Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

25-08-2010 om 15:55

Sesamstraat

Van de week heb ik de informatie-avond gehad in de kleuterklas. Er is een nieuwe klas bijgekomen, met nieuwe juf, en de avond werd gezamenlijk gedaan met 'onze' klas. De 'nieuwe' juf heeft 25 jaar ervaring voor de klas en bracht alle informatie als volkomen waarheid. Zo was ze van mening dat Sesamstraat verplichte kost moet zijn voor alle kleuters, vooral vanwege de taalontwikkeling en het rekenen. Op mijn opmerking dat de meeste 5-jarigen Sesamstraat toch echt niet meer boeiend vinden, ging ze niet in. Nou weet ik niet eens hoe laat Sesamstraat tegenwoordig op tv komt, maar dan nog vind mijn kind daar echt geen bal aan. Kijken jullie kleuters wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

25-08-2010 om 16:23

Hier niet

Mijn kinderen vonden als hele klein guppie Sesamstraat nog wel leuk. Maar dat is alweer jaren geleden. En ze zijn toch nog maar 8, 6 en 4 jaar. Sesamstraat is kansloos. Staat dat op dan verliezen ze direct hun aandacht en gaan iets anders doen. Ook onze vier jarige. Nederland drie (of is sesamstraat tegenwoordig op nederland 1) staat hier toch nauwelijks aan. Ik vind het een vervelende zender omdat de filmpjes voor allerlei leeftijdscategorieën door elkaar komen. En er soms hele rare voorfilmpjes in zitten die echt niet geschikt zijn voor jonge kinderen. Hier kijken ze liever naar Ketnet, Nickelodeon junior of Disney (maar die zender vind ik dan weer een stuk minder). Ach, de taalontwikkeling van mijn kinderen is prima. Dus ook zonder sesamstraat komen ze er wel.

Fianna

Fianna

25-08-2010 om 16:29

Verplichte kost?

vanwege taalontwikkeling en rekenen? Dus kinderen die geen Sesamstraat kijken ontwikkelen zich slechter? Nou dan heb ik slechte hoop voor mijn kinderen, want zij vinden er geen bal aan! Alleen mijn dochtertje van 3 wil nog wel eens eventjes kijken, maar houdt het niet lang vol. Mijn 2 oudsten (nu 7 en bijna 5) hebben het nooit leuk gevonden.
Ik maak me nu wel zorgen om hun ontwikkeling

No way

Mah-haam, dat is ssssssssssaaaaaaai (*het* nieuwe woord: als een kleuter je hier saai noemt, kan je wel inpakken). Ze kunnen er even naar kijken maar dan moet ie of op een andere zender of hij gaat uit.

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 16:45

Sesamstraat

Sesamstraat is toch ontwikkeld voor Amerikaanse kinderen uit achterstandsgezinnen? Die situatie is op Vic niet van toepassing denk ik...
Hier wel Sesamstraat, maar dat komt omdat Nederland 3 de enige zender is die hier 's morgens aan mag van mij. Want dat is ook de enige zender die zonder gemopper weer kan worden uitgezet.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-08-2010 om 17:00

Hier wel

Hier vinden ze het wel erg leuk, ze zijn 5 en bijna 3 en allebei kijken ze erg graag. Ik ben er blij mee, want ik vind het erg geschikt voor die leeftijd.
Misschien komt het wel omdat ik redelijk behoudend ben qua televisie kijken, ze kijken niet veel en wat ze zien is ook behoorlijk "lief". Behalve Sesamstraat kijken ze graag naar Diego, barbapapa, Piet Piraat (de oudste) en Dora, Nijntje, Teletubbies en Zandkasteel (de jongste) Veel andere dingen zien ze ook niet.

Vic

Vic

25-08-2010 om 17:02

Ha, ik ben geen zeurouder

Ik vind zo'n info-avond geen plek om het over mijn eigen dochter te hebben (die zeer taal- en rekenvaardig) is, maar ik reageerde blijkbaar niet onterecht op de stelligheden van de juf. Ze kwam nog met een voorbeeld over het bezoek aan de kinderboerderij. Daar was ook een hertje, en volgens haar kon geen enkel kind vertellen wat voor dier dat was. Dat zou natuurlijk best waar kunnen zijn, maar het is geen voorbeeld wat schetst dat de taalvaardigheid van de kleuters 'dus' onvoldoende is. Maar ja, het is lastig discussiëren met een 'deskundige'. Gelukkig staat ze niet voor de klas van mijn dochter

Tango

Tango

25-08-2010 om 17:28

Hmm

Kan me niet voorstellen dat de kinderen wel hadden geweten dat het een hertje was als ze wel Sesamstraat hadden gekeken. Moet er maar net toevallig een hert voorbij zijn gekomen dat er ook nog uit ziet als een echt hert, want dat laatste is bij Sesamstraat nou ook weer niet altijd het geval natuurlijk.
Hier ook geen Sesamstraat-kijkers, nooit gehad. Vonden en vinden er echt helemaal niets aan. Verder is het volgens mij ook maar een klein stukje dat over letters gaat en/of tellen. En kinderen kunnen dit ook op allerlei andere manieren leren natuurlijk en met andere programma's die een stuk leuker zijn zoals Dora en Diego.

