Nadja90
08-06-2026 om 12:23
Slaapfeestje
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
kerstbeer
08-06-2026 om 16:54
Ik logeerde ook al op die leeftijd bij vriendinnetjes en andersom. Vind het dus niet te vroeg als kinderen er aan toe zijn.
Wel zou ik de nagellak zeker achterwege laten.
Denk ook niet als ouders blij zijn als kinderen terugkomen met blauwe nagellak die er half opzit oid. Ze hebben misschien niet eens nagellak remover.
Doe misschien een gezelschapsspelletje of een soort van mini-speurtocht in huis?
Wel leuk dat je zo bezig bent met het gezellig maken.
Duckie73
08-06-2026 om 17:19
Harstikke leuk toch. Ik vind ze ook niet te jong. En ik zou mij niet te druk maken over heimwee. Ik kreeg op mijn 20ste nog heimwee, dus tja je hebt het of je hebt het niet. Als die meiden de film niet leuk vinden zetten ze het wel uit. 7 jarigen zijn erg mondig.
letterkoekje
08-06-2026 om 19:14
Wieder schreef op 08-06-2026 om 16:49:
[..]
Yep, slaapfeestje is net zo'n fout woord als was 😉
Sorry, die snap ik niet (domme belgische natuurlijk!)
Tjilp
08-06-2026 om 19:20
Nadja90 schreef op 08-06-2026 om 12:41:
[..]
Nou, met maskertjes bedoel ik een geprakte banaan met honing hè!
Een wellness-muziekje op de achtergrond en komkommertje op de ogen en afspoelen met een warm washandje. Mijn dochter vindt dit altijd prachtig..
![]()
( niet alles gelezen)
Ehm….reken erop dat er misschien gasten zijn die dit heeel vreemd vinden. Geprakte banaan met honing op hun gezicht en een komkommertje op hun ogen.
Wieder
08-06-2026 om 19:43
letterkoekje schreef op 08-06-2026 om 19:14:
[..]
Sorry, die snap ik niet (domme belgische natuurlijk!)
Hé zeg, ik ben reserve-Belg, woon op 3 minuten van de grens, ik zeg nooit domme Belg! Hooguit: "rij eens door Belg" als ze weer 65 rijden waar je 80 mag 😅. Maar bij een slaapfeestje draait het feest over het algemeen niet om slapen. Meestal wordt er namelijk niet veel geslapen dus is het eerder een niet-slaapfeest. En was, tja. Was is verleden tijd van is, en bij mij thuis is was(goed) echt nooit verleden tijd, het is een alomtegenwoordig onderdeel van mijn huishouden. Dus allebei de woorden, slaapfeestje en was, impliceren het omgekeerde van hun betekenis, gebruikmakend van de dubbele betekenis van het woord was. En nu heb ik dus mijn woordgrapje uitgelegd en da's nooit goed 🙃
MMcGonagall
08-06-2026 om 19:46
Mijn ervaring met zeer jonge logees is dat er altijd wel eentje op een achterlijk vroeg tijdstip wakker wordt. Ik heb er wel eens een gehad die om 6 uur klaar was voor de dag. Volgens zijn moeder was dat normaal. Dat was dus een eenmalige actie met dat jongetje. Mijn dochter vond het ook geen succes.
Dus ja, feestje klinkt leuk maar bereid je voor op een kort nachtje.
Duckie73
08-06-2026 om 20:13
MMcGonagall schreef op 08-06-2026 om 19:46:
Mijn ervaring met zeer jonge logees is dat er altijd wel eentje op een achterlijk vroeg tijdstip wakker wordt. Ik heb er wel eens een gehad die om 6 uur klaar was voor de dag. Volgens zijn moeder was dat normaal. Dat was dus een eenmalige actie met dat jongetje. Mijn dochter vond het ook geen succes.
Dus ja, feestje klinkt leuk maar bereid je voor op een kort nachtje.
6 uur vind ik ook een normaal tijdstip om op te staan. Ik sta zelf rond 5:30 op. Snap niet dat je tot 8 uur in je bed blijft liggen. Dan is zowat de halve dag al om. Mijn dochter had vriendinnetjes die standaard tot 10 of 11 uur uitsliepen op zondag. Voor een kind vind ik dat echt niet gezond.
kerstbeer
08-06-2026 om 20:58
Duckie73 schreef op 08-06-2026 om 20:13:
[..]
6 uur vind ik ook een normaal tijdstip om op te staan. Ik sta zelf rond 5:30 op. Snap niet dat je tot 8 uur in je bed blijft liggen. Dan is zowat de halve dag al om. Mijn dochter had vriendinnetjes die standaard tot 10 of 11 uur uitsliepen op zondag. Voor een kind vind ik dat echt niet gezond.
Er zijn nachtmensen en ochtendmensen.
Alletwee is normaal.
MiniJCW
08-06-2026 om 20:58
kerstbeer schreef op 08-06-2026 om 16:54:
Ik logeerde ook al op die leeftijd bij vriendinnetjes en andersom. Vind het dus niet te vroeg als kinderen er aan toe zijn.
Wel zou ik de nagellak zeker achterwege laten.
Denk ook niet als ouders blij zijn als kinderen terugkomen met blauwe nagellak die er half opzit oid. Ze hebben misschien niet eens nagellak remover.
Doe misschien een gezelschapsspelletje of een soort van mini-speurtocht in huis?Wel leuk dat je zo bezig bent met het gezellig maken.
Kindernagellak gaat eraf met water en zeep: https://www.hema.nl/mooi-gezond/make-up/nagellak/long-lasting-nagellak/nagellak-kids-op-waterbasis---2-stuks-11240099.html
Wat zien sommigen hier een hoop beren op de weg? Ik hoop dat je niet ontmoedigd raakt door alle rampscenario's, TO. Volgens mij wordt het een hartstikke leuk feestje.
Duckie73
08-06-2026 om 21:06
MiniJCW schreef op 08-06-2026 om 20:58:
[..]
Wat zien sommigen hier een hoop beren op de weg? Ik hoop dat je niet ontmoedigd raakt door alle rampscenario's, TO. Volgens mij wordt het een hartstikke leuk feestje.
Sommige denken dat die meiden spontaan vlam vatten als ze ergens anders slapen.
Zeespiegel
08-06-2026 om 21:10
volgens mij had ik ook een slaapfeestje rond de 7 jaar ergens. Super leuk! De schuine kant van het bad als glijbaan gebruikt, dus naderhand klaagde mijn moeder wel wat over het waterballet in de badkamer.
Zorg dat je de dag daarna tijd overhebt om het huishouden in gewenste staat terug te brengen, en de nacht daarna uit kan slapen. Dan komt het allemaal wel goed.