Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Aïda

Aïda

11-03-2010 om 18:33

Schoolarts vragenlijst gr 7

ik ben erg slecht in het zoeken in het archief, zelfs mijzelf kan ik nauwelijks vinden. Dit om aan te geven dat ik daarom weer deze vraag plaats.

Ik weet namelijk dat deze discusie al vaker is geweest.

Mijn oudste dochter "moet" volgende week naar de schoolarts, hiervoor hebben de kinderen in de klas al een gezondheidspaspoort invullen. En thuis moet ik naast de simpele vragen, ook een aparte vragenlijst invullen. onderaan die vragenlijst kan de jgz medewerker punten geven voor
emotionele problemen, gedragsproblemen enz.
Ik krijg enorm het gevoel dat mijn kind op die manier een stempel opgedrukt krijg, vooral omdat je alleen maar ja, nee en beetje kan invullen en je kan geen toelichting geven.

Zijn er hier moeders die het hebben ingevuld en kunnen die vertellen wat de bedoeling ervan is?

Er staat bijv ook een vraag over liegen, en mijn dochter heeft een periode gehad dat ze erg graag verhaaltjes vertelde, dus in haar geval zou ik ja moeten invullen maar ik wil helemaal niet dat zij de stempel kruigt van leugenaar of aandacht trekster.. snappen jullie?
Of is mijn negatieve gevoel onterecht?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook gehad

paar jaar terug.
Als je zelf geen zin hebt om over deze dingente praten en er zelf geen grote problemen mee hebt moet je het gewoon zo gunstig mogelijk invullen. Je bent niet verplicht de waarheid in te vullen toch? Vul in wat je zelf wilt.

Pippin

Pippin

11-03-2010 om 19:42

Niet invullen

Wij hebben het met de kinderen over deze vragenlijsten gehad. Zij vinden het een vreselijk idee als zulke intieme antwoorden in hun elektronische dossier van zo'n enorme organisatie als de ggd zitten. We vullen de lijsten dus niet in.
Dochter moet maandag, ik ben zeer benieuwd wat de reactie is van de verpleegkundige.
In Nederland is het zo, dat je mensen niet mag dwingen een medische behandeling of onderzoek te ondergaan. Tenzij er sprake is van een Rechtelijke Machtiging.
Dit is een medisch onderzoek, dus....

Annet

Annet

11-03-2010 om 21:03

Zeker niet invullen (en misschien niet gaan

Toen mijn dochter in groep 7 deze lijst kreeg, heb ik gelijk besloten de lijst niet in te vullen. Ik wilde graag bij het onderzoek aanwezig zijn. Dat was niet mogelijk. Toen heb ik besloten dat ze helemaal niet meedeed. Als een 10-11 jarige niet met ouder een arts mag bezoeken, dan vind ik dat niet te vertrouwen. Ik heb dus geen toestemming gegeven. Het gezondheidspaspoort heb ik op school opgehaald. Dat was al ingevuld voordat wij toestemming hadden gegeven over het onderzoek. Dat heb ik keurig mee gekregen. Ik heb er nooit meer iets over gehoord.
Bij jongste in groep 2 mocht ik wel mee. Daar heb ik het onderzoek beperkt tot medische zaken (dat nut zie ik wel) maar ook daar heb ik niet meegewerkt aan onderwerpen als sociaal welzijn, bedplassen, voedingspatroon, etc.

Dirkje

Dirkje

11-03-2010 om 22:04

Hier

In een draadje bij kleutertijd dat gaat over schoolartsbezoek (en waar ook allerlei vragen en ervaringen waren met betrekking tot het gehalte van het onderzoek) had ik gisteren onderstaande reactie al gepost over het onderzoek zoals dat hier in groep 7 aan de orde was. Ik heb voot dit draadje een kleine aanvulling gedaan.

Hier is het groep 7 onderzoek bij de schoolverpleegkundige. En ik heb meteen besloten dat ik dat bij de volgende kinderen niet meer ga doen. Eigenlijk wilde ik nu al niet gaan, nadat ik de vragenlijst gelezen had. Ging vrijwel alleen over sociaal-emotionele dingen en nauwelijks over lichamelijk medische zaken. Maar goed, we hadden niet afgezegd , dus ik voelde me wel verplicht om te gaan. Er waren een aantal dingen die me opvielen, niet alleen vanuit mijn eigen ervaring, maar ook wat ik van andere ouders terughoorde.

