Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hillary

Hillary

17-11-2009 om 13:27

Slaapfeestjes

Ik word er niet goed van, wie verzint dit verschijnsel? Zaterdag is dochter (groep 7) weer ergens geweest, feestje duurde van half 1 de ene dag tot half 11 de volgende dag. Ze kon vanochtend nog steeds niet uit haar bed komen en was verschrikkelijk sjagerijnig aan het ontbijt. Man en ik hebben haar gezegd dat dit het laatste slaapfeestje is geweest. Ik vind het enerzijds erg sneu, want die andere ouders lijken er allemaal geen problemen mee te hebben, dus dan is zij de enige die niet mag blijven slapen, maar het is niet anders. Komt nog bij dat er nu 3 ziek (mexgriep?)thuis zijn, volgens dochter was een van de meisjes zaterdag ook al ziek, hebben ze fijn mee in 1 kamer geslapen. Snap niet dat je je kind laat gaan als het al niet lekker is, zeker nu niet met die Mexicaanse griep. Deze keer heeft dochter gelukkig nog een paar uurtjes geslapen omdat deze ouders het in de gaten hielden en zelf opbleven tot iedereen sliep. Voorgaande keren is het ook wel eens gebeurd dat ze helemaal niet geslapen heeft, kon ze zo haar bed inrollen toen ze thuis kwam. Daar gaat je zondag dan, echt gezellig. Wat is er toch tegen een feestje op woensdagmiddag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Snap het ook niet

ik heb het wel van andere ouders gehoord dat die slaapfeestjes een ramp zijn. Ja die kinderen vinden het telkens een leuk idee maar achteraf liggen ze er kapot bij. Gewoon nee zeggen als ze er mee komen is blijkbaar niet altijd makkelijk, wat ik ook wel begrijp.

Hier is het gelukkig nog niet langs gekomen (groep 3).

reina

reina

17-11-2009 om 19:34

Ach

Op een bepaalde leeftijd vinden ze dat nou eenmaal leuk, dat was ook al zo toen onze kinderen die leeftijd nog hadden. Alleen begon het meestal pas in de avond en 's ochtends na het (late) ontbijt ging men weer huiswaarts. Ik heb het nooit een probleem gevonden, ze hadden lol. Wij noemden het niet-slaapfeestjes

Struisvogel

Struisvogel

17-11-2009 om 20:37

Gewoon neen

Hier komen de slaapfeestjes al jaren langs. Ons gezinsbeleid is helder: Wij doen daar niet aan mee (ken ouders vaak niet, hebben onze slaap nodig, zie er volstrekt de zin niet van in, wil zelf geen horde meiden in huis etc). Dochter wordt nog steeds uitgenodigd voor slaapfeestjes. Iedereen weet al dat zij alleen niet-slaapgedeelte komt. Is geen enkel probleem gebleken.
Kortom: gewoon je eigen ding doen.

Tango

Tango

17-11-2009 om 20:42

Hier nog niet gehad

Tangodochter is inmiddels 8 1/2 maar hier nog geen slaapfeest langsgekomen. Ik ben er eerlijk gezegd ook geen voorstander van. Tangodochter vraagt weleens een vriendinnetje te logeren en dat mag dan ook echt alleen in vakanties want ik weet gewoon dat ze dan slecht slapen en dat Tangodochter dan de volgende dag echt niet gezellig is. Zij heeft haar slaap gewoon hard nodig. Andere kinderen hebben daar misschien minder last van.

freline

freline

17-11-2009 om 21:43

Duidelijk beleid

we organiseren ze ook hoor, die slaapfeestjes. Maar het wordt gewoon geen nachtwerk.
Na het avondeten leuke film kijken, chips en fris erbij. Daarna gewoon naar bed. En uiterlijk 11 uur is gewoon ronken met z'n allen, dan gaan wij zelf ook naar bed.
's ochtends doen ze echt zachtjes met z'n allen, (voor ons en voor de buren!)
De slaapfeestjes bij anderen, dat zijn er misschien 2 per jaar. OF zijn jullie kinderen zo populair dat het elke maand gebeurt of zo? Ze slapen mss wat later, maar ach die ene keer.

freline

Maylise

Maylise

17-11-2009 om 22:43

Prima

Ik vind het prima als mijn kinderen naar slaapfeestjes toe gaan. Zolang ik zelf ze niet hoef te organiseren vind ik alles best. Dat ze dan een nachtje minder goed slapen vind ik niet zo'n probleem. Dat halen ze de volgende dag wel weer in. Ze vinden het leuk zulke feestjes dus ik wil de pret niet bederven. Slaapgebrek voor een nachtje is echt geen ramp.

