Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Niet watervrij

Niet watervrij

16-04-2014 om 21:39

Sinds augustus zwemles... en nog in badje 1

Mijn dochter van net 6 heeft sinds augustus zwemles, 3 kwartier per week. De lessen zijn op zich wel prettig (groepjes van max. 6 kinderen, geen dwang, vrijwilligers die les geven, goedkoop, 270 euro per jaar). Het gaat echter maar heel langzaam vooruit, ze zit nog steeds in badje 1 (watervrij maken) en ziet alle kinderen met wie ze in badje 1 startte (en de groep daarna) naar badje 2 vertrekken of al naar badje 3. Dat motiveert haar steeds minder, maar ze durft bepaalde dingen gewoon niet (in het water springen vanaf de kant, 10 seconden drijven met het gezicht naar beneden,etc). Echte zwemslagen leert ze nu niet, ze moet eerst watervrij worden. Eind juni is de laatste les en ik ben bang dat ze dan nog steeds in badje 1 zit. Wat ook niet helpt is dat er kortgeleden een jongetje bij is gekomen die haar trapt en onder water aan haar benen trekt. Ik heb meteen de zwemleraar ingelicht en ze zouden opletten, ik wacht dit nu even af. Wat moet ik nu doen met deze zwemles? Ongeveer 1 keer in de 6 weken zwemmen we met het gezin.

Een snelcursus in de zomervakantie? Gewoon doorgaan met deze les en vaker daarbuiten gaan zwemmen? Een pauze inlassen en weer verder gaan als ze 7 of zo is? Een andere zwemles zoeken?

Ik wil voorkomen dat ze een hekel krijgt aan zwemles of negatief over zichzelf gaat denken alsof ze ' faalt' . Wie weet raad?

Groet Niet Watervrij

Katniss

Katniss

16-04-2014 om 21:48

Overstappen

Wij hebben veel te lang doorgemodderd met een soortgelijke zwemschool, en mijn dochter zat na twee jaar in badje 2 (drie badjes vóór het diepe). Die zwemjuffen riepen almaar dat ze het wel leuk moest blijven vinden, maar uiteindelijk heeft ze bij een (dure) zwemschool waar wat strenger werd opgetreden wel binnen vier maanden haar A gehaald. 6 is nog wel jong, dus je kunt ook een pauze inlassen. Mijn dochter heeft tussen zwemschool 1 en 2 ongeveer een jaar geen les gehad. Toen was ze bijna 9 en baalde ze ervan dat ze van mij niet naar zwemfeestjes mocht zo lang ze geen diploma had. De nieuwe zwemlessen waren dus op eigen initiatief.

*bella*

*bella*

16-04-2014 om 22:05

ik zou pauseren

en haar watervrij gaan maken. Dit maakt haar onzeker! Eerst maar eens zich lekker gaan voelen in het water, gewoon veel zwemmen, veel spelletjes doen, op haar tempo.

vlinder72

vlinder72

16-04-2014 om 22:55

ander zwembad

Wij hebben onze zoon al na vier lessen van zwemles afgehaald en hem naar een ander zwembad gestuurdm. Hij gaat namelijk nooit zelf in het water liggen zolang hij kan staan. En ik zag het nut van dat badjes gedoe en watervrij maken niet in. Hij gaat nu naar een zwembad waar ze gelujk in hrt diepen moeten zwemmen. En dat gaat prima. Hij vertikt het nog steeds om met zijn gezicht in het water te gaan liggen maar hij gaat ondertussen wel door met het aanleren van de zwemslagen. En die zeester komt echt vanzelf wel.

Rafelkap

Rafelkap

17-04-2014 om 09:25

pauzeren

Hier hetzelfde gehad op dezelfde leeftijd. Zoon bleef maar in badje 1. Hij had ook enorme watervrees. Wij hebben hem er vanaf gehaald en een jaar niets gedaan. Daarna naar een andere, kleinere zwemschool, waar hij de eerste tijden met zijn vader samen elke week les had. En ook hup meteen in het diepe, meteen zwemmen.
En dat werkte, nadat hij het gevoel had dat hij bleef drijven was hij ook van z'n waterangst af.

