Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
buzz

buzz

20-10-2010 om 14:01

Sinterklaas

Misschien schrijf ik in de verkeerde catagorie, ik weet er echt niets van.
Maar tot welke leeftijd geloven kinderen over het algemeen in sinterklaas.
Mijn zoon nu net 5 stelde vorgjaar al veel rare vragen.
Mam is dat wel de echte sinterklaas, mam die kraag van zwartepiet ziet zwart. Mam pardoes kabouters reuzen en elfjes bestaan niet echt he, hoe zit het dan met zwartepiet en sinterklaas?
Oei dacht ik.
Ik heb geandwoord wat denk je zelf (ik dacht dat is een slimme) maar zijn andwoord was ik denk niet ik weet het niet want ik vraag het.
Toen heb ik gezecht dat sinterklaas voor kinderen bestond.
Oh ik ben slecht in liegen, ik kan mijn kind die mij 100% moet vertrouwen toch niet voorliegen. (het zal best zo zijn dat veel mensen daar anders over denken, maar ik kan het niet, en mijn zoon is zo een typje die dat zijn leven lang zal onthouden, dat ik ja heb gezecht, en dat nog vervelend zal vinden ook als hij er achter komt) Dus ik houd mijn hard vast hoe het dit jaar weer zal gaan.
Maar goed mijn vraag is dus tot welke leeftijd geloven de meeste kinderen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vogelvanger

Vogelvanger

20-10-2010 om 14:38

Hier ook niet

zoon is net 4 jaar en heeft vanaf het begin met 'vreemde' ogen gekeken naar de Sinterklaas en consorten! Hij vindt sowieso al die drukte maar niks. Ik heb hem nooit verteld of die goeie ouwe sint wel of niet bestaat. Gisteren kwam hij met een mooi verhaal
Mam, weet je, ik denk dat Sinterklaas heel vroeger heeft bestaan. Misschien was het wel een hele lieve dominee van een kerk die allemaal kleine arme kinderen speelgoed en eten gaf. Dat was zoooooo'n lieve meneer dat ze nu nog steeds aan hem denken.....Maar hij is echt nu niet echt he?
Nou, na zo'n uitleg, ga ik niet vertellen dat Sinterklaas 'echt' is met het hele verhaal erom heen....Alleen jammer dat hij zo'n uitleg ook gerust luidkeels in de Intertoys (ofzo) geeft.
Hier dus geen rotsvast geloof in de Sint!

Volgens mij

Volgens mij geloven kinderen gemiddeld tot ergens in groep 4, tot ze een jaar of 8 zijn. Weet het niet zeker, die van mij zijn nog kleiner en geloven nog rotsvast (gelukkig).

En er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

koentje

koentje

20-10-2010 om 21:42

Het is verschillend

die van jou is er vroeg bij!
Je doet het heel goed door de vraag terug te spelen. Maar als hij dan aangeeft van niet, lieg hem niet voor (zeker als dat niet goed voelt) maar wijt hem in in het geheim. Zo weet hij ook dat anderen wel geloven en dat hij het geheimpje dan niet moet verklappen!
Ennuh.... sinterklaas wordt heus niet minder leuk als ze niet meer geloven!

mijk

mijk

21-10-2010 om 10:47

Zoon is dik 8

en die heb ik een paar weken geleden ingewijd in het grote geheim. heel rationeel ingesteld kind maar dit had ie niet zelf bedacht!

joos

joos

21-10-2010 om 12:22

Nemen het niet aan

Mijn kinderen zijn ruim 6 en bijna 9, maar weigeren het aan te nemen dat Sinterklaas niet bestaat. Dat levert leuke opmerkingen op. Mijn oudste, na het gesprek waarin ik vertelde dat Sinterklaas niet bestaat: nou, ik blijf gewoon geloven. Het is een mooi rustig leven en dat wil ik graag zo houden!
Jongste van 6 ziet het wat praktischer. Ze heeft 2 boeken die ze graag wil hebben, maar om de kosten wat te drukken vraagt ze er 1 aan Sinterklaas en 1 aan mij. Dan wordt het voor beide gevers niet te duur.
Nou ja, ik blijf maar gewoon zeggen dat Sint niet bestaat, misschien landt het nog eens bij ze.

