Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Scherm tijdens bezoek of feestje


Vooraf afspraken over maken. Als er een feestje is of je ergens op bezoek gaat, ligt de aandacht allereerst bij de live aanwezige personen. Dat geldt voor iedereen, ongeacht de leeftijd.
Als het lang duurt, mogen er schermpjes meedoen maar niet te nadrukkelijk graag. Liefst beetje apart gaan zitten dan, want wie met een schermpje bezig is, is hoogstens half aanwezig. 

Hier vanavond een dinertje gehad met 7 volwassenen, geen familie. Het was voornamelijk de generatie van 70 plus die steeds met de telefoon in de weer was, omdat haar kleindochter van 16 steeds iets wilde delen met oma. Mijn kinderen hebben de mobiel nauwelijks aangeraakt.  Dochter heel even,  om iets duidelijk te maken over haar studie.  Heel even wat filmpjes en foto's laten zien. 

ief

ief

03-09-2023 om 02:21

Absoluut verboden hier! Ik vind het zo armoedig die kinderen met een schermpje in gezelschap. Laat ze maar ervaren, contact maken, eventueel zich vervelen. Veel beter voor het brein, de creativiteit, de sociale interactie en de ontwikkeling van tal van vaardigheden dan de makkelijke verleiding van het zich afsluiten met dat schermpje. 

Tjilp schreef op 02-09-2023 om 21:43:

Vooraf afspraken over maken. Als er een feestje is of je ergens op bezoek gaat, ligt de aandacht allereerst bij de live aanwezige personen. Dat geldt voor iedereen, ongeacht de leeftijd.
Als het lang duurt, mogen er schermpjes meedoen maar niet te nadrukkelijk graag. Liefst beetje apart gaan zitten dan, want wie met een schermpje bezig is, is hoogstens half aanwezig.

Dat is natuurlijk meestal geen afspraak, maar een opgelegde regel.

Als je zélf het initiatief neemt om ergens op bezoek te gaan, is het wel zo aardig om de aandacht bij het gezelschap te houden ja, maar kinderen nemen doorgaans niet dat initiatief, die zijn aanhangsels die verplicht mee moeten en die daar zelf vaak niets aan hebben.



ief schreef op 03-09-2023 om 02:21:

Absoluut verboden hier! Ik vind het zo armoedig die kinderen met een schermpje in gezelschap. Laat ze maar ervaren, contact maken, eventueel zich vervelen. Veel beter voor het brein, de creativiteit, de sociale interactie en de ontwikkeling van tal van vaardigheden dan de makkelijke verleiding van het zich afsluiten met dat schermpje.


Onzin. Bij sommige mensen die echt helemaal niets te vertellen hebben of beleefd hebben, en die ook niet luisteren naar je antwoorden, is het als kind bijvoorbeeld veel leerzamer om te gaan schaken op je telefoon. 
Maar ik neem aan dat jij je dus altijd bovenmatig inspant om ondanks niet aanwezige wederzijdse interesse toch een gesprek gaande te houden tussen jouw kinderen en de volwassenen  bij wie jullie op bezoek zijn.

AlisonH schreef op 02-09-2023 om 11:17:

[..]

Dit is al vrij lang bekend en de enige reden waarom ouders hun kinderen toch telefoons geven staat ook in het artikel: alle anderen hebben het wel en geen ouder wil zijn kind isoleren van zijn of haar klasgenoten en vrienden. De oplossing moet komen vanuit wetgeving. Laten we maar eens beginnen met een smartphoneverbod op scholen. Als individuele school krijg je dat vrijwel niet voor elkaar, al zijn ze er wel. Scholen zijn bang dat het leerlingen kost. Persoonlijk zou het me niet verbazen als het voor veel ouders juist een reden zou zijn om wél voor een dergelijke school te kiezen.

De scholen zelf werken dit natuurlijk ook in de hand. Alle scholen werken tegenwoordig met apps voor de cijferlijsten, het rooster, afspraken maken enz. Er wordt heel veel op de laptop gedaan in de lessen. En ik denk dat je dingen veel beter op slaat als je op je laptop bijvoorbeeld daar een quiz over krijgt, uitleg met filmpjes erbij, interactief ermee bezig bent dan alleen maar uit een boek zoals wij dat vroeger hadden. Het is echt niet zo dat vroeger alles beter was en nu alles slecht vanwege de smartphone. Het brengt ook veel positiefs met zich mee.

