Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slecht slapen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Mijn dochtertje is 1 april 4 jaar geworden en gaat nu naar school. Het valt me op dat ze sinds ze op school zit maar moeilijk in slaap komt. Voor ze naar school ging sliep ze super goed, maar nu moet ik er vaak bij gaan zitten, anders gaat ze maar door en door en door en door en door............ Ze heeft rode wangen en ik probeer het thuis verder rustig te houden, maar toch vind ze de rust niet om in slaap te vallen. Ze ligt echt naar het plafond te staren. Als ik vraag hoe het op school was krijg je niet echt antwoord. Slaapt ze nou zo moeilijk door de nieuwe situatie?!?! Ik denk het namelijk wel, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen hebben jullie tips?!?!

Groetjes muppet2829

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

13-04-2010 om 16:29

Actief de dag afbouwen

Ik denk dat ze inderdaad teveel indrukken heeft om in slaap te komen. Ligt ze wel op een normaal tijdstip in bed? Die van mij gaan om 19 uur naar bed bijvoorbeeld. Als het veel later wordt, wordt het lastiger om in slaap te vallen, lijkt het.

Ik weet niet of je dit al doet, maar anders een tip: vooral in het begin is een kleuter overdonderd door alle nieuwe ervaringen op school. Je kunt haar helpen door de dag te bespreken, en daarmee de indrukken te laten bezinken. Ze kan dan een beetje verwerken wat ze heeft meegemaakt vandaag, en dat helpt op tot rust te komen.

Avonds in bed, na het voorlezen, vraag ik wat het leukste en wat het stomste van de dag was. Het helpt als je een beetje weet hoe het ritme op school is, wat de kinderen doen (bv eerst in de kring, praten over het weer en de dag, dan werkje, dan spelen, buiten spelen, gymmen, overblijven, etc.). In het begin nam ik de hele dag door met mijn kinderen. Nu zijn ze er wel aan gewend en hou ik het bij de hoogte- en dieptepunten.

Het heeft geen zin om algemene vragen te stellen, zoiets als "hoe was het vandaag?" Op zijn best krijg je dan een antwoord als "leuk". Of ze zegt niets natuurlijk. Specifieke vragen zijn beter: heb je gespeeld met Marietje? Heb je vandaag een puzzel gemaakt? Wat stond er op de puzzel? etc.

En geef haar de tijd. Na een paar weken komt meestal een dip in het energieniveau, en dat trekt daarna weer bij.

groet, Mamvantwee

muppet2829

muppet2829

13-04-2010 om 22:02 Topicstarter

Bedankt voor de tip!

Hallo mamavantwee,

Dat is wel een goede tip om wat gerichter te vragen. Helaas weet ik de namen nog niet van de kindjes in de klas.
Ik streef er naar om haar om 19.00 in bed te hebben, maar soms lukt dat gewoon echt niet doordat ik en mijn man allebei werken. Dan zijn we allebei laat thuis en dan eet je dus ook later. Maaar later dan 19.30 uur wordt het nooit.
Praat je met je dochter de dagindeling door voor ze naar school gaat of zodra ze thuis is?!?!
Nou hoop ik stiekem dat het dipje in haar energielevel snel op is hihi. Vanavond viel ze om 20.30 uur in slaap. Is nog te laat, maar wel al eerder dan gisteren.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-04-2010 om 08:45

Dagindeling

Mijn kinderen zijn 6 en 4, en vooral mijn dochter had in de eerste weken op de 'grote school' veel indrukken te verwerken. In het begin kende ik ook geen namen (daar ben ik toch al niet goed in, nu ook nog niet), en had ik geen idee van de dagindeling in de klas: ze was in april begonnen en de algemene introductie voor ouders was in september geweest, dus wij hadden die gemist. Ik weet niet of jullie zo'n kennismaking en introductie hebben gehad op school? Anders kun je daar altijd nog om vragen, dan kan de leerkracht je helemaal bijpraten.