Om te beginnen: de afspraak hier was wel met ouders. Er werd zelfs expliciet vermeld dat het alleen kon doorgaan als een van de ouders erbij waren. Vond ik prima. Ik had hier op OO gelezen dat dit ook heel anders kon zijn. Als dat niet zo was, hadden we iig afgezegd. Behalve in spoedsituaties gaan onze kinderen op deze leeftijd niet niet zonder ons naar de dokter, ziekenhuis oid.

Daarna viel het me weer op dat het onderzoek vooral sociaal was. Gezinssamenstelling en eventuele grote veranderingen daarin, hoe vaak kind per week ontbijt, sociale instelling, plek in de groep (zowel thuis als op school), of het ongewenste ervaringen meegemaakt heeft en zo meer.

Lichamelijke dingen waren alleen alleen aan de orde met betrekking tot lengte, gewicht en puberteitskenmerken. Zaken als chronische ziekten en medicatie kwamen nauwelijks aan bod.

Klap op de vuurpijl was dat onze tien/soms net elf jarigen aan het einde van het onderzoek nog even moesten kijken naar twee foto's van hersenen. Een foto van een 15-jarige die nog nooit alcohol had gedronken en een van een andere 15-jarige die vroeg begonnen was met alcohol en vaak en veel dronk. Hersenbeschadigingen bij de eerste waren aangegeven. De boodschap was dat de kinderen er toch vooral aan moesten denken tot hun 24e geen druppel alcohol te drinken. Achter die boodschap kan ik wel staan (al denk ik dat de gemiddelde jongere echt niet gaat wachten tot die leeftijd), maar ja, er is natuurlijk geen kind dat over een aantal jaar, als het van plan is alcohol te gaan drinken denkt: ik heb die foto's gezien, laat ik het maar niet doen....

Maar goed, bij dit soort dingen krijg ik steeds weer het gevoel dat het niet voor ons bestemd is. Wij houden onze kinderen goed in de gaten, zowel sociaal-emotioneel als lichamelijk/medisch en als er iets is waar ik me zorgen over maak, weet ik de huisarts en via hem/haar de hulpverlening echt wel te vinden. Ik ga dus niet meer met de andere kinderen. En die vragenlijst vul ik dus ook niet meer in.

Groet,

Dirkje

Vera*

Vera*

12-03-2010 om 09:37

Hier

Voor zoon had ik geen toestemming gegeven om te overleggen met de leerkracht. Wat schetste mijn verbazing? Ik werd door de schoolverpleegkundige gebeld dat de leerkracht zich zorgen maakte. Ze zei dat de leerkracht zelf over hem was begonnen. Waarom neemt de leerkracht dan geen contact met mij op?
Dochter wordt al genoeg in de gaten gehouden en met het gebeuren van zoon erbij heb ik geen zoon in de schoolverpleegkundige als dochter volgend jaar in groep 7 zit.

Pippin

Pippin

12-03-2010 om 10:00

Vera

Stom is dat he? Ze vragen wel toestemming om zelf over het kind te kunnen praten, maar die juffen voelen zich vrij om vanuit hun kant de privacy van een kind te schenden. Zij zijn namelijk niet gebonden aan zoiets 'lastigs en hinderlijks' als het medisch beroepsgeheim en de geneeskundige behandelovereenkomst.
Ik ben tegen het overleg tussen de ggd en de school, zonder aanwezigheid van ouders. Ik vind dat medische informatie alleen op een need to know basis aan school gegeven mag worden DOOR DE OUDERS of in ieder geval, in aanwezigheid van de ouders.
En wat het nut ervan is om over kinderen te roddelen zonder dat ouders op de hoogte zijn, daar kan ik alleen maar hele paranoide, big brother en bureau jeugdzorg achtige gedachten en belangen in zien. Brrrrr.