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 19:25

Waar staat die school?

Ik vraag me af waar die school staat? Hier een 3-jarige die echt wel een hert herkent hoor, en de verschillen tussen donkerblauw, lichtblauw, grijs, zwart.... om maar wat te noemen. En dat heeft hij niet uit Sesamstraat.
Staat die school volgens juf in de ergste achterstandswijk van het land soms? Waar de kindertjes nooit buiten komen en alleen maar wezenloos de hele dag naar Jetix zitten te kijken?

Sera

Sera

25-08-2010 om 20:06

Leuk

Hier is Sesamstraat heel geliefd bij mijn 5 jarige en bij mijn bijna 2 jarige. De 5 jarige vindt het echt super leuk. De twee oudsten van 8 en 11 niet echt meer. De 8 jarige kijkt heel soms wel mee.

Sesamstraat is volgens mij wel echt bedoeld voor kleuters van 4/5/6.

Wel vind ik het raar dat een juf aanraadt om tv te kijken en dan ook nog naar welk programma. Toen mijn oudste dochter 5 was hadden we niet eens een tv. Je kan al die dingen die juf noemt ook leren van je ouders en uit boeken. Daar heb je sesamstraat niet voor nodig.

rozenstruikje

rozenstruikje

25-08-2010 om 20:50

Hoe dan?

Haha dit vind ik echt erg grappig!!
En hoe had juf dan bedacht dat ik dat ga doen elke dag, want Sesamstraat is elke dag om 17:30 uur op tv. Drie dagen naschoolse opvang want ik werk, zijn we pas om 18:15 uur thuis. Een middag naar zwemles want ook nuttig, ook te laat thuis. Ze kijkt hier dus 1x per week naar Sesamstraat. Overigens vindt mijn oudste van 6,5 het nu heel erg leuk. Ook pas sinds een half jaar ofzo, toen ze jonger was, vond ze er juist niets aan.

Rozenstruikje

Vic

Vic

25-08-2010 om 20:59

Gemengde school

Ik weet niet wat de achtergrond van de juf is, maar misschien was ze er verbaasd over dat 40% van de kinderen extra taalstimulering heeft. Voor zover ik kon zien waren voornamelijk ouders van de andere 60% aanwezig. Ze heeft ons ook nog op het hart gedrukt om veel boekjes voor te lezen en veel met ons kind te praten. Tja, ik sluit ze de hele dag op in de gangkast.

amk

amk

25-08-2010 om 22:28

Boring

hier wil ik mumzeltje nog wel eens laten kijken, maar dat duurt niet langer dan 2 minuten. Dan is ze weg en zet ze de tv uit. Misschien komt het nog.
Geef haar maar een leuke disney prinsessen film. Of de Pinguins from Madagascar, Shaun the Sheep, dat soort werk. Daar scoort mama tenminste punten mee.

Hanne.

Hanne.

26-08-2010 om 08:27

Ja hoor

Hier wordt er nog met veel plezier gekeken door mijn 4 en 6 jarige. Is ook eigenlijk het enige programma dat ze 's avonds wel eens kijken (mits, als en indien we toevallig optijd thuis zijn en ook nog eens tv willen kijken).

Voor de taalontwikkeling voegt het denk ik niet zo veel toe. Daar zijn de gebruikte begrippen veel te simpel voor. Het is meer gedachtenloos meekijken wat ze doen

amk

amk

26-08-2010 om 09:44

Hanne

sesamstraat wordt toch 's middags uitgezonden? Waar kijken die van jou het 's avonds dan, of via digitale tv?

Gewoon wachten

Mijn oudste van 13 (2 VWO) beweert dat Sesamstraat cool is (vooral Bert en Ernie), net als Nijntje en de Teletubbies. Zijn vriend heeft een Nijntje-agenda, dat vond hij nog net niet nodig. Dus heb geduld, over een jaar of 8 vinden ze het weer leuk

Hanne.

Hanne.

26-08-2010 om 10:48

's avonds

's Avonds is bij mij een rekbaar begrip.

