Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schoolarts

Nou ja, doktersassistente is het geloof ik. Maar iig is mijn dochter (6jr) er naar toe geweest, in haar eentje omdat ouders niet mee mogen.
Ze heeft een brief mee naar huis gekregen waarin staat dat ze:

- Niet goed groeit, ja duh we hebben een heel traject hiervoor doorlopen, zijn we klaar mee.
- Dat ze niet goed ziet. Huh? Nooit, echt nooit iets van gemerkt.
- Dat haar grove/fijne motoriek niet goed is. Wat??? Ze zit op ballet, gaat super en ze schrijft goed, kleurt binnen de lijntjes etc. Wat bedoelen ze???
- Binnen 3 mnd krijgen we een uitnodiging voor de jeugdarts....

Ik wordt hier echt niet goed van, waar hebben ze het over.
Echt handig dat ik er niet bij mocht zijn.

Wat is mijn punt? Eh gewoon ff mn gal spuien

Groetjes Tessa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-11-2010 om 16:56

Dat is dus ook heel gek

dat kinderen in die leeftijd alleen naar een dokter moeten. En dan ook nog een dokter die zij niet kennen en die hen niet kent. Ik vind tenminste dat dit gek is. Hier is dat (nog?) niet aan de orde, ook niet voor groep 7. Wij zouden zelf geen toestemming geven voor een dergelijk bezoek. Zo'n arts (hier groep 2) of verpleegkundige (hier in groep 7) krijgen zonder ouders erbij geen extra informatie, of informatie die de bevindingen kan nuanceren. Alleen daarvoor wil ik (of mijn man) er al bij zijn. De dingen die jij beschrijft worden dus niet genuanceert door jouw informatie dat je kind vanwege haar groei in een taject heeft gezeten en dat het met ballet heel goed gaat. Wat betreft haar ogen kunnen ze trouwens wel een punt hebben: gezichtsvermogen is namelijk moeilijk te bepalen zolang een kind met twee ogen kijkt. Kinderen hebben namelijk een fabelachtig vermogen om een slecht oog te corrigeren met een goed oog.
Ik weet niet wat jouw overwegingen zijn geweest om je kind wel alleen te laten gaan?
Vriendelijke groet,
Aagje

Guinevere

Guinevere

25-11-2010 om 11:06

Raar

Ik vind het raar dat een (jong) kind door iemand wordt ondervraagd zonder dat er een ouder bij is. Al die gegevens komen in een verslag of dossier, zal je zien dat er de grootst mogelijke onzin inkomt omdat je kind zegt dat het die ochtend geen boterham heeft gehad. Toevallig wel cornflakes, maar ja, dat was de vraag niet, dus dat vertelt het kind niet. Ik vind dit heel kwalijk van de school, dat dit wordt toegelaten.
Overigens heb ik onze zoon toen hij bijna 7 was wel een keer alleen naar de schoolarts laten gaan, dit omdat ik echt geen mogelijkheid zag om mee te gaan. Maar dat ging alleen maar om extra ogencontrole, en dit heb ik vooraf telefonisch met de arts doorgesproken.

Fiorucci

Fiorucci

25-11-2010 om 11:28

Mja

Ik zou nooit zo'n jong kind laten ondervragen zonder dat ik erbij ben.
Zoon van vriendin ging wel zonder ouder erbij, en klaagde over honger. Kregen ze een telefoontje, met de vraag of hij wel genoeg te eten kreeg, en werd gemeld dat leerkracht dit extra in de gaten zou houden. Maar zoonlief zat in een groeispurt en had die week constant honger.....

Guinevere

Guinevere

25-11-2010 om 16:25

Pelle

Ja, zo kán het gaan. Maar hoe controleer je dat, als je er niet bij bent?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-11-2010 om 18:34