Ik vind wel dat er een balans moet zijn tussen op een scherm zitten en andere activiteiten. Hier ging afgelopen vrijdagavond zowat de hele klas discozwemmen bijvoorbeeld. Hartstikke leuk en komt geen scherm aan te pas dochter is ook echt vaak buiten aan het spelen, de hele wijk doet aan hobby horsing, dus ze zijn met hindernissen bezig, springen, rond rennen enz. Prima! Als er dan thuis wat op de iPad wordt gekeken of ze gaan samen zitten mariokarten, dan vind ik dat echt geen probleem. Zolang het niet alleen maar dat is.

Valeria schreef op 03-09-2023 om 07:27:

[..]

Dat is natuurlijk meestal geen afspraak, maar een opgelegde regel.

Als je zélf het initiatief neemt om ergens op bezoek te gaan, is het wel zo aardig om de aandacht bij het gezelschap te houden ja, maar kinderen nemen doorgaans niet dat initiatief, die zijn aanhangsels die verplicht mee moeten en die daar zelf vaak niets aan hebben.

[..]


Onzin. Bij sommige mensen die echt helemaal niets te vertellen hebben of beleefd hebben, en die ook niet luisteren naar je antwoorden, is het als kind bijvoorbeeld veel leerzamer om te gaan schaken op je telefoon.
Maar ik neem aan dat jij je dus altijd bovenmatig inspant om ondanks niet aanwezige wederzijdse interesse toch een gesprek gaande te houden tussen jouw kinderen en de volwassenen bij wie jullie op bezoek zijn.

Inderdaad het initiatief om bij de ene opa en oma op bezoek te gaan lag en ligt meestal bij ons.  Onze kinderen kregen daar alleen maar commentaar en aanmerkingen op hun gedrag. Ze stonden al heel jong in de "ik wil niet mee stand". Kinderen van 5 en 8 laat je niet alleen thuis.  Al het speelgoed dat wij in die tijd meenamen maakte teveel herrie en rommel volgens oma. Zodra we een tablet hadden mocht die mee, oma blij. 

Inmiddels zijn we 12 jaar verder en de kinderen zo oud dat ze met pijn en moeite wel een soort van gesprekje met opa en oma kunnen voeren. Opa stelt de beleefdheidsvragen over school en sport,  de kinderen geven antwoord en opa en oma hummen wat. Na de koffie komen de laptop en tablet uit de tas om huiswerk te maken. 

AlisonH schreef op 02-09-2023 om 11:17:

[..]

Dit is al vrij lang bekend en de enige reden waarom ouders hun kinderen toch telefoons geven staat ook in het artikel: alle anderen hebben het wel en geen ouder wil zijn kind isoleren van zijn of haar klasgenoten en vrienden. De oplossing moet komen vanuit wetgeving. Laten we maar eens beginnen met een smartphoneverbod op scholen. Als individuele school krijg je dat vrijwel niet voor elkaar, al zijn ze er wel. Scholen zijn bang dat het leerlingen kost. Persoonlijk zou het me niet verbazen als het voor veel ouders juist een reden zou zijn om wél voor een dergelijke school te kiezen.


Mijn dochter is net oud genoeg om niet helemaal opgegroeid te zijn in het smartphonetijdperk, mijn zoon doet niet aan Insta, TikTok of andere social media omdat hij zegt dat hij er ongelukkig van wordt. Ze zijn ook oud genoeg om thuis te mogen blijven bij “saaie” bezoekjes. In restaurants en ook thuis aan tafel geen telefoons, wij zelf ook niet.

Vanaf 1 januari mogen mobieltjes niet meer in de klas in het VO. 
Scholen mogen nog wel de keuze maken om de mobiel wel in de pauzes en kantine te laten gebruiken. 

SuzyQFive schreef op 03-09-2023 om 09:15:

[..]

Vanaf 1 januari mogen mobieltjes niet meer in de klas in het VO.
Scholen mogen nog wel de keuze maken om de mobiel wel in de pauzes en kantine te laten gebruiken.

