Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

23-04-2011 om 14:51

Slecht slapen, wanneer doe je er iets aan

ayladochter heeft altijd weinig slaap nodig gehad, geen probleem ze gaat wat later naar bed en is meestal toch wel fit. De laatste tijd merk ik echter dat het steeds later wordt en dat ze overdag toch wel begint te gapen en te wrijven. Het is tegenwoordig al tien uur geweest voordat ze slaapt en is vanwege kleine broer vaak voor 7 uur wakker.
Ik leg haar tussen 8 en 8.15 in bed, lees nog voor en ze mag nog zelf lezen totdat ze moe is. Maar ja, dat gebeurt dus niet. Om tien uur staart ze nog klaarwakker naar het plafond. Zelf vindt ze het ook niet echt fijn meer. Wanneer beslis je nou dat je iets gaat geven om beter te slapen, pas als een kind erg moe is? En kan ik misschien beter eens met haar naar de huisarts gaan of kan ik ook zo iets bij de apotheek halen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Slaapervaringen

Hoe doe je dat zelf Ayla? Mischien zijn er tips waar je dochter ook wat aan heeft. Of hoe doet je man het of anderen in je familie.
Mijn ouders waren vrij dwingend in de bedtijden voor ons kinderen en omdat het een gegeven was ging ik er zelf maar zo goed mogelijk mee om. Jezelf vermaken dus als je niet kunt slapen. Lezen in bed met een zaklantaarn of fantaseren.
Ik blijk een slechte slaper te zijn. En eenmaal volwassen ben ik daar ook voor naar de huisarts geweest. Die pil bleek zo goed te helpen dat ik er 2 dagen van buiten westen ben geweest. Zo'n knockout die uit de handel is genomen omdat mensen er zelfmoord mee bleken te plegen. Daarna heb ik het maar als een gegeven geaccepteerd. We slapen niet allemaal hetzelfde. Je probeert wat en dealt ermee. Ik heb er nooit wat voor genomen. Alleen in de stressvolle periodes met de kinderbescherming nam ik zeer incidenteel een valium, want ontspanning is een goede voorwaarde voor slaap. En verder doe ik dan dus dingen om me te ontspannen voor ik ga slapen en ik merk dat mijn hoofd vol zit. Dingen die voor mij zinvol zijn.
En dat verandert ook. Vroeger ging ik er weleens even uit om iets op te schrijven dat in mijn hoofd bleef rondzingen. Of naar mijn werk te mailen wat ik niet los kon laten. Nu luister ik vooral radio.
Slapen, niet slapen, ik rust uit.
Met de kinderen heb ik dan ook altijd consideratie gehad. We gaan op de door mij ingeschatte tijd naar bed. Het bedritueel en als het niet gaat gaan we samen lezen, kalm bespreken van de dag, een spelletje doen of een filmpje kijken, een bandje luisteren, in bed.
Kinderen sliepen altijd goed. Nu het pubers zijn wat later, maar dat halen ze dan maar in het weekend in. Want 's morgens gaat de wekker, en daar houden ze zich gelukkig goed aan. De routine is alles.

ayla

ayla

23-04-2011 om 18:44

Zelf

lig ik tegenwoordig compleet eerder in bed dan dochter, om 22.00 uur ben ik echt kapot en val ik bijna in slaap op de bank, ik kan dus geen ervaringen delen met dochter. Man heeft minder slaap nodig dan ik en heeft ook perioden van slecht slapen maar niet zo als dochter. Ze komt gewoon niet in slaap, ligt wat naar het plafond te staren, klungelt wat ofzo. Ik wordt ook niet boos op haar, waarom zou ik. Het is voor haar vervelender dan voor mij en ze kan er ook niets aan doen. Ik kan me prima erin vinden dat de ene meer slaap nodig heeft dan de ander maar waar trek je de grens voor een 6 jarige?

Normatief slapen

Hoe je hoort te slapen in een tabel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaap_(rust)

Ik kan me wel voorstellen dat het een aparte ervaring is als je kind later gaat slapen dan jezelf.
Ik ben zelf een avondmens dus dat gebeurt me niet vaak.
Ook niet nu ze puber zijn.

Toch denk ik als ik het zo lees dat het eerder verveling is dan wat anders. En dan kun je kiezen, of haar toch wat langer ophouden, of haar iets niet al te druks te doen geven in bed of op haar kamer.
Als is het maar een luisterboek.

Eigenlijk leven we heel onnatuurlijk. Zou je overdag ook een dutje moeten doen. Dus dat kinderen soms gapen overdag en moe zijn kan betekenen dat ze behoefte hebben aan een middagslaapje. Dat kan betekenen dat het dan 's avonds weer even wat later wordt, maar het kan een fase zijn.
Mijn kinderen hebben op de basisschool na schooltijd nog geslapen. Als dat nodig bleek.