Tss pelle

volgens mij mag het helemaal niet dat een kind naar de schoolarts/-verpleegkundige/assistente moet zonder dat de ouders het weten en gelegenheid hebben om aan te geven dat ze het niet willen. Ik weet van iemand die bij de GGD basisschoolkinderen logopedisch screent dat er ALTIJD voor de screening plaastvindt een brief naar de ouders moet om te vragen of het goed is dat hun kind gescreend wordt. Als dat voor een logopedische screening zo strikt geldt, kan ik me niet voorstellen dat het voor een lichamelijk onderzoek anders is.
Nogmaals, hier gebeurt het niet dat kinderen alleen moeten komen, sterker nog bij het groep 7 onderzoek stond expliciet dat het onderzoek alleen maar door kon gaan als er een ouder bij aanwezig was. Maar als het wel zou zijn dat kinderen alleen zonder ouder mogen komen, zouden onze kinderen niet gaan. Zouden ze gaan, omdat we niet van te voren zouden zij ingelicht, dan zou ik daar een enorme rel van maken. Want inderdaad, kinderen vertellen van alles, soms ook dingen die zonder context erbij vragen oproepen.
Ik zou trouwens zonder probleem vrij nemen om met een van onze kinderen naar een onderzoek te gaan. Dat wil zeggen: als ik het een zinvol onderzoek vind. Het groep 7 onderzoek dat een van onze kinderen begin dit jaar heeft gehad vond ik volstrekt niet zinvol. Het invullen van de vragenlijsten vond ik ook onzinnig. Vond dochter trouwens vooraf ook al. Het zijn van die vragen waarvan je van te voren heel goed weet waar men naar op zoek is en waar je dus ook heel goed kunt inschatten wat 'goede' en 'foute' antwoorden zijn. Volstrekt manipuleerbaar dus.... Dus, bij onze tweede gaan we afzeggen.
Vriendelijke groet,
Aagje

Fiorucci

Fiorucci

25-11-2010 om 18:40

Pelle

Bij jullie niet, in de woonplaats van vriendin dus wel.
Ik zeg toch niet dat het overal zo gaat.

Tirza G.

Tirza G.

25-11-2010 om 19:01

Pelle

De leerkracht bespreekt het kind? Met wie? En op welke grond? Nog effe. En de huisarts belt je schoonmoeder om jou eens even te bespreken.

Tirza

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-11-2010 om 19:20

Eeuh pelle, nog even terugkomen op

"zodat je Aagjes krijgt die zich afvragen WAAROM je toch als ouder zo onverantwoordelijk bezig bent om te beslissen (?) dat je kind alleen gaat?"
Hiermee interpreteer je mijn vraag toch wel helemaal verkeerd. Ik bedoel helemaal niet te zeggen dat ik het onverantwoord vind om een kind alleen te laten gaan. Het zou niet mijn keuze niet zijn, zovel is wel duidelijk geworden uit mijn postings, maar zo mag ieder natuurlijk zijn/haar eigen keuze maken. De reden dat ik de vraag stelde kwamt voort uit het feit dat Tessa zich achteraf opwindt over het feit dat het onderzoek, waar haar kind alleen naar toe is geweest, dingen heeft opgeleverd waarover zij zich opwindt. Vandaar mijn vraag: wat is de overweging geweest het wel te doen? Ik zou het trouwens helemaal niet eens raar vinden als zoiets je overkomt doordat je er niet bij stil staat dat het misschien raar is, of dat je je niet realiseert dat je zoiets kunt weigeren.
Vriendelijke groet,
Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-11-2010 om 20:27

Pelle

Hoe kom jij er nu weer bij dat ik dacht dat Tessa niet wist dat haar dochter niet wist dat har dochter naar de schoolarts moest?
Dat dacht ik namelijk helemaal niet. Vandaar mijn vraag: wat was je overweging om haar alleen te laten gaan? Je kunt namelijk alleen maar iets overwegen als je weet dat het er is. Vervolgens was jij degene die in de posting 'lol aagje' aangeeft dat het wel eens zo zou kunnen zijn geweest dat Tessa het niet wist:

Aagje: "Ik weet niet wat jouw overwegingen zijn geweest om je kind wel alleen te laten gaan? "
Pelle: "Misschien omdat het niet gevraagd wordt en omdat kinderen gewoon achter elkaar door gaan en je dus helemaal niet weet wanneer je op moet komen draven en misschien is dit zo in gang gezet omdat ouders voor meten-wegen-ogen/oren controleren helemaal niet vrij willen nemen?"
En daar reageerde ik op. Dus jouw conclusie dat ik niet goed lees, slaat in dit geval nergens op.
Vriendelijke groet,
Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-11-2010 om 20:52

Sorry foutje

"Hoe kom jij er nu weer bij dat ik dacht dat Tessa niet wist dat haar dochter niet wist dat har dochter naar de schoolarts moest?" moet natuurlijk zijn: Hoe kom jij er nu weer bij dat ik dacht dat Tessa niet wist dat haar dochter naar de schoolarts moest? Beetje zitten knutselen aan mijn zin en dan krijg je dat. Maar de strekking van mijn posting wordt er niet anders van.
Vriendelijke groet,
Aagje

TessaS

TessaS

25-11-2010 om 21:10 Topicstarter

Wist het wel

Ik wist wel dat dochter naar de schoolarts moest en heb ook een formulier ondertekend dat ik het ermee eens ben.

