Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slaapprobleem, warm, lang licht, bijna vakantie

hoi ik hoor wel meer dat kinderen die nog een weekje moeten voor de vakantie , moeilijk slapen en jengelerig zijn. Herkent iemand dit, en hoe lossen jullie dit op? Mijn zoontje lijkt iedere avond, wel weer te veranderen in een klein monstertje met een lange adem die er alles aan doet om mij af te peigeren, en de avond met stoom uit mijn oren ongezellig te laten eindigen. groetjes, ps hij is 6 en gaat volgend jaar naar groep 3

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

20-07-2010 om 09:01

Ik denk dat veel ouders dat herkennen. En hoe ik dit oplos: gewoon, uitzitten tot het vakantie is en maar wat laten gaan. De warmte speelt ook een rol en daar kun je nu eenmaal niets aan veranderen. Gewoon rustig blijven als je kleine monstertje aan het etteren is. Dan gaat het vanzelf over. Succes, die paar dagen moet het vast nog wel vol te houden zijn.

Maxime.M

Maxime.M

20-07-2010 om 10:21

Er een beetje in meegaan?

Hoi,

Misschien dan toch door het warme weer ze toch maar wat langer op laten blijven? Verfissende douche voor het slapen gaan? Zelf misschien laten mee denken en beslissen wat hem beter laat slapen? Ventilator aan/uit, laten kiezen waar de ventilator moet komen te staan, desnoods als verassing nog een ijsje geven (en daarna nog even tandenpoetsen) gewoon om de sfeer een beetje positief te houden? Of maak zelf ijsjes van kraanwater, kan ie mee naar bed nemen? (ik verzin maar wat hoor)

Maxime

succesmom

succesmom

20-07-2010 om 12:20 Topicstarter

Ja ga ik proberen, neem te serieus misschien

dankjewel voor jullie reacties, feedback en herkenning is al fijn. En een oplossing stel op sprong voor het doorzeuren, bijna je voor het lapje houden, daar zie ik zo snel geen oplossing voor. Ik laat hem kiezen waar hij wil slapen, of hij nog een handymandy wil zien of een verhaaltje, water bij zijn bedje, maar op het einde van de avond heb ik hem 3x van zijn kamer naar beneden naar mijn kamer verkast, en heeft ie een dvd gezien en ben ik in hoop hem slaperig te krijgen alsnog de smurfen voorgelezen, en moet ik er nog langs gaan liggen ook. het zal voor hem ook een lang schooljaar zijn geweest en spannend dat hij naar groep 3 gaat etc.
GEWOON RUSTIG BLIJVEN EN AFTELLEN,
GROETJES

Eeehhh,,

ik heb nog wel een suggestie.

Ik lees nu veel te veel verschillende dingen. Bovendien is laat TV of DVD kijken bij veel kinderen hét recept om slecht in slaap te komen. Al die beelden maken je hoofd weer wakker.

Ik zou dus:
- geen TV meer kijken;
- je kind niet meer laten kiezen, of slechts zeer beperkt;
- een vast stramien kiezen. In de praktijk betekent dat dat hij op zijn kamer iets rustigs gaat doen zonder beeldschermen totdat hij slaperig genoeg is. Het moet iets zijn waar jij geen werk aan hebt. Dan kun je het opbrengen om af en toe even te gaan kijken op de momenten dat het jou uitkomt, niet als hij roept (omdat ie niets te doen heeft bijvoorbeeld;
- bij uitzondering zou je hem even in je eigen bed kunnen laten liggen, maar pas als hij aan slapen toe is.

Kortom je kunt zelf een stuk rustiger worden. Nu is het bal. (en ik weet er alles van, tot vorig jaar had ik de avond voor mezelf maar tegenwoordig spookt mijn oudste ook vaak tot half tien, gek kun je ervan worden!)

Maxime.M

Maxime.M

20-07-2010 om 14:40

Succesmom

Hoi,

Ik vind dat je al heel veel doet hoor. Misschien toch een andere aanpak proberen, want het lijkt erop dat hij zijn 'macht' voelt en merkt dat jij met niet goed meer weet wat je hiermee aan moet. Misschien vanmiddag, al ruim voordat hij moet gaan slapen even een gesprekje voeren dat het vanavond er iets anders aan toe zal gaan. Hij mag eenmalig kiezen waar hij gaat slapen, krijgt een boekje en een glas water en daarna wil je dat hij niet meer naar beneden komt. (uiteraard dit rustig maar resoluut brengen) en je daar dan ook vanavond aan houden. De rest van de avond ga je in de herhaal stand; dus iedere keer met dezelfde mededeling weer naar bed sturen, iets van ' ja ik weet dat het warm is maar je moet nu echt gaan slapen'
Hopelijk heeft dit meer effect, wellicht niet de eerste avond, maar hopelijk de avonden hierna wel.

Succes
Maxime

amk

amk

20-07-2010 om 14:57

Juist minder doen

Hier is het een beperkt pakket. Na het eten wordt er geen tv meer gekeken. Ik was dan af en zij rommelt wat of helpt mee net wat ze wil.

Vervolgens zeg ik als ik de pannen afdroog dat ik bijna klaar ben met de afwas en dat zij dus een boek moet gaan uitzoeken om voor te lezen.

