Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schade maar buiten schooltijd

Een paar weken geleden hebben een groep van 20 kinderen tussen de middag van het schoolplein eikels naar een hekwerk staan te gooien. Een van hun heeft met een steen gegooid waardoor er nu een buts in het hekwerk zit.
Nu het volgende. Van die rond de 20 kinderen zijn er maar 6 naar voren gekomen die hebben gezegd gegooid te hebben. waaronder mij zoon. Maar hij heeft die niet die bewuste steen gegooid.
Wij hebben diezelfde week een brief van school gekregen dat de kinderen die gegooid hebben de schade moeten betalen. Letterlijk een kleine bijdrage...werd er geschreven.
Nu hebben we een brief gekregen van de school. Dat we even met 6 kinderen ieder 75 euro moeten betalen....
Het hek repareren kost dus 450 euro.
Let wel het gebeurde iets voor bel de ging. Dus buitenschooltijd.
Er zijn dus maar 6 kinderen eerlijk geweest..... en we moeten nu de school dit bedrag betalen zonder een rekening of iets te zien terwijl de school hier natuurlijk eigenlijk buiten staat.

hmmmmm geeft me een raar gevoel...............

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
GS

GS

01-11-2012 om 18:35

Idd wel gek

In principe ben je als ouders aansprakelijk voor de schade die je kind (ik ga uit van < 12 jaar gezien de rubriek waar je dit plaatst) veroorzaakt. Je kind heeft deze schade niet veroorzaakt, zeg je. Wel de groep waar hij deel van uitmaakte. En daarom moet hij toch betalen. Hmm. Groepsaansprakelijkheid dus.
Was het wel 1 groep? Of meerdere groepjes of individuelen? Ik betwijfel of school wel sterk staat in zijn bewering van groepsaansprakelijkheid (juridisch gezien dan he), vanuit opvoedkundig oogpunt kan ik me de stelling weer wel begrijpen: je moet gewoon niet met dingen staan gooien en de gooiers worden gewoon allemaal gestraft.
Maar ja, nu zijn er maar 6 die zich braaf gemeld hebben en daar zit de bewuste stenengooier niet eens bij! Door de rekening te presenteren aan diegenen die zich gemeld hebben, geeft school ook het signaal af dat dat mooie sufferds zijn en dat eerlijk zijn niet loont. In tegendeel: liegen/zwijgen loont. Zo pakt de aktie van school niet goed uit lijkt me. Dat de zwijgers vrijuit gaan is eigenlijk niet acceptabel.
Als je wel gaat betalen: betaal pas nadat de buts is gerepareerd (en je een rekening hebt gezien).

GS

GS

01-11-2012 om 19:03

Ook nog

Als er nou iets echt ernstigs was gebeurd (iemand gewond geraakt door die steen) ipv alleen maar een buts in een hek, dan was school waarschijnlijk deels zelf aansprakelijk geweest! Op het bewuste moment (vlak voor de bel toch?) had er toezicht van school moeten zijn en die is dan mogelijk tekort geschoten. Ook dat zou je mee kunnen laten wegen in de hoogte van de vergoeding.

Avp

Even heel praktisch: Neem contact op met je verzekeringsmaatschappij (AVP). Schade veroorzaakt door kinderen jonger dan 14 jaar wordt in principe vergoedt, ook als het met opzet is gedaan.
De verzekeringsmaatschappij kan je verder adviseren. Ik neem aan dat ze inderdaad een rekening of offerte willen zien, plus de aangifte. En waarschijnlijk kunnen zij ook vertellen of je inderdaad terecht aansprakelijk bent gesteld door de school.

Auw

vergoedt.... -> vergoed. Tis een drukke dag geweest.

Wa verzekering inderdaad

Daar verhalen en zeker met directie in gesprek wat dit is en HEEL verkeerd signaal naar alle kinderen die wel EN niet eerlijk zijn geweest!

Om te verhalen bij je verzekering inderdaad wachten op offerte, maar als het goed is, is school zelf verzekerd hiervoor.

