder is..... Ik schaam me wel een beetje dat ik zo wantrouwend ben. Het fijne van ouders online is dat ik zo kan toetsen of ik niet te anders over denk. In dit geval wel dus.....

Barvaux

Barvaux

30-08-2014 om 09:49

ook anoniem

En hoe had je dat gedaan als ze een oudere broer had? Nooit samen bij een weekendje weg bij elkaar op de kamer slapen, dus altijd iets huren met drie slaapkamers? Altijd de deur op slot van de badkamer?

creabea

creabea

30-08-2014 om 16:52

huh?

maar waar is die jongen van 14 erbij gekomen? Felice heeft het toch over twee kinderen van 9?

creabea

creabea

30-08-2014 om 16:54

en...

Met zo'n leeftijdsverschil (6 jaar) zou ik kinderen niet samen laten douchen, tenzij het om broers en/of zussen gaat.

Barvaux

Barvaux

30-08-2014 om 17:41

crea

Zie posting 3

Mijntje

Mijntje

30-08-2014 om 18:13

14 jarigen en 9 jarigen vind ik wel een verschil. Wij hebben geen bad, maar mijn 9 jarige zoon zou rustig met een 9 jarig meisje in bad mogen zitten als ze dat allebei willen. Ik zou het haar moeder wel van tevoren vragen.

'Ook anoniem' kan beter een kuisheidsgordeltje aanschaffen voor haar dochter, want die leuke vriendinnetjes hebben natuurlijk ook broers en vaders, er is geen beginnen aan, overal loert het gevaar Maar je stuurt je kind neem ik aan niet bij jan en alleman uit logeren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-08-2014 om 18:55

mwah

2 kinderen van 9 zou ik goed vinden. Die zitten nog op hetzelfde niveau zeg maar. Ik zou me er trouwens ook wel over verbazen.
Maar mijn dochter mag echt niet met een 14-jarige neef onder de douche. En ik vind het ook gek als een 14 jarige knul dat nog zou willen.

Stevige mening

Het hangt helemaal van het koppel af. En de leeftijd natuurlijk. Oh ja, en van hoe je er naar kijkt.
Mijn zoon - hij was beslist ouder dan 9 - deelde moeiteloos het bed en het bad met zijn 'vriendin'. Alsof ze zijn zuster was.
Dat ging zo moeiteloos dat haar vader op een avond in de tuin stellig durfte te beweren dat hij zijn dochter heus niet meer met een jongen zou laten slapen. Het klonk bijzonder gemeend en oprecht en als je dat nou zo voelt, dan is dat prima natuurlijk.
Toch moest ik hem er fijntjes op wijzen dat hij zojuist mijn zoon had toegestaan om te blijven slapen. "Hij is ook een jongen' zei ik nog. Het was overduidelijk dat bij deze vader geen enkele verdenking of bedenking bestond bij mijn zoon. Maar zijn mening over jongens en meisjes en samen op deze leeftijd (lees rijpheid) bleef een rotsvast gegeven.

Ik denk dat het belangrijk is om je twijfels met je dochter te bespreken. Niet als wijze les naar haar (let je wel op en zo), maar als openbaring van jouw twijfels.

willem

willem

01-09-2014 om 23:26

ieder zijn meug

Tja, hier is bloot niet gelijk aan seks. Sterker, ik denk dat een weinig verhullende bikini seksier kan zijn dan gewoon bloot.

Iedereen springt hier als ie zin heeft in zwemen, het zwembad in. Ja ook zonder zwembroek. Volwassenen, 20 jaar oud, 18, 16, 10 en vriendjes en vriendinnetjes. Niemand heeft er ooit een seksuele lading aangegeven. Iedereen is zoals ie is en is (ook bloot) goed genoeg.

Als mensen samen in bad willen, of samen willen douchen, dan doen ze dat toch gewoon? Niet mee bemoeien zou ik zeggen en je dochter van 9 het verschil tussen bloot en seks uitleggen...

willem

willem

02-09-2014 om 08:12

ook anoniem

En als die vriendinnen van 8 later lesbisch blijken te zijn?

Bij moslimvrouwen is een blote arm al aanstootgevend. Laat eenieder doen waar hij of zij zich goed bij voelt, of dat nu bloot is of met burka of ergens er tussen in. Ieder zijn meug dus..

nakita

nakita

02-09-2014 om 22:45

ik niet

Ik zou mijn zoon van 14 ook niet bij een jong nichtje onder de douche laten. Ik zie hoe hij bezig is met seksuele op zoeken en wat hij soms aan foto's op zijn mobiel heeft staan. Ik zou denken dat hij zo'n naakt nichtje heel anders zou bekijken dan gewoon naakt. De ene 14 jarige is de andere niet maar zoon is nogal bezig met meisjes dus het onschuldige is er wel een beetje af.

Wat betreft lesbisch zijn. Dat vonden/vinden wij met biseksuele dochter ook moeilijk. Logeren van vrienden gebeurt regelmatig na uitgaan ed. Slapen ook bij elkaar in bed (groot tweepersoonsbed).

Hmmm

Douchen met een veel jonger meisje lijkt mij wel juist goed, om te leren dat er niets seksueels aan is..... Het zijn onze gedachten die dater aan plakken, kinderendoen dat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.