Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vlindertje3

Vlindertje3

07-11-2013 om 09:23

smart phone en beeldschermtijd beperken en andere regels nodig?

Dochter zit in groep 8 en iedereen in haar groep heeft een geen gewone mobieltje maar een smartphone met whatsapp. Het is overigens echt waar (heb het gevraagd aan de ouders) dat de kinderen in haar klas een smartphone hebben. Nu voelt dochter zich buiten gesloten omdat ze niet mee kan doen, sowieso heeft ze moeite met vrienden maken. Daar raakte ze een gevoelige snaar bij mij omdat ik het heel belangrijk vind dat ze er ook bij hoort. Dus heb ik mijn oude smartphone aan haar beloofd. Ik vind het eigenlijk onzin maar ja als de hele klas het heeft. Kost 10 euro per maand abkosten. Verder mag ze alleen gebruik maken van wifi dus er komen hopelijk geen extra kosten bij. Nu mijn zorg. Het is een meisje wat heel snel afgeleid is (ze heeft adhd) en als er nu ook nog een smartphone bij komt. Gaat ze dan niet de hele dag en nacht op dat ding zitten. Ik heb natuurlijk ook geen toezicht op wat ze op internet gaat doen. Wat als ze haar tel nr aan iedereen uit gaat delen. Ze is niet zo populair in haar groep (heeft wel 1 vriendin en noemt nog een paar kinderen waar ze wel eens mee speelt). Er zit echter ook een meisje in haar klas die dochter pest en een aantal kinderen die haar negeren en niet leuk vinden. Wat als dit pesten dan doorgaat via whatsapp? Heeft iemand tips hoe ik kan zorgen dat dochter niet te veel met haar smartphone bezig is? Nog andere tips? Het liefst zou ik willen dat ze naast het bellen, whatsapp heeft en verder geen andere dingen erop, zodat ze niet het internet op kan. Is mijn oude (nou ja oud) smartphone wel geschikt voor dochter of kan ik beter een simpele versie kopen. Er is ineens wel heel veel mogelijk voor dochter. Ik hoor graag hoe andere ouders dit doen.

Puck

Puck

07-11-2013 om 10:19

Maakt ze nu geen gebruik van computer oid met internet dan?

Je geeft aan dat je dochter alleen op wifi mag. Dat betekent dat ze alleen thuis op internet kan. Dan kun je bijv. met haar afspreken dat jij haar begeleid in het verantwoord omgaan met internet, whatsapp etc. door samen met haar bijv. iedere week even te kijken wat ze gedaan heeft. Werkt ze nu dan niet met een computer met internet erop dan? JE geeft namelijk aan dat er nu ineens veel mogelijk is, maar via een mobieltje verschilt natuurlijk niet veel met een computer met internet. Hoe heb je dat geregeld?
Verder kun je natuurlijk altijd afspraken maken dat ze bijv. alleen tussen 4 en 8 op d'r mobiel mag. Je kunt ook afspreken dat ze alleen mag als ze bijv. in de huiskamer is als jij erbij bent.
Verder geef je aan dat je een abo hebt van 10 euro per maand. Waarom? Onze jongste heeft een prepaid kaart en oudste heeft een abbo van 7 euro per maand. Omdat ze gebruik van wifi maken heb je geen duur abbo nodig. De kinderen bellen en sms-en nauwelijks, alles gaat via whatsapp, dat is veel goedkoper voor ze.

Vlindertje3

Vlindertje3

07-11-2013 om 10:44

Puck

We hebben een computer in de kamer staan. Ze mag gebruik maken van internet. Ik kijk dan af en toe wat ze aan het doen is. Als ze met haar smartphone naar een vriendinnetje gaat die wifi heeft of in de bieb gaat zitten etc kan ze ook het internet op. Dan heb ik geen toezicht wat ze doet. Helaas heeft mijn zoontje van 8 een jaar terug op mijn mobiel een erotische site bezocht waar ik de rekening van kreeg inclusief een abonnement. Hier was ik niet van gecharmeerd op z'n zachts gezegd. Dus vandaar dat ik me des te meer bewust ben van het gevaar van internet. Ze wil de smartphone mee naar school nemen want dat doet iedereen en handig als ze bij een vriendin wil lunchen en mij dan kan bereiken. Ik heb een abonnement bij vodafone. Ik vind het ook duur 10 euro per maand. Zeker omdat de middelste er ook een wil als hij in groep 8 zit. Straks heb ik 3 rekeningen voor de kinderen en dus 30 per maand. Ik hoor graag tips hoe het goedkoper kan. Een prepaid kaart verloopt toch na een aantal maanden waardoor je alsnog duur uit bent? Bedankt voor je reactie.

