Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schelden en schreeuwen

hoi, toen ik voor het eerst eind vorig schooljaar mijn zoontje ... hoorde zeggen, viel ik steil achterover. Uit zijn mond, in mijn huis, het enige dat ik hem zei, negeren kon ik niet, luister schelden mag niet je mag niet schelden. Hij is dit eigenlijk blijven doen, soms als grapje, waarop ik zei dat ik dit in mijn huis etc dit niet meer wil horen, schelden is niet ruig. Ik heb zo gehoopt dat dit over zou waaien en dat hij dit noooooit bij vriendjes of op school etc zou doen. Maar hoe meer ik dit zo zou wensen?~??? Vandaag waren er twee vriendjes bij ons erg gezellig, totdat mijn zoontje het woordje ... zei, zelfs die vriendjes zeiden dat dit niet grappig is, en niet hoort. Het lijkt wel dwangmatig, hoe krijg ik een super intelligent lief maneke dit afgeleerd. Want dit is helemaal op een dorp bad news voor hem en voor mij. Van wie heeft hij dit~? Maar ja ik vind dit te erg om tot de bodem uit te zoeken ik vind dit zo erg. Mijn consequent blijven zeggen dat dit niet mag, etc en het goede voorbeeld geven helpt niet wie weet wat ik zou kunnen proberen, ervaring of .... groetjes succesmom

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In de kaart laten kijken

Hoi succesmom,

Mijn aanpak op deze leeftijd is dat ik niet te veel laat merken aan mijn kinderen of ik iets een beetje erg vind of heeeeel erg... want dat laatste onthouden ze en dan hebben ze je tuk..

Dus ik zou het veel meer laten gaan. Nu wil je dat het overwaait maar door er zoveel aandacht aan te geven bereik je het tegenovergestelde.

vader

vader

10-09-2010 om 22:00

"in de gordijnen"

Toen ik als kind een periode het niet kon laten om ... te zeggen heeft mijn moeder toentertijd voor de volgende oplossing gekozen. Nadat zij heeft uitgelegd dat dit een woord is dat echt niet kan en mij ook 'verboden' heeft het te gebruiken heeft ze ook gezegd dat ze wel snapte dat het ook spannend is om te zeggen. Dus: ik mocht elke dag een bepaalde tijd (5 minuten ofzo?) achter de gordijnen in de woonkamer zo vaak als ik wilde ... zeggen!
Nou, volgens mij was de lol er snel vanaf.

Ludieke oplossing toch?

Vader

Nathalievdp

Nathalievdp

10-09-2010 om 22:20

Vader en succesmom

Vader ;
Wat een geweldige oplossing van je moeder. Ik moet er erg om lachen en ik ga het zeker onthouden voor als het een keer nodig mocht zijn !

Succesmom ;
Ons zoontje zei vaak Sukkel. Telkens als hij Sukkel zei, ging ik hem kusjes geven. Na een paar dagen was de lol er snel vanaf. Hij heeft namelijk een hekel aan kusjes krijgen, en ik aan schelden.. dus het probleem was opgelost.

Nathalie

Nog een werkzame tip: 20cent-pot

Ik heb mijn oudste op een dag alle scheldwoorden en vloeken laten opnoemen die hij kende, hij kreeg daar 5 minuten voor. Daarna mocht het niet meer, elke keer als iemand een dergelijk woord zei moest hij/zij een kwartje( het was nog in de guldentijd) betalen.En als er genoeg inzat ging het hele gezin gezellig een ijsje kopen van het geld.Daar is het echter nooit van gekomen: meneertje was namelijk erg gehecht aan zijn zakgeld en hield braaf zijn mond.

Als jongste ook begint te schelden ga ik het weer invoeren, maar dan de 20cent-pot.Tot nu toe is het te hanteren.

Damajo

dihanne

dihanne

11-09-2010 om 10:14

Succesmom

Hoi succesmom,

je schrijft niet hoe oud je zoontje is, maar als ik het zo lees nog vrij jong.

ik weet ook niet of hij echt scheldt (dus gericht tegen andere kinderen/mensen) of vloekt (in het algemeen)

Schelden tegen anderen vind ik niet kunnen, zou ik afspraken over maken.