Dan pak ik haar tandenborstel en roep haar naar haar kamer. Deur gaat dicht. Zij kleed zich uit, ik poets haar tanden, zij neemt een slok water.

Ik lees het boek voor. Dan vraag ik wat ze op haar ochtendboterham wil (die komt later naast haar bed te staan) Vervolgens gaat het licht uit, en de zaklamp aan. En zing ik nog een liedje waarmee we de dag doornemen.

Dan gaat de deur dicht en kan het mij niet meer schelen wat ze in die kamer uitspookt. Als ik het maar niet hoor, en zij de kamer niet uitkomt.

Ik kan een kind niet dwingen om te gaan slapen, ik kan er wel voor zorgen dat ze op haar kamer blijft.
Meestal 'leest' ze dan nog een minuut of 10 en gaat dan slapen (ze wordt in sept 5) of ze speelt nog even met haar poppen. Deze routine is er sinds ze in haar grote bed ligt en bevalt nog steeds prima.

Het is voor haar heel duidelijk wat er gaat komen en wat er dan van haar verwacht wordt.

*bella*

*bella*

21-07-2010 om 14:05

Vast stramien lukt hier ook niet

Maar ik kan me zo voorstellen dat als je vanalles uit de kast trekt hem moe te maken dat hij uiteindelijk vanalles uit de kast gaat trekken om niet moe te worden. Lijkt me logisch.
Hier nu een dame die steeds maar weer vanalles wil. Het lastige is hier een beetje dat een heel vast stramien wrs beter zou werken bij haar, als ze een vinger ruikt dan rukt ze zo je hele arm eraf. Maar oudste (die uiteraard zoals meestal wat toonaangevend is voor de opvoeding) is juist erg gebaat bij uitzonderingen, kan hem enorm goed doen cq hij heeft dat bij tijd en wijle echt nodig, en maakt daar nooit misbruik van.
En wat hij krijgt wil dametje uiteraard ook (ze krijgt sowieso al altijd veel en veel minder, en ze mag helemaal nooit iets!) We maken wel onderscheid maar op dit gebied is dat ingewikkeld.
Maar hier nooit tv of computer na het avond eten. En ik probeer slaapproblemen ook zoveel mogelijk bij hen te leggen. Het is niet erg als je een keertje niet slaapt, en lukt het echt niet, dan mag je wel nog even gaan lezen. De dag erna tanken ze dan meestal wel bij.

melle

melle

21-07-2010 om 14:17

Luisterboek

Hier wel een vast stramien, na het eten nog even spelen, dan tandenpoetsen, plassen en naar boven. In bed een boekje lezen samen, dan de lichten uit en zorgen dat de kamer donker genoeg is (donkere fleece-deken voor het raam langs)
Dan eventueel een liedje zingen, maar meestal zet ik een luister cd aan, ik blijf vaak wel even bij haar liggen omdat dan de verleiding om te gaan spelen er niet is en ze dan makkelijker slaapt.
De luister cd's die ze vaak luistert zijn otje, de knappe kniptor, rupsje nooitgenoeg of jip en janneke.

O ja, wat hier ook wel eens helpt in de hitte, een hydrofiel luier nat maken en over haar heen leggen.
Succes ermee!!melle

Maxime.M

Maxime.M

22-07-2010 om 10:00

Inderdaad

Hoi Melle,

Nu je het schrijft herinner ik het me weer. We hebben hier een paar jaar geleden heel veel luisterboeken geluisterd. Mijn zoon hield niet van voorlezen, tenminste, dat was iets te gezellig, hij wilde dan de hele tijd de andere pagina's van het boek bekijken (met andere plaatjes) en zat de hele tijd door het verhaal heel te kleppen. Tot ik een keer een luisterboek opzette (ik had namelijk geen zin meer om voor te lezen, dat liep altijd uit op onenigheid) en ja hoor...dát werkte wel. Mevrouw van het luisterboek praat namelijk gewoon door als je niet luistert en dan mis je heel veel, had hij al gauw in de gaten. Hij had een paar favoriete luisterboeken (o.a. Madelief) en die luisterde hij keer op keer. (echt wel een paar jaar lang zelfs) dus dat is inderdaad een aanrader, mijn zoon werd er heel rustig van en viel er van in slaap (vraag me af of hij ooit het einde van het verhaal wel heeft gehoord

Maxime

succesmom

succesmom

23-07-2010 om 02:02 Topicstarter

Dankje wel voor de tips en reacties, tofffff

Hoi lieve ouders, allereerst bedankt voor jullie verhalen, herkenningen en praktische tips waar ik zerker mee aan de slag ga, vooral dat luisterboek lijkt me wel wat, deze komen ook bij onze disney club boeken. Ook het advies van geen tv meer bv na 19.00uur, en een vast stramien is beter als het onsequente te veel aan vanalles wat ik nu doe. Hij heeft veel pit, en inderdaad de zomervakantie is vandaag gelukkig begonnen. Toch ga ik hier nu al mee aan de slag, ipv na de vakantie. groetjes en alvast een fijne vakantie aan alle lieve kindjes en hun ouders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.