Behalve als ze in de les nodig zijn. En bij zoon werden ze daar vrijwel dagelijks voor gebruikt. Kahoot, menti etc. 

En aangezien de laptop ook open op tafel staat, want digitale leermiddelen, maakt het weinig uit want WhatsApp,  instagram en andere sociale media doen het ook prima op de laptop. 

Kortom beleid voor de bühne.

Ysenda schreef op 03-09-2023 om 09:28:

[..]

Behalve als ze in de les nodig zijn. En bij zoon werden ze daar vrijwel dagelijks voor gebruikt. Kahoot, menti etc.

En aangezien de laptop ook open op tafel staat, want digitale leermiddelen, maakt het weinig uit want WhatsApp, instagram en andere sociale media doen het ook prima op de laptop.

Kortom beleid voor de bühne.

Herkenbaar! Op de oude school van zoon hadden ze op papier ook een heel goed beleid om de afleiding door de mobiel terug te dringen.  Lesrooster digitaal met ook digitale updates van lesuitval of lokaal wijzigingen. Huiswerk, magister is leidend. Nog een app erbij om te leren plannen,  een kahoot zo af en toe (tot maximaal 3 per dag) en de telefoon kwam toch zeker bij 5 van de 7 lessen uit de tas of hoefde niet in het telefoonhotel.

SuzyQFive schreef op 03-09-2023 om 09:15:

[..]

Vanaf 1 januari mogen mobieltjes niet meer in de klas in het VO.
Scholen mogen nog wel de keuze maken om de mobiel wel in de pauzes en kantine te laten gebruiken.

Gelukkig. Al mocht het bij ons op school in de klas al niet. Heb je wel de laptops nog maar die hebben ze tenminste niet stiekem onder tafel dus bij rondlopen heb je er iets meer zicht op als docent. Nu de pauzes nog maar dat is bij ons nog een stap te ver. Jammer, het zou veel incidenten van pesten, elkaar filmen en fotograferen en uitgelokte vechtpartijtjes en andere domme challenges schelen. 

AnnaPollewop schreef op 02-09-2023 om 21:01:

[..]

Wat verwacht hij dan wel van jouw kinderen, dat ze ademloos naar hem luisteren? Hij heeft zelf toch ook geen leuke avond als hij op stap moet met iemand die niks met hem gemeen heeft en geen belangstelling toont?

Het is een bijzondere man. Hij kan ook helemaal geen gesprek voeren. Alles wat je zegt is voor hem een bruggetje naar een verhaal van en over hem uit de oude doos.

Bakblik schreef op 02-09-2023 om 22:14:

Hier vanavond een dinertje gehad met 7 volwassenen, geen familie. Het was voornamelijk de generatie van 70 plus die steeds met de telefoon in de weer was, omdat haar kleindochter van 16 steeds iets wilde delen met oma. Mijn kinderen hebben de mobiel nauwelijks aangeraakt. Dochter heel even, om iets duidelijk te maken over haar studie. Heel even wat filmpjes en foto's laten zien.

Dat is mijn ervaring ook. Heb veel met 70+ ers te maken en juist die generatie zit veel op hun telefoon in gezelschap. En ondertussen maar mopperen dat 'de jeugd' op hun telefoon zit. Jeugd is wat meer met Insta bezig en zo, maar ouderen zitten veel meer te appen. En dat aan tafel met andere mensen. Eerlijk gezegd vind ik dat echt storend. Als ik met mensen in gesprek ben, vind ik het onwijs irritant als ze maar half meedoen aan het gesprek omdat ze gelijktijdig bezig met een appgesprek. Bij alle leeftijden. Maar vind het opvallend vaak bij ouderen. 

Apiejapie schreef op 03-09-2023 om 10:38:

[..]

Dat is mijn ervaring ook. Heb veel met 70+ ers te maken en juist die generatie zit veel op hun telefoon in gezelschap. En ondertussen maar mopperen dat 'de jeugd' op hun telefoon zit. Jeugd is wat meer met Insta bezig en zo, maar ouderen zitten veel meer te appen. En dat aan tafel met andere mensen. Eerlijk gezegd vind ik dat echt storend. Als ik met mensen in gesprek ben, vind ik het onwijs irritant als ze maar half meedoen aan het gesprek omdat ze gelijktijdig bezig met een appgesprek. Bij alle leeftijden. Maar vind het opvallend vaak bij ouderen.