ayla

ayla

21-10-2010 om 13:17

Hier

Ayladochter van 6 is 2 weken terug ingewijd in het verhaal. Maar ze had vorig jaar al twijfels. Ik moest continu uitvluchten verzinnen want waarom is sinterklaas niet dood…. En met het antwoord omdat het sinterklaas is ging ze ook niet akkoord. Toen ze dit jaar weer vragen begon te stellen hebben we besloten maar gewoon te vertellen hoe het zit. Kwam haar ook wel goed uit, veel makkelijker om de cadeaus aan mama te vragen dan aan sinterklaas. Hoefde ze meteen die brief niet meer te schrijven

Tip

Mijn kritische dochter is met 7 van haar "geloof" gevallen.
Wat je wel kan doen is het verhaal vertellen dat de echte Sinterklaas jaren geleden is overleden en dat mensen het zo mooi vinden wat hij deed dat ze hulp sinterklazen in het leven hebben geroepen. Zo hoef je niet te liegen en kunnen ze nog wel een tijdje geloven.

Jongste van 5

..hangt er nog wat tussen. We hadden het over december, en dat Sint dan op school komt. Hele jaar nog niet over Sint gepraat verder. Komt er van achter uit het fietsstoeltje "dat is een neppe, toch mama?".

Ilva

Ilva

22-10-2010 om 14:29

Zoon was 9

Mijn oudste was 9 jaar, zat ik groep 6 en toen hebben we het maar verteld. Hij was de laatste in de klas die nog geloofde. Wel hebben we het in de zomervakantie verteld. Zijn broertje van (toen) 7 hebben we het ook verteld, hij zit in een klas met vrij veel allochtonen en de meeste van hen geloven niet. Hij kwam dus al met veel vragen. Alleen de jongste van bijna 6 gelooft nu nog maar het feest is er absoluut niet minder om hoor. Er wordt gewoon gezongen bij de schoentjes en 5 december is een heerlijk avondje.

buzz

buzz

22-10-2010 om 15:19

Oh gelukkig

het scheelt dus nogal, hier in de speeltuin stond ik er stikum met wat ouders over te praten. Ik zij dat ik erg op zag tegen sinterklaas, omdat er wel weer veel vragen zouden komen waar ik dan omheen moest draaien. En dat ik eigenlijk zat te twijfelen hem maar in te weiden als er weer de ene na de andere vraag gesteld zou worden. Nou dat vonden ze allemaal zo stom, dat ontneem je een kind toch niet, zeker niet onder de 7. Een leugentje daarom mocht best volgens hen, en was beter als het vertellen. En dat bracht me aan het tweifelen. Maar hier lees ik dat er meer mensen zijn die er echt niet om gaan liegen. Nou dan blijf ik lekker bij mijn idee, het ligt natuurlijk aan de vragen die hij gaat stellen er over. Dat verhaal over vroeger en een mooi feest vind ik een erg goed idee.
Maar wat ik me afvraag, is dat niet ook zo? Tja niet zo letterlijk, maar was er niet ooit een erg goedgeefse pater of priester die arme kinderen graag verwende? Of hebben mijn ouders dat me wijsgemaakt vroeger hahaha.

Ilva

Ilva

24-10-2010 om 11:35

Maar ...

Maar vertel er wel bij dat het een 'grote mensen geheim' of iets dergelijks is en dat hij het niet aan andere kinderen gaat vertellen. Die hebben ook het recht om het van hun ouders te horen wanneer zij er aan toe zijn.

vlinder72

vlinder72

24-10-2010 om 12:36

Het is geen geheim

Nadat onze neefje het zo nodig vond om tegen iedereen die hij kende te vertellen dat Sinterklaas niet bestond hebben wij tegen onze oudste (toen 7 jaar) verteld dat Sinterklaas helemaal niet een geheim is. Iedereen weet dat Sinterklaas niet bestaat (tenminste oudere kinderen en volwassenen) maar wij doen allemaal net alsof Sinterklaas wel bestaat. En dat is nou net zo leuk. Ook voor volwassenen en voor kinderen. Vertellen is helemaal niet stoer maar net doen alsof Sinterklaas echt is terwijl je best weet dat dat niet zo is wel. Onze zoon zit in groep 5 en ik heb hem verteld dat waarschijnlijk iedereen in zijn klas allang weet dat Sinterklaas niet echt is maar iedereen blijft net alsof doen. Hij doet dat nu ook. Hij denkt vrolijk mee over cadeautjes die Sinterklaas allemaal mee moet nemen uit Spanje.