5 euro

Dochter heeft een prepaid van 5 euro bij T-mobile. Voor een aantal sms-jes. We zijn er inmiddels wel achter waarom haar beltegoed (10 euro p/m) nu voor de 2e keer voortijdig verdwenen is. Onderweg zoekt die telefoon naar wifi en omdat ze geen abonnement heeft loopt er dan ongemerkt geld vanaf. Thuis maakt ze gebruik van whatsapp op het draadloze internet thuis. Ze moet het automatisch zoeken uitzetten. Een abonnement zou ik niet nemen, tenzij je het kunt beperken. Inderdaad 30 euro per maand voor ons drieen.

Wifi kan zonder internet abbonnement

Als je telefoon geschikt is voor wifi, hoef je geen internetabbonnement af te sluiten.
Mijn zoon heeft een bel/sms 250min. abb. voor 3 euro p.mnd. bij youfone en heeft verder op school en thuis internet via wifi.
Whats appen is gratis.

100%mama

100%mama

08-11-2013 om 11:50

bel bundel

Hier een bel bundel van Simpel van 7,50 per maand. Internet gaat over wifi thuis netwerk.

Misschiern moet je het eerst even aankijken hoe het gaat, want misschien komen er helemaal geen beren op de weg...kijk zo nu en dan mee op het scherm.

Tips

Als ik het goed begrijp zijn de vragen: hoe zorg ikndat ze niet teveel op de telefoon zit en hoe voorkom ik pesten via de telefoon.

1. Op school zal ze de telefoon in moeten leveren, dus voor de rest gebruikt ze 'm thuis? Daar heb jij invloed op. Ik zou met haar gaan zitten en vragen wat zij een goede tijdsduur is (misschien zijn jullie het eens en samen tot iets komen voor door de week en weekeinden.

2. Wat doet ze op de telefoon en wat doen anderen? Het grote voordeel van als basisscholuer beginnen vind ik dat je er als ouders nog zicht op hebt. Toon interesse (geen wantrouwen) en ga gezellig regelmatig met haar kijken. Wat vind jij leuke sites? Wat voor berichtjes krijg je? Geef aan dat het vaak vooral leuk is, maar soms niet en dat jij dan kan helpen.

En ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar kan dat pesten niet gestopt met school?
Loes

Vlindertje3

Vlindertje3

10-11-2013 om 18:32

bedankt voor alle tips!

Het is waar ik zie allemaal beren op de weg. Ik ga zeker afspraken maken over hoevaak en wanneer ze met haar smartphone mag. Loes3: wat het pesten betreft, er zijn een paar meiden die haar buitensluiten. Opmerkingen als 'ga even weg'. Jij hoort er niet bij, mag niet meedoen. Via via hoort dochter dat ze haar niet leuk vinden.Doordat het zo subtiel is valt daar weinig aan te doen. Verder gaat het pesten door een jongen uit haar groep niet subtiel. Opmerkingen als: je kan beter dood zijn want je bent toch zo dom. Laten struikelen, etc. Ondanks dat de juf van goede wil is en wij als ouders er met school over praten gaat het gewoon door. Dochter denkt dat het hebben van een smartphone het pesten zal doen stoppen. Zovan dan hoor ik er wel bij. Ik ben bang dat ze teleurgesteld zal worden. Ze heeft me gisteren in tranen gesmeekt om die smartphone zodat het pesten zal ophouden en dat ze anders liever dood wil. Zo zielig Het is een meisje wat kwetsbaar is. Heel slim maar sociaal niet zo handig. Ze klinkt vaak als een kleine verstrooide professor. Ik zie de meiden dan raar kijken. De meiden uit haar klas spreken over programmas als holland got talent en next top model. Dan begint dochter over een mooie natuurfilm van national geographic. Ik zie dan voor mijn neus hoe de meisjes elkaar aankijken, zovan die is maf. Ze voelt dit soort dingen niet goed aan en valt buiten de groep. Ach ik dwaal af, hier ging mijn draadje niet over.... In ieder geval bedankt allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.