Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anoniem

anoniem

21-04-2012 om 09:34

Slaapfeestje en kinderen mogen niet blijven van ouders.

Hoi,

Mijn dochter van 12 geeft een slaap/verjaardagsfeestje.
Nu was het vorig jaar ook al zo en nu weer, dat er enkele kinderen, of niet mogen komen, en nu niet mogen blijven logeren. Terwijl ze dat wel mogen bij alle andere kinderen uit de klas. Wij weten niet waarom, maara het voelt heel vervelend, zeker voor mijn dochter. Er heerst waarschijnlijk een roddel, maar we hebben geen idee wat. Ik heb destijds al de moeders gebeld om te vragen waarom ze niet mochten blijven, of uberhaubt komen. Er kwam nooit een duidelijk antwoord, gewoon liever niet. Het is nogal wat, zo'n besluit, omdat mijn dochter een lieve rustige meid is, en het haar best pijn doet. En ons ook eerlijk gezegd.
Nu mogen de andere 4 wel gewoon blijven maar dat ene meisje mag weer niet van haar moeder en het zet toch een domper op het geheel. Wat te doen, weer bellen en vragen waarom het niet mag? Het zijn dus de ouders die het tegenhouden. Maar ik kan geen enkele reden verzinnen waarom. Behalve dat we niet uit het dorp zijn. Maar dat zijn er hier meer niet, waar ze wel mogen logeren..

Groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

21-04-2012 om 10:35

Voorzichtig informeren bij andere ouders

Ik zou eens voorzichtig informeren bij andere ouders. Dus ouders waarvan je kind wel mag blijven slapen en waar je goed mee overweg kan. Misschien dat zij iets weten?

koentje

koentje

21-04-2012 om 15:05

En accepteer

verder gewoon de voorwaarden waaronder ze wel mogen komen. Dus als ze niet blijven slapen, nou ja, jammer dan. Sommige mensen zijn nu eenmaal erg wantrouwens, met name t.o. 'vreemden'Als het een beetje een besloten gemeenschap is, waarin jullie terecht zijn gekomen kan dat het zijn. Belangrijk om het leuk te houden voor jouw kind om het goede voorbeeld erin te geven en te laten zien dat je je niet gek laat maken daardoor maar rustig accepteert dat Jantje of Pietje niet blijft slapen.
En even voor de goede orde; misschien kun jij je het niet voorstellen maar hebben sommige kinderen dusdanige slaapproblemen waardoor ouders ze niet gemakkelijk 'uit slapen' doen. Of ze dat zelf niet willen en uit verlegenheid de ouders het op laten knappen als' het mag niet van ons'
Mijn zoon heeft last gehad van nacht angst (een soort schreeuw/huil-buien door onbegrijpelijke angst tijdens de slaap google er maar op)en slaapwandelen. Redenen waarom ik hem liever niet bij een ander laat slapen. Ook in de nacht nog niet droog zijn kan zo'n probleem zijn.

B.v.

