Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sint-verhaal: toegeven of nog niet?

Dochter (5) kwam vanmorgen met ernstige twijfels over het werkelijk bestaan van de sint. Dat is dus nu al het 2e jaar op rij.
Ik heb vorig jaar volmondig gezegd dat hij natuurlijk wél bestaat, maar als ze er dit jaar alweer mee begint (de boekjes moeten nog toekomen thuis, ze heeft nog geen sint gezien dit jaar), zouden jullie het dan toch maar vertellen of nog 'liegen'? Ik vind 5 zo jong om al niet meer te geloven... .

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk

Toevallig begint net weer op yetix het sinterklaasverhaal en mijn zoontje zit daar gelijk weer helemaal in!
Moet ook eerlijk zeggen dat hij er nog niet om gevraagd heeft of de sint wel of niet echt is.

Ik weet ook niet hoe of ik zou reageren. Ik heb altijd gezegd, ik laat mijn kind daar niet ingeloven, zelf heb ik ook altijd geweten dat hij niet echt was (omdat ik zo bang was voor die oude man is mij het al vroeg uitgelegd) maar ja, als je dan zo'n kinderkoppie ziet stralen........... dus toch maar meegedaan met het sintgebeuren.

Wat voor tip kan ik je geven? Ik vind het echt moeilijk, misschien toch maar vertellen? Dat hij ooit wel echt heeft bestaan maar dat de echte sint al heel lang n sterretje is en dat er nu iemand zijn rol overneemt. En dan in kindertaal LOL, zoals ik het nu schrijf begrijpen kids dat niet denk

Ergens denk ik dat als je het wel vertelt, dat als de goede man dan straks weer in het land is, ze toch nog stiekum n beetje gaat geloven zal t niet?

Succes!
gula

Kim27

Kim27

24-10-2008 om 16:44

Bang

Onze zoon was 3 toen hij voor het eerst kennis maakte met Sinterklaas en hij was hartstikke bang! We hebben toen meteen verteld dat het een verklede man is en dat het gewoon een leuk feest is dat is bedacht door grote mensen. Hij is nu 5 en vraagt af en toe; Sinterklaas bestaat niet toch? Alsof hij het nog even bevestigd wil hebben. Onze dochter van 3 hebben we hetzelfde verteld. Wel is het zo dat ze nog niet zo goed het verschil tussen echt en nep kennen, dus als Sinterklaas voor hun neus staat, ze nog steeds diep onder de indruk zijn. Ik hoop alleen dat ze straks niet stoer op het schoolplein gaan verkondigen dat sinterklaas niet bestaat, dan maak ik me waarschijnlijk niet populair bij de andere moeders....

PS. Ik was vroeger zelf ook erg bang, vooral het schoenzetten vond ik eng, het idee dat een vreemde zomaar ons huis binnenkwam. Mijn ouders hebben toen dus ook al meteen verteld dat het niet echt is en dat zij de kadootjes in de schoen doen. Een hele geruststelling!

Jesse_1

Jesse_1

24-10-2008 om 18:58

Niet liegen

Je hóeft niet te liegen over Sinterklaas. Laat kinderen zelf uitzoeken en antwoord op hun vragen vinden.
("wat denk je zelf?" of "waarom denk je dat hij niet bestaat?")
Jesse

Bij mij

Toen ik (destijds 6) mijn moeder vroeg waarom de Sint rijkere kinderen altijd meer gaf heeft mijn moeder mij de waarheid verteld.

Damajo

Quilla

Quilla

26-10-2008 om 00:34

Hier ook grote twijfels over sint

bij mijn 5-jarige, eigenlijk was die twijfel bij hem er vorige 2 jaar ook al. Maar dit jaar gaf het hem echt kopzorgen. Hij heeft het er met een hoop mensen over gehad voordat hij bij mij kwam. Zijn 12 jarige neefje (hoooog bij hem in aanzien, dat snap je) had gezegd dat Sinterklaas helemaal niet bestond. Ik denk dat het voor hem zo in elkaar zit, dat hij heel goed weet dat het verhaal zoals het gebracht wordt helemaal niet klopt, maar dat het ook wel heel erg zou zijn als zijn neef gelijk zou hebben, want dat drukt de pret ook wel erg natuurlijk. Ik wil niet liegen tegen hem, ik ga hem echt niet vertellen dat hij bestaat. Ik heb hem gevraagd wat hij zelf leuker zou vinden: een Sint die bestaat of een Sint die niet bestaat. Hij vindt het leuker dat hij bestaat.
Klaar! Kind opgelucht, ik niet hoeven liegen.
Mocht hij weer met twijfels en vragen komen, dan vertel ik hem hoe het zit, en vooral ook waarom het nog steeds gevierd wordt.
Quilla

Sasvangent

Sasvangent

26-10-2008 om 11:11 Topicstarter

Even niks

ze is er voorlopig alweer niet meer mee bezig, dus ik laat het maar; al komt het binnenkort zeker terug. Toch een verschil met sommige reakties hier: niemand heeft het haar verteld en ze is zeker niet bang voor de sint.

Ik heb al gevraagd hoe ze erbij komt dat de sint niet bestaat: wel paashaas is niet echt, kerstman is niet echt. Niemand wordt zo oud, de pieten zijn duidelijk geschilderd, in de arme /warme landen komt volgens haar geen sint... .

Tja, het ziet er naar uit dat ik het toch niet lang meer zal volhouden. Ik vind het toch spijtig hoor, zo jong en al zo realistisch.

Dropke

Dropke

29-10-2008 om 19:46

3 jaar en ook realistisch, maar

Onze dochter was op haar derde net zo realistisch als die van jouw nu is. Ze zag duidelijk het verschil tussen de Sint op tv en de Sint die een uur later ons dorp binnenkwam. Dat vond ze ook niet geloofwaardig. Zo snel zeker ??!! Dit hield ze op haar vierde ook nog vol, maar eenmaal een tijdje op de kleuterschool "besloot" ze toch maar te geloven. Op dat moment ,zou ik me voor haar neus kunnen verkleden als de Sint, dan was ik hem in haar ogen ook echt geweest. Op haar zevende was het definitief voorbij.

gr Dropke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.