Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sandra A

Sandra A

24-04-2012 om 14:27

Snelcursus zwemmen

Mijn zoon (7) kan nog niet zwemmen. Mijn eerste plan was om te wachten op schoolzwemmen in groep 5 maar dat is helaas afgeschaft...
Plan B was om het hem zelf zo veel mogelijk te leren, doel is namelijk veilig in het water zijn en niet perfect mooi zwemmen. Bovendien heb ik gewoon niet genoeg geld om maandelijks 65 euro aan zwemlessen te spenderen.
Helaas gooit chronische vermoeidheid roet in het eten. Dus dit plan gaat ook niet meer door.

Plan C dan maar? In het plaatselijke zwembad gaan ze volgende week van start met zwemlessen voor een soort snelcursus. Het duurt 4 maanden, is 3x per week een half uur en de meeste kindjes kunnen aan het eind ervan afzwemmen voor hun A diploma. Qua prijs is het te doen: 275,- totaal inclusief zwembad abonnement. Lijkt me top, het is maar op 5 min loopafstand. Groot minpunt is wel: de lessen zijn in een koud buitenbad... Ik moet er zelf niet aan denken, maar hoe gaan kindjes hier mee om?

Kortom heeft iemand ervaring met dit soort snelcursussen?

Groetjes, Sandra A

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Werkt

Vroeger heb ik zelf zo leren zwemmen. In het buitenbad dat per 1 mei open ging. En de hele klas leerde binnen die 4 maanden. De meesten haalden ook nog hun B in die tijd. Ja, het is koud, maar als het goed is passen ze de lessen daar op aan. Dus niet zoals in het binnenbad na elke oefening het water weer uit, maar zoveel mogelijk in het water blijven. Tegen de tijd dat ze moeten leren duiken en door het gat zwemmen is de temperatuur alweer zoveel hoger.
Ik schijn vroeger zelfs met sneeuw gezwommen te hebben, maar herinner me zwemles niet als iets vervelends.
Als je zoon goed watervrij is en het ook motoriek goed aan kan dat zal hij met zijn 7 jaar het denk ik wel gaan redden binnen die 4 maanden.

J

J

24-04-2012 om 15:46

Werkte hier goed

Hier ook een buitenbad (verwarmd met zonnecollectoren) dat open is van 1 mei tot 1 sept.
Mijn middelste dochter heeft in 1 seizoen haar C gehaald bij 3x per week een half uur les, ze was toen 7 jaar, en mijn jongste dochter heeft toen ze 5 was in 1 seizoen haar A gehaald en toen ze 6 was in 1 seizoen haar B en C. Dit bij 3 a 4 keer per week les.
Ja, af en toe hebben ze het koud, maar de badmeester houdt natuurlijk wel rekening met de buiten- en watertemperatuur, en ik had ook van die 'surfpakjes' die ze aandeden als het wat kouder was (met korte mouwtjes en pijpjes). Maar ik moet eerlijk zijn, ik had wel eens medelijden met ze. Zelf vonden ze het niet zo heel erg.
Ze bouwen in die 4 maanden een prima conditie op en leren goed zwemmen.
Hier noemen ze het trouwens geen snelcursus maar gewoon zwemles en het is ook heel goedkoop, nog geen 150 euro in totaal.

Annet

Annet

24-04-2012 om 19:46

Enkele voorwaarden

1. Watervrij zijn. Dus een kind dat met hoofd onder water durft en bij voorkeur ook al een beetje kan drijven.
2. Sterk genoeg zijn. Dat lijkt me voor een gemiddelde 7-jarige geen probleem
3. Kind dat graag wil. Zoon moet er zin in hebben. Misschien een mooi cadeau in het vooruitzicht stellen.
Eventueel niet bij behalen van diploma maar wel bij elke keer zwemmen zonder zeuren en met inzet (kun je een mooie stempelkaart van maken).
4. Geen koukleum zijn. Hier één kind dat makkelijk in koud water springt en zich er niets van aantrekt. Kind 2 kan erg piepen bij kou. Dit kind heeft het juist altijd warm maar het blijkt een drempel te zijn om die warmte bij inspanning te ervaren / te overwinnen bij koud water.
Misschien afspreken met zwembad dat je eerst een week mag proberen, voordat je eraan vastzit?

Henriette123

Henriette123

25-04-2012 om 10:54

Goed te doen

Is goed te doen, voor een 7 jarig watervrij kind,maar realiseer je wel dat je na afloop van de curcus moet blijven zwemmen met je zoon.
Als je kind bang voor water is zou ik het niet doen,hij staat dan veel te bibberen op de kant of in het ondiepe.

Sandra A

Sandra A

26-04-2012 om 13:12

We gaan het doen

Bedankt voor jullie berichten.
Het besluit is inmiddels gevallen: we gaan het doen.
Zoon is erg gemotiveerd omdat hij het niet leuk vind dat hij de enige in de klas is die nog niet kan zwemmen. Toen ik hem vroeg wat hij van het koude water dacht zei hij dat het hem wel goed leek omdat als hij in de sloot zou vallen het ook koud zou zijn. Vond ik wel een slim antwoord. Ik moet hem nog wel even goed herinneren dat leren zwemmen ook voor het plezier is!

Het zwembad heeft trouwens zelf al als regel dat als de badjuf zegt dat een bepaald kind het echt niet gaat redden, ze de lessen vergoeden.

Maar ik denk dat mijn zoon het wel gaat redden, hij is behoorlijk sterk, motorisch goed en redelijk watervrij.
Alleen wat betreft de kou is het nog even afwachten hoe dat gaat. Hij is een keer meegeweest naar de sauna, de saunacabine vond hij maar niks, maar het koude dompelbad vond hij heerlijk! Hahaha, het zal allemaal wel meevallen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.