Logeren bij schoolkameraadjes vind ik ook prima. Schoolkameraadjes mogen ook altijd wel hier blijven logeren. Echte slaapfeesten organiseren heb ik geen zin in maar gewoon een of twee vriendjes die blijven slapen is prima. Ik hou het wel af als het de volgende dag een schooldag is. Dan heb ik het liever niet. Als het echter op een weekend is of in de vakantie dan mag hier logeren altijd.

Maylise

mar-ank

mar-ank

18-11-2009 om 10:30

Dilemma

Oudste dochter heeft vorig jaar een slaapfeestje gehouden. Was een groot succes. Ze mocht 3 kinderen uitnodigen, en om 12 uur hebben we gezegd; koppen dicht! en toen zijn ze gaan slapen. Geen enkel probleem dus. Ze is ook wel bij een ander op slaapfeestje geweest, ook geen probleem. De volgende avond vroeg naar bed, en ze is weer helemaal bijgeslapen.

Maar jongste dochter is anders. Die heeft dus haar slaap ook echt nodig. Afgelopen weekend moest ze zaterdag vroeg op omdat ze om 8 uur op de hockeyclub moest zijn, en zaterdagavond werd het laat omdat ze een feest had (laat = half 10 naar bed). Ik zit nu nog met de naweeën! Iedere ochtend sacherijnig, enorm prikkelbaar, kwaad om het minste of geringste; gewoon niet te genieten. Vroeger kwam er hier in het weekend nog wel eens iemand logeren, maar dat hebben we in principe helemaal afgeschaft (in ieder geval niet meer zomaar voor de lol). Alleen in vakanties mag er gelogeerd worden.
Als ze dus volgend jaar zelf een slaapfeestje wil, zal ze moeten wachten tot de eerstvolgende vakantie, en anders gaat het niet door. Maar... als ze wordt uitgenodigd voor een slaapfeestje, denk ik niet dat ik het over mijn hart kan krijgen om nee te zeggen. Dan maar een paar dagen afzien. Zo vaak komt het nou ook weer niet voor.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-11-2009 om 11:36

Leuk hoor

Mijn oudste zoon heeft een paar keer een slaapfeestje gehad, hartstikke leuk. Natuurlijk slapen ze minder dan normaal, maar dat is zo nu en dan toch helemaal geen probleem?
Mijn kinderen hebben ook wel eens een weekend-kampje van Scouting of atletiek; dan wordt er ook niet zo veel geslapen.

Ik vind

het als ik jullie zo lees meer geschikt voor oudere kinderen, dus een jaartje of 10, 11.

Pippin

Pippin

18-11-2009 om 11:49

Idd manda

Mijn kinderen mogen voor hun tiende echt geen slaapfeestje geven.
En inderdaad, ze slapen niet of nauwelijks, maar hoeveel slaapfeestjes zijn er nu? Mijn dochter van 13 heeft er in totaal vier gehad, mijn zoon van elf nog maar eentje (van hemzelf )). Op kamp slapen ze toch ook niet? Het is wel een leuk excuus om eens lekker een kussengevecht te houden en 's nachts chips te eten. Tot mijn grote verbazing gaan ze dan toch op een gegeven moment hun tanden poetsen. ( in de badkamer boven, zodat alle gezinsleden ook even mee kunnen genieten van de herrie )) De volgende morgen vroeg wakker, ontbijtje en snel weer naar huis.

Fraz

Fraz

18-11-2009 om 11:50

Yep leuk

inderdaad pas vanaf een jaar of 10. Dan zijn ze wat zelfstandiger . Mijn dochter heeft dit jaar (10e verjaardag) voor het eerst een slaapfeestje gehouden. We zijn naar de bioscoop geweest. Eerst thuis eten en cadeautjes uitpakken, spullen naar boven brengen etc en daarna naar de film van 19.00 uur. Thuis nog wat drinken en spannende verhalen vertellen en naar bed. Om half een sliep iedereen toch wel tot een uur of 9.00 's ochtends. Daarna aankleden en ontbijten en een uur of 11.00 was het zo'n beetje klaar. Feestje duurde dus van 16.00 tot 11.00 uur. Was heel relaxed en leuk.