Ik wou dat mijn schoonzus zo handig was geweest. Ik had haar nog zo gewaarschuwd dat haar zoon echt zijn mond niet dicht kon houden (daar is het het type niet voor). En natuurlijk heeft hij het tegen iedereen verteld. Ook tegen mijn jongere kinderen en tegen zijn eigen kleine broertje. Gelukkig hebben mijn jongere kinderen het niet echt goed gehoord geloof ik want ik hoor ze er niet meer over.

buzz

buzz

24-10-2010 om 21:34

Tuurlijk

Hij heeft nog een zusje van 3, en hij is hardstikke goed in geheimen bewaren. Zeker als het om kadootjes enz gaat, dus dit zal ook wel lukken denk ik.
Nu kan het natuurlijk zijn dat het dit jaar weer heel anders is als vorgjaar, en dat het ineens een goedgelovige is zonder tweifel, maar ik kan het me haast niet voorstellen.
Trouwens wel grappig, hij weet goed dat bijvoorbeeld pardoes een verkleed iemand is.
Maar de dag voor we naar de efteling gingen wilde hij een mooie tekening voor pardoes maken, die hij ook echt heeft gegeven, en verlegen dat hij was, en trots dat hij hem een hand en een knuffel gegeven had. En dan later zeggen ach dat is maar een verkleed iemand he mama, maar toch vind ik pardoes een mooie lieve tovernaar. En ben ik erg benieuwd naar waar die woont.
Heerlijk he, hoe iets wat kinderen weten dat niet echt is ze toch helemaal mee kunnen nemen.

bertien

bertien

31-10-2010 om 19:32

Mijn idee/mening

kinderen kunnen over het algemeen gezien wel tot een jaar of 7/8 in Sinterklaas geloven, mijn dochter van 7 gelooft er nog in. Natuurlijk komen er ieder jaar wel vragen, ook toen ze jonger was. Ik vind een leugentje om eigen best wil bij het Sinterklaasfeest echt wel mogen. Het is toch erg jammer als ze zo vroeg al helemaal op de hoogte zijn. En ieder kind vergeeft zijn vader of moeder toch uiteindelijk wel dat je hem hebt voorgelogen. Ik was vroeger ook boos op mijn moeder, maar heb er voor later geen wrok aan overgehouden en ben erg blij dat ze het voor ons altijd zo spannend en feestelijk heeft gemaakt. Groetjes Bertien

buzz

buzz

01-11-2010 om 08:12

Ik kan geen leugentje om bestwil

en is sinterklaas nu echt om over te liegen als je kind er al zo lang na vraagd en je hebt al zo lang ontwijkende of halve andwoorden gegeven, en nu echt een rechtstreekse direchte vraag krijgt.
In de trand mama nu wil ik echt dat je verteld hoe het zit, bestaat sinterklaas of niet.
Nou ja dan komt mijn andwoord, want toen kon ik het niet meer ontwijken. (beetje meer uiteengezet als dit versje, en dit was wat hij zelf ook al bedacht had, en met de woorden, dat alle kindjes recht hebben er zelf achter te komen, of het zelf van hun papa en mama te horen)
sinterklaas en zwartepiet die bestaan er lekker niet, vroeger hebben ze wel bestaan maar toen zijn ze door gegaan.
En nu zijn er alleen nog hulpsinterklaazen die dat leuk vinden om te doen, en daar aan mee te helpen.
Maar afgelopen week kwam de vraag dus. En nee ik kon dus niet liegen, en oh wat was de opluchting groot.

Zoals ik als zij, het weten en echt weten is wat anders, het blijft een 5 jarige natuurlijk. op vakantie was een koos konijn. Mama zij mijn zoon koos konijn is mijn beste vriend hier op vakantie, fijn dat ik net met hem gerspeeld heb net en geknuffeld. Maar wie zou er vandaag in het pak gezetten hebben? Was dat die uit het zwembad, of die jonge die zo goed kan dansen?

