Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slaapprobleem: doorslapen/ te vroeg wakker (8 jr)

Ik heb een zoon van 8. Hij heeft eigenlijk al jaren het probleem dat hij te kort slaapt. Gemiddeld zou een kind 11 tot 12 uur moeten slapen zijn leeftijd. Hij gaat om 20:00 naar bed en is vaak om 6:00 wakker. Soms later. Maar meer dan eens per week is hij VROEGER wakker. 5:00, 5:30, soms zelfs 4:30. Hij is dan "klaar met slapen". Heeft geen enge dromen ofzo. Is klaarwakker, doet zijn best niet om door te slapen, maar gaat spelen in bed of in zijn kamer.

Momenteel is hij enkele dagen achetr elkaar supervroeg wakker geworden wat we ook gemerkt hebben dit weekend: MOE, oververmoeid, brutaal, vervelend, niet willen luisteren, prikkelbaar, geirriteerd, ronduit vervelend. Heel jammer, zeker omdat we een loge hadden (is wrs ook de reden dat hij vroeg wakker werd. Spannende dingen = supervroeg klaar wakker)

We weten dat zoon een lich aandoening heeft (Cerebrale Parese) en erg tic gevoelig en dat kinderen me Tourette bijv ook veel onrust ervaren en slecht doorslapen. We zijn al in de molen om dit te laten onderzoeken. Tot die tijd zoek ik iets om hem te ondersteunen in zijn slaap. Geen geneesmiddel dus maar iets vrij verkrijgbaars. Wie weet raad? Ik hb van Vogel Dormeasan gevonden op internet. Is dat wat? Zijn er andere middelen die we kunnen gebruiken? Ik gebruik ook al Bach Remedie dus als iemand daar een goede van weet voor dit probleem hoor ik he graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

31-10-2010 om 14:54

Zelfde probleem

geen oplossing helaas

Hier ook

een zoon, die altijd vroeg wakker is. Gaat om 8 uur naar boven, half 9 licht uit. Hij is zo vroeg wakker omdat zijn hoofd niet stil is, zoals hij het zelf zegt (heeft ASS). Met name het weekend is hij vroeg omdat hji weet dat hij dan beneden tv mag kijken (mag niet op schooldagen). Wat wij hebben gedaan is hem een digitale wekker geven en deze altijd aan zetten om 7uur, zodat hij niet bang hoeft te zijn dat hij op tijd wakker is en dus iets van de dag mist. En dat werkt meestal wel. Misschien een idee?

Mari39

Jolinar

Jolinar

31-10-2010 om 16:46 Topicstarter

Sinilind en mar1

Sinilind: later naar bed geeft zelfde opstaantijd helaas. Tenzij (wat we in de zomer hebben gedaan) je dit echt heeel rigoreus aanpakt en klaar bent voor een week dolle pret (ahum). Hebben hem vorige zomer (2009 dus) een week lang om 22:00 uur naar bed gedaan. Elke dag om 5:30 a 6:00 wakker. Na 3 dagen een supershaggie kind, na 4 dagen een labiel kind en na 5 dagen kunnen uitslapen tot o joepie! 7:00 uur... Dan zou je dus 9 uur slaap per nacht hebben. Dat is gewoon te weinig.

Daarbij vinden wij 20:00 naar bed 20:30 slapen eigenlijk al laat voor een 8 jarige en zou hij eigenlijk volgens deskundigen van 20:30 toch wel tot 6:30 moeten kunnen slapen. Dat zou namelijk een mooie 10 uur zijn!

Mar1: Zoon heeft een horloge en kan prima klok kijken en heeft een digitale klok. Hij weet ook dat we pas om 6:30 opstaan (dan gaat mijn wekker af) en toch blijft hij vroeg wakker worden.

Het probleem is dus niet dat hij ons wakker maakt! Hij speelt heel rustig en lief etc in bed met zijn Lego. Nee, het probleem is voor hemzelf. HIJ komt slaaptekort wat schoolprestaties nadelig beinvloed en zorgt dat hij niet kan concentreren.

Dit dan misschien?