Waarom? Omdat dat de normale gang van zaken is op dochter's school.
Maar ik vind de uitslag van het onderzoek zo raar dat ik nu denk dat het toch echt zinvol was geweest als ik erbij was geweest.

Maar goed, maakt niet uit, ik ga gewoon met haar naar de jeugdarts want idd die ogentest tja dat zou best kunnen kloppen natuurlijk. Maar dat van die motoriek....idioot.

Groetjes Tessa

jeltje

jeltje

25-11-2010 om 21:51

Geen moment bij nagedacht!

Ik trof van de week een envelop in zoons rugzak (nog geen 5 jaar) waarin keurig stond aangegeven dat zijn gewicht/lengte/ogen en oren goed waren bevonden. Pas toen herinnerde ik me dat ik die vragenlijst had ingevuld, en toen ik het bij zoon na vroeg bleek het de dag ervoor te zijn gebeurd.
Ik vind het eerlijk gezegd prima zo. Hij vond het wel grappig, met alle kindertjes langs de kijk-, hoor-, meet- en weegdokter. Heel efficient voor ons. En als er wat aan de hand is, wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Er is geen vraag bij gesteld.
Ik zie echt niet wat het probleem is. Dat zou er pas zijn als er vragen zouden worden gesteld of zo. Ik heb geen moment overwogen dit onderzoek te weigeren of er per se bij te willen zijn.

J

TessaS .

TessaS .

25-11-2010 om 21:54

Nou,

het probleem is dus dat ze de plank volledig mis slaan.

Groetjes Tessa

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2010 om 07:02

Pelle

Het was daar gewoon dat het zonder ouders werd gedaan.
En het is de toon die de muziek maakt, he. Als jij wordt opgebeld met de mededeling: Wij denken dat uw kind niet genoeg te eten krijgt, en de leerkracht houdt het voortaan in de gaten, want hij klaagt over honger,
komt dat toch anders over dan: Uw zoontje klaagde dat hij honger had, we wilden even met u overleggen.

TessaS .

TessaS .

26-11-2010 om 09:04

Nee

Dat konden ze natuurlijk niet weten.
Ik noem het omdat het een van de voorbeelden is waarom ik het beter vind als een van de ouders mee gaat.

En bij ons krijg je geen tijd en datum, alleen maar de mededeling dat je kind een dezer dagen wordt onderzocht.

Ik stuur mijn kind daar naar toe met het idee dat ze kerngezond is en ik krijg een brief terug waarop ze op 4 van de 5 punten onvoldoende scoort, dat is raar, ik wil weten waarom. En niet over 3 maanden.

Tuurlijk, als je kind een briefje mee krijgt waarop staat dat alles prima is zou ik ook geen probleem hebben.

Wat ik trouwens niet snap is dat ouders vergeten dat hun kind naar de schoolarts moet en het zich pas weer herinneren als ze zo'n brief aantreffen, vreemd.
Maar dit terzijde

Maar wat ik het ergste vind is dat ze haar motoriek als onvoldoende beoordelen omdat dat gewoon nergens op slaat.

Ik ga vanmiddag bellen waarop ze dat baseren.
Dat mag dan weer wel.

Tessa

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-11-2010 om 09:15

Jee pelle

je mist nu toch wel helemaal mijn punt. Mijn vraag was niet over het tijdstip waarop het kind naar de afspraak moet, want inderdaad is dat in dit systeem niet belangrijk. Als je ervan uit gaat dat ouders er niet bij zijn hoef je niet te vertellen wanneer het kind gaat. Kun je de kinderen zoals jij beschrijft lekker achter elkaar door laten gaan
Maar het punt dat ik maak is dat ik het raar vind dat het op een aantal plekken de norm gevonden wordt dat kinderen in de basisschoolleeftijd zonder hun ouders erbij aan een lichamelijk onderzoek worden onderworpen. Want ook alleen wegen, meten, ogen- en orenonderzoek is een lichamelijk onderzoek. Een onderzoek waarvoor volgens mij toestemming moet zijn anders mag het niet plaatsvinden. Die toestemming is ook gegeven al was het maar door niet te reageren als je de mededeling krijgt dat je kind gewogen etc zal worden. Dat schrijft Tessa ook. Het gaat daarbij dus niet om het moment waarop het onderzoek plaatsvindt, maar om het feit dat het mag plaatsvinden. Als iemand dan boos is (in mijn ogen ook weer heel begrijpelijk) over een aantal dingen die uit het onderzoek kwamen, dan is het in mijn ogen niet raar om te vragen wat de overwegingen waren om het kind toch alleen te laten gaan. Heeft Tessa ook een duidelijk antwoord op gegeven.
Dat jij vindt dat het in jouw situatie goed geregeld is en dat het ook goed loopt is prima. Anderen kunnen daar anders over denken. Ik bijvoorbeeld. Met de redenen die ik net heb aangegeven.
Vriendelijke groet,
Aagje

