Nadja90
08-06-2026 om 12:23
Slaapfeestje
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
MamaE
09-06-2026 om 13:57
Broadway schreef op 09-06-2026 om 13:19:
[..]
tis wat. mocht je dochter ooit een slaapfeestje geven dan zou ik je adviseren géén banaan op het gezicht te smeren, maar iets te zoeken dat jouw dochter leuk vind.
Tuurlijk. Als ons kind jarig is, doen we iets wat zij leuk vindt.
En nee, ik zie geen grote risico's en mijn kind had indien van toepassing zeker mogen gaan. Ik val best mee als ouder hoor.
DeOnbekende
09-06-2026 om 14:21
MamaE schreef op 09-06-2026 om 13:57:
[..]
Tuurlijk. Als ons kind jarig is, doen we iets wat zij leuk vindt.
En nee, ik zie geen grote risico's en mijn kind had indien van toepassing zeker mogen gaan. Ik val best mee als ouder hoor.
Nou, het risico dat er banaan op haar bril komt, zou ik zeker niet licht opnemen. Vrij traumatisch.
Anna76
09-06-2026 om 14:25
DeOnbekende schreef op 09-06-2026 om 14:21:
[..]
Nou, het risico dat er banaan op haar bril komt, zou ik zeker niet licht opnemen. Vrij traumatisch.
Als brildrager lijkt banaan op m'n bril me best vervelend hoor. Maar goed, als er brildragend kindjes op het slaapfeestje komen kan TO daar ook rekening mee houden, houd brillen en bananen strikt gescheiden!
MamaE
09-06-2026 om 14:32
DeOnbekende schreef op 09-06-2026 om 14:21:
[..]
Nee, niet traumatisch. Kind heeft voor hetere vuren gestaan. Wel irritant. En vies.
DeOnbekende
09-06-2026 om 15:53
MamaE schreef op 09-06-2026 om 14:32:
[..]
Nee, niet traumatisch. Kind heeft voor hetere vuren gestaan. Wel irritant. En vies.
Dan is je bril vies en pak je een doekje. Alsjeblieft zeg, wat een gezeur.
Miepjecody
09-06-2026 om 15:58
Duckie73 schreef op 08-06-2026 om 20:13:
[..]
6 uur vind ik ook een normaal tijdstip om op te staan. Ik sta zelf rond 5:30 op. Snap niet dat je tot 8 uur in je bed blijft liggen. Dan is zowat de halve dag al om. Mijn dochter had vriendinnetjes die standaard tot 10 of 11 uur uitsliepen op zondag. Voor een kind vind ik dat echt niet gezond.
Huh, om 8 uur je halve dag om???
Ies
09-06-2026 om 16:05
DeOnbekende schreef op 09-06-2026 om 15:53:
[..]
Dan is je bril vies en pak je een doekje. Alsjeblieft zeg, wat een gezeur.
Huh? En deze reactie is geen gezeur zeker??
MamaE
09-06-2026 om 16:07
Miepjecody schreef op 09-06-2026 om 15:58:
[..]
Huh, om 8 uur je halve dag om???
Natuurlijk niet. Als je om 5.30 opstaat, moet je in de avond ook eerder naar bed. Iedereen heeft net zo veel uren in zijn dag.
Er zijn ochtend- en avondmensen. Niks mis mee. Een logee die om zes uur in de ochtend aan staat zou ik niet per se enthousiast van worden. Tot elf uur uitslapen hoeft ook weer niet. Uurtje of half negen ontbijten zou ik ideaal vinden.
mana_sutiyuq
09-06-2026 om 16:11
Duckie73 schreef op 08-06-2026 om 20:13:
[..]
6 uur vind ik ook een normaal tijdstip om op te staan. Ik sta zelf rond 5:30 op. Snap niet dat je tot 8 uur in je bed blijft liggen. Dan is zowat de halve dag al om. Mijn dochter had vriendinnetjes die standaard tot 10 of 11 uur uitsliepen op zondag. Voor een kind vind ik dat echt niet gezond.
Hoe laat ga jij dan slapen? Want om half 6 op staan betekend toch dat je als je 7 uur slaap wilt hebben je om 9 uur al richting bed gaat om te gaan slapen. Dan heb je toch geen avond of sociaal leven meer?
Garfield77
09-06-2026 om 16:13
MamaE schreef op 09-06-2026 om 11:57:
[..]
Bij ons zijn bananen om op te eten. Ik denk dat mijn dochter het niet prettig zal vinden, van die plakzooi op haar gezicht. En zeker niet met film kijken, want ze draagt een bril en dan is die ook vies van de banenprut.
Nagels lakken zou ik juist leuk vinden voor de meiden.