Andere kant van het geheim

Als je kind als een van de weinige in de klas verteld is dat de Sint niet bestaat, dan wordt er verwacht dat hij deel is van het geheim. Een geheim kan dragen. Vijf is wel heel jong voor zoiets. Kan je en mag je van een 5-jarige verwachten dat hij/zij daarover stil is tegenover vriendjes ? Daar ligt ook een taak voor de ouders vind ik.. naar je eigen kind over het geheim maar ook het respect naar andere kinderen die er nog wel in geloven.

Yta Chalne

Yta Chalne

01-11-2010 om 14:32

Nou judith

Persoonlijk vind ik 'het geheim' en 'respect voor geloven in Sinterklaas' heel ver van m'n bed. Het was toch eigenlijk meer een geintje, dacht ik zo. En omdat ik niet van mijn kleuter wil eisen dat hij er voortdurend aan denkt alles geheim te moeten houden heb ik dan ook liever dat andere ouders uit respect voor mijn mening hun kind ook gewoon vertellen hoe het zit. Oh ja:

buzz

buzz

01-11-2010 om 18:45

Ik heb het niet verteld

als dit jaar de vragen net zo waren geweest als vorg jaar, had ik het bestnog kunnen volhouden met ontwijkende, en tussen antwoorden geven.
Maar de vragen waren nu zo rechtstreeks Mama ik wil nu dat je eerlijk vertelt hoe het zit met sinterklaas, ik moet het weten.
Nou als die spanning over hoe het zit zo hoog is, kan ik het niet langer volhouden en dat lijkt me ook niet gezond. En ik heb zijn verhaal beverstigd. Het is niet zo dat ik heb gezecht, kom eens hier schat ik moet je wat vertellen. Dat is iets heel anders. Als hij zo wijs is dat zo uit te denken, is hij ook wijs genoeg het niet rond te gaan bazuinen op school, en ik weet heel zeker dat hij dat niet zal doen. Ik kan mijn zoon niet in spanning laten met voor hem die belangrijke vraagtekens in zijn hoofd, waar hij slecht van slaapt. En dan tegen hem liegen,. of zeggen tjas ik weet het ook niet, of daar ben je nog te klein voor. Zeker als ik zeker weet dat hij dat echt niet in de klas of aan zijn vriendjes of kleine zusje van 3. Ik heb het wel tegen de juf verteld trouwens. Die zij, tja dat is echt iets voor hem om nu al achter te komen of over na te denken.

Ieder kind is anders

En daarbij een 5 jarige kan nog heel goed meespelen met het verhaal. Hij kan dan wel weten dat Sinterklaas niet bestaat, maar als die man met pieten binnen komt kan hij wel weer meespelen in het verhaal.

Ik zie dit al jaren op scouting, kinderen weten dat ik het ben, maar met indianentooi ben ik toch een indiaan en spelen zij vrolijk mee.

Ik weet nog niet hoe het bij ons zou gaan, maar ik kan ook niet liegen als iemand iets rechtstreeks aan mij vraagt. Natuurlijk kan je wel tegen hem zeggen dat het leuk is als hij meespeelt net als met het konijn.

monne

monne

07-11-2010 om 19:57

Cadeautje

mijn oudste van 5 heeft nooit echt in sinterklaas geloofd. Hij gelooft dat er heel lang geleden een echte sint was maar die is allang dood, en al die sints van nu zijn verkleed.
Een paar dagen geleden vroeg hij mij 'mama koop je dan ook de cadeautjes midden in de nacht om ze in onze schoen te doen '

buzz

buzz

09-11-2010 om 07:41

Gelukkig

ben ik niet de enige en zijn er meer 5 jarigen die niet geloven. Oh wat word ik hier in de buurt moeilijk aangekeken. Ik weet eigenlijk niet of andere ouders het gewoon stom vinden ofdat ze bang zijn dat het aan hun kinderen veraden word. Maar ik ben daar niet bang voor, hij speelt het gewoon mee want zo hoort het, dat doe ik ook.
En inderdaad hij speelt het verhaal hardstikke mee, fantazie en werkelijkheid loopt bij die leeftijd lekker doorelkaar.
gisteren zij hij nog datr hij niet kon kiezen wie hij liever vond pardoes of sinterklaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.