Yura

Yura

26-11-2010 om 09:32

Of gewoon aangeven op het formulier

Mijn zoon moest in groep 7 naar de schoolarts. Hij heeft scoliose (door de schoolarts in groep 2 ontdekt overigens) en is daarvoor onder controle bij een orthopeed. Ik heb gewoon ergens op dat vragenformulier gekrabbeld dat ze niet naar zijn rug hoefden te kijken omdat al bekend was dat hij scoliose heeft en daarvoor onder controle is. Op het feedback-formulier kreeg ik bericht terug dat ze niet naar zijn rug hadden gekeken zoals ik had aangegeven.
Ogen zou ik zelf even naar laten kijken en motoriek zou ik over bellen. Mogelijk is het alles met elkaar geweest dat ze het nodig vinden dat je dochter terug komt. Had mijn zoon in groep 2 ook, die moest na een half jaar terug vanwege die rug en toen keken ze gelijk nog even naar zijn gewicht, want dat was aan de lage kant, maar als dat het enige was had hij daar niet alleen voor hoeven terug komen.

ishtar

ishtar

26-11-2010 om 09:47

Hier

keek juf heel verbaasd op toen ik haar vertelde dat zoon (van 6)niet hoefde te gaan omdat het zonder ouders was. Zij wist dat dus niet eens, dat zonder ouders-gedeelte.
Uiteindelijk zijn er zo'n 5 kinderen niet geweest (op een klas van 20)
En blijkbaar vinden ze hun eigen onderzoek ook niet heel belangrijk: zoon (10, met ass en verstandelijke beperking) mocht van mij ook niet alleen in groep 6. Had ik keurig op het lijstje aangegeven, dat ik er graag bij wilde zijn en waarom. Ze zouden contact met me opnemen. Nooit gebeurd! (nou komen wij regelmatig bij een kinderarts, dus vond ik het ook niet zo nodig, maar dat weten zij niet)

anderss

anderss

26-11-2010 om 10:03

Guinevere

"Ik vind het raar dat een (jong) kind door iemand wordt ondervraagd zonder dat er een ouder bij is"
het is niet zomaar iemand het is de schoolarts hij ondervraagd je kind niet hij doet onderzoek en ik mag hopen dat je kind daarbij niet zijn kleren aanhoud want dan zou ik juist vragen hebben over het onderzoek

anderss

anderss

26-11-2010 om 10:15

Pelle

"Ook vast door de Savannahtoestanden?"
Dat zou er best wel eens te maken kunnen hebben begrijp ik het goed dat je bezwaren hebt tegen maatregelen die savnnahtoestanden moeten helpen voorkomen?

Tirza G.

Tirza G.

26-11-2010 om 16:14

Pelle

Het nut van de schoolarts is natuurlijk twijfelachtig. Kinderen die iets mankeren wórden al gezien door een arts, kinderen die niets mankeren dienen alleen als statistiekvulling ofzo. En als de schoolarts bedenkt dat het kind iets mankeert, duurt het maaaaaaanden voordat er actie wordt ondernomen. Wat een flauwekul toch allemaal. Waar is het góed voor, dát zou ik nou wel eens willen weten.

Tirza

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-11-2010 om 16:27

Hij is leuk pelle

Ik vaag? Wat, wanneer, waar? Ik haal er van alles bij? Wat, wanneer en waar?
Jij bent degene die erbij haalt dat Tessa het misschien niet wist (in jouw eerste posting: misschien wist ze het niet eens etc), door mij opgevat als misschien heeft ze er niets van gehoord. Daar heb ik op gereageerd. En jij bent degene die er almaar ouders bij haalt die niet willen vrijnemen voor zoiets en ook niet voor een 9-jarigen prik. Tessa had het daar niet over en ik ook niet.
Een beetje ot: Ik heb overigens wel het idee dat er nogal veel verschillende vormen van onderzoek zijn en ook verschillende manieren waarop GGD'er mee omgaan. Het laatste onderzoek in groep 2 waar een van onze kinderen naar toe is geweest, was wel meer dan wegen en meten alleen. Is al wel een aantal jaar geleden. Het groep 7 onderzoek was ook meer dan wegen en meten, maar was meer psychosociaal dan medisch.
Vriendelijke groet,
Aagje

TessaS .

TessaS .

