Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
hkh

hkh

02-11-2010 om 10:52

Sint

Mijn dochter van bijna 9 gelooft echt nog in Sinterklaas. Tenminste, ze vraagt nooit of hij wel of niet bestaat, wel dat ze niet gelooft dat hij zo oud is. Ze zit in groep 5 waar er dit jaar aan surprises gedaan moet worden. Er zitten nog een paar andere meisjes in de klas die ook nog wel geloven maar de rest niet.

Wat vinden jullie, wel of niet vertellen. Ik vind het wel schattig maar ook een beetje sneu als ze een van de weinigen is die nog gelooft en er in de klas achter komt dat hij niet bestaat, dan vertel ik het liever voor de man in het land is. Zusje van 6 jr en stiefbroertje van 7 geloven allebei ook nog.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

02-11-2010 om 11:36

Mijn reactie

op de vraag vertellen of niet:

Ik zou gewoon afwachten. Er komt een moment waarop je merkt dat ze twijfelt en met vragen komt.

Zo kwam zoonlief thuis met de opmerking: mam, Mark zegt dat sinterklaas niet bestaat, en dat zijn ouders de cadeautjes kopen.

Mijn reactie was dan altijd: "Tja, dat snap ik wel. Als iemand zou zeggen dat ik niet zou bestaan, dan zou ik daar ook geen cadeautjes meer voor kopen. Logisch dat de ouders het dan wel moeten kopen".

Mijn kinderen vonden dat ook altijd erg logisch

Brianna F

Brianna F

02-11-2010 om 11:58

Nooit verteld

Ik liet ze er altijd zelf achterkomen. En ik zou het zeker niet vlak voor sinterklaas vertellen, dit is zeker het laatste gelovige jaar voor haar (en voor jou wat dat betreft) Ik vond het altijd jammer als ze van hun geloof afvielen. Middelste heeft het nog een jaar voor mij verborgen gehouden omdat ze het zo zielig vond voor mij als ze niet meer geloofde

Janna3

Janna3

02-11-2010 om 12:40

Wel verteld

We hebben het oudste verteld toen hij naar groep 6 ging, in de zomervakantie. De middelste kwam echter vorig jaar rond deze tijd thuis met de vraag of Sinterklaas nu wel bestond. Hij dacht van wel maar zijn klasgenootjes zeiden allemaal van niet en vroegen hem voortdurend of hij nog geloofde. Toen hebben we het hem maar verteld. Ik vond het heel jammer dat het op deze manier liep maar vond ook dat ik nu niet meer moest "liegen". Anders zou hij op school steeds gepest worden.

hkh

hkh

02-11-2010 om 12:52 Topicstarter

Wel of niet vertellen

Ik wacht al een jaar op de vraag maar ze vraagt het gewoon niet. en het sint papier heeft ze verleden jaar ook al zien liggen en ook in de klas geloof het overgrote deel al meer dan een jaar niet meer. Dus aanwijzigingen genoeg, denk ik. Ik moet er wel bij zeggen dat ze vrij naief is in dit soort dingen. Zolang ik het toneelstukje mee speel, zal ze niet twijfelen. Omdat ze denkt dat wij niet jokken Arme kind en arme ik, zal ik even van mijn voetstuk gaan vallen haha.

en misschien weet ze het wel maar vraagt ze het niet omdat dat zielig voor mij is of omdat ze denkt dat ze dan geen kadootjes meer krijgt. Zo is ze misschien dan ook wel weer.

T&T

T&T

02-11-2010 om 12:53

Ik heb een dochter van 9 (en zoon van 8) die ook nog geloofd... dit jaar voor het eerst surprises op school, en dan wordt het wel wat vreemd, maar er zijn kinderen die op die leeftijd surprises en sinterklaas gewoon naast elkaar zien
Ik vind het persoonlijk ook nogal hard om te zeggen "nu ben je er te oud voor, het moet maar eens uit zijn" logisch denkend komt ze er toch wel achter dat die man nooit echt 365 jaar kan zijn...
Ze word er overigens niet mee gepest, en er zijn meer kinderen in de klas die nog geloven. Bij mijn nichtje van 6 is het een veel groter issue op school, heel vreemd, die zijn er nu alweer heel erg mee bezig, en ze twijfelt heel hard. Haar grote nicht van 9 vind het dan weer wel allemaal nog spannend
Tess