Vrij normaal hoor dat producten ook wel eens voor iets anders gebruikt worden zoals een maskertje, beter een natuurproduct dan een product met allerlei chemische toevoegingen. Kun je je dochter best uitleggen. Zo'n maskertje zal niet onder het filmkijken gedaan worden natuurlijk. En of het ze het wel of niet vies / plakkerig vindt; laat haar dat zelf bepalen ipv dat jij dat invuld voor haar. Je reactie komt erg opleggend en wereldvreemd over hoor.
Duckie73
09-06-2026 om 16:22
Voor mensen die het willen weten slaap ik rond 21:30, vind ik laat genoeg. Wat ik wilde zeggen is dat alleen maar omdat zo'n jochie om 06:00 wakker is dat niet een reden is om hem te weren van een slaapfeestje. 06:00 is echt niet belachelijk vroeg. Het is officieel zelfs ochtend en de helft van het jaar is de zon dan ook al op. Voor 8 uur heb ik al het huis schoongemaakt, de was erin gedaan en de supermarkt is hier om 7 uur ook al open dus heb ik ook al mijn boodschapjes gedaan. Heel productief op de vroege ochtend.
MamaE
09-06-2026 om 16:24
Garfield77 schreef op 09-06-2026 om 16:13:
[..]
Vrij normaal hoor dat producten ook wel eens voor iets anders gebruikt worden zoals een maskertje, beter een natuurproduct dan een product met allerlei chemische toevoegingen. Kun je je dochter best uitleggen. Zo'n maskertje zal niet onder het filmkijken gedaan worden natuurlijk. En of het ze het wel of niet vies / plakkerig vindt; laat haar dat zelf bepalen ipv dat jij dat invuld voor haar. Je reactie komt erg opleggend en wereldvreemd over hoor.
Uiteraard mag ze dat zelf bepalen als ze ooit in zo'n situatie komt. Ik leg helemaal niks op. Ik verwacht alleen niet dat ze er blij van zal worden. Je kunt als ouder toch wel een inschatting maken van wat je kind wel en niet leuk vindt?
En wereldvreemd...ik weet heus wel dat mensen dingen op hun gezicht smeren als masker. Echt begrijpen heb ik dat nooit gedaan, dat stuk inlevingsvermogen mis ik blijkbaar.
En zou dochter dit wel op een feestje doen en het leuk vinden, ook helemaal prima.
Miepjecody
09-06-2026 om 16:25
Duckie73 schreef op 09-06-2026 om 16:22:
Voor mensen die het willen weten slaap ik rond 21:30, vind ik laat genoeg. Wat ik wilde zeggen is dat alleen maar omdat zo'n jochie om 06:00 wakker is dat niet een reden is om hem te weren van een slaapfeestje. 06:00 is echt niet belachelijk vroeg. Het is officieel zelfs ochtend en de helft van het jaar is de zon dan ook al op. Voor 8 uur heb ik al het huis schoongemaakt, de was erin gedaan en de supermarkt is hier om 7 uur ook al open dus heb ik ook al mijn boodschapjes gedaan. Heel productief op de vroege ochtend.
En andere mensen zijn productief in de avond. Ik werk bijvoorbeeld tot 23.00
Dat jij om 21.30 naar bed gaat wil niet zeggen dat dat een normaal tijdstip is voor de gemiddelde mens.
En ook na 21.30 schijnt de zon nog dus die vergelijking slaat nergens op.
Duckie73
09-06-2026 om 16:32
Miepjecody schreef op 09-06-2026 om 16:25:
[..]
En andere mensen zijn productief in de avond. Ik werk bijvoorbeeld tot 23.00
Dat jij om 21.30 naar bed gaat wil niet zeggen dat dat een normaal tijdstip is voor de gemiddelde mens.
En ook na 21.30 schijnt de zon nog dus die vergelijking slaat nergens op.
Na 22:00 gaan mijn oogjes vanzelf dicht. En ik verwacht dat het ook geldt voor kinderen zo jong als 7. Als je om 06:00 wakker wordt is 21:30 een goede tijd om naar bed te gaan. En ik vind het zelf altijd prettig om wakker te worden als de zon opkomt en te slapen als de zon ondergaat.
Duckie73
09-06-2026 om 16:35
MamaE schreef op 09-06-2026 om 16:24:
[..]
Uiteraard mag ze dat zelf bepalen als ze ooit in zo'n situatie komt. Ik leg helemaal niks op. Ik verwacht alleen niet dat ze er blij van zal worden. Je kunt als ouder toch wel een inschatting maken van wat je kind wel en niet leuk vindt?
En wereldvreemd...ik weet heus wel dat mensen dingen op hun gezicht smeren als masker. Echt begrijpen heb ik dat nooit gedaan, dat stuk inlevingsvermogen mis ik blijkbaar.
En zou dochter dit wel op een feestje doen en het leuk vinden, ook helemaal prima.
Maar avocado met komkommer zou wel acceptabel zijn? Dat iemands bril vies wordt vind ik zelf ook wel kulargument. Je doet net of ze moeten tijgeren in de loopgraven.