Hillary

Hillary

12-03-2010 om 12:06

Sociaal wenselijk

Ik geef gewoon altijd sociaal wenselijke antwoorden op dat soort vragen. Heb dit ook aan mijn kinderen uitgelegd, die zijn oud genoeg om dat te begrijpen. Vorig jaar vulde mijn zoon op de vraag gebruik je wel eens alcohol? ja in. Dit omdat hij ooit eens een slok geproefd had. Heb mijn dochter, die nu in groep 7 zit uitgelegd dat je dus niet op deze manier moet antwoorden. Kinderen nemen vragen vaak letterlijk en dat snappen die deskundigen niet. Stel dat er een vraag is: ontbijt je altijd 's ochtends? en je kinderen zijn toevallig een keer heel laat opgestaan waardoor ze om 12 uur ontbeten, dan vullen ze geheid nee in, heb je weer een kruisje achter je naam. Vind het ook belachelijk dat kinderen alleen naar de schoolarts moeten in groep 7, wie weet is die dokter wel een viespeuk die zich aan mijn dochter vergrijpt. Maar ben toch altijd bang dat je in de verdachtenbak komt als je niet meewerkt.

Oja

Hier ook gehad. Ik haalde mijn dochter van school wegens pesten, de nieuwe school was al bij de GGD geweest toen de oude aan de beurt kwam. Ik werd daarna, op dochters verjaardag, gebeld en ontboden. Die lijst heb ik niet ingevuld en ik ben - tegen de zin van de ggd - met dochter meegegaan. Die verpleegkundige vertelde dat er kinderen uit dochters oude klas hadden zitten huilen omdat er zoveel werd gepest. Toen ik vroeg wat ze eraan gingen doen keek ze me verwonderd aan. Dûh. Wat heb je dan aan zo'n onderzoek? Dat ze weten dat er wordt gepest?
Wij zaten al in de verdachtenbak vanwege rare vragen bij het CB tijdens mijn scheiding (en mijn rare antwoorden daarop) en vanwege mijn reactie op het mislukken van de gehoortest. Mijn dochter zei extreem vroeg woordjes, werd afgeleid met blokjes en had al snel door dat die piepjes achter haar hoofd toch niks voorstelden. Ze riep dus: "nee nee, DIE!", dat ze de blokjes wilde. Conclusie: haar gehoor was slecht en we moesten naar het ziekenhuis. Ehhh, kan een doof kind woordjes zeggen dan? Antwoord: "U bent te emotioneel bij uw kind betrokken om dat objectief te bekijken." En ik was een lastig mens dat het allemaal beter wist. Ja hoor...
Ik ga nooit meer naar zoiets toe.

Pollewop

Pollewop

12-03-2010 om 19:32

Niet ingevuld

Vorig jaar was de middelste aan de beurt en ik heb de lijst niet ingevuld. Zijn juf vond het maar raar dat ik hem niet wilde invullen. Zoon werd bij de verpleegkundige weggestuurd omdat hij geen ingevulde lijst bij zich had, zij gaf hem een nieuwe mee waarop hij antwoordde dat zijn ouders die toch niet zouden invullen. Vervolgens kregen wij thuis een bericht wanneer de verpleegkundige hem weer wilde zien en ditmaal met ingevulde lijst graag. En weer hebben wij de lijst niet ingevuld, waarop wij een brief kregen dat hij voor volgend jaar, dit jaar dus, op de lijst was gezet. Wij zijn dus in afwachting van een nieuwe oproep en weer gaan wij geen lijst invullen!!

Ik vul 'm niet in

en doe er ook niet aan mee.

Ik zie in dat soort lijstjes geen enkel nut. En de meerwaarde van een bezoek aan een schoolarts, die zie ik ook niet.

Maar daarbij moet wel gezegd worden dat mijn dochter regelmatig bij de kinderarts komt. Ik zit helemaal niet te wachten op een mening van een schoolarts.

Met name als je een kind hebt met gebruiksaanwijzing, kun je nog weleens ongewenste adviezen krijgen of een verkeerd predikaat. Het is een momentopname, zo iemand ziet je kind voor het eerst waardoor, icm zo'n vragenlijst, mijns inziens zo iemand toch niet echt een juist inzicht krijgt in je kind.

Dus ik negeer dat soort eenzijdige lijstjes of oproepen voor bezoeken. En wat 'men' daar dan van vind boeit me niet.

