Nadja90
08-06-2026 om 12:23
Slaapfeestje
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
Duckie73
10-06-2026 om 18:23
rutiel schreef op 10-06-2026 om 13:08:
Klinkt als een superleuk feestje en volgens mij ben jij wel zo relaxt dat je gedoe over maskertjes op een bril en nagels die niet perfect gelakt zijn aankunt.
Ik zou wel uitkijken met al teveel suiker 's avonds. Zo'n toetje is hartstikke leuk, maar als dat pas om 21 uur genuttigd wordt zullen ze vast niet allemaal om 23 uur slapen.
Veel plezier en laat je nog even weten hoe het gegaan is?
Ik zou mij eerder zorgen maken over de cafeïne. Van Cola worden het stuiterballetjes. Maar als dat het ergste is wat kan gebeuren een nachtje niet slapen, leven wij in een goede wereld.
Theofora
13-06-2026 om 12:47
Hartstikke leuk! Ik denk dat de mensen die negatief reageren vooral bang zijn voor drukke nachtelijke taferelen? Ik denk dat dit vooral te maken heeft met een gebrek aan zelfvertrouwen in en/of bereidheid te begrenzen. Ik heb met slaapfeestjes, met wat oudere kinderen, gezegd: jullie mogen nog x tijd kletsen en dan moet het stil zijn. Na de gegeven tijd ook melden dat het nu tijd wordt om te gaan slapen. En vooraf aankondigen: als het niet stil is, kom ik erbij zitten. Ik heb dat ook bij een kamp wel eens gedaan, met een boek op een stoel gaan zitten midden in de ruimte. Als jij meeluistert, hebben ze echt geen zin meer om met elkaar te kletsen en als het stil is, vallen ze vanzelf in slaap. Met zevenjarigen kun je zelfs nog beginnen met voorlezen, dan een half uurtje de tijd geven, ze welterusten wensen, even afwachten en er daarna stil bij gaan zitten met het licht uit als het nodig zou zijn.
Nadja90
10-08-2026 om 11:46
Okeeee, geen idee of iemand dit nog leest: maar het leek me toch zo aardig om nog even een update te geven over het slaapfeestje. Uiteindelijk heeft het íets later plaatsgevonden dan het oorspronkelijke plan. 40 graden buiten, 30 graden binnen; dat leken me nou niet echt factoren die positief zouden bijdragen aan het succes van het slaapfeestje..
Dus in de week van haar verjaardag -lees: afgelopen week- is het er dan tóch van gekomen! En wat was het leeeeuk! Precies volgens plan. Waar voorgaande kinderfeestjes ons behoorlijk wat grijze haren hebben bezorgd (dochterlief vond thuisfeestjes met spelletjes, etc.etc. het leukst), hebben we deze keer zowaar met een boek in de tuin gezeten. De slaapspulletjes werden klaargelegd gevolgd door een kussengevecht en er werden cadeautjes uitgepakt. Vervolgens pizzarette met kaarslicht (geen paniek mensen: LED-lampjes), ijs én kussenslopen versierd (thanks voor de tips!). Er werd Toy Story gekeken met popcorn en om 21.00 uur volgde er nog een kussengevecht. Toen werd me zowaar gevraagd om een verhaaltje voor te lezen (lief, uiteindelijk toch nog maar 7 jaar). De sfeer dreigde toen toch wat grimmig te worden, want ja de een sliep, de anderen wilden slapen en weer een ander porde de rest weer wakker. Ik heb het even aangekeken, maar toen mijn dochter ervan moest huilen ben ik er pontificaal tussenin gaan zitten en sliep iedereen binnen 5 minuten. Eindresultaat: om 22:30 uur was het stil en om 8:30 gingen de luiken weer open. Dikke prima, als je het mij vraagt. Er volgden smoothies, croissants, pannenkoeken en vers fruit als ontbijt en toen werd iedereen met een goodiebag (popcornbeker, slaapmasker en zelfversierd kussen) weer thuis afgeleverd. Missie (meer dan) geslaagd! 
Broadway
10-08-2026 om 11:56
wauw! dat klinkt als een topfeest waar je dochter de rest van haar leven een geweldige herinnering aan zal hebben. top gedaan!
