Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Scherm tijdens bezoek of feestje


Tja oudere mensen zijn vermoeid en hebben vaak pijntjes en pijnen. Ze krijgen daardoor minder interesse in de buitenwereld. Moeten kinderen kinderen daarvan afgeleid worden met een beeldscherm? 
Of door een boek lezen en tekenen? Ik koos zelf voor het laatste. Je kan zeggen 'ja maar dan schaken ze op het beeldscherm Ja okay, nuttig. We hadden toen geen tablet. Als ik nu jonge kinderen had gehad, had ik denk ik gezegd: okay je hebt een uur beeldscherm per dag, je kan het gebruiken wanneer je wilt, maar ik wil wel dat je een kwartiertje er gewoon bij zit zonder dat beeldscherm.
Ze mogen best ervaren wat ouderdom met mensen doet. Ja oude mensen hebben minder interesse, ze hebben die energie niet meer. Ooit ben je zelf ook zo. 

Lexus schreef op 03-09-2023 om 12:07:

Tja oudere mensen zijn vermoeid en hebben vaak pijntjes en pijnen. Ze krijgen daardoor minder interesse in de buitenwereld. Moeten kinderen kinderen daarvan afgeleid worden met een beeldscherm?
Of door een boek lezen en tekenen? Ik koos zelf voor het laatste. Je kan zeggen 'ja maar dan schaken ze op het beeldscherm Ja okay, nuttig. We hadden toen geen tablet. Als ik nu jonge kinderen had gehad, had ik denk ik gezegd: okay je hebt een uur beeldscherm per dag, je kan het gebruiken wanneer je wilt, maar ik wil wel dat je een kwartiertje er gewoon bij zit zonder dat beeldscherm.
Ze mogen best ervaren wat ouderdom met mensen doet. Ja oude mensen hebben minder interesse, ze hebben die energie niet meer. Ooit ben je zelf ook zo.

Ja soms wel.  Met 2 beelddenkers waren de in geuren en kleuren vertelde verhalen van oma over haar laatste ziekte soms net teveel. Ook het laten zien van de operatiewond bij bezoek in het ziekenhuis was reden om ze gauw een device in handen te duwen als je snapt wat ik bedoel. 😉

Ysenda schreef op 03-09-2023 om 09:28:

[..]

Behalve als ze in de les nodig zijn. En bij zoon werden ze daar vrijwel dagelijks voor gebruikt. Kahoot, menti etc.

En aangezien de laptop ook open op tafel staat, want digitale leermiddelen, maakt het weinig uit want WhatsApp, instagram en andere sociale media doen het ook prima op de laptop.

Kortom beleid voor de bühne.

Natuurlijk niet, wij hebben laptops voor in de lokalen en daar kan dat niet op geinstalleerd worden en/of de site is geblokkeerd. 

Bij ons gaat het vooral om het filmen tegen te gaan. 

SuzyQFive schreef op 03-09-2023 om 12:39:

[..]

Natuurlijk niet, wij hebben laptops voor in de lokalen en daar kan dat niet op geinstalleerd worden en/of de site is geblokkeerd.

Bij ons gaat het vooral om het filmen tegen te gaan.

De jeugd is soms slimmer dan de docenten op dit gebied. Via de WiFi op school konden mijn kinderen niet op thuisbezorgd.nl. Veel jeugd heeft een abonnement met veel te veel data. Dus alsnog domino's bij de receptie met pizza's voor 6V4! En ook je telefoon als hotspot om verboden dingen te kunnen doen op je laptop is een klein kunstje.  Zeker als de laptop privébezit is. 

Lexus schreef op 03-09-2023 om 12:07:

Tja oudere mensen zijn vermoeid en hebben vaak pijntjes en pijnen. Ze krijgen daardoor minder interesse in de buitenwereld. Moeten kinderen kinderen daarvan afgeleid worden met een beeldscherm?

De meeste opa's en oma's van jonge kinderen zijn nog geen 95. Bij ons waren ze gemiddeld begin 60 toen de eerste baby kwam. Dat valt nog niet onder oudere mensen met minder interesse in de buitenwereld. Mijn moeder was bijvoorbeeld nog docent op een middelbare school. Mijn schoonmoeder was iets ouder, maar die zou waarschijnlijk zelfs 10 jaar eerder weinig interessante inhoud gehad hebben voor een kind; in ieder geval kwam dat niet door haar leeftijd dus.

Tja er kunnen natuurlijk allerlei excuses aangevoerd worden om de kids maar achter een scherm te laten zitten, maar je kunt ook zeggen "ga maar even op de gang spelen' oid als er een wond getoond wordt. Ik zelf zou ook  aan mijn ouder gevraagd hebben of het even minder kon als kind erbij zat.  En als iemand van 65 geen interesse voor je heeft, is dat hoe het leven loopt, toch? Daar hoeft toch niet meteen een pleister op geplakt te worden? Na een kwartiertje kan je weer tekenen, je boek lezen, buiten spelen of als je daarvoor kiest als kind, je uur op je tablet gaan kijken. 

Lexus schreef op 03-09-2023 om 13:31:

Tja er kunnen natuurlijk allerlei excuses aangevoerd worden om de kids maar achter een scherm te laten zitten, maar je kunt ook zeggen "ga maar even op de gang spelen' oid als er een wond getoond wordt. 

O jakkes. Gelukkig hadden wij niet van zulke mensen in de familie of ze nou 10, 50 of 90 zijn, ik zou ze al tegenhouden bij hun eerste suggestie. Maar ik ken ook geen mensen die dat graag willen laten zien eigenlijk. Vind het onfatsoenlijk om dat te showen. En dan hoort niet het kind naar de gang, maar de gewonde zich in te houden. Wie per se de wond wil zien, gaat maar even met de gewonde naar de gang.