Janeway

Janeway

12-03-2010 om 22:38

Niet

ingevuld en ook niet naar de arts of verpleegkundige geweest. Ik vond de vragen lijst erg sturend naar probleem gedrag. En bij het onderzoek mochten ouders niet zijn en dan haak ik af. Bij onderzoeken ben ik voorlopig nog gewoon bij. Dochter wordt ieder jaar gezien door een kinderarts. Onze dochter was de enige van de klas die niet ging, dat werd raar gevonden, en door ouders van klasgenoten is daar ook over gekletst, toen ze hoorden waarom gingen ze nadenken.. Oja je kan ook gewoon nee zeggen.. Het komt soms ook niet in mensen op dat je niet verplicht bent om aan dit soort onderzoeken mee te doen..

Bastet

Bastet

13-03-2010 om 08:01

Wegen

Het ergste vond ik nog het wegen van te voren.Dat gebeurde wel prive,maar wel op school en uiteraard was dat het gesprek van de dag in de klas.Ik heb het forumlier wel ingevuld,maar er heel duidelijk op gezet dat ik onder geen voorwaarde wilde dat men met mijn zoon in gesprek zou gaan over zijn gewicht.(Hij was toen best stevig.)Gelukkig is dat dan ook niet gebeurd.
Bastet

Aïda

Aïda

13-03-2010 om 12:02

Bedankt

jullie hebben mijn gevoelens/gedachtens alleen maar bevestigd.
Maandag vraag ik op school even na of ik erbij mag zijn (ga ik eigenlijk wel vanuit!) wanneer dit niet het geval is dan gaat ze zeker niet.. En die vragenlijst vul ik niet in.
Ik zit niet op een stempel te wachten van de schoolarts waar ik toch al geen hoge pet van op heb.
In groep 2 krijg dochter een oogtest, en zij is brildragend vanaf haar 3de. Tijdens de test moest ze haar bril afzetten!! ahum???? Ja zij zakte voor haar ogentest, gek he, zonder bril.. Dus nee vertrouwen heb ik niet in die mensen.

soepstengel

soepstengel

13-03-2010 om 15:11

Hier was het alleen meten en wegen?

we hebben bij jongste geen vragenlijst gehad, bij oudste 2 jaar geleden wel??

Hier ook alleen wegen en lengte meten

en ik kan me een vragenformulier niet eens meer herinneren. Zal dus wel weinig indruk op mij hebben gemaakt (?).

Enfin, volgend jaar is de jongste aan de beurt, zal ik toch eens opletten hoe dat zit met dat formulier.

Hier ook geen ouders erbij en zoals ik al vermeldde echt alleen maar wegen en meten.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-03-2010 om 22:50

Hier heeft de ggd het te druk

en komt dus alleen langs bij die kinderen waar ze al iets mee hebben. Vorig jaar bij oudste (1997) zijn ze dus niet geweest, en dit jaar hebben we bij jongste (1999) ook nog niets gehoord. Vragenlijsten heb ik in groep 2 altijd wel ingevuld, maar er was bij ons dan ook werkelijk niets aan de hand waar ze moeilijk over zouden kunnen doen. Nu misschien wel (oudste met kort lontje, jongste erg gevoelig), dus ik zou het misschien niet doen - of alleen sociaal wenselijk. Gewicht van de jongens wordt sowieso bij ieder judotoernooi uitgebreid besproken met de vriendjes, dus dat is geen geheim (en gelukkig zijn ze niet dik of mager maar gewoon mooi beetje stevig postuur).
Marjoleine

Dirkje

Dirkje

14-03-2010 om 19:37

Hmm, op deze leeftijd

staan we er gewoon op om erbij te zijn. Zeker als we van te voren niet weten bij wie kind moet komen. Als kind met een jaar of 10-11 naar de huisarts zou moeten en niet wil dat we meegaan, dan zouden we dat misschien wel overwegen en vooraf overleggen met de huisarts of die daar in mee wil gaan. In onze huisarts hebben we veel vertrouwen en van hem weten we dat die goed met kinderen zal omgaan. Maar naar de schoolarts/schoolverpleegkundige, waarvan we niet goed kunnen inschatten met welk doel ze mijn kind screenen, gaat een van ons mee. Ook al is het alleen om te wegen of te meten. Als dat niet mag, gaat kind ook niet. Klaar, daar gaan we niet over in discussie.
Wat betreft de ogen. Al onze kinderen zijn onder behandeling bij oogarts-orthoptist, dus wanneer er oogonderzoek bij cb´s en ggd/onderzoeken gedaan moet worden, geven we aan dat we dat niet nodig vinden, omdat het niets toevoegt. Dat zijn ze overigens steenvast met me eens.
Groet,
Dirkje

