Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Scholenwissel groep 8 - wel of geen goed idee?

Hoi, wij overwegen om ons kind na de zomervakantie naar een andere school te laten gaan voor haar laatste jaar op de basisschool, groep 8. Ze zit nu in een klas met een zeer onveilige sociale dynamiek, er wordt veel gepest door een aantal kinderen waar steeds meer kinderen (uit zelfbescherming?) aan mee zijn gaan doen. Dochter is vaak het mikpunt van met name één kind, maar zegt zelf dat ze zich niet "gepest" voelt, misschien ook omdat ze niet wil dat wij ons zorgen maken. Ze heeft niet echt goede vriendinnen in de klas. De school treedt niet op tegen het pesten, op de hele school ervaren wij geen veilig klimaat. Achteraf gezien hadden we al jaren geleden moeten wisselen.

Wie heeft ervaring met een scholenwissel aan het begin van groep 8? En wie heeft advies? Wel of niet doen? 

Mijn dochter staat er ambivalent in, ze vindt verandering eng maar ze zal haar huidige klas niet missen. Ik haal haar het liefst uit die giftige dynamiek, want het gaat ten koste van haar zelfvertrouwen en haar plezier in school, wat de stap naar de middelbare school ook moeilijker maakt. Maar misschien is een overstap te heftig zo laat in de schoolloopbaan. Ik hoor graag ervaringen en advies!

Heeft ze vrienden buiten school (bijv sportclub, buurtkinderen) waar ze dan eventueel mee in de klas zou kunnen komen wat de overstap wellicht wat makkelijker zou kunnen maken? Hebben jullie al een school op het oog & hebben jullie daar al gepraat over de mogelijkheden?
Zo vlak voor de start van het nieuwe schooljaar lijkt het mij praktisch gezien wat lastig (anders dan dat ze eind groep 7 al een kijkje heeft kunnen nemen op de nieuwe school bijv en er daar ook al rekening mee is gehouden qua planning).
Garanties dat het goed gaat heb je nooit. Het kan goed uitpakken, of ze kan ook op de nieuwe school een buitenbeentje worden & geen aansluiting vinden bij de reeds bestaande vriendengroepjes.

Hoe dan ook: over een jaar gaat ze naar de middelbare school en daar zal ze sowieso een nieuwe start maken. Nog een jaartje uitzingen op deze basisschool kan altijd (met genoeg tijd voor clubjes, sport of wat dan ook om wel een positief "leven" te houden).

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 14:21 Topicstarter

Dank voor jouw reactie Masatu! We hebben al een nieuwe school op het oog maar ze kent daar niemand. Denk je dat in groep 8 de groepjes al zo zijn gevormd dat aansluiting vinden moeilijk wordt? Ik begreep dat een "nieuw kind" in de klas vaak wel interessant is en dat dit wel helpt bij de contacten. Maar wat jij benoemt is dus precies ook mijn zorg, wat als ze hier ook geen aansluiting vindt en nog erger, dat we spijt krijgen van de wissel. Een jaar nog op de huidige school zal wel pittig zijn, dan is een jaar wel heel lang.

Mijn buurjongen was in Groep 7 gewisseld. Dat was goed bevallen. 

moeilijk ik zou echt afgaan op wat je dochter zelf wil, als zij het echt wil en zich hier niet fijn vind meteen doen! Maar als het haar niet uitmaakt, en zich toch wel oké voelt op deze school zou ik het hier afmaken er is nl geen garantie dat het ergens anders beter gaat. En ze kan op het voortgezet deze kinderen ook weer tegenkomen 

In de klas van mijn kind is in groep 8 nog iemand bijgekomen. Volgens mij is dat prima verlopen hoewel ze niet heel veel aansluiting had. Zeker meisjes onderling hebben hun vriendinnen al. Het helpt als jouw dochter sociaal sterk is en makkelijk contact maakt. Als ze eerst nog moet herstellen van de afgelopen jaren zal het veel lastiger zijn. 

Hou er wel rekening mee dat de docenten jouw kind niet kennen. En het schooladvies dus alleen baseren op haar voormalige cijfers. Een goede doorstroomtoets kan het omhoog halen. Kind in de klas van mijn kind kreeg een voorlopig advies van haar oude school mee bij de overdracht. 

Er is ook plek op de andere school? 

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 15:49 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 06-08-2025 om 15:34:

Er is ook plek op de andere school?

Dat weet ik niet maar vermoedelijk wel, wat ik via via heb vernomen. Ze nemen redelijk makkelijk zij-instromers aan.

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 15:53 Topicstarter

Izza schreef op 06-08-2025 om 14:53:

In de klas van mijn kind is in groep 8 nog iemand bijgekomen. Volgens mij is dat prima verlopen hoewel ze niet heel veel aansluiting had. Zeker meisjes onderling hebben hun vriendinnen al. Het helpt als jouw dochter sociaal sterk is en makkelijk contact maakt. Als ze eerst nog moet herstellen van de afgelopen jaren zal het veel lastiger zijn.

Hou er wel rekening mee dat de docenten jouw kind niet kennen. En het schooladvies dus alleen baseren op haar voormalige cijfers. Een goede doorstroomtoets kan het omhoog halen. Kind in de klas van mijn kind kreeg een voorlopig advies van haar oude school mee bij de overdracht.

Dank voor jouw reactie, Izza. Weet jij ook waarom dat meisje in groep 8 bij jouw dochter in de klas kwam, ook vanwege een onveilige sfeer en gepest? Heeft ze denk je wel een fijn jaar gehad in de nieuwe klas? 

