Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
klaartje

klaartje

19-01-2011 om 11:46

Sociale - vaardigheidstraining .

Vanuit school kwam de opmerking dat het misschien verstandig is dat mijn zoon sociale-vaardigheidstraining gaat volgen . Ik vind dit moeilijk .. Hij is op sociaal-gebied niet echt handig , dat is wat ik ook zie ... maakt net op het verkeerde moment ( of juist het goede ) een grapje wat verkeerd valt .. Heeft moeite me incasseren en is erg gevoelig en faalangstig .

Nu is hij op verschillende zaken getest onder andere op hypermobiel en add ... en het is het allemaal net niet ! Scoort hoog , maar niet hoog genoeg .... ook niet hoog-genoeg om een twijfelgeval te zijn ... Van daaruit diverse keuzes gemaakt van toch ritalin , wat bij hem niet echt werkte en nu dit weer ...

"Het is allemaal niet zo erg , maar zou toch goed zijn als ..... Vind het zo moeilijk om op deze manier de juiste keuze's te maken ...Als hetzo is dan handel je er naar , maar dit voelt allemaal zo twijfelachtig. Heb contact gehad met zijn kinderarts welke aangeeft dat : als het vanuit school aangeboden wordt altijd doen , er zijn veel kinderen die er baat bij hebben , en jouw zoon krijgt nu de mogelijkheid ... Mijn moeder hart vind het een lastige ... wat voor signaal geef ik , dat het niet goed genoeg is ... of dat hij bijzonder is , wat staat hem te wachten ?
Daarbij komt dat hij nu ook in een klas zit bij een lieve innemende leerkracht , maar ook een enorme chaoot , waar mijn zoon natuurlijk niet bij gebaat is en waar ik ook wel een aanleiding / excuus zie voor mijn zoon zijn probleem

Wie kan zijn ervaringen delen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doen!

Wij hebben ook via school een sova training gedaan en ik vond het erg goed. Zou eigenlijk elk kind standaard moeten krijgen Ze leren bewust vaardigheden waar eigenlijk maar van uit gegaan wordt dat een kind dat zelf leert of doorheeft hoe het hoort. Ze leren ook hun eigen emoties herkennen en daar mee omgaan. En zelfvertrouwen is een hele belangrijke bij die trainingen.

Bij ons was het wel erg jammer dat school (aanvraag was in groep 4 en pas in groep 5 kon ze terecht, toen had ze een juf die moeilijk deed) niet goed inspeelde op de training.

Maar goed, ik vond het een goede training!

Positief

Hier ook positieve ervaringen. Als het zo is dat leerkracht ook meedoet met de oefeningen op school kan dat ook haar inzicht vergroten en de band met kind en haar hulp efficienter maken. Met elk kind is wel wat en inderdaad zou het handig zijn als alle kinderen die training zouden doen. Er wordt van alle kinderen op steeds jongere leeftijd sociaal adekwaat gedrag verwacht en dat kun je in feite maar van een enkeling verwachten.

Puck

Puck

19-01-2011 om 13:16

Klaartje

Waarom denk je dat je een verkeerd signaal zou afgeven naar je kind dat hij niet goed genoeg is of dat hij bijzonder is? Of zie je