Melatonine

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine
Waar de wikipedia al niet goed voor is.
Melatonine wordt gegeven bij slaapstoornissen bij kinderen met ontwikkelingsproblemen of blindheid.
Het hangt van de reden af. Voor mij is medicatie een manier om onnatuurlijke slaap af te dwingen of een uiterste noodmaatregel, maar dan moet je leven er al ernstig door ontregelt worden. Je kunt ook nog zelf Passiflora geven of dergelijken.
Het heeft alleen wel weer bijwerkingen die ook ontregelend kunnen werken, als sufheid overdag.
Maar als het aanpassen van een leefritme niet genoeg is kun je dat overwegen.

Hier melatonine

Hier hetzelfde verhaal met onze middelste zoon.
Huisarts adviseerde melatonine en zoon is er zo blij mee. Het gaat er niet alleen om dat hij meer slaapt, hij is zoveel ontspannender omdat hij zich niet uren irriteert voordat hij slaapt.

soms proberen we het zonder,maar helaas geen succes.

bijwerkingen zijn er nauwelijks, sufheid overdag nooit iets van gemerkt.

je kan het proberen en kijken of het voldoende helpt

Melatonine

http://www.geldersevallei.nl/afdelingen/62/melatonine-polikliniek
Daar kan je laten testen of je kind wel een melatoninetekort heeft, en hoeveel hij/zij nodig zou hebben om het aan te vullen. Als zijn productie normaal is, heeft het niet zoveel zin om het te geven.
Het is geen versuffend medicijn, niet te vergelijken met de benzodiazepines ( diazepam, valium, temazepam) die volwassenen krijgen als slaapmiddel.

Marieke Vervoort

Marieke Vervoort

25-04-2011 om 21:03

Hier hetzelfde

Wij hebben een dochter,inmiddels 9 jaar, die al jaren slecht inslaapt. Ze slaapt nu tegen half 11 in. Ze gaat door de week om kwart over 8 naar boven, in het weekend om half 10. Ze gaat dan altijd lezen.
Ze is een erg slimme meid, veel in haar hoofd bezig, heeft een klas overgeslagen en is ook denk ik hoogsensitief. Ze heeft gewoon vrij weinig slaap nodig denk ik. Ik vind het wel eens heel rot voor haar dat ze zo lang wakker ligt.
De dokter heeft haar wel eens melatonine gegeven. Dat hielp zeker, maar maar tijdelijk. En ik moet zeggen, het wordt niet meer vergoed, dus het kostte me bijna een euro per pil. En aangezien ons budget hier niet zo groot is, vond ik dat toch ook weer heel wat.
We hebben ons er uiteindelijk maar bij neergelegd dat ze laat inslaapt. Alleen wanneer ze een heel intensieve drukke dag heeft gehad, wil ze nog wel eens zo moe zijn dat ze eerder inslaapt. Verder mag ze lezen zolang ze wilt, en ze heeft haar mp3 spelertje. Ze is er ook wel aan gewend geraakt denk ik.
Ik heb dus ook geen echte tips voor je. Wel herkenning.
Succes!

Chippie

Chippie

25-04-2011 om 22:04

Ayla

De makkelijkste oplossing lijkt mij dat ze een half uur mag lezen en dan gaat het licht uit. Dat ze dan wat langer wakker blijft, is geen ramp. Ik vind het niet al te verstandig om een boekenwurm net zo lang te laten lezen totdat hij of zij moe wordt. Hier zou één zoon ook makkelijk tot half twee ´s nachts kunnen lezen.
En ja, als je kind overdag gaapt en wrijft dan heeft het te weinig nachtrust gehad. Dus gewoon betere afspraken maken met Ayladochter. Jij bent haar ouder en dus de baas. Soms denk ik dat je je dochter een loopje met jou laat nemen.

Kosten

Wij betalen 40 cent per pil. Onze zoon geeft de slaap wel nodig want hij is echt vermoeid

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

25-04-2011 om 22:56

Kosten

Die kosten van melatonine kun je behoorlijk drukken door het gewoon bij de drogist te halen. Dat is een andere dosering, maar dan geef je gewoon meer. Er zitten er meestal 500 van 0,1 mg in per verpakking. Reken maar uit wat het je dan kost (circa 11,- per doosje).
Als je het in kleine hoeveelheden door de apotheek laat produceren ben je een kapitaal kwijt aan productiekosten, niet aan de grondstof.
En in mijn opinie is voldoende slaap heilig voor een kind. Hier dus fors melatonine, maar dat zijn doktersorders in het geval van onze zoon. Zonder melatonine wordt hij pas slaperig rond een uurtje of 12, buitengewoon ongezond voor een 8-jarige. En van te weinig slaap gaat je concentratie overdag ook nog flink achteruit.

ayla

ayla

26-04-2011 om 08:51

Ze leest niet altijd

Chippie, als dat het probleem was dan had ik het ook wel kunne oplossen. Ze doet het licht al vaak uit maar ligt dan wakker naar het plafond te staren, ze slaapt gewoon niet.

Rosase

Rosase

26-04-2011 om 21:30

Yep melatonine

Beginnen bij 1 pil (van de drogist, dus dosis 0,1 mg) en dat opbouwen totdat je een dosis bereikt die werkt. Bij dochter kwamen we uit op 3 pilletjes en nu (3 jaar later) zitten we op 5.