Mijn dochter is sociaal en vriendelijk maar ook introvert en onzeker. Dus dat zal het zeker lastiger maken ergens opnieuw te beginnen. Goed advies ook wat betreft het schooladvies, daar moet ik ook even in duiken nog. 

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 15:56 Topicstarter

Dank Lotd voor jouw reactie. Je hebt gelijk wat betreft het feit dat ze de kinderen weer tegen kan komen op de middelbare school. En als ze op de huidige school blijft, heeft ze ook meer zicht op naar welke scholen de pesters gaan. Het is zo lastig, elke dag al die stress door zo'n heftige dynamiek (hoe slechts een paar kinderen het voor de hele klas kunnen verpesten en ook veel meelopers die bang zijn anders ook gepakt te worden) lijkt me zo ongezond voor een kind van 11 jaar.

Marietjepietje schreef op 06-08-2025 om 15:53:

[..]

Dank voor jouw reactie, Izza. Weet jij ook waarom dat meisje in groep 8 bij jouw dochter in de klas kwam, ook vanwege een onveilige sfeer en gepest? Heeft ze denk je wel een fijn jaar gehad in de nieuwe klas?

Mijn dochter is sociaal en vriendelijk maar ook introvert en onzeker. Dus dat zal het zeker lastiger maken ergens opnieuw te beginnen. Goed advies ook wat betreft het schooladvies, daar moet ik ook even in duiken nog.

Nee, vanwege een verhuizing. Dat meisje was heel makkelijk en maakte snel contact. Ze mocht wel meedoen maar kwam er niet echt tussen. Ervaarde ze zelf niet als een probleem trouwens. Dat jaar is zo om en daarna valt alles uit elkaar en gaat iedereen opnieuw beginnen op de middelbare. Groep 8 stelt heel weinig voor. Ze doen in het voorjaar de toets en daarna zijn ze eigenlijk klaar. Het is heel veel sociale activiteiten en weinig echt leren. Maanden oefenen voor de musical, op kamp, heel veel excursies en sport. 

Hou er rekening mee dat docenten niet meer investeren in kennismaking en groepsvorming (zoals in andere jaren). Iedereen kent elkaar en ze gaan toch weg. Als jouw dochter echt zelf last heeft zou ik het wel overwegen. Een andere optie is regelmatig afmelden (ziekte, tandarts etc) zodra het advies er is (in januari volgens mij). En samen leuke dingen gaan doen. 

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 16:26 Topicstarter

Dankjewel Izza, echt heel fijn jouw bericht! Over het feit dat de tweede helft van groep 8 vooral draait om veel sociale activiteiten en daardoor weinig structuur biedt, maak ik me vooral veel zorgen. Want ook afgelopen jaar waren er veel problemen in de groepen 8 op de huidige school vanwege een groepje heftige raddraaiers, de school liet het gewoon op zijn beloop. Ik neig heel erg naar wisselen van school maar ben zo bang voor spijt. Overigens zit mijn dochter ook op hockey, met een aantal klasgenootjes in het team, waarmee ze redelijk goed kan opschieten (maar het zijn geen vriendinnen). Waar ik ook bang voor ben is dat als ze wisselt van school, ze van deze meiden hoort hoe leuk groep 8 is op de huidige school, terwijl ze zelf nog in een fase van wennen en opbouwen zit op de nieuwe school, dat lijkt me ook zo moeilijk. Haar ook gelijk van hockey afhalen (wat ze niet zo leuk vindt maar ze wil er niet af) vindt ik te veel verandering voor haar in één keer.

Ik begrijp dat zelf contact zoeken met de ouders van dit kind geen optie is? Of niet heeft gewerkt. Ik zou haar niet van hockey afhalen. Sport is ook een uitlaatklep. Wat je kunt doen is misschien zelf meegaan als rij ouder op excursies (of jouw man of een ander familielid). En bij kamp je kind ophalen na het eten en lekker thuis laten slapen (heimwee). Ze vragen veel ouders voor hulp in groep 8. Bespreek ook met haar hoe ze er zelf instaat. 

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 16:47 Topicstarter

Je bedoelt met de ouders van de (grootste) pester? Ik heb een keer met die ouders gepraat, maar toen bleek al meteen dat daar de oplossing niet ligt. Zij kunnen zelf hun kind nauwelijks aan. Ik weet dat andere kinderen er ook last van hebben en meerdere ouders bij zowel de school als bij de ouders van de pesters aan de bel hebben getrokken, maar er gebeurt vervolgens niks. Daarom voelt het ook zo onveilig, de kinderen worden niet beschermd. En de groep van pesters neemt toe nu meelopers (waarvan sommigen voorheen ook gepest werden) zich aansluiten en mee doen met uitlachen, buiten sluiten en belachelijk maken, allemaal uit zelfbescherming natuurlijk.

Hier een dochter die in groep 8 op een andere school is gestart en dat heeft toen heel goed uitgepakt. We hebben er zelfs spijt van gehad dat we niet eerder zijn overgegaan. 
Ze kwam in een warm bad terecht en heeft het beste jaar van 8 basisschooljaren gehad op die school. De leerkracht zorgde voor een goede samenhang in de groep. Ze gingen echt als een groep naar het einde van het jaar toe.

Ze gaat nog regelmatig langs om even te kletsen.

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 17:03 Topicstarter

Dankjewel Zeilboot voor jouw reactie! Wat goed en bemoedigend om te lezen 

♥️. Waarom is jouw dochter gewisseld als ik vragen mag? Ik denk eigenlijk al 1,5 jaar: hadden we het maar eerder gedaan, nu is het te laat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.