Herfstappeltaart
10-08-2026 om 12:28
Nadja90 schreef op 10-08-2026 om 11:46:
Okeeee, geen idee of iemand dit nog leest: maar het leek me toch zo aardig om nog even een update te geven over het slaapfeestje. Uiteindelijk heeft het íets later plaatsgevonden dan het oorspronkelijke plan. 40 graden buiten, 30 graden binnen; dat leken me nou niet echt factoren die positief zouden bijdragen aan het succes van het slaapfeestje..
Dus in de week van haar verjaardag -lees: afgelopen week- is het er dan tóch van gekomen! En wat was het leeeeuk! Precies volgens plan. Waar voorgaande kinderfeestjes ons behoorlijk wat grijze haren hebben bezorgd (dochterlief vond thuisfeestjes met spelletjes, etc.etc. het leukst), hebben we deze keer zowaar met een boek in de tuin gezeten. De slaapspulletjes werden klaargelegd gevolgd door een kussengevecht en er werden cadeautjes uitgepakt. Vervolgens pizzarette met kaarslicht (geen paniek mensen: LED-lampjes), ijs én kussenslopen versierd (thanks voor de tips!). Er werd Toy Story gekeken met popcorn en om 21.00 uur volgde er nog een kussengevecht. Toen werd me zowaar gevraagd om een verhaaltje voor te lezen (lief, uiteindelijk toch nog maar 7 jaar). De sfeer dreigde toen toch wat grimmig te worden, want ja de een sliep, de anderen wilden slapen en weer een ander porde de rest weer wakker. Ik heb het even aangekeken, maar toen mijn dochter ervan moest huilen ben ik er pontificaal tussenin gaan zitten en sliep iedereen binnen 5 minuten. Eindresultaat: om 22:30 uur was het stil en om 8:30 gingen de luiken weer open. Dikke prima, als je het mij vraagt. Er volgden smoothies, croissants, pannenkoeken en vers fruit als ontbijt en toen werd iedereen met een goodiebag (popcornbeker, slaapmasker en zelfversierd kussen) weer thuis afgeleverd. Missie (meer dan) geslaagd!
Nou dat klinkt helemaal geweldig! Dat vergeet je dochter nooit meer!
MamaE
10-08-2026 om 12:54
Wat fijn dat je dochter zo'n topfeestje heeft gehad en jullie weinig stress, lijkt me voor herhaling vatbaar.
FruitMoeder
10-08-2026 om 17:36
Gelukkig was het een geslaagd feestje. Welke Toy Story heb je gekeken? Ik hoorde dat Toy Story 5 nogal een rare message had.
krulliebollie
10-08-2026 om 19:25
Klinkt als een goed feestje! Fijn.
De boodschap van TS 5 gaat juist over verbinding tussen echte mensen en echt speelgoed en wat minder online bezig zijn. Ik vind dat juist een goede boodschap.
Garfield77
10-08-2026 om 19:50
FruitMoeder schreef op 10-08-2026 om 17:36:
Gelukkig was het een geslaagd feestje. Welke Toy Story heb je gekeken? Ik hoorde dat Toy Story 5 nogal een rare message had.
Hoezo rare message?
Nadja90
10-08-2026 om 20:28
Geen idee over TY 5. Hier hebben ze deel 3 gekeken.
Miepjecody
10-08-2026 om 22:36
Huh? Die film was fantastisch
FruitMoeder
11-08-2026 om 08:00
Miepjecody schreef op 10-08-2026 om 22:36:
[..]
Huh? Die film was fantastisch
Minder op de Ipad zitten, maar je kan wel die Lilypads kopen bij Disney. Nogel mixed messages.
Broadway
11-08-2026 om 09:41
FruitMoeder schreef op 11-08-2026 om 08:00:
[..]
Minder op de Ipad zitten, maar je kan wel die Lilypads kopen bij Disney. Nogel mixed messages.
wat is het? rare? mixed? iets zeggen over schermen waardoor de moedermaffia zich beledigd voelt? ik zie het niet, maar je wordt ook niet echt concreet.
FruitMoeder
11-08-2026 om 09:49
Broadway schreef op 11-08-2026 om 09:41:
[..]
wat is het? rare? mixed? iets zeggen over schermen waardoor de moedermaffia zich beledigd voelt? ik zie het niet, maar je wordt ook niet echt concreet.
Dat je niet te veel op de IPAD mag, maar wel dat Disney zelf IPADs verkoopt. Mijn dochter heeft die film gezien en wilt nu ook zo'n lilypad. Dus ik vind het zelf een bizarre boodschap hebben.