Mama

Mama

02-11-2010 om 13:02

Ongegrijpelijk

Ik snap er echt niets van dat een kind van 9 nog gelooft in sinterklaas. Hoe kan dat? Heeft ze sowieso geen vragen? Zo gauw er ook maar enige aanleiding is zou ik het maar aan haar vertellen.
Hier kwam de oudste er met 7 jaar zelf achter via een vriendinnetje. De jongste heb ik het verteld toen ze net 8 was, ze had het allang door. Dat merkte ik aan haar, maar ze had zich mooi stil gehouden omdat ze het zo leuk vond.

Hier surprises vanaf groep 5

En ik heb het mijn jongens verteld tussen groep 4 en groep 5 in. Ze waren allebei dus net 8. Oudste had al zijn twijfels bleek achteraf, middelste absoluut niet, die was zo verbaasd maar vond het aan de andere kant ook wel "vet cool" dat hij nu bij de grote kinderen hoorde. Ik wilde ook niet dat ze de laatste van de klas waren, zeker bij de oudste hield ik daar rekening mee, daar zaten heel veel zittenblijvers en hij was ook nog de jongste van de klas. Ik heb liever dat ze het van mij horen dan van een klasgenoot en dan gaan zitten twijfelen omdat ze het niet willen vragen (wie weet krijg je dan wel niks meer).

Ik heb die link van Pelle bekeken en ik vind 6 jaar ook wel heel vroeg hoor. Ze hebben hier nooit iets gevraagd. Wel achteraf van maar wie maakte dan zo'n rommel in de kamer, wie gooide dan de kruidnoten enz, maar nooit eerder.

dorle

dorle

02-11-2010 om 14:59

Pelle, en wat nou als

Je vraagt waarom zou ik mij kind nog laten geloven in de sint als het surprises moet maken.
Misschien omdat ze zoals de mijne nog "maar" 7 is ondanks dat ze in groep 5 zit en surprises moet maken.
Ik geloof niet dat ze meteen van haar geloof valt als iemand zegt dat hij niet bestaat, dat werd al gezegd door een nichtje maar maakte geen indruk.
Voor mij gaat surprises maken en geloven prima samen. Heb ik duidelijk het idee dat ze twijfelt, dan vertel ik het nu, anders als ze 8 is of zo.

dorle

dorle

02-11-2010 om 14:59

Moet zijn

mijn kind

amk

amk

02-11-2010 om 15:29

Grappig

ik kreeg gister van mijn vijfjarige een hele verhandeling waarom de kerstman niet bestaat en dat papa en mama de kadootjes kopen, bladiebladie bla. En nou komt het dacht ik. Maar geen woord over sinterklaas.
Terwijl ze vorig jaar al kwam met opmerkingen dat het toch niet kon een paard op het dak, pieten door de schoorsteen etc.

Guinevere

Guinevere

02-11-2010 om 15:48

Waarom zo heftig, pelle?

Tjee Pelle, ik begrijp niet waarom je zo heftig doet over zoiets. En wat is het probleem als een kind van klasgenoten hoort dat de Sint niet bestaat? Dat lijkt me namelijk eerder regel dan uitzondering, dat een kind door klasgenoten aan het twijfelen wordt gebracht.
Onze zoon (8) hoorde eerder dit jaar van zijn vriendin dat haar vader altijd de kadootjes in de schoen deed. Toen heb ik nog niet onmiddelijk verteld dat het al die tijd een grap was. Een weekje doordenken verder had hij inmiddels zelf die conclusie al getrokken. En 6 weken later bedacht hij dat de Paashaas dan ook wel een grap zou zijn. Wat is er het probleem van, dat ie het niet van mij heeft gehoord maar min of meer van zijn vriendin?