Kan hij zelf ook zijn digitale klok zetten? Want dat was juist wat bij ons het verschil maakte. Dat hij zelf in de hand heeft wanneer hij mag opstaan. Dus niet dat ik hem kom wakker maken, omdat mijn wekker afgaat (ik zou het eens kunnen vergeten nietwaar?).
Overigens maakte onze zoon ons ook niet wakker. Wat wij wel doen om hem in te laten slapen is 0,2 mg melatomine. Anders lag hij eerst 1,5uur te woelen. Waarom wordt hij dan wakker, wat zegt hij zelf? Heeft hij dan drukte in zijn hoofd?
Er zijn ook pilletjes melatomine die zorgen dat dat wakker worden moment er niet is, dat de melatomine dan ook weer werkt. Sleepzz continu.
Ik weet het is medicatie, zij het bij de drogist. Maar je kunt het proberen, desnoods in overleg met huisarts.
Ik herken ook wel dat laat naar bed gaan niet langer slapen tot gevolg heeft.

Succes

guera

guera

31-10-2010 om 18:28

Verbieden

Onze zoon van bijna 8. Gaat ook rond 8 uur slapen. Meestal tot 6.30 uur. Op zo prima. Als hij voor 6.30 wakker is mag het licht niet aan. Hij moet dan dutten van ons. Heel soms dommelt hij dan toch weg. Ik hoor het altijd als hij gaat spelen en ga er eventueel heen om hem weer het bed in te sturen...

Dochter van acht

Slaapt zelden voor 21 uur. Staat op om 6.30 uur.

Wie heeft verzonnen dat kinderen 11 uur moeten slapen dan? Mijn kinderen hebben dat nooit gekund. Ik zelf ook niet trouwens. Vond het als kind een ellende om te vroeg naar bed te moeten (en lag dan makkelijk 3 uur wakker en te woelen).

Als je denkt dat hij meer rust nodig heeft, dan zou ik een wekker met duidelijke tijdsaanduiding op zijn kamer zetten, met de instructie dat hij moet blijven liggen tot de wekker gaat. Al lijkt me dat persoonlijk iets vreselijks: moeten blijven liggen als je wakker bent.

Kan hij geen siesta of middagtukje doen?

Inderdaad

Inderdaad. Waarom zou een kind van acht 11 uur moeten slapen? Dat is per kind verschillend, net als bij volwassenen. Mijn kinderen van 6 en (net) 10 gaan om 21 uur naar bed. De oudste gaat altijd nog even lezen. Ze slapen tot 7.30 uur. Volgens mij gaan alleen kinderen in Nederland zo vroeg naar bed. Hoe kan het dat die meer slaap nodig hebben dan bijvoorbeeld Franse kinderen?

Groet,
Pina

Dirksmama en pina

dat ben ik ook wel met jullie eens, dat het echt niet zo is dat alle kids van 8 hetzelfde aantal uren slaap nodig heeft. Maar uit de mail van jolinair begrijp ik dat haar zoon er veel last van heeft dat hij zo vroeg wakker is: moe, prikkelbaar etc. Daar is sprake van slaaptekort, zoals ze zelf zegt. En dat was voor mijn zoon ook. Dus dan is het wel een probleem.

andrea2

andrea2

04-11-2010 om 19:57

Blijft er een lichtje aan?

Hoi Jolinar,

Onze zoon(8) slaapt ook kort, hij gaf laatst toe dat hij soms al voor 4 uur wakker is. Hij laat ons slapen en doet zachtjes, blijft in zijn bed en pakt een boek of Donald Duck (lang leve de DD-jaargangen van opa en oma ;o))

Wat bij hem scheelt is als het helemaal donker is, dan lijkt hij veel dieper te slapen. Probleem is dat hij, zodra hij ook maar een seconde wakker is, een lichtje aandoet en dan dus kwalitatief slechter verder lijkt te slapen, wakker wordt van het minste of geringste.

In het weekend mag hij naar beneden als het 7 uur is geweest. Hij zit dan als een zombie tv te kijken in halfslaap. Maar nog even lekker in bed? Dikke doei mam ;o)

Ik heb me er bij neergelegd, hij is nooit vervelend door slaaptekort, funcioneert prima verder. Het enige lastige is dat hij na 20.00 's avonds standaard in slaap valt. Je kan de klok erop gelijk zetten. Dus ook als we ergens op visite zijn, dan eist hij soms dat we naar huis gaan. Is iets minder gezellig.

Dus samenvattend: kijk of je misschien iets met zijn licht kan doen...

Sterkte met je zoon!

Groet

Andrea2

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.