Zoontje mag ook pas vanaf 10 jaar een slaapfeestje houden

Hillary

Hillary

18-11-2009 om 12:22

Meningen verdeeld dus

Mijn dochter is 10. Maar ja zij is dus ook iemand die een paar dagen nodig heeft om bij te komen. Ieder bekijkt het natuurlijk vanuit zijn eigen referentiekader en ik blijk dus kinderen te hebben die erg veel slaap nodig hebben. Vrijdagavond vind ik ook niet handig, zoveel kinderen moeten dan nog een wedstrijd voetballen/handballen etc. En "helaas" is mijn dochter nogal populair dus het is bij haar niet zoals iemand zegt: "hoe vaak heb je nou zo'n feestjes?". Nee ze heeft het vorig schooljaar zelfs eens twee weekenden achter elkaar gehad, tja als je dan telkens tot dinsdag bij moet komen..
Ik begrijp nu dat als het eens per schooljaar is en je kind gaat de volgende avond vroeg naar bed en er is niks meer aan de hand, dat het dan dus best leuk kan zijn. Wij gaan er nu maar toe over dat dochter voor het slapengaan wordt opgehaald zoals ik in een aantal reacties ook lees. Bedankt in ieder geval voor alle reacties, leuk om te zien hoe verschillend hierover gedacht wordt en dat er inderdaad mensen zijn die het leuk vinden, zelfs om te organiseren (ik dacht altijd dat de organiserende ouders dat onder druk van hun kinderen deden, omdat de halve klas het doet).

mar-ank

mar-ank

18-11-2009 om 13:20

Nou, pelle

ik heb twee dochters, en die moeten ook op zaterdagochtend sporten hoor! Dus dat verhaal gaat niet op. Maar verder ben ik het er wel mee eens dat een slaapfeestje je als ouder weinig energie kost (en het is nog goedkoop ook). Wat dat betreft ben ik er ook helemaal voor!

Hillary

Hillary

18-11-2009 om 15:22

Ook jongens

Tja als het alleen bij de meisjes was die slaapfeestjes was het "probleem" nog te overzien, maar hier de jongens dus ook. En ja dochter zit op voetbal he, dus ook populair bij de jongens. Dochter moet meestal om 9 uur voetballen op zaterdag, dat is bij uitwedstrijden om 8 uur verzamelen. Toen ze vorig jaar een keer een slaapfeestje had op vrijdagavond hoefde ze toevallig gelukkig pas om 10 uur, maar een paar vriendinnen die handbalden waren al om half 8 opgehaald.

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 16:27

Vroeg sporten

Girls only mom, jij kan dan wel niet om 7 uur uit je bed willen op zaterdag, maar er zijn hier wedstrijden soms gepland om 8:30 uit en soms is dat hier 3 kwartier rijden, daarbij voorbereiding van een half uur dus om 7:15 moet je dan wel bepakt en bezakt bij de sportvelden staan. Ik geloof dat ik het ook niet zou waarderen als mijn kind dus op vrijdag een slaapfeestje heeft en kindlief denk ik ook niet, sport is erg belangrijk voor hem.

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 17:26

Girls only mom

Dus jij zou je kind verbieden om datgene te doen wat ze het allerliefste willen enkel en alleen omdat je het te vroeg opstaan vind? Sorry, maar dat vind een beetje raar. Voetbal is niet de sport maar de passie van mijn kind en ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem dat te verbieden om iets onbenulligs als de begintijd. En als mijn kind dan om 7 uur 's morgens opgehaald zou moeten worden bij jouw slaapfeestje dan mag het van jou niet blijven slapen. Begrijp ik dat goed?

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 19:44

Girls only mom

Nou dan verschillen wij ernstig van mening. Ik zie er niet zo het probleem van in om af en toe vroeg op te staan omdat zoonlief zijn passie dat verplicht. Wij hebben ook niet gestimuleerd dat hij op voetbal ging, maar hij kon bij wijze van spreke eer der voetballen dan lopen. Geen idee hoe dat kan, Puckman en ik zijn absoluut niet voetbalminded en zoonlief is de eerste in beide families die voetbalt. Dus hier zou het ongetwijfeld een eindeloos gezeur zijn geweest als het niet had gemogen. Gelukkig is dat vroege opstaan ook niet altijd hoor, een paar keer per seizoen. Ik vraag me alleen af waarom je vroege ochtend zo'n heilig iets is? Oke, het is ook niet mijn hobby, maar aan de andere kant vind ik het ook weer niet vreselijk erg om er zo vroeg uit te moeten.

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 19:51

Ook bij jongens, cobi

Ik heb even aan zoonlief gevraagd en ook bij jongens zijn er wel eens slaapfeestjes, alleen minder vaak dan bij de meisjes zei hij. En dat zal misschien wel met het sporten te maken hebben. Voetbal is hier namelijk heel erg populair bij de jongens.

