Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ilva

Ilva

06-06-2012 om 15:00

Slechte motoriek of toch niet

Mijn 2 jongste kinderen zitten op Motorisch remedial Teaching. Gym voor kinderen met een slechte motoriek dus. Ze vinden het allebei heel erg leuk dus dat is geen probleem. Oudste (bijna 10) komt altijd alleen naar huis maar gisteren waren we in de buurt dus dachten we (man en ik) we gaan even bij hem kijken. Nu wil het geval dat er pas van leraar gewisseld is omdat de vorige leraar een andere baan had gekregen.
Deze nieuwe leraar vroeg zich af waarom jongste op MRT zit. Wie heeft gezegt dat hij hier heen moest. Ik vertelt dat ze op school getest zijn en dat wij dit advies kregen. Hij vertelde dat z'n motoriek niet super is maar dat hij dit heel goed met kracht kan opvangen. Eigenlijk geen probleem dus. En onze andere zoon, zijn motoriek is ook niet zo slecht als gedacht. Volgens deze leraar is hij alleen heel onzeker, maar als je hem prijst en wat zelfvertrouwen geeft doet hij het heel erg goed. Deze gymleraar gaat nog contact opnemen met onze school en vragen hoe er getest is maar het is toch vreemd. Op school vinden ze het zo slecht dat alleen extra aandacht op school niet genoeg is (een aantal kinderen viel daar onder) maar deze nieuwe leraar vind ze eigenlijk veel te goed voor deze groep. Ik moet natuurlijk nog even afwachten en ik haal ze er zeker niet vanaf, het hebben er veel plezier in, maar ik vind het wel vreemd. Zeker de middelste heeft een aantal jaar geleden fysiotherapie gehad vanwege slecht motoriek (dat was toen ook heel slecht) maar blijkbaar is een beetje zelfvertrouwen genoeg om hem beter te laten presteren.

Wat wil ik hier nu mee? Ja, niet zo veel eigenlijk. Meer mijn eigen verbazing, ik ben er altijd vanuit gegaan dat mijn kinderen een hele slechte motoriek hebben maar dat is dus (volgens deze leraar) niet zo. Eigenlijk ben ik hier heel blij mee, zie wel hij (de middelste dus) gaat wel vooruit maar op school hebben ze het bij gym gewoon opgegeven met hem.

Ik wilde het gewoon even kwijt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

06-06-2012 om 22:06

Ook zoiets

De motoriek van mijn zoon was zo slecht dat hij volgens de arts zelfs nooit zou kunnen fietsen of zwemmen. Hij moest op fysiotherapie, waar vol verbazing gevraagd werd of diagnose en kind wel bij elkaar hoorden. Zo slecht vonden ze het echt niet. Fietsen en zwemmen heeft hij overigens gewoon onder de knie gekregen.

Jaymza

Waar ligt de lat...

Mijn zoon werd ook doorverwezen, toen hij in groep 2 zat. Kreeg oefentherapie op school. Tja. Hij heeft de motoriek van zijn moeder, het arme schaap, dus koorddanser of kunstschaatser zal-ie nooit worden, maar zo dramatisch vond ik het nou ook allemaal weer niet. Maar goed, ik schrijf zelf nogal verkrampt en dat is wel eens lastig, dus als ze m daarmee konden helpen was het allicht meegenomen. En hij vond het leuk, dus...Hij is nu een onhandigerd met een betere pengreep.

Ik denk dat het gewoon een vraag is hoe hoog of laag je de lat legt. Er zijn natuurlijk kinderen met een overduidelijk sterk afwijkende motoriek. En dan zijn er de gewone stoethaspels zoals ondergetekende die vroeger het predicaat onhandig kregen en het daar maar mee moesten doen, maar waar inmiddels ook therapeuten voor rondlopen. Misschien hebben de zwartkijkers een perfecte motoriek en de wat laconiekere types hebben misschien wel stoethaspels in hun familie en zien het begrip 'normaal' wat breder...

Groeten,

Temet

Ilva

Ilva

07-06-2012 om 09:40

Inderdaad

Ja, Temet, dat zal het inderdaad zijn. Maar ik begreep dat er echt een speciale toets was gedaan. En dan nog kan er, zeker bij mijn middelste kind, uitkomen dat hij slechte motoriek heeft. Maar deze leraar zei dat hij meer onzeker is dan dat het aan de motoriek ligt. Ik denk dan toch dat het ook aan de gymjuf ligt. Zij heeft hij blijkbaar nooit de kans gegeven om dat zelfvertrouwen te ontwikkelen bij de gymlessen. Mijn oudste had altijd moeite met ballen vangen (was bang dat de bal tegen hem aankwam) en soms had ik al het idee dat ze dacht he dat zijn de Ilva-kinderen, die zijn slecht in gym. Maar ja, zo vaak heb ik haar niet gesproken. Het gaat altijd via de eigen leraar. Maar goed, ik hoop maar dat de leraar van MRT contact opneemt met school en dan zien we wel.

