Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Skateboard en bescherming

Dochter van 11 heeft een skateboard gekregen. Helemaal blij en na voorzichtig wat oefenen gaat het al best aardig. Totdat ze van de week een smakker maakte. Gelukkig alleen spieren verrekt, maar wel genoeg om even langs de huisarts te gaan.
Ze skate tot nu toe zonder bescherming, maar ik wordt toch wel voorstander van bescherming. Dochter vindt het maar onzin, dus ik wil wel de discussie met haar aan, maar alleen als het het waard is. 
Ik zie veel kinderen zonder bescherming. Hoe skaten jullie kinderen? 

Mijn dochter heeft geen skateboard, maar wel skeelers. Ze heeft altijd pols-, elleboog- en kniebeschermers aan. Zeker die pols vind ik heel belangrijk, want dat kan snel breken. Het liefst zou ik ook nog een helm zien, maar inmiddels gebruikt ze de skeelers bijna niet meer. Dus om nu nog te kopen is niet nuttig. Maar ik zou dat met skateboarden wel doen denk ik.

De jongvolwassenen hier (17 (bijna 18) en 20) hebben jaren skeelers gehad met het volledige pakket aan bescherming (pols, knie en ellenboog) Inmiddels zijn er vanwege racefietsen ook helmen in huis. Als ze nu een lang stuk gaan rijden gaan de polsbeschermers nog aan en ook de helmen worden gedragen als de route daar om vraagt.

Edit inmiddels hebben ze allebei een longboard warmee je makkelijk lange stukken kunt rijden en zeker op rechte stukken ook goed tempo kunt maken en houden.  Ze dragen de bescherming vrijwillig, nadat dochter bij leren fietsen en tand gebroken heeft. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

05-04-2023 om 10:12

Mijn kind deed haar bescherming altijd af buiten de poort,  want ze vond het maar onzin en heeft zo twee keer haar pols gebroken 

Mijn dochter wil het ook niet om. De helm hoeft van mij dan ook niet meer, maar andere bescherming wel. Ik zie heel veel beginnende kindjes trouwens zonder enige bescherming. Ongeluk zit in een klein hoekje.
Maar volgens mij had ik 40 jaar geleden ook geen bescherming. Was dat toen nog niet ofzo??

Advies van de experts en doe hetzelfde als Skatekeet de eerste jaren (!): https://clubvanrelaxtemoeders.nl/tips-tricks-skateboardmoeders_versie2/ 
Oftewel, een helm en kniebeschermers.

VivaLaVida schreef op 05-04-2023 om 10:16:

Mijn dochter wil het ook niet om. De helm hoeft van mij dan ook niet meer, maar andere bescherming wel. Ik zie heel veel beginnende kindjes trouwens zonder enige bescherming. Ongeluk zit in een klein hoekje.
Maar volgens mij had ik 40 jaar geleden ook geen bescherming. Was dat toen nog niet ofzo??

Ik had 30 jaar geleden in ieder geval wel al bescherming.

Stukjes in de stad waarbij het board een vervoersmiddel is, zijn zonder bescherming, als hij naar een skatepark gaat dan een helm. Andere bescherming heeft hij bij het skaten nooit gewild. Wel een speciale skatebroek  van wat dikkere stof zodat het niet meteen stuk gaat en skateschoenen om dezelfde reden. Gewone schoenen gingen binnen een week of drie compleet aan gort.

Ik zou het wel aanraden. Ik heb zelf nooit geskated, maar bij een polsbreuk of zo denk je al snel 'had ik maar'. 

Mijn dochters gingen dit weekend skeeleren met alleen polsbeschermers. Resultaat: 1 kapotte knie en kapotte broek. 

Evaluna

Evaluna

05-04-2023 om 15:47 Topicstarter

Dank, toch wel veel met bescherming. Skeeleren doen ze inderdaad wel met bescherming, maar daar gaan ze ook zoveel harder mee. Dit is zomaar wat rollen, dus ik snap haar ook wel. Vriendinnen doen het ook niet enzovoorts. 
Ik ga toch op zijn minst polsen en knieën verplichten en dan zien we het wel.  Een helm ga ik er niet door krijgen, dat mag ze doen als ze naar de skatebaan gaat, maar zo ver is ze nog niet.
We gaan het zien, ze moet eerst hier maar eens van herstellen .

Ik vind het raar dat je je dochter van 11 laat bepalen of ze bescherming draagt. Als ze geen gordel om wil in de auto laat je dat ook toe? 
Hier een jongen in de straat die nu in een tehuis zit met hersenbeschadiging omdat hij jaren geleden met een skateboard viel en met zijn hoofd op de stoeprand viel. Een helm is zelfs belangrijker dan polsbeschermers, die polsen helen wel, een hersenbeschadiging niet. 

Uiteraard skate je altijd met bescherming. Ik heb ook nooit gehoord dat dat beschamend is of zo.

Mijn zoon heeft met zijn polsbeschermers om zijn pols gebroken dat kan dus ook nog. Maar dragen doet hij zijn knie en polsbeschermers altijd.

In mijn tijd 30-40 jaar geleden droegen we nooit bescherming ik kende eigenlijk ook niemand die het wel had. Ja op de skatebaan die gasten die droegen het maar die haalden stunts uit. 

Pols, knie, elleboog en helm en anders werd er niet geskeelerd of geskatet. Helm was eerst altijd strijd maar nadat dochter een keer zo hard op haar hoofd was gevallen dat de helm kapot was heb ik daar nooit meer protest op gehad. Moet er niet aan denken wat er zonder die helm was gebeurd.  Overigens hebben ze buiten mijn blikveld de bescherming vast weleens afgedaan. Dat voorkom je nooit helemaal. 

Rhonda schreef op 05-04-2023 om 16:33:

Ik vind het raar dat je je dochter van 11 laat bepalen of ze bescherming draagt. Als ze geen gordel om wil in de auto laat je dat ook toe?
Hier een jongen in de straat die nu in een tehuis zit met hersenbeschadiging omdat hij jaren geleden met een skateboard viel en met zijn hoofd op de stoeprand viel. Een helm is zelfs belangrijker dan polsbeschermers, die polsen helen wel, een hersenbeschadiging niet.

Nou, onderschat het aantal gebroken polsen niet en daar kan je heeel lang last van houden. Procentueel gezien is de kans op gebroken polsen veel groter dan de kans op hersenletsel, maar goed. Polsbescherming zou van mij verplicht mogen worden afgezien van dat je natuurlijk niet alles kan verplichten. Je hoeft echt niet hard te gaan om je polsen te breken. Die gebruik je namelijk automatisch om je val te breken, of dat nou een val met snelheid is of over een lullig takje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.