Om 17.30 is het officieel nog geen avond, maar als ik er dan al een hele werkdag op heb zitten vind het het ook niet echt 'middag' meer.

Ik bedoel dat tijdstip dus gewoon.

Guinevere

Guinevere

26-08-2010 om 10:57

Internet

Je kunt Sesamstraat ook op internet bekijken...

Tihama

Tihama

26-08-2010 om 10:58

Grinnik

Toen ik 16 was hebben we in de klas een grote discussie gehad over de vraag of Tommy nu een hond of een beer was. De klas was verdeeld in 2 kampen. We hebben toen een brief gestuurd aan de NOS. Het antwoord was dat dit volledig ter eigen interpretatie was. Heel diplomatiek.

Maar het geeft natuurlijk wel te denken als 16-jarigen blijkbaar en-masse naar Sesamstraat kijken. Je zou er bijna een filmkeuring aan wijden.

Oja, hier kijken de kinderen al heel lang niet meer naar Sesamstraat. Geen idee wanneer ze daar mee gestopt zijn.

Tihama

Fianna

Fianna

26-08-2010 om 13:56

Tihama

ik dacht dat Tommy een kat was ??

Fianna

Fianna

26-08-2010 om 14:37

Pelle lol

Okee, geen kat dus. Een fantasiebeest. Eigenlijk net als pino, ook een rare vogel

Website

Ik dacht een hond!

Ik vind zelf Sesamstraat wel geinig met de toneelstukjes/ acteurs en de grapjes tussen de regels door. Zoon van 4 haakt zelf snel af, de Bert en Ernie filmpjes vindt hij wel leuk en kijkt ie via youtube..

De website van Sesamstraat is wel echt leuk, daar speelt hij graag op ! Allerlei interactieve spelletjes/ liedjes/ tekenen enz.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mathilde

Mathilde

27-08-2010 om 15:39

Hier wel

Dochter van 7 en zoon van 4 vinden Sesamstraat nog steeds leuk. We kijken elke avond na het eten, via de recorder (dus wanneer het op tv is, maakt niet uit). Geen idee of het goed is voor de taal- en rekenvaardigheid, maar vaak zitten er wel aanknopingspunten in om verder over te praten. Oudste is ook al heel goed in het achterhalen van het centrale thema. En verder kan ik nog altijd heel erg lachen om Bert en Ernie en om Grover .
Ik begrijp wel een beetje waarom je blij bent dat je kind niet bij deze juf in de klas zit .

Informatieavond

Ik dacht dat een informatieavond bedoelt was om te vertellen wat school gaat doen om jouw kind dingen te leren, niet dat je opvoedkundig adviezen kreeg. Hoe ik het thuis doe zijn mijn zaken en zeker niet die van school. Krijg altijd een beetje strijdgevoel in me als ik dit soort dingen hoor. Kijk als tijdens een ouderavond blijkt dat mijn kind achter loopt op de rest, mogen ze van mij dit soort adviezen geven over sesamstraat en voorlezen. Anders moeten ze zich gewoon richten op hun eigen taken waarvoor ze betaald worden...

Mijn kinderen hebben sesamstraat echt nog nooit leuk gevonden. (5 en 8) en ik ook niet....

Kiki

Kiki

01-09-2010 om 08:09

Ach van wat ik altijd begrepen heb

Is Sesamstraat hier in de jaren '70 als taalstimuleringsprogramma op de buis gekomen voor de taalachterstanden in kinderen in achterstandswijken (zoals het programma Sesamstraat in Amerika ook al bedoeld was)

Na vijf jaar kwamen ze erachter dat het kijken van Sesamstraat geen enkel effect had.

Het onmiddellijke effect was er wel, maar dat de voorsprong die Sesamstraat-kijkende kinderen hadden op de kinderen die geen Sesamstraat keken na het starten op de kleuterschool al weer weg was.

Zeg dat maar tegen je juf, het heeft dus geen enkel zin om je kinderen naar Sesamstraat te laten kijken. Dus als ze niet willen, gewoon niet doen (als ze wel willen, natuurlijk gewoon wel doen. Maar dan om je kinderen en niet om de juf)

Baat het niet schaadt het niet

onze jongens (2 jaar en bijna 4) vinden Sesamstraat heel leuk; ik vind veel scènes ook wel grappig. We kijken via de recorder; half 6 halen wij ook niet met crèche etc. Sesamstraat doet wel vrij veel met cijfers en letters en taal, maar of het nu echt helpt? Kwaad kan het in ieder geval niet, lijkt mij. Ik zou ze rustig laten kijken als ze dat leuk vinden; maar verplichten of ze bij voorbaat een taalachterstand opdringen als ze niet kijken vind ik wel heel erg ver gaan...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.