Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schelden

Mijn dochter (10) scheldt de laatste tijd veel. Het gaat dan om woorden als het K woord, idioot, viezerik, gek. Er hoeft niet veel aanleiding te zijn of de woorden vliegen er al uit. Ze zegt zelf dat ze het niet kan beheersen, dat het de schuld is van die-en-die want ze is uitgelokt, de hele klas doet het etc.
Hier in huis wordt er niet gescholden, dus op schelden volgt een consequentie. Dat is in dit geval bij elk scheldwoord 10 minuten vroeger naar bed.
Hoe reageren jullie op schelden en verbinden jullie er consequenties aan, zo ja, welke? Ook vraagt dochter waarom ze niet mag schelden en de reden die ik geeft is dat schelden is voor mensen die niet de woordenschat bezitten om hun grieven normaal te kunnen uiten. Nog alternatieven?
Dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ideetje

Moet erbij zeggen dat ik mijn oudste nog maar 5 is en alleen ons nog napraat (ben je nou belazerd ) maar je zou eens via uitzendinggemist een aflevering van bnn's 'Over Mijn Lijk' kunnen terugkijken samen. Dit om wat bewustzijn te kweken tov het k-woord (als je daarmee kanker bedoelde..).

Anienom

Anienom

10-04-2012 om 21:39 Topicstarter

Vertigo

Eh nee, ik bedoelde een ander K-woord, van maar drie letters. Het lange K- woord wordt hier in het zuiden niet echt gebezigd. Anders had ik je tip vast uitgevoerd!

Haha oh

Nou gelukkig maar! Ik ken dus geen programma's over het k$$-woord die raadzaam zijn om samen te kijken
Ik mag het zelf wel eens gaan afleren voor mijn kinderen ermee beginnen!

Annet

Annet

10-04-2012 om 21:58

Schooltaal versus straattaal

Hier zeg ik altijd dat wij thuis schooltaal spreken. Straattaal wil ik niet horen. Ik snap dat ze het wel leren en thuis oefenen ze in het niet gebruiken van straattaal.
Het wel gebruiken van straattaal in huis heeft dus consequenties, anders helpt de regel niet.
Hier werkt het vrij goed (kinderen van 9 en 14). Ze zijn prima in staat om onderscheid te maken in situaties waar het wel of niet gepast is. Zolang jij hierin streng bent, blijft het onderscheid bestaan. Als het niet helpt, is de consequentie niet vervelend genoeg. Bij een vervelende consequentie kunnen ze het 'plotseling' wel onthouden. Misschien een nieuwe consequentie bedenken?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.