Vera*

Vera*

17-04-2014 om 09:31

Probleem

Hier was het probleem bij mijn dochter dat ze bang was zich te verslikken.
Als test ging ik snoephappen met haar en het bleek dat ze 8 van de 10 keer zich verslikte.
Het was dus heel logisch dat ze bang was om haar gezicht in het water te doen of te springen van de kant.
Veel waterspelletjes gedaan om haar angst te verminderen en ze is ook naar een ander zwembad gegaan (maar dat laatste was eigenlijk toeval)

Gewoon doen

Mijn beide kinderen hebben allebei zo'n 2 jaar zwemles gehad voor ze hun A-diploma hadden. Er was geen waterangst. Zoon had ook al babyzwemmen gedaan en zijn peuterdiploma gehaald.
Beide kinderen gingen wel met veel plezier naar zwemmen, het was ook een fijne zwemschool met geduldige betrokken mensen. Kinderen kregen veel individuele instructie en er was altijd nog een even spelen voor het einde van de les.
Druk erop zetten had bij mijn kinderen niet goed gewerkt.

de zomer

Mijn ervaring met mijn kinderen was dat het ze hielp als ik ze zelf over drempels heen kon helpen. Misschien is het handig om deze zomer vaak samen te gaan zwemmen en dan samen aan haar 'doelen' te werken. Natuurlijk niet forceren maar als 'aanbod'. Dan haalt ze haar successen ook bij jou.

Christel

Christel

17-04-2014 om 10:02

Vaker zelf zwemmen kan helpen

Mijn oudste twee dochters hebben eindeloos over zwemles gedaan, ze durfden niks, niet met hun hoofd in het water, niet van de kant springen. Dus toen er een nakomertje kwam (en ik vooral tegen zwemles opzag) ging deze dochter vanaf een jaar elke week met haar vader naar familiezwemmen. Sinds februari zit ze op zwemles (ze is ruim 5) en ze is totaal watervrij. Ik zie de andere kinderen in haar groepje echt angst hebben om met het gezicht in het water te gaan. De zwemjuf adviseerde hen toch om vaker te gaan zwemmen. Je ziet ook verschil in plezier hebben, mijn dochter heeft echt lol in het zwemmen, de andere kinderen moeten naar zwemles. Je zwemt nu een keer per 6 weken met het gezin, ik zou dat vaker gaan doen.

In 3-en

Het is ook handig als je een kind die dingen uitlegt die je onder volwassenen zo makkelijk even bespreekt. Niet alle kinderen zijn op jonge leeftijd al geschikt om alle verrichtingen makkelijk te halen. Soms is het beter om even te wachten en eerst nog wat groter te groeien. Dan blijft het bij in het water spelen en zwemmen zoals je het al wel kan. Na een tijdje kan het ineens weer een stuk beter gaan.
Dus als het dan van de zomer niet lukt, en dat kun je dan zelf goed beoordelen, omdat je zelf dingen met haar ondernomen hebt. Dan stop je gewoon.

Niet Watervrij

Niet Watervrij

17-04-2014 om 20:13

ik wacht de zomer af denk ik

Ik denk dat ik tot de zomer op deze les blijf en in de zomer veel met haar ga zwemmen (op camping of zo) en inderdaad vaker ' gewoon' naar het zwembad. Na onze vakantie kijk ik wat ga doen, stoppen, andere les of doorgaan. Maar andere ideeën zijn nog steeds welkom.

Tante Tiny

Tante Tiny

17-04-2014 om 20:14

Hebben jullie een bad

Ook in een bad kun je oefenen met je gezicht onder water.
Een bak met water als het mooi weer is, helpt ook.

Niet Watervrij

Niet Watervrij

18-04-2014 om 21:34

nee helaas geen bad

Anders had ik al van alles geoefend

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.