Ik heb het wel eens niet goed gevonden dat jongste naar een slaapfeestje ging i.v.m. haar slaapwandelen. Wat bij jongste de kans op slaapwandelen verergert: warmte...(kleine kamer met veel kinderen=dus grotere kans), spanning (bij kinderen waar ze minder thuis is meer spanning) en in welke periode is ze zowiezo. Haar slaapwandelpatroon gaat op en af. Soms zijn er 'rustiger' periodes, soms periodes waarin ze bijna elke nacht slaapwandeld.
Ik vond het soms wél goed dat ze naar een slaapfeestje ging. B.v. omdat het een rustige periode was en omdat ik wist dat ze in een ruime slaapkamer zouden slapen met niet ál te veel kinderen. En ook wel bij beste vriendin en buurmeisje, hoewel het daar weer drukker (=warmer) was en ze niet in een rustige periode was, maar omdat de ouders haar goed kenden en ook dit 'probleempje' en ik wist dat ze daar serieus rekening mee zouden houden (b.v. dochter achter in de slaapkamer, zodat ze als ze weg wil lopen over anderen heen moet).
Ik heb het ook meerdere malen niet goed gevonden.
Bij een meisje waar ze amper mee speelde en die ook nog erg klein behuisd was en het was ook een slechte slaapwandelperiode. En bij een ander meisje, daar speelde ook nog mee dat de trap pal naast de beoogde slaapkamer lag en ik weet hoe mijn dochter slaapwandeld en ik zag haar zo al naar beneden storten....
En ook 1 keer omdat er bijna geen andere kinderen bij waren waar zij veel meespeelde....Al haar 'beste vriendinnen' dus eigenlijk niet, ik wist dat dat het alleen maar spannender zou maken dus daarom niet.
Nou leg dat maar 's aan ouders uit!
Het is ook niet iets, dat slaapwandelen, dat bij alle ouders bekend is. Ja bij de kinderen waar ze zowiezo wel eens logeert...Maar bij de rest van de klas dus niet.
Meestal ging het zo: Dochter zegt tegen meisje dat haar genodigd heeft dat ze wel wil komen, maar dat ze niet mag logeren van haar ouders. En dan komt er een boze reactie van die ouder. Zowiezo boos. Ik heb het nog nooit anders meegemaakt. Want tja, hardstikke oneerlijk dat ze dat niet mag, want bij buurmeisje mocht ze het wel en dat weten ze zeker! Wat ik ook vertel, hoe ik het ook uitleg...ik voel dat ze er geen biet van geloven en denken dat het een smoesje is. Ik heb ook al 's geprobeerd om zelf op te bellen (zonder dat kind dus de kans kreeg het zelf te vertellen) maar dan reageren ze eerst begripvol en later 'horen' ze dat er bij anderen wel gelogeerd mocht worden en zijn ze alsnog boos (dat was o.a. het geval bij die enge trap). Meestal probeer ik een compromi te bereiken in de vorm van ze gaat...en ik haal haar vlak voor bedtijd op, desnoods in d'r pyama als er b.v. eerst nog in bed film moet worden gekeken.
En ik wil haar ook nog wel weer erg vroeg terugbrengen om 7.00 uur ofzo....ook in d'r pyama. Maar dat is niet altijd gelukt. Het rare is, het jaar erna vragen ze haar wéér....die mensen met die enge trap, daar is ze geloof ik wel 3 keer uitgenodigd en die trap was nog steeds hetzelfde hoor....En elke keer waren ze belegdigd.
En echt ik heb niks tegen betreffende kinderen of ouders. Het enige is dat ze er in mindere mate speelt(dus onbekender) of dat ze praktische situatie er niet naar is (die trap b.v.). Waarom zou ik dat die ouders verwijten, of het kind an sich? Ik verwacht toch niet dat ze hun hele huis aanpassen aan mijn kind voor een 1 jaarlijks slaapfeestje? Het gaat me er niet om of dat kind en die ouders aardiger of betrouwbaarder of weet ik wat zijn. Het gaat me er puur om dat ik geen ongelukken wil met jongste midden in de nacht. En als zij ergens slaapt waar ze onbekend is, kan ze de weg al slaapwandelend totaal niet herkennen en zal ze rare dingen doen of een ongeluk krijgen.
Het heeft me echt al een heleboel verongelijkte blikken en opmerkingen opgelevert, hoewel ik in groep 8 op een gegeven moment wel 'erkenning' kreeg omdat ze op het afsluitende kamp dat altijd is, ook allerlei slaapwandelende capriolen heeft uitgehaald. Wel met een nachtwaker achter haar aan, die allemaal op de hoogte waren....dus haar in de gaten hielden. Vooral het feit dat ze in haar pyama midden in de nacht in de lerarentent wilde stappen is veel besproken...o.a. op het afsluitende feest op school. Daar waren alle ouders bij. En verbeelde ik het me nu of deden betreffende ouders opeens écht poeslief om e.a. goed te maken?
groeten albana

koentje

koentje

22-04-2012 om 15:10

Nou p.

ik geef geen argumenten; ik geef alleen wat mogelijkheden aan waaraan misschien nog niet gedacht was. Bovendien geeft albana ook al aan dat dan nog de reden praktisch kan zijn en niets te maken heeft met TS persoonlijk.

Tirza G.

Tirza G.

22-04-2012 om 23:47

Huisdieren?

Heb je misschien huisdieren? Of word er in huis gerookt? Dat is (was) voor mijn kind een no-no op slaapgebied.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.