Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sex spelletjes?

Dag, dag,
Ik weet het even niet meer en gooi mijn verhaal maar even in de groep. Hoor graag hoe jullie hiermee omgaan.
Onze dochter van 4,5 heeft al een tijd geleden ontdekt dat voelen en friemelen aan haar doosje erg prettig is. Ze is ook nogal een blootloper maar daar vind ik niets mis mee. Ze wil tegenwoordig heel graag douchen omdat ze ontdekt heeft dat de douchekop op haar doosje zetten ook erg lekker kriebelt.
Ik probeer altijd neutraal te reageren, niet afwijzend, probeer haar af te leiden of zo. Maar nu ontdekten we laatst dat ze haar zusje van 2(!) in deze spelletjes betrekt. Treffen we ze samen in bed aan, allebei met de blote billen, de kleine de luier dus uitgetrokken.
Tijd voor actie, maar hoe pak ik het aan? Ik wil niet dat ze gaat denken dat ze 'stoute' dingen doet maar vind dat met haar zusje echt niet te tolereren.
Graag tips!
Groeten, Vera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Groot woord

Ik vind sexspelletjes een groot woord. het is ontdekken wat ze doen. Maar ik zou dit niet goed vinden. Mijn kinderen gaan vaak samen in bad. Kleine zus (2) zit dan aan de piemel van broer (bijna 4). Dat mag dus niet.

Regel 1: je mag zelf aan je billen/piemel zitten als er geen anderen bij zijn. Bv. op je slaapkamer in bed. Dochter van net 6 zit regelmatig met haar hand tussen haar benen als er mensen bij zijn. Dat is niet netjes, net als uit je neus peuteren, je voeten op tafel leggen of wat dan ook. Gewoon een regel.

Regel 2: je mag niet aan de billen/piemel van iemand anders zitten. En iemand anders niet aan die van jou. Je billen/piemel zijn/is alleen van jou.

Gr Wiggie

anders

anders

08-07-2010 om 12:32

Tja

al die regels zijn natuurlijk mooi maar waarom zie je wat er gebeurd niet als een aanleiding voor een gesprekje? Het mooie is dat je de regels ook kan uitleggen dat lijkt me beter dan ze alleen maar te stellen.

alberta

alberta

09-07-2010 om 23:35

Wat leg je dan uit?

Anders, ik zie eigenlijk niet zo goed hoe je de regels zou kunnen uitleggen. Want het zijn alleen maar regels, niet meer, niet minder. Of bedoel je dat je probeert je kinderen gelijk als jou te laten denken over dit soort dingen? Blijf het best lastig vinden, dit soort zaken. (mijn kinderen overigens niet, vinden de regels zo logisch als wat) Ik motiveer ook graag regels, maar dit zijn gewoon onze normen, valt niets over uit te leggen, zeker niet op deze leeftijd.
Overigens vind ik ´doosje´ wel een erg aparte benaming.

buzz

buzz

10-07-2010 om 10:53

Het is toch uitleg

ik vind het wel uitleg, is niet netjes! net als in je neus peuteren, met je voeten op tafel zitten kan ook lekker zijn en is ook niet netjes.
Meer uitleg kan ook andere dingen stimuleren op die leeftijd, dat bewaar ik persoonlijk liever voor een paar jaar verder. Uitleg genoeg lijkt mij
Het gesprek komt er wel eens op als het over baby's in de buik gaat of zo, hoe die daar komen.

anders

anders

12-07-2010 om 14:45

Alberta

ik heb een soortgelijke situaties bij mijn kinderen aangegrepen om het over sexualiteit te hebben en dat masturbatie iets is voor jezelf wat je dus niet in het openbaar doet juist omdat je je kind niet kwetsbaar wil laten zijn en juist de weerbaarheid van je kind wil je vergroten toch? Waar je dat dan wel doet lijkt me inderdaad een norm persoonlijk heb ik het nooit een probleem gevonden als mijn kinderen dat onder de douche doen. Ik heb altijd gemeend dat het ook hun huis is en dat ze zich thuis veilig moeten voelen.

anders

anders

12-07-2010 om 14:48

Buzz

afhankelijk van wat je stijl van opvoeden is is dat een manier persoonlijk vind ik het prettiger als mijn kind begrijpt waarom iets is zoals het is.

guera

guera

14-07-2010 om 13:28

Anders

je hebt op zich gelijk alleen sommige dingen zijn niet voor alle leeftijden bestemd. Net zoals dat je bepaalde ingewikkelde natuurkundige theorieen niet gaat uitleggen op de grote mensen manier doe je dat met deze dingen ook niet. Ik vind sexualiteit vrij ver en onbegrijpelijk gaan voor een kind van 3. Dan leg je het simpeler uit. Prima dat het fijn voelt, dat klopt. Maar we doen dat niet aan tafel. Hoezo sexualiteit en masturberen? dit soort 'spelletjes' met elkaar hebben nog helemaal niks met sex te maken. Dat komt bij die kinderen nog helemaal niet in hen op. Ze zijn gewoon nieuwsgierig. Zoon stond es uitgebreid aan de billen van een vriendje te ruiken. Zou dat nou naar poep ruiken vroeg hij zich af.... totaal legitieme vraag lijkt mij. Heeft toch niks met sex te maken?

anders

anders

15-07-2010 om 13:52

Inderdaad

leek me te voor de hand liggend om te vermelden maar ik bedoel natuurlijk dat je bij zo`n gesprekje aansluit bij je kind. Sexualiteit is niet onbegrijpelijk voor een kind zolang jij aansluit bij het begrip van je kind. Verder vind wat je benoemt over of masturberen ontdekken is en of dat sex is niet zo ter zake doende of je daar een gesprekje met je kind over aan kunt gaan.

Kadonaj

Kadonaj

16-07-2010 om 23:47

Idd, je mag het best doen, maar alleen en in je bedje...

gewoon uitleggen dat billen, vagina en piemeltjes alleen voor jezelf zijn en dat je dit mag doen, maar alleen als je alleen bent en/ of in je bedje ligt.

En als ze wat ouder zijn kun je best vertellen dat ze het later natuurlijk wel met hun vriendje/vriendinnetje mogen doen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.