Guinevere

Guinevere

02-11-2010 om 17:32

Als het kind er zelf aan toe is

Een kind valt pas van zijn geloof als het er zelf aan toe is. Voor die tijd zal het kind echt niet open staan voor alle verhalen van andere kinderen, dat het allemaal nep is en niet waar. Ik kan me van mezelf nog herinneren dat we in de 2e of 3e klas heftige discussies over het onderwerp hadden. "Hij bestaat niet!" "Hij bestaat wel!" etc.
Of dat ongeloof nou start op 23 juli of op 4 december, wat maakt dat uit? De meesten houden er echt geen trauma aan over. Het feestelijke gevoel blijft heus wel.

dorle

dorle

02-11-2010 om 18:16

Pelle ook wat vragen

Waarom is het zo vervelend om tegen een kind te zeggen dat ie voorzichtig moet zijn met het sinterklaasgeloof bij 6/7/8 jarigen?
Waarom kun je als niet gelovig kind niet van de surprise's genieten als er gelovigen bij zijn??

Jij hebt nu eenmaal in je hoofd dat surprises het sein is voor de ouders om je kind in te lichten over de sint, maar je kunt dat niemand opleggen. Ik heb zelfs nooit die link gelegd.

Piet

Piet

02-11-2010 om 22:35

Hier geloven er veel....

Zoon (ruim 8, groep 5) en meer dan de helft van de klas zijn ook nog trouwe gelovers. Surpises maken ze bij ons vanaf groep zes.
Van de week zei vriendje onder het eten tegen zoon "geloof jij nog in Sinterklaas?" Zoon keek hem niet begrijpend aan. Vriendje zei: "bij ons koopt mijn moeder de kado's" en zoon zei: "bij ons Sinterklaas want je denkt toch niet dat mijn moeder voor zóveel geld, zóveel kado's gaat kopen" en dat was het..... Vriendje reageerde niet en ze gingen weer verder eten. Ik dacht, nú komen de vragen, of misschien vanavond, maar hij is er niet op terug gekomen. Als hij het gevraagd had, had ik het gezegd.. Maar zolang hij het dit jaar niet vraag, zeg ik niks. Hopelijk dit jaar nog genieten van een zingend kind bij zijn schoen bij het raam en een kind wat zó intens gelukkig is als hij Sinterklaas ziet.
Ná Sinterklaas ga ik het vertellen (tenzij hij er eerder om vraagt) en daar zie ik echt wel een beetje tegenop..

sandra75

sandra75

03-11-2010 om 09:11

Het grote geheim van 9

zo noemen wij het hier Onze oudste zoon is tien en vorig jaar hebben wij hem dus het grote geheim verteld. Onze jongste is acht en gelooft nog heilig!! De verlanglijstjes vliegen ons al weken om de oren haha. Ik vind het heerlijk dat hij nog gelooft en peins er niet over om het hem eerder te vertellen en oudste zegt ook niks ( al was het gisteren tijdens een ruzie ineens: ooow mam, ik ben zo boos dat ik hem het grote geheim wel wil vertellen!..maar gelukkig..dat doet hij niet 's middags wordt hier weer van 'Slot Marsepeinstein' genoten.

Yaron

Yaron

03-11-2010 om 09:20

Hier het grote geheim van groep 5

Wij hebben het onze oudste deze zomer verteld, hij is acht en zit nu in groep 5. Ik vind net als Pelle dat je het dan wel moet weten, een nichtje van ons geloofde nog in groep 7 en dat vind ik echt niet kunnen. We houden het niet bij de leeftijd, maar bij groep 5, want we hebben ook een oktoberkind en het vertellen na haar verjaardag vlak voor Sint vind ik ook niet zo handig.

Lusitaantje

Lusitaantje

03-11-2010 om 12:45

Geloof met kleine deukjes

Hier twee kinderen van 8 en 10 die nog helemaal in de goedheiligman geloven (in het buitenland, dus geen klasgenootjes die het geheim vertellen). Maar de jongste had laatst bij een goed gesprek bij de kachel toch zijn twijfels of die Piet nou echt door die dunne kachelpijp kon. ´s Avonds voor het slapengaan keek hij mij nog even indringend aan.

"Mama, zeg eens eerlijk, leggen jullie die kadootjes neer voor ons?"

"Waarom wil je dat weten?", vroeg ik.

"Nou, als ik later zelf een kind heb, dan moet ik toch weten of Sinterklaas echt komt of dat ik die kadootjes neer moet leggen."

Ben benieuwd wanneer hij er echt niet meer in gelooft. Ik vond het wel heel schattig dat hij nu al bezorgd was over zijn eigen kinderen later.