Fraz

Fraz

18-11-2009 om 19:54

Ik denk

dat girls only mam er op zaterdag alleen voor staat omdat ze het heeft over met drie kinderen op pad gaan om 8.00 uur 's ochtends. Tja dan zou ik ook niet zo blij zijn maar zou dan kijken of ik iets kan regelen dat zoon/dochter lief mee zou kunnen rijden met iemand anders o.i.d zodat de twee andere kinderen thuis kunnen blijven. Tis ook niet mijn hobby om op zaterdag vroeg eruit te moeten maar gelukkig kan ik zondag blijven liggen.

Fraz

Fraz

18-11-2009 om 22:28

Klopt hoor g.o.m.

ik zou weer niet staan springen als een op waterpolo zou willen. Dan moet je op zondag al om 8.00 in het water liggen plus dat nog liever onder een paraplu buiten op het voetbalveld sta dan in de hitte en galm van een binnenzwembad.

Fraz

Fraz

18-11-2009 om 22:37

P.s.

bij dochter zou ik makkelijker haar sport een keertje afzeggen ivm een feestje dan bij mijn zoon. Dochter is 1 van de 6 (je hebt er vier nodig) en haar team kan ook best een keertje draaien zonder haar. Zoon is keeper en daar heb je geen reserve van.

reina

reina

19-11-2009 om 07:00

Jongens

Slaapfeestjes zijn ook bij jongens populair, gezellig met elkaar stoer kletsen en ondertussen al chips-etend dvd's kijken, leuk toch? Het zal aan de omgeving liggen of het al dan niet gebeurd, als er 1 schaap over de dam is .....

tonny

tonny

19-11-2009 om 23:16

Slaapfeestjes, grrr!

Het wordt tijd dat ouders weer wat meer aan nachtrust hechten en wat minder aan het inwilligen van wensen.
Van slaapfeestjes wordt iedereen chagrijnig, inclusief de vijbehorende volwassenen!

Stel slaapfeestjes uit tot boven de 12, dat scheelt alvast.

Maar goed, da's de bescheiden mening van een moeder die alleen in de brugklas tweemaal een slaapfeestje heeft laten houden. Dat was mooi zat.

tonny

tonny

tonny

19-11-2009 om 23:23

Oh ja

jullie snappen wel dat ik een enorme slaapkop ben.

Gelukkig konden de jongens op zaterdag meestal zelf naar de voetbal. Mijn belangrijkste taak was het met een slaapdronken hoofd voetbalschoenen tevoorschijn toveren (of constateren dat ze kwijt waren...) jaja dat waren nog eens tijden! Valt ook niet mee he, de avond tevoren je voetbaltas inpakken.

tonny

emma43

emma43

20-11-2009 om 11:56

Geen slaapfeesten hier .

Dochter heeft de nodige slaapfeestjes gehad op de lagere school,maar die waren zo vermoeiend voor haar dat ik ze soms op maandag ziek thuis had.dus na een feestje of 4,geen slaapfeestjes meer.Het gewoon niet de bedoeling dat er geslapen wordt op zo een feestje.

Vorig jaar brugklas en was het ineens leuk om met 2 of 3 vriendinnen te logeren.1 keer hier in huis,nooit meer!!!!Lachen,gillen en totaal niet te stoppen.Om 6 uur in de ochtend ben ik zo kwaad geworden dat ik nu de enge moeder ben,hihihi.Ze hadden red bull,gekocht,ontdekte ik de andere dag, om een hele nacht wakker te kunnen blijven.Nu mag er nog 1 vriendin blijven logeren en mijn dochter mag absoluut ook niet naar logeerpartijen met meerdere bij een ander.

emma43

emma43

20-11-2009 om 14:07

Zo zie je maar...

wat voor de 1 wel kan,kan bij de ander niet.

Mijn dochter is gevoelig en serieus meisje,maar wel nieuwsgierig naar alles en haar vriendinnen ook.Stuk voor stuk leuke frisse jonge meisjes,van tl tot vwo niveau,allemaal betrokken, bezorgde ouders,maar als ze bij elkaar zijn,echt gevaarlijk.
De red Bul was hier in huis,maar tijdens een andere logeerpartij ,hadden de dames ,drank meegenomen van huis.Mijn dochter niet,hier staat de drank in 'onze'kast.Een kast waar de kinderen niet in mogen komen,dus ze had niets durven pakken.En zijn ze gaan drinken,waarbij 1 meisje opgenomen is met een alcoholvergiftiging.We zijn hier allemaal erg van geschrokken,de meiden gelukkig ook.Ze hebben allemaal straf gekregen,heel het jaar zo en zo niet meer logeren en ze hebben weer een stukje minder vrijheid.Loslaten wordt wel erg moeilijk zo.
Als mijn dochter leuke logeerpartijtjes had,gewoon wat gezellig kletsen, giechelen, film kijken met chipjes en limonade,plus zorgen dat ouders een fijne nachtrust hadden,dan zou het voor mij ook wel geregeld mogen.Maar dit vriendinnengroepje kan voor zichzelf niet een grens aangeven.Helaas.

emma43

emma43

20-11-2009 om 16:10

Loes.