Als hij vloekt, dan zou ik de speelse aanpak kiezen, er zijn al leuke tips genoemd. Beetje luchtig mee omgaan, waait wel weer over. Hoe meer je je erin vast bijt, hoe groter de kans op meer gevloek.

Onze dochter is naar een andere groep op school gegaan, met oudere kinderen erin. Binnen drie weken is haar taalgebruik totaal veranderd. Grappig om te merken.
Ze was altijd de braafheid zelve, maar wat er nu af en toe uitkomt.... Dochter is bijna 11 dus goed aan te spreken.

Maar toch praten ze elkaar maar een beetje na, en zelfs bij haar heeft het nog geen echte betekenis.

groetjes,
Dihanne

Mayte*

Mayte*

11-09-2010 om 14:27

Hier ook een soort 20 cent pot

Een paar weken geleden en net weer begonnen op school, begon mijn dochter (7jr) opeens met het woord 'k*t'. Een aantal keren zeggen dat ik dit niet tolereerde hielp voor geen meter. Totdat ik haar gemeld heb dat ze voor iedere keer dat ze dat woord zou zeggen een muntje uit haar spaarpot moest inleveren. Het heeft haar welgeteld 1 muntje gekost en nu slikt ze het woord steeds op tijd weer in. Ze is zich er nu van bewust.

Guinevere

Guinevere

11-09-2010 om 15:47

Alternatief

Onze zoon mag een alternatief woord gebruiken ipv een lelijk woord. Dus geen "sh&t" maar "chips". Toch iets minder storend.
Verder werk ik ook aan bewustwording: "Hoe denk jij dat andere mensen jou vinden als jij steeds van die rare taal gebruikt? Denk je dat ze jou dan een leuke jongen vinden?". Onze peuter heeft er trouwens ook een handje van, die loopt regelmatig GVD zeggend door het huis. Fijne invloed van het KDV, ik heb het daar al gemeld en het begint nu wel af te nemen.
Jullie maken me trouwens wel enorm nieuwsgierig met die "...".

Sera

Sera

11-09-2010 om 16:40

Hier ook geld...

Mijn zoon had op een gegeven moment ook scheldwoorden ontdekt. Ik heb hem toen uitgelegd dat we die woorden niet meer wilden horen en waarom niet. Toen hij het toch deed heb ik gezegd dat hij elke keer als hij een scheldwoord gebruikte 10 cent in een potje moest doen. dat potje staat er nog maar er zit maar iets van 30 cent in en de laatste bijdrage dateert van zeker een jaar geleden.

Overigens heeft hij het ook een keer gedaan bij mijn ouders maar die zijn daar toch wat rigoureuzer in. Wij moesten vroeger onze mond dan spoelen met zeep. Zoon heeft het daarna ook nooit meer bij mijn ouders gedaan.

Het vloek-scheld-tier potje

Zit bij ons aardig vol met 10ct en 20ct. Nog even en we kunnen naar de bios. Maar de lelijke woorden hoor ik nog regelmatig. Ben bang dat het ook veel op school gezegd wordt.......

succesmom

succesmom

13-09-2010 om 18:13 Topicstarter

Dankjewel reacties

hoi, dankjewel voor jullie reacties, mijn zoontje zit in groep¨3 en wordt 7. En ik ga proberen, dmv muntjes dit af te leren. Gisteren was hier een leeftijdsgenootje op¨bezoek en die schooide om speelgoed, en nadat ze wat had gehad wilde ze ook nog iets meenemen. Dit is ook erg. Dan vind ik het schelden in vergelijking minder erg, misschien raar. groetjes

Guinevere

Guinevere

13-09-2010 om 21:59

Succesmom

Waarom ga je dan eigenlijk mee met zo'n kind dat er op uit is iets te "schooien"?
En ik denk dat alle kinderen een tijdje krachttermen gebruiken. Doen volwassenen ook tenslotte, maar voor kinderen is het wat moeilijker om deze woorden te doseren. Met de juiste reactie wordt het vanzelf beter!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.