Lusitaantje

Mama

Mama

03-11-2010 om 14:57

Lusitaantje

Als een 10 jarige zoiets vraagt zou ik hem direct vertellen dat inderdaad de ouders dat doen. Geen geheimen meer, een kind van 10 is daar gewoon aan toe als hij zoiets vraagt.

Lusitaantje

Lusitaantje

03-11-2010 om 15:59

Vertellen

Hij is net 8, maar z´n zus van 10 gelooft ook nog. We zitten er over te denken om het ze dit jaar wel te vertellen, omdat we niet het risico willen lopen dat ze hun twijfels hardop gaan uiten tijdens het Sinterklaasfeest van alle Nederlandse kinderen in onze streek, waaronder veel kinderen die en stuk jonger zijn. Dat zou niet zo leuk zijn voor de rest. En inderdaad, ze zijn er wel een beetje aan toe wat leeftijd betreft.

Lusitaantje

*bloempje

*bloempje

04-11-2010 om 12:32

Zelf verteld

Ik heb mijn dochter van 8 van de zomer verteld dat de Sint niet bestaat. Ze had zelf echt nog niets in de gaten, maar ik wilde het haar graag zelf vertellen. Het is nu ons grote geheim voor haar kleine broertje. Volgens mij heeft mijn dochter stiekum ook een paar meiden uit de klas uit de Sint-droom geholpen, maar de meeste ouders waren daar wel blij om.

Paddington

Paddington

05-11-2010 om 16:23

Ook verteld

een paar maanden terug. Dochter, bijna 9, pakte het behoorlijk luchtig op. Wel had ik vorig jaar al een vermoede van haar twijfels, altijd overal vragen over behalve over de Sint, dan ga je als ouders ook twijfelen.
Haar beste vriendin is net 7, die gelooft nog, vorige keer met de lunch speelde dochter het spelletje leuk mee. Ze vertelde later aan mij dat ze dat toch ook wel erg leuk vond

Greet

Greet

06-11-2010 om 09:15

Ex heeft het verraden...

Ik hoor vanmorgen van mijn oudste van 9 dat papa gisteren aan beide kinderen gevraagd heeft: en geloven jullie nog in sinterklaas....? Oudste gelooft voor het eerst niet meer actief (vorig jaar bleef ze op 2 benen hinken), jongste van 7 gelooft nog volop... Oudste schrok zich een hoedje en heeft het proberen op te lossen door uitgebreid te vertellen dat zij gelooft en dat de ouders geld krijgen van sinterklaas. Kortom ze heeft het alleen maar erger gemaakt ) Ik heb jongste er niet zelf over gesproken, en ex ook nog niet maar ik vind het zo lomp en stom van hem...

Bij ons op school wordt pas in groep 6 met surprises gewerkt en vallen kinderen in groep 5 soms pas langzaam van hun geloof af.. Ik zou het zo jammer vinden als nog 2x sinterklaas met een gelovend kindje toch voorbij is...

Kobalt

Kobalt

06-11-2010 om 13:25

Leuker

Ik vind Sinterklaas veel leuker als de kinderen niet meer geloven. Ze genieten dan veel meer, kunnen zelf ook cadeautjes kopen, surprises maken, verkneukelen en voorpret. Minder zenuwachtig, minder nerveus, je kan gewoon even met de kinderen afstemmen wat ze gaan krijgen, niet meer naar die saaie intocht... Het leven is hier beter als de kinderen het weten. Enne, als ik dan een leuk en origineel cadeautje in de schoenen heb gedaan, krijg ik ten minste de eer van mijn werk, en niet die man met de baard.)
Ik heb gisteren mijn zenuwachtige vierjarige (die nog wel gelooft uiteraard) overigens verteld dat het allemaal niet echt is, maar een leuk toneelstukje, dat sinterklaas gewoon een man is met een baard. Net als Ernie op die Sesamstraatcd: 'Met een paard op een dak, dat kán toch niet, het is gewoon een leuk spelletje!'
Maar ik ben bang dat hij gewoon door gaat met geloven.... Hij is nu wel wat minder nerveus en ongerust dat de pakjesmachine echt kapot is (of wat het verhaal toch is van slot marsepeinstein), dus daarvoor hielp het wel.

