Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
123ik

123ik

16-11-2010 om 21:45

Sinterklaas en de kerstman (probleem)

Wie kent dit probleem, Spannende tijden en het gaat weer fout. Mijn oudstezoon is een gevoelig kereltje. Nu is het probleem spanning kan hij heel slecht tegen. Dus broek poepen en plasen, s'nachts in de luier poepen.
Ik word er gek van. Hij was bijna zindelijk s'nacht en nu kan ik weer opnieuw beginnen. Ik ben blij als sinterklaas en de kerstman weer naar huis zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Berusting

Bij mij werkt berusting, het is nu eenmaal zo. Wij hebben dit van de zomer gehad, elke week zeker twee keer het bed nat. Toch doorgezet en nu gaat het weer veel beter. Wij laten onze dochter van 4 wel om 23.00 even plassen op het potje. We hebben wel een tijdje stikcers geplakt, niet voor een kadootje, maar gewoon om zelf inzicht te krijgen in hoe het ging en zelf was ze ook trots dat ze een mooie sticker mocht uitzoeken en opplakken. Zoals ik al schreef, ik berust me er maar in en ga ervan uit dat het steeds beter gaat dat geeft mij de meeste rust.
Muizemeis

Heel herkenbaar

Ik dacht toen zoon van 4 weer in bed plaste bij Sint: gewoon weer een luier om doen en wachten tot iedereen er weer zin in heeft. Hier heeft zoon anderhalf jaar weer een luier aan gehad na Sinterklaas. Precies wat jij zegt, met veel moeite zindelijk krijgen we dat weer. Ik dacht, nou, als je bij Sinterklaas meteen weer iedere nacht nat bent dan bén je eigenlijk niet zindelijk. Zindelijk ben je pas als er ook mannen met baarden of Paashazen of Kerstmannen langskomen zonder dat mama midden in de nacht je bed moet verschonen.

Mijn zoon en de paashaas

Mijn zoon kwam op de kleuterleeftijd een keer thuis met de mededeling dat hij in de paashaas ging geloven. Zijn beste vriend heeft een Duitse moeder en daar is de paashaas erg hot en dat leek hem ook wel wat, hij houdt wel van chocola.

Sinterklaas bestaat (bij mijn kinderen tot de zomervakantie tussen groep 4 en 5), maar de kerstman komt in landen waar ze engels praten en de paashaas in landen waar ze duits praten. Werkte altijd prima. Vanaf half november is het op die leeftijd allemaal zo spannend.

Dezelfde zoon heeft in groep 1, 2 èn 3 het kerstdiner op school altijd half meegemaakt. Hij was zo misselijk van de spanning dat het halverwege altijd mis ging en toch wilde hij ieder jaar weer. Vanaf groep 4 ging het gelukkig goed.

buzz

buzz

25-11-2010 om 08:54

Tjonge

123ik
Ik vind het toch een beetje klinken als dwingen, zolang ik geen kadotje op school in mijn schoen krijg blijf ik in mijn broek poepen??? Nou als ik zeker wist dat het zo was als dat het mij in de oreren klinkt zou ik zeggen.
Sinterklaas geeft geen kadootjes aan kinderen die expres in hun broek poepen, dus daar zou ik maar vlug mee stoppen, want het klinkt niet als perongeluk een ongelukje zoals je kind het stelt. Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp hoor. Maar ik zou als ik zeker wist dat het zo is als dat hij zecht zijn schoen een keer met een brief vullen inplaats van met een kadootje

Uitzitten

Ik gok dat jouw kindje zo'n 4 jaar is.
Het zijn hele spannende dagen voor die kleintjes. Vandaag was het hier om half zes al klaarwakker want ze hadden hun schoen gezet, oef.

Er gaat vanalles mis. Het is uitzitten: volgend jaar gaat het beter. Ik vertel hier ook alleen op de dag zelf als we naar een sinterklaasviering gaan. Verder houden we het hier zo rustig mogelijk: geen 'opnaaierij', geen verhaaltjes over Sinterklaas voor het slapen gaan etc.

Het kan best zijn dat wat hij over poepen zegt, dat dat zijn manier is om nog enig (idee van) controle over de situatie te hebben. Wij hebben ook zoiets hier gehad, met iets anders maar ook tijdens de sinterklaasperiode. Wat hier werkte: uitzitten (het duurt nog een week, dat vind ik een oppepper.. en anders vervroegen wij pakjesavond , geen aandacht schenken aan het expres poepen, prijzen als het goed gaat.. voor het zelfde geld waait het zo over en heeft hij niet geleerd dat er met poepen macht uit te oefenen valt. Als het ontdekken van de macht te vaak te ver gaat, iets milds uitleggen over verschil tussen expres en per ongeluk. Als je dat heel zwaar maakt kan dat of de angst voor het onbekende aanwakkeren, of voor het zindelijk worden of het ontdekken van de macht doen aanwakkeren. Niet dat die macht zal werken maar dadelijk moet je daar extra aandacht aan gaan besteden.. liever voor iets leuks niet waar ? Kijk, je hebt de baby-tijd overleeft met luiers en nachtvoedingen, met altijd paraat te staan.. en dat kon je dus dan lukt die ene week ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.