En het is echt zoooooo'n verschil. Eerst niet in slaap te krijgen en bij de eerste keer 3 pillen waren we niet snel genoeg met haar in bed leggen en was ze achter mij op het grote bed al in slaap gevallen. Ik kon mijn ogen niet geloven. We merken het nu meteen als we ze een keertje vergeten zijn. Dan staat ze om 23.00 uur nog steeds rechtop in bed en breekt de hele tent af.

Je kunt de pilletjes het beste een half uurtje tot een uur voor haar bedtijd geven.

Rosase

Rosase

26-04-2011 om 21:38

Lijkt nu net

Alsof ze dan rechtop in bed staat van de ontwenningsverschijnselen.
Maar dat is echt niet zo. Voordat we aan de melatonine begonnen was ze namelijk altijd zo. Die molen in haar hoofd kwam namelijk niet tot stilstand.
En ik heb bij jouw dochter juist niet het idee dat ze een loopje met je neemt (Ayla), maar dat het bij haar hetzelfde is. En je kunt een kind niet dwingen om te gaan slapen. Wel om in bed te gaan liggen en misschien ook nog om dan stil te zijn (al wordt dat wat moeilijker), maar dwingen om te slapen lukt je echt niet.

Vandaar dus de melatonine. En nee, ik heb geen aandelen. Ik ben gewoon erg enthousiast over wat wij daarmee bereikt hebben. Voordat ze melatonine gebruikte was ook altijd moe, 's morgens haar bed niet uit te branden en bepaald onhandelbaar overdag. En dan 's avonds toch niet kunnen slapen. Ik wil niet beweren dat het nu het braafste kind van de klas is (integendeel), maar ze is wel zoveel rustiger en gezeglijker geworden sinds ze melatonine gebruikt. Is ook logisch, als je beter uitgerust bent werkt alles beter.

Verblufffend resultaat hier

Mijn zoon sliep altijd enorm slecht , bleef vaak wakker tot nadat ik zelf naar bed ging. Hij is uitgetetst en neemt nu 1 mg melatonine per dag. Het resultaat was verbluffend. Opeens zat hij op de bank te gapen van de slaap. Dat hadden we nog nooit bij hem gezien. Hij is veel uitgeruster smorgens nu hij meer uren slaapt per nacht.
Wij krijgen voor 3 maanden tegelijk pilletjes van de apotheek, voor ongeveer 22 euro. Valt per maand dus wel mee. (toen we het nog per maand kregen, was het overigens ook ongeveer 22 euro.., veel apotheekkosten dus en weinig melatoninekosten?)

Marieke vervoort

Melatonine kan je bij de drogist kopen voor 9,95 en dan zitten er 100 pilletjes in. Bij de apotheek heb ik wel eens navraag gedaan, maar zo goedkoop kunnen zij ze niet maken. Daarom haal ik ze altijd daar. Werkt trouwens ook perfect voor mijn eigen slapeloosheid.

Even rekenen...

100 pilletjes van 0,1 mg voor 9.95. Wij hebben 90 pilletjes van 1 mg voor 22 euro. Diezelfde hoeveelheid melatonine zou dan bij jullie drogist toch 88 euro kosten? Volgens mij is jouw drogist dan toch veel duurder dan onze apotheek. Die van Guinevere, per 500 tabl voor ong 11 euro zijn wel (wat) goedkoper.

Melatonine-kosten

Melatonine is hier bij de plaatselijke drogist te verkrijgen (reform) voor 12.99 voor 60 stuks. Er zit dan 3 mg per stuk in.

Bij kruidvat hebben ze ook tabletten van 1,5 mg, 60 stuks voor ongeveer dezelfde prijs (1 ct goedkoper).

Bij onze apotheek zijn ze 20,00 euro voor 30 stuks...2 mg per stuk.

Merel

Merel

27-04-2011 om 14:42

Hier

Bij het kruidvat kan je melatonine kopen van LeefVitaal. Er zitten 500 stuks in het potje van 0,1 mg melatonine per pil.
Kosten zijn iets van 10 euro per doosje van 500 stuks.

Cinneke

Melatonine mag volgens mij niet bij de drogist verkocht worden in doseringen van meer dan 0,1 mg per tablet. Raar dat het bij jou dan wel te krijgen is. Hier helaas niet. Ook het kruidvat verkoopt alleen tab van 0,1 mg.

Massage

Mijn zoon van 7 heeft ook af en toe last van slecht in slaap kunnen komen. Uitslapen doet hij nooit, is altijd rond7 uur wakker.
Als hij zo'n periode heeft, dan ga ik hem masseren met weleda massage-olie voor het slapen gaan. Ik masseer zijn rug en ga met praten zijn hele lijfje langs met zeggen: je voeten gaan slapen, je enkels gaan slapen, je ondernemen gaan slapen, je knieën gaan slapen, enz tot ik bovenaan zijn kruin ben en dan weer naar beneden. Soms valt hij in slaap tijdens het masseren. Probeer het eens, het is echt de moeite waard!
Groetjes Fenna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.