Wilma

Wilma

08-11-2010 om 13:46

Loop met ze langs de bioscoop

Want daar hangt tot mijn grote verbazing (en ergernis) een poster van de film Sint. En dan niet die waar zoveel ophef over is gemaakt, met die enge Sint, maar dan eentje met een bebloede staf met daarboven "Hebben je ouders je net verteld dat hij niet bestaat ...".

Ik was dus afgelopen week met groep drie van school mee naar de bioscoop en daar zag ik dit. Wat was ik blij dat er niet een heel briljante lezer in deze groep zit, want zo is de lol er denk ik toch snel af !!

Ik vind deze poster dus niet kunnen. Maar goed, als je in de fase zit van je kind dat wel/niet/wel/niet gelooft, dan is deze poster misschien een oplossing.

Hoop niet dat dit al genoemd is, want ik heb niet het hele draadje gelezen, sorry.

Groetjes,
Wilma

Rosase

Rosase

08-11-2010 om 14:42

Wilma: dat doet de deur dicht!

Ik begin een Dick Maas boycot. Is ie nou helemaal van de pot gerukt!!! Hier geen actieve gelovers meer op dit moment (oudst twee zijn van hun geloof gevallen) en jongste is nog te klein om het allemaal te begrijpen, anders zou ik denk ik voorlopig de bioscopen mijden.

Ik snap ook echt niet dat de directie van zo'n bioscoop niet snapt dat het echt niet kan om zo'n poster open en bloot te hebben hangen.

Wilma

Wilma

08-11-2010 om 17:30

Yep, vond ik ook!

Doe dan in vredesnaam maar die enge Sint, dan kon je nog duidelijk zeggen dat dat overduidelijk een heel erge nepperd was. Maar dit?

Voor mij, gelukkig hielden we ruim afstand, stonden kinderen die volgens mij een groep hoger zaten, maar die hadden het te druk met elkaar duwen enzo. Voor deze ene keer was ik daar maar gelukkig om.

Groetjes,
Wilma

-=- Lisa V -=-

-=- Lisa V -=-

09-11-2010 om 11:11

Geloven nog ...

Hoi,

Mijn dochtertjes van 6 en 9 geloven ook nog, maar ze komen er vanzelf wel achter hoe het zit.

En je kan je heel druk maken om zo'n film, maar we leven nu anno 2010 en niet meer in 1950.

Tijden veranderen, soms ten goede en soms niet.
Zelf zul je er het beste van moeten maken, op een gegeven moment worden je kinderen er toch aan blootgesteld.

De vraag is hoe ga je erzelf mee om en wat draag je uit !

L.

Hier

Vroeg onze zoon er laatst wat over, of hij nou echt bestond of niet. Hij is 9 en ik vond het een mooi moment om t vertellen dat hij vroeger wel bestaan heeft en dat we hem met het vieren van zijn verjaardag herdenken.
Muizemeis

Ps walgelijk om zo'n poster tegen te komen bah

Jetske

Jetske

09-11-2010 om 13:29

Wel 'verteld'

Onze zoon is 9 en geloofde voor zover ik wist ook nog in Sinterklaas. Hij vroeg nooit hoe dingen nou precies zaten en vorig jaar zong hij nog uit volle borst met z'n hoofd in de open haard Sinterklaas Kapoentje. Toevallig wist ik wel van de ouders dat al z'n vriendjes niet meer geloofden, dus om pesterijen te voorkomen heb ik er vorige week voorzichtig bij hem naar geinformeerd. 'Ach mam', reageerde hij, 'dat weet ik toch al sinds groep 4!'.....

Jetske

Goh

ik twijfel weer: dochter was zeer in de weer met vragen toen ze amper 4 en 5 was. Ik vond dat echt te jong en heb het 'geheim' kost wat kost willen bewaren. Ik had toen ook gezegd tegen mezelf, als ze met 6 jaar terug vragen stelt, dan vertel ik het gewoon. Maar stel je voor, helemaal geen vragen meer sindien, en nu is ze toch 'al' 7. Ze zit ondertussen wel in groep 5 dus twijfel, nog snel vertellen of niet, want vragen doet ze niet en het lijkt wel of ze echt gelooft in de goede man.

Ik wilde eigelijk dus wachten tot na deze Sint maar misschien moet ik het toch maar dingen laten slingeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.