Ja echt hè? Mijn moeder van 80 kan er ook wat van. Een appje hoef je niet meteen te beantwoorden,  maar dat is iets wat nog niet wil landen of zo.  De oude telefoon beantwoordde je wel meteen dus een appje ook, zoiets zit erachter denk ik.

Ik had alleen even de telefoon in mijn handen toen mijn pillenalarm af ging. Dat is een lang deuntje, dat ik echt wel hoor,  alleen ping! werkt, niet dat gaat soms op in het geroezemoes. 

We zaten gisteren met een gezelschap tussen de 2 en 75 jaar. De oudsten hadden het vaakst de telefoon in handen.  

Ik begrijp het prima als iemand een belangrijk telefoontje verwacht en dat even zegt en dat er dan gebeld wordt tijdens een feestje.  Dat is mooi dat dat nu kan. Als het slecht gaat met je moeder hoor je dat niet pas als je thuis komt naar je vader kan je ook op een feestje bereiken.  Veel geklets via de app is helemaal niet dringend.  Leuk dat een kleinkind aan oma laat zien wat ze heeft beleefd op een feestje maar dat kan ook morgen.

Bakblik schreef op 03-09-2023 om 08:29:

[..]

Inderdaad het initiatief om bij de ene opa en oma op bezoek te gaan lag en ligt meestal bij ons. Onze kinderen kregen daar alleen maar commentaar en aanmerkingen op hun gedrag. Ze stonden al heel jong in de "ik wil niet mee stand". 

Hier was dat ook zonder commentaar op hun gedrag hoor. Ze vonden het gewoon echt te saai. Oma vroeg altijd alleen maar in welke klas ze zaten (6 weken later gerust weer) en wanneer ze vakantie kregen. Voor de rest werd er opgemerkt dat ze alweer gegroeid waren en dan ging het weer over mensen uit haar kennissenkring. De kinderen zijn al heel jong afgehaakt. Nu krijgen ze af en toe een kaart en dan staat er iets op waar ze niets mee kunnen. 
Nu kan oma niet meer naar ons komen, want dan moet ze het het OV, en gaan de kinderen dus echt niet meer mee daarheen. Ik ook niet. Maar mochten ze wel een keer mee moeten, dan mogen ze echt wel op hun telefoon. Ik zeg er alleen iets van bij interesssantere gezelschappen.

Valeria schreef op 03-09-2023 om 11:47:

[..]

Hier was dat ook zonder commentaar op hun gedrag hoor. Ze vonden het gewoon echt te saai. Oma vroeg altijd alleen maar in welke klas ze zaten (6 weken later gerust weer) en wanneer ze vakantie kregen. Voor de rest werd er opgemerkt dat ze alweer gegroeid waren en dan ging het weer over mensen uit haar kennissenkring. De kinderen zijn al heel jong afgehaakt. Nu krijgen ze af en toe een kaart en dan staat er iets op waar ze niets mee kunnen.
Nu kan oma niet meer naar ons komen, want dan moet ze het het OV, en gaan de kinderen dus echt niet meer mee daarheen. Ik ook niet. Maar mochten ze wel een keer mee moeten, dan mogen ze echt wel op hun telefoon. Ik zeg er alleen iets van bij interesssantere gezelschappen.

Nu ze jongvolwassen zijn hebben ze ook echt wel door wat wel en niet kan in gezelschap. Kortgeleden waren we bijeen met mijn familie waar de kleinkinderen bijna allemaal jongvolwassen zijn. Er wordt leuk met elkaar gekletst en af en toe wordt de telefoon gepakt voor een foto of filmpje. Soms een foto of filmpje maken en soms om iets te laten zien. Ik vind het prima.

Toen er ook nog visite was in de vorm van broers en zussen van mijn ouders zat de jeugd apart. Met mensen die ze in hun hele leven 1 keer per jaar hebben gezien valt het niet mee om een gesprek te voeren, temeer daar de oudsten (ouder dan mijn ouders) digitaal nooit hebben meegedaan, die zitten alleen maar te mopperen op die telefoons.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.