Maar het groeit zo, hè? Dat de kinderen beseffen dat ze er geen klap aan vinden. En hoe ouder ze zijn, hoe makkelijker je ze hun eigen ding kunt laten doen. Een peuter moet de hele tijd in het zicht blijven. Een kind van 8 kan thuis naar buiten of naar boven, en op bezoek op de tablet of met meegenomen speelgoed spelen, waarbij het maar net afhangt waar je vandaan komt vóór het bezoek en hoeveel ruimte je had om dingen mee te nemen. En tegen de tijd dat speelgoed niet meer leuk is, hebben ze een telefoon.  In geen geval vind ik het nodig om een kind bijvoorbeeld 15 minuten te dwingen om erbij te zitten en aandacht te veinzen. Als hij na 3 minuten zijn telefoon pakt en niemand was tegen hem aan het praten en niemand hoort het geluid, dan vind ik dat helemaal prima. Je gaat niet als iemand tegen je praat alleen maar naar je telefoon kijken, dat niet. Maar ik geloof ook niet dat dát precies was waar het om ging. 

verkeerd geplaatst

Lexus schreef op 03-09-2023 om 13:31:

Tja er kunnen natuurlijk allerlei excuses aangevoerd worden om de kids maar achter een scherm te laten zitten, maar je kunt ook zeggen "ga maar even op de gang spelen' oid als er een wond getoond wordt. Ik zelf zou ook aan mijn ouder gevraagd hebben of het even minder kon als kind erbij zat. En als iemand van 65 geen interesse voor je heeft, is dat hoe het leven loopt, toch? Daar hoeft toch niet meteen een pleister op geplakt te worden? Na een kwartiertje kan je weer tekenen, je boek lezen, buiten spelen of als je daarvoor kiest als kind, je uur op je tablet gaan kijken.

Als kinderen op de basisschool zitten beseffen ze echt wel dat niet altijd alle aandacht voor hun is. Ze beseffen ook dat er wel iets wederkerigs in het contact moet/ kan zijn.  Als oma alleen zelf alle aandacht wilde en regelmatig door de kamer toeterde dat wanneer grote mensen praten,  kinderen hun mond moesten houden heb ik weleens een pleister geplakt met extra schermtijd of andere privileges. 

Malm

Malm

03-09-2023 om 22:33 Topicstarter

Vandaag hadden we toevallig zelf een feestje. Er stond een springkussen waar alle kinderen zich vermaakt hebben. En ik heb geen scherm gezien (ook niet meegenomen)

Maar niet elk feestje heeft een springkussen natuurlijk. Die van ons vermaakt zich ook zonder een scherm op een feestje met een zwembad of in een pretpark ofzo. Maar goed, dat zijn niet de standaard feestjes natuurlijk Ik vraag me wel ook af hoe lang onze tiener zich zou vermaken op een springkussen.

BlairW schreef op 03-09-2023 om 22:46:

Maar niet elk feestje heeft een springkussen natuurlijk. Die van ons vermaakt zich ook zonder een scherm op een feestje met een zwembad of in een pretpark ofzo. Maar goed, dat zijn niet de standaard feestjes natuurlijk Ik vraag me wel ook af hoe lang onze tiener zich zou vermaken op een springkussen.

Niet! 

Malm

Malm

04-09-2023 om 06:58 Topicstarter

Nou, eerlijk gezegd had ik ook vraagtekens of de 9- jarige dat wel lang leuk zou vinden. Maar ze (8-14 jarigen) vermaakten zich prima met zelfbedachte spellen op en rond springkussen terwijl de kleintjes aan het springen waren. 

Dat hangt helemaal van het feestje af. In principe vind ik feestjes geen gelegenheid om op je telefoon te zitten. Echter als ze de enige kinderen zijn bijvoorbeeld en er verder niet zo veel voor ze te doen is dan mogen ze wel op een scherm als dat voor handen is.

Als we uit eten gaan dan weer niet maar dan mogen de jongsten wel bijvoorbeeld kleuren of we spelen met elkaar een kaartspelletje.
 
Ik heb op zich geen problemen met schermen maar ik wil wel dat mijn kinderen leren zich te vermaken zonder scherm en uiteraard ook dat ze sociaal mee doen als het mogelijk is.

Te veel schermgebruik bij jonge kinderen is niet goed voor hun concentratievermogen; zeker niet als het gaat om eindeloos YouTube en TicToc videos kijken. Ik beperk dat liever wat. 

Mijn oudsten zitten al op de middelbare school dus dat is een ander verhaal maar de jongsten hebben nog geen eigen telefoon/tablet en dat krijgen ze voorlopig ook echt niet. Ze gaan ook niet naar een school waar ze veel met een laptop/tablet werken.

Het moet geen reflex worden dat als we ergens heen gaan op visite ze maar gelijk op hun scherm gaan zitten. Het gaat er om dat ze zelf uiteindelijk een balans leren vinden maar om dat te kunnen moeten ze zichzelf ook zonder telefoon/tablet/spelcomputer kunnen vermaken. 

Kyana schreef op 04-09-2023 om 14:38:



Het moet geen reflex worden dat als we ergens heen gaan op visite ze maar gelijk op hun scherm gaan zitten. Het gaat er om dat ze zelf uiteindelijk een balans leren vinden maar om dat te kunnen moeten ze zichzelf ook zonder telefoon/tablet/spelcomputer kunnen vermaken.

Ja eens, als ouder moet je ze begeleiden naar die balans.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.