26-11-2010 om 17:39

Opticien

Net bij opticien geweest, ik dacht waarom 3 mnd op een afspraak wachten als dochters ogen niet goed zijn? Maar kind van 6 jr mag niet, moet naar oogarts en heeft daar verwijzing voor nodig. Nou ja toch 3 mnd wachten dus.

Tessa

Kobalt

Kobalt

26-11-2010 om 17:55

Tessa

Je hoeft toch niet op die rare jeugdarts te wachten? Gewoon even een bezoekje aan de huisarts, dan krijg je heus wel een doorverwijzing naar de oogarts. Onze huisarts heeft ons bij vragen over het gehoor van dochter, eerst naar de audicien gestuurd, toen het daar licht afwijkend was, heeft hij ons doorgestuurd naar kno-arts. (misschien moet je voor de oogarts ook wel weer wachten...) Ik zou er lekker haast mee maken bij een echte arts, die je kind kent.

Kobalt

Kobalt

26-11-2010 om 18:00

Trouwens

Ik zou alle contateringen met mijn eigen huisarts doorspreken in jouw geval.
Als je pech hebt, wacht je drie maanden op die jeugdarts, waarop zij zegt: 'Ga maar naar uw huisarts voor een doorverwijzing.' Hihihi, zo gaat het hier op het cb. De arts schrijft zelf geen verwijzingen, maar verwijst mensen naar de huisarts?! (tja en dan denk ik: 'Wat doe ik hier?', die hele jeugdgezondheidszorg is in mijn ogen een bureaucratisch wangedrocht)

vlinder72

vlinder72

27-11-2010 om 22:12

Wat negatief zeg

Wat zijn veel mensen negatief zeg over de GGD schoolarts/verpleegkundige. Hier helemaal geen negatieve ervaringen.

Gewoon een kras gezet door die suggestieve vragen lijst. Verder aangegeven dat kind met met leerkracht besproken mocht worden voordat ik hierover geïnformeerd was.

Zoon één bleek na onderzoek (toen nog bij het GGD) slecht te groeien. Hij is toen nog een keer terug geweest (jaar later). Zijn groei viel toen weer binnen de marges. Uitgebreide uitleg gekregen van de arts over groei bij kinderen en waarom mijn zoon terug mocht/moest komen.

Zoon twee geen bijzonderheden.

Dochter drie bleek een spraakgebrek te hebben. Nu heeft zoon twee dat ook maar heel erg. Ik had het bij haar niet opgemerkt. Op het formulier dat wij ontvingen stond dat de arts contact met ons op zou nemen. Dat deed ze. wij hebben toen telefonisch met elkaar gesproken. Zij heeft aangegeven wat er geconstateerd was en wat haar advies was. Vervolgens is het aan ons of wij haar advies opvolgen.

En dat was het voor ons. Geen rare constateringen. Geen vreemde gesprekken met artsen/verpleegkundigen.

Lang niet iedereen gaat om de haverklap bij de huisarts langs om spraak/ogen/oren/groei te laten controleren. Ik kom zelden bij de huisarts. Alleen als ik denk dat er echt iets is. En zo zijn er heel veel ouders. Er zijn toch echt een paar kinderen via de schoolarts bij de oogarts terecht gekomen die anders misschien wel jaren zonder bril hadden moeten doen. En natuurlijk hebben wij allemaal heel veel commentaar op die stomme verpleegkundigen met al dat commentaar op gewicht maar sommige kinderen hebben echt heel veel overgewicht. En soms is het wel raadzaam om het daar eens met de ouders over te hebben. Niet iedere ouder ziet dat zijn/haar eigen kind veel te zwaar is. Ons GGD blijkt voor kinderen met overgewicht een heel gratis programma te hebben (hoorde ik van een ouder die voor het overgewicht van haar dochter naar de GGD arts verwezen werd). Met tips en adviezen maar ook met een gratis sportprogramma.

nyed

nyed

02-12-2010 om 09:31

Enquete en mijn ei kwijt

Zo ik heb meteen die enquete ingevuld en inderdaad ben ik nu mijn ei kwijt.
Heb 3 kinderen.
Waarvan er bij 2 door schoolarts/GGD hele verkeerde diagnoses zijn gesteld. Waardoor er paniek is ontstaan, terwijl wij liepen bij kinderarts en optometrist.
Achteraf bleek dus dat de verschillende diagnoses voor mijn 2 kinderen totaal niet gegrond waren.
De kinderarts en de optometrist waren allebei behoorlijk grimmig over het feit dat deze mensen zich bevonden in hun deskundige vakgebied en dat vonden deze twee artsen zeeeeer kwalijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.