Margriet*

Margriet*

07-06-2012 om 23:37

Bij ons op school (over overijverige juffen)

hadden ze ook zo'n 'projectje'. Een ergotherapeut die op school kwam, maar helaas het werd net niet meer verzekerd toen onze zoon ervoor in aanmerking kwam. Hij was niet eenduidig links (dochter is ook links, wij weten wel wanneer je dan links ben of niet). Nou juf aan het werk, wijs hem er maar op dat hij met links moet schrijven. Nee we moesten echt naar de therapeut (ik weet eigenlijk niet eens meer wat voor een therapeut het was, manueel of ergo dus).Na vijf mislukte afspraken was het in het volgende oudergesprek geen onderwerp meer.
En zo heeft oudste ook fysio gehad vanwege slechte fijne motoriek, zou beter leren schrijven. Heeft geen bal geholpen...

Margriet

Dat was bij mijn zoon ook een bijkomende reden om hem door te sturen: dat onduidelijk was of hij nou rechts of links was. Dat leek mij alleen maar handig, maar daar dacht juf anders over. Het zou tijd kosten ofzo, ik begreep het eerlijk gezegd niet helemaal. Zoon mocht destijds van ons die oefentherapie doen onder het motto 'baat het niet, het schaadt ook niet'

Nou ja, het zal wel. Bij zoon heeft het geoefen in elk geval opgeleverd dat hij nu een normale pengreep heeft. Hij deed het eerst zoals ik nog doe: met twee vingers op de pen ipv 1.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

08-06-2012 om 10:34

Er zal wat in zitten

De kleuterjuffen van mijn dochter hebben het ook een paar keer over haar (wat houterige) motoriek gehad. Zelf zag ik het niet want het kind is enorm sportief en altijd aan het rennen en springen. Ik heb het ook nog aan de CIOS-juf op de bso gevraagd. Die vond dochter wel wat onhandig af en toe, maar wel energiek en enthousiast. Vervolgens werd door de schoolarts wel opgemerkt dat dochters benen waarschijnlijk in lengte verschillen. De opmerkingen van de juffen waren dus niet helemaal op niets gebaseerd. We hoeven er verder geen actie op te ondernemen, over twee jaar mag ze nog eens terug naar de schoolarts. Misschien dat ik een verwijzing naar een fysiotherapeut vraag als we toevallig eens bij de huisarts zijn.

amk

amk

08-06-2012 om 11:29

Vic

voor de fysio heb je geen verwijzing meer nodig, je kunt gewoon een afspraak maken.

Vic

Kweenie hoor, maar volgens mij hebben houterige motoriek en beenlengteverschil niet echt iets met elkaar te maken. Ik heb eigenlijk ook nooit gehoord dat een beenlengteverschil motorisch problemen geeft. Wel op termijn rugklachten, geloof ik, dus het is wel iets om in de gaten te houden.

Zelf heb ik zoals gezegd een houterige motoriek, altijd gehad ook, maar van beenlengteverschil is geen sprake.
We zijn gewoon niet allemaal hetzelfde gebakken. Sommigen van ons zijn stoethaspels. Geen duur servies kopen en je er maar bij neerleggen, daar komt het uiteindelijk geloof ik op neer

Groeten,

Temet

mijk

mijk

08-06-2012 om 16:26

Onze ib-er

denkt nogsteeds dat zoon een heel slechte motoriek heeft> Verder vindt niemand dat...Maar het jaar dat zij zoon in de klas had is hij 3 schoenmaaten gegroid in 7 maanden dus struikelde hij nogal eens

Voor zijn handschrift heeft hij fysio gehad. Dat hielp maar die stelde nadrukkelijk dat het niet problematisch was maar zoon ervoer dat wel zo dus de hulp was prima!

Beenlengte

Als moeder van twee motorisch onhandige, hypermobiele jongens ben ik regelmatig bij de fysio geweest. Beide jongens hadden een beenlengteverschil Bij de oudste zelfs eerst links, toen rechts, en toen niet meer. Schijnt ook bij het groeien te horen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.