Signaal en verzekering

Ooit jaren geleden heeft de basisschool van onze kinderen een vergelijkbaar iets gehad (eind groep 7). Ook enkele die gezien waren en toegaven en enkelen die hun snor drukten.
Schade is vergoed door schoolverzekering(en die schade was veel hoger dan het bedrag dat jij noemt), groter waren de gevolgen voor de klas. Er was enorm veel onrust ontstaan door het incident, de kinderen die toegegeven hadden en enkelen die uitzichzelf zo eerlijk waren 'tegenover' de oneerlijken die niet 'verlinkt' wilden worden.
Daar is heel veel gedoe om geweest, gesprekken in de klas, en zelfs een heel plan van aanpak voor gekomen om die klas weer een beetje normaal met elkaar om te laten gaan.
Er is niet gedeeltelijk aansprakelijkheid 'geeist' van de ouders zoals in jullie geval. Tijdens schooltijd is school namelijk aansprakelijk....
Er is wel een 'straf' geweest maar die was in de vorm van nablijven, pauze-arrest etc.
groeten albana

Yvonne

Yvonne

02-11-2012 om 12:20

Verschuiving van aansprakelijkheid?

Ik denk dat de school aansprakelijk is gesteld door de eigenaar van het hek. Ofwel de school is niet verzekerd en probeert zo te voorkomen dat zij moeten betalen. Ofwel de verzekeringsmaatschappij van de school wil zo voorkomen dat zij voor de kosten opdraaien.
Laat de school of de verzekeringsmaatschappij jullie maar langs 'officiele weg' aansprakelijkstellen. En dat sluis je vervolgens door naar jullie eigen verzekeringsmaatschappij. En je vertelt eerlijk het verhaal. Namelijk dat hij het NIET heeft gedaan. Als ik jou was zou ik zeker niet betalen. Al is het om principiele redenen. Hij heeft niet de steen gegooid. Hij heeft wel een eikel gegooid.

Maar...

Is het niet zo dat de school 10 minuten voor en 10 minuten na schooltijd aansprakelijk is? Ik dacht altijd zoiets. Ik zou dit niet zomaar betalen als niet duidelijk is of mijn eigen kind het ook echt gedaan heeft en mocht dat wel het geval zijn, zou ik mijn wa-verzekering bellen.

Verzekeringstechnisch/juridisch

Hmm, doet me denken aan een voorval dat hier in de buurt gebeurd is. Het ging om vier kinderen die aan het spelen waren met steentjes (gooien, 'voetballen' etc.) met als resultaat een kapotte ruit. Bewoner heeft bij 1 van de kinderen aangebeld. De kinderen zijn bevraagd, maar het werd niet duidelijk hoe het precies gebeurd is, en wie er dan de bewuste steen heeft geschopt of gegooid. De groepsdruk -ook onder achtjarigen- speelde hier zeker een rol in. Maar ook dingen als het karakter van de kinderen: eerlijk zijn versus schuld afschuiven en bang zijn voor represailles thuis.

Uiteindelijk bleek dat de bewoner een glasverzekering had en de glasverzekering bleek voor de aansprakelijkheidsverzekering te gaan. De schuldvraag was toen ineens niet meer relevant. Nu is een hek natuurlijk niet te vergelijken met een ruit. Maar misschien blijkt het juridisch/verzekeringstechnisch wel heel anders te werken. Ik zou idd maar even afwachten en alvast eens informeren bij je verzekering. Ook verzekeringen schuiven de schulvraag graag naar elkaar door.

mel1

mel1

07-11-2012 om 13:36 Topicstarter

Bedankt voor info en tips

Bedankt voor info en tips.

Je wordt toch in een rot situatie gezet door school eigenlijk. Want je wilt wel een goede band houden met school. En ik heb het gevoel dat ze daar gebruik van maken.
Situatie nu als volgt. Schoolhoofd is er achter dat het op deze manier niet kan maar dat het een zaak is tussen de familie van het hek en de ouders van de 6 kids. Toch blijven ze proberen hun druk te gebruiken want nu gaat de verzekering van school ons aansprakelijk stellen. Wat een gedoe zeg................. Maar ik ga inderdaad niet betalen in het vooruit, raar dat dat gevraagd werd eigenlijk. Als we iets horen van de verzekering van school verwijzen we ze door naar onze verzekering, hoop dat dan alles in orde komt. Wel een gedoe hoor en dan heb je mee gedaan aan de groep maar ben je niet de dader pffff.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.