Onze dochter werd weer meer uitgerust toen ze de dagelijkse routine snapte. Ik nam 's avonds de dag door, dus de afgelopen dag. Maar ik had ook een weekwijzer op de koelkast hangen, die hebben ze ook in de klas, en daarmee konden we ook de volgende dag bespreken: 'kijk, morgen is het rode dag, dan ga je 1 keer naar school en 's middags ben je lekker thuis'.

Na verloop van een paar weken had ze vat op de week en de dag en werd alles gemakkelijker.

Voor onze zoon zaten we dus helemaal klaar met onze ervaringen en goede bedoelingen, maar die is vanaf dag 1 blij en uitgerust geweest...die wist beter dan wij hoe de dag zou lopen! Dus elk kind is anders.

groet, Mamvantwee

muppet2829

muppet2829

14-04-2010 om 09:00 Topicstarter

Eerste stappen gezet

Oh ik ben blij dat ik niet de enige ben die slecht is in namen hihi.

Voor zover ik weet zijn er geen introductiedagen op school.......... Ik weet ook niet of die er nog wel gaan komen eerlijk gezegd. Ik zal het anders eens informeren bij de juf.

Ik heb vanochtend verteld wat ze ging doen. Nouja globaal dan hihi. Ik heb uitgelegd dat ik haar naar school zou brengen en dat ze dan in de kring gaan zitten, de namenlijst doorlopen, spelletje/zingen, buitenspelen, pauze, spelen in een hoek of knutselen en dan komt oma haar ophalen. Ik hoop maar dat dat alvast helpt bij het verwerken van al die dingen. En het lastige is dat ik het zelf ook best ineens een grootte verandering vind, maar dat zullen meer moeders wel hebben.

Wat grappig om te lezen dat 2 kinderen zo verschillend reageren op het naar school gaan!
Wel fijn dat jullie al een oplossing hadden gevonden bij het eerste kind.

Groetjes Muppet2829

Muppet

Mijn zoon zat geloof ik al drie maanden op school toen ik erachter kwam dat ze in de klas plaatjes hebben hangen met daarop de geplande activiteiten voor die dag. Nu snap ik niet alle plaatjes maar een deel toch wel, en dan kan je gericht vragen.

Op de vraag 'wat heb je vandaag gedaan op school'was het antwoord namelijk altijd 'niets'.

je hebt het trouwens alleen over school, maar ik begrijp dat je dochter ook naar de opvang gaat? of wordt ze door een gastouder opgevangen? Ook BSO kan natuurlijk behoorlijk vermoeiend zijn. Ik heb destijds bij de BSO gevraagd of ze daar een bank hadden waar mijn zoon op kon hangen/slapen als hij moe was, die hadden ze gelukkig en ik heb hem inderdaad wel eens slapend aangetroffen toen ik m vroeg kwam halen.

Groeten,

Temet

muppet2829

muppet2829

14-04-2010 om 21:50 Topicstarter

Temet

Heel herkenbaar idd. Als je vraagt of school leuk was zegt ze ja. En als je dan vraagt of ze een liedje hebben gezongen in de kring zegt ze of nee en dan weer ja of ze zegt dat ze niet meer weet wat ze heeft gedaan hihi.

Mijn dochtertje gaat op maandag naar de bso en op vrijdagmiddag. Op dinsdag en donderdag is ze bij mij en op woensdag bij oma. Er is een lekkere bank op de bso, maar hoe moe ze ook is in de middag slapen ho maar........ Want is haar redenatie: ik ben al groot en grootte kindjes slapen niet overdag

Ik zal eens kijken of ze iets hebben hangen waarop de dagindeling is aangegeven. En plaatjes zijn altijd handig, want die zijn goed herkenbaar voor zo'n kleintje.

Ze is vandaag zowaar een kwartier eerder in slaap gevallen dan gisteren! Hopelijk wordt het iedere dag ietsje minder tot haar normale slaap tijd.

Groetjes Muppet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.