Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schrijffouten?

Mijn dochter zit in groep 5. Ze houdt van verhalen en teksten schrijven. Maar deze verhalen staan werkelijk vol schrijffouten, ze schrijft puur fonetisch. Nochtans weet ze meestal wel hoe het woord juist moet worden geschreven. Toen ze jonger was kwam ze vaak vragen hoe een woord moest geschreven worden [bv. het woord fee met een F of PH?]. Nu is ze daar niet meer mee bezig.

Bij toetsen spelling zal ze schrijven ‘meisje’ ‘vannacht’ en ‘haren’. Als ze thuis schrijft, wordt het ‘mijsje’ ‘vanagt’ en ‘haaren’. En ook bij een toets van bv. goddienst of W.O. zie ik een volledig fonetische schrijfwijze. Soms worden er punten voor afgetrokken maar daar trekt ze zich niets van aan.

Tot nu toe heb ik er niet veel van gezegd, ten slotte doet ze dat schrijven voor haar plezier, en de verhalen zijn leuk. Maar ik vind het echt niet meer kunnen, ze zit in groep 5. Is het nu echt teveel gevraagd van een groep 5 kind om die spellingsregels in het dagelijkse leven door te trekken? Moet ik haar eigenlijk op haar vele schrijffouten wijzen of laat ik het best want ik zou haar plezier van het schrijven en voorlezen van haar verhalen wel eens kunnen ontnemen. Wordt het op de duur niet verwarrend om juist en fout door elkaar te schrijven, zeker als er meer regels gaan komen?

Ik begrijp ook die 2-deling niet: als je weet dat het “koffie” is, waarom schrijf je dan “kofie”? Hoe gaat dat bij jullie kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 10:53

Hier in overgangsfase

Hier een zoon in groep 5. En jawel, hij schrijft ook nog vaak fonetisch. En ik zie hetzelfde bij vrijwel ál zijn leeftijdgenoten. Wel is er nu een kwartje gevallen: hij merkt zelf op dat dingen anders moeten worden geschreven dan ze klinken. Hij heeft kennelijk eerder nooit het verband gelegd tussen dat woordjes oefenen bij de spellingles en vrij schrijven.
En langzamerhand gaat hij er nu tijdens het schrijven ook over nadenken. Mijn voornaam schrijft hij nu pas goed, hij heeft jaren "Kwinnifeer" geschreven, zeg maar.

koentje

koentje

28-10-2010 om 12:32

Ik zou

haar de verhalen op de computer laten maken en de spellingscontrole erop zetten.
En anders zou ik haar toch stimuleren foutloos te schrijven; je kunt haar verhaaltje lezen en een complimentje geven over de verhaallijn en feedback over de spelfouten. Misschien een kleine beloning als ze zonder schrijffouten schrijft . Of ze verbeterd heeft achteraf.

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 12:44

Overigens

Ik ben overigens al blij dat hij nu zijn verhalen zelf schrijft. Voorheen zat hij zijn bedenksels aan mij te dicteren. En ik maar pennen!
Ik denk dat het averechts werkt voor de creativiteit, als je op deze leeftijd teveel nadruk gaat leggen op de sgreifvauten. Typen zou hier trouwens geen optie zijn, dat gaat helemaal langzaam. Misschien over 2 jaar, en dan een typcursusje erbij.

Pippin

Pippin

28-10-2010 om 12:45

Niet de lol verpesten

Ik denk dat je echt de lol voor je kind in het schrijven van verhalen kan verpesten, als je ze gaat beoordelen op de schrijffouten. Ik zou dat nooit doen, met die faalangstige koters hier. Het zou gelijk afgelopen zijn.
Desnoods kun je vragen of ze zelf er problemen met die spelfouten heeft. Zo niet, niet mee bemoeien lijkt me. Het is net alsof je moeder een tekening gaat beoordelen of het perspectief wel juist is, of het lego-bouwwerk gaat bekritiseren omdat er teveel gele blokjes inzitten. Het is spelen, lekker laten gaan.

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 12:49

Schrijven alle kinderen graag verhalen?

Schrijven alle kinderen trouwens graag verhalen in hun vrije tijd? Of toevallig alleen van de ouders die hier reageren?

Sasvangent

Sasvangent

28-10-2010 om 14:00 Topicstarter

Computer?

Ik zie haar nog niet echt op de computer bezig om te schrijven, ze vraagt daar ook niet achter. Bovendien is het niet alleen verhalen maar ook tekeningen, tekstballonnetjes en persoonlijke opmerkingen die ze er zelf bijschrijft. En, ze houdt ook gewoon van het schrijven met vulpen en mooie krullen enzo aan haar letters te maken. Ze gaat eigenlijk een beetje te creatief te werk voor dat op de computer te doen .

Ze is er jong mee begonnen, en toen, tot mijn ergernis, kwam ze heel de tijd checken of het /G/ of /CH/ moest zijn, lange of korte ij/ei, 1 of 2 /o/... . Vandaar dat ik dacht dat ze met spelling te krijgen, dit dankbaar zou meenemen in haar schrijfsels. Maar niet dus. En zelf heeft ze er geen enkel probleem mee, met die fouten. Maar ik weet niet of ze die fouten zelf ziet hoor -en ik heb er tot nu dus nog weinig van gezegd. Ze heeft gewoon veel plezier aan die verhalen en hoofdstukken verzinnen. Zij staat ook zelf in voor de "illustraties", voorkaft en achterkaft. En ik wil inderdaad niet haar plezier verpesten.

Ik zie eigenlijk dat zoon van 9 die link blijkbaar wel legt, spelling en vrij schrijven, maar dat ligt dus misschien gewoon aan de leeftijd? Wachten tot een jaar of 9 dus, en lijkt niet abnormaal in groep 5. Overigens is zoon hier geenzins een verhaaltjesschrijver.

Terpi

Terpi

28-10-2010 om 18:45

Of ze schrijven leuk vinden...

is volgens mij inderdaad persoonlijk. Oudste heeft er nooit de lol van ingezien, middelste schrijft en tekent strips maar geen verhalen. Jongste (groep 5) schrijft al minstens 2 jaar meters aan het stuk!

Lekker laten

schrijven. Ik denk persoonlijk, wanneer ze steeds gewezen wordt op de fouten, dat de lol er dan af gaat.
Hier ook zoon, die thuis niet verbeterd wil worden. Wordt geheid huilen of ruzie. Laat school ze maar leren en geniet van de mooie verhalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.