Hebben jullie dan helemaal geen drank in huis???
Ik drink zelf niet mijn man soms een wijntje,maar ik heb hier een fles whisky in huis,om coctailsaus te maken.En nu een fles bacardi,cadeau gekregen.Hier kan een kind zich ook in coma zuipen als het wil.
Ik vind het ook absoluut niet fout of verkeerd dat iemand zware alcohol in huis heeft,moet gewoon mogelijk zijn.
Ik ga ook geen week-endtassen controleren als kinderen komen logeren.Niemand van de ouders heeft dit ook zien aankomen of had het verwacht.Meiden hebben met elkaar op de lagere school gezeten,zijn naar andere middelbare gegaan,houden contact erg leuk allemaal.
Red bull is hier ook niet in huis,bij andere ouders ook niet.Weet je,ik denk dat we juist allemaal te voorzichtig zijn geweest.Teveel aan het opvoeden zijn geweest,te bezorgd???Geen idee.In ieder geval,ik kende Red Bull ook helemaal niet.Meiden hadden het gekocht,de nepversie,ik weet niet hoe het heet,bij de kruidvat.Ze gaan met z'n vieren 's avonds naar de kamer van dochter,met limonade en chipjes,allemaal leuk,maar hebben dus ook blikjes meegesmokkeld.Ik ben nog gaan kijken ,merk op dat er een vreemd luchtje hangt,zeg tegen de meiden dat hun sneakers op de gang moeten zetten,want dat het niet lekker ruikt,dat was dus de red bull,weet ik veel.Mijn dochter kan gelukig geen geheimen bewaren voor me en heeft de andere dag alles opgebiecht.Heb dit wel tegen de andere moeders verteld,ze hadden de red bull echt gebruikt om wakker te kunnen blijven,dat idee,vond ik erg eng.
Bij de andere logeerpartij waren er 2 flessen sterke drank en 1 fles wijn.1 meisje heeft in korte tijd driekwart liter bacardi gedronken,een kwart liter cointreau en wijn.Ouders wisten natuurlijk niet dat er alcohol gedronken was,meisje was gaan spugen,de andere zeiden niets.Ouders wilde ouders van ziek meisje bellen maar dat wilde ze niet.Toen kregen ze door dat er iets niet klopte.De meiden hebben dit van te voren afgesproken met elkaar,ze zouden drank meenemen en helemaal losgaan.Helaas waren daar 2 flessen sterke drank bij en heeft het meisje teveel in zeer korte tijd gedronken.Dan heb je niet echt een hele voorraadkast drank nodig.2 van de meisjes hadden nog nooit alcohol gedronken.Mijn dochter wel,glaasje wijn met water met de kerst.Soms een slokje proeven op verjaardag.Ik was hier altijd sterk tegen,maar van mijn man mocht ze dat.Hierdoor had ze wel meteen door dat de bacardi foute boel was omdat het prikte in haar keel.Zij was na 1 slok gestopt samen met nog 1 meisje.De andere 2 zijn doorgegaan tot 1 meisje duizelig werd,zij is toen ook gestopt ,ander meisje is doorgegaan.Stoerdoenerij???We weten het niet.dochter heeft nog geprobeerd te waarschuwen,maar er werd niet geluisterd.
Ik ben echt een poos het vertrouwen in mijn dochter kwijt geweest,ben zo boos geweestdat ze de ouders niet is gaan waarschuwen.Dat ze niet genoeg heeft gedaan om het meisje te stoppen.Nu weet ik ondertussen dat dit gewoon niet kon.
We hebben wel geleerd dat onze 13 ,14 jarige meisjes geen kinderen meer zijn,dat we als ouders niet alles meer in de hand hebben.

Je zegt....Nou zul je deze 2 zaken niet bij mij in huis vinden in mate dat je 6 of 8 meiden kan voorzien,maar ik weet niet hoe dat bij al die andere meiden thuis is.
Dat maakt niet uit ,daar draait het niet om.Op zo een jonge leeftijd leeftijd kan het snel fout gaan met 1 fles en of je nu 1 fles of 100 in huis hebt of die flessen nu in een gesloten kast staan of in een rekje of tafeltje in de woonkamer,ze moeten er gewoon afblijven.

Groeten Emma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.