Pippin

Pippin

14-03-2010 om 19:41

Beroepscode

In de beroepscode voor verpleegkundigen en verzorgende van Nu 91, staat de volgende passage:
' Als verpleegkundige/verzorgende zorg ik ervoor dat de zorgvrager (en/of zijn vertegenwoordiger) de door hem benodigde informatie ontvangt.
Dat betekent met name
• dat ik de zorgvrager informeer over zijn recht om een behandeling of zorgaanbod te weigeren en over zijn recht om een klacht in te dienen als hij ontevreden is over de zorgverlening'

Ik vraag mij altijd af hoe de verpleegkundigen van de ggd's dit rijmen met de opdringerige brieven die zij naar de mensen sturen. Uit de verschillende draadjes die hier steeds weer opduiken, blijkt dat de meeste mensen denken dat schoolartsen/verpleegkundigen bezoekjes verplicht zijn. Het zou de ggd's sieren als ze in alle uitnodigen mensen netjes op de hoogte zouden brengen van het vrijwillige karakter. Maar dat durven ze natuurlijk niet, dan komen er veel minder mensen en verliezen zij werkgelegenheid.

Pippin

Pippin

15-03-2010 om 18:51

Geweest

Geen vragenlijst ingeleverd, geen toestemming gegeven voor onderonsjes met school. Het was allebei geen enkel probleem, werd voor kennisgeving aangenomen. En zo hoort het ook!

Agaatje

Agaatje

15-03-2010 om 19:40

Wel uitgenodigd

Bij ons staat er in de brief "u en uw kind" bij de uitnodiging.... ging er inderdaad vanuit dat ik ook mee zou mogen, anders zou ik hem ook niet laten gaan. Geen mens (arts, verpleegkundige of niet) komt aan mijn kind of praat over mijn kind (formeel dan) waar ik niet niet bij ben.

De vragen vond ik inderdaad erg suggestief. Ik heb ze samen met mijn kind ingevuld, gelijk een heel mooi moment om het over gedrag en sociale vaardigheden te hebben:

hmm, ja ik jok weleens. o, waarom? nou blablabla maar wat vind je dat we moeten invullen? nou, niet, want ik doe het niet erg en zal er ook op letten en tegen jou mam lief ik helemaal niet hoor

Ja, ik vind school leuk, maar dit en dat niet. O, vertel....

Enz.... was een nuttig half uurtje, maar meer voor mij en mijn zoon, dan dat de GGD er wat aan heeft

blom

blom

16-03-2010 om 03:43

Onderonsjes met school

Hier werd het ook ter kennisgeving aangenomen, dat ik geen onderonsjes van school met ggd wilde over mijn kinderen. Maar op school werd dat niet gewaardeerd! (bah!)

Puck

Puck

16-03-2010 om 10:21

Vragenlijst weer meegenomen

Hier hadden we ook een wazige vragenlijst. Die heb ik wel ingevuld maar niet afgegeven. Ter plekke mocht ze hem bekijken en als ze er iets over zou willen bespreken dan kon dat, maar de gegevens zijn niet in het archief meegegaan. Werd niet moeilijk over gedaan. Onderonsjes met school of anderen geven wij geen algehele toestemming voor, als ze dat willen dan vragen ze maar per "geval" toestemming. En aan de hand waar het over gaat bepalen wij of we toestemming verlenen. Werd ook niet moeilijk over gedaan.

Aïda

Aïda

17-03-2010 om 14:01

Hoe ik het

heb afgesproken...

Maandag is ze schoolarts assistante aanwezig en dan maak ik even een afspraak met haar. Het is namelijk de bedoeling dat de kinderen zonder ouder gaan.
Ik heb op school kenbaar gemaakt dit niet te willen, maar als ik erbij ben, dan is het goed. Ook heb ik de vragenlijst gewoon thuis liggen, en die mag dan ingekeken worden. Dan kan ik ter plaatsen vragen/antwoorden toelichten...

De directeur van school kon dit goed begrijpen.. En anders had ze pech gehad!

Daantje

Daantje

18-03-2010 om 11:06

Ook niet ingevuld

Ik heb de vragenlijst ook niet ingevuld (wat een belachelijke vragen zeg!) en ook geen toestemming gegeven voor een bezoek aan de schoolarts-assistente.
Ik hoorde van mijn dochter dat zij wel iets heeft moeten invullen in de klas, iemand enig idee wat dat is geweest?

Ilse de L

Ilse de L

19-03-2010 om 13:07

Wat wantrouwend

Wat een wantrouwen proef ik uit alle reacties, zeg. In plaats dat jullie nou blij zijn dat je kind nog eens een keer lichamelijk onderzocht wordt! Als je die vragenlijst te persoonlijk vindt, vul je toch niets in of vermeld je geen bijzonderheden.
Het is juist erg jammer dat er zoveel op de gezondheidszorg voor basisschoolleerlingen is bezuinigd, vroege werd een kind vaker gezien.
Je moet het ook zien als het opvolgssysteem van het CB, door velen ook verafschuwd maak feit blijft dat de jeuggezondheidszorg in Nederland juist door de controles van het CB en de GGD op eenzame hoogte staat binnen Europa. Wat een paranoia voor een simpel onderzoekje.

Pippin

Pippin

19-03-2010 om 13:23

Ilse, niet wantrouwend

Ilse ik ben niet wantrouwend, ik ben teleurgesteld in consutatiebureau en ggd. Met name de gebrekkige signalering van toch wel stevige problemen, de adviezen die het libelle niveau niet ontstijgen en de manier waarop mijn kinderen door de schoolarts worden benaderd en de manier waarop mijn kinderen met de leerkrachten besproken zijn, zonder onze toestemming.
Uit jouw post blijkt dat jij die ervaring niet hebt, ik hoop van harte dat dit zo blijft voor je!

Ilse

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt: het puur controleren of je kind gezond is (lengte, gewicht enz) en het tegenaan bemoeien met andere zaken, niet herkennen van andere dingen, of wegwuiven, of ouders ten onrechte de schuld geven als er iets is, betuttelen, noem maar op. Controleren of een kind gezond is kan ook zonder al dat gedoe er om heen.

En waar staat dat Nederland op eenzame hoogte staat wb gezondheidszorg kinderen. En blijkt daaruit dat het ook komt door de CB's en schoolartsen?

Bastet

Bastet

19-03-2010 om 14:59

Ilse

En wat heeft een gezondheidscheck te maken met de vragen die gesteld worden?He-le-maal niks.
Er wordt juist nauwelijks gekeken,was het maar zo dat het een goede check was.....
Bastet

Aïda

Aïda

19-03-2010 om 16:16

Nou ilse

Heb je zelf al een keer die vragenlijst onder ogen gekregen?
En er word helemaal geen lichamelijk onderzoek afgestoken.. De kinderen worden "ondervraagd"..

Het gaat er mij om dat ze aan de hand van een vragenlijst die kinderen in een hokje willen plaatsen. En dat zint mij niet.

Puck

Puck

19-03-2010 om 20:03

Voorbeeld voor ilse

Ilse, het is niet zozeer wantrouwen maar wel dat het om informatie gaat die helemaal niets te maken hebben met een lichamelijke checkup. En dan worden vragen ook nog eens snel verkeerd geinterpreteerd waardoor kinderen in een vakje gestopt worden waar ze totaal niet in thuis horen. Voorbeeldje: op de vragenlijst van de 5-jarige lijst stond: heeft uw kind 1 of 2 vaste vriendinnetjes/vriendjes. Ik moest daar nee op invullen want voor jongste geldt dat ze idd geen 1 of 2 vaste vriendjes heeft. Conclusie verpleegkundige: moeite met sociale contacten. Ja dank u, kind heeft niet 1 of 2 vaste vriendjes maar heeft er veel meer waar ze altijd mee speelt kind is juist uitermate makkelijk met het maken van contacten. En zo waren er nog veel meer vragen die een heel verkeerd beeld kunnen geven omdat ze geinterpreteerd worden zoals zij het willen.
En wat betreft check: is zie niet in dat een verpleegkundige die mijn kind voor het eerst ziet een beter zicht van mijn kind heeft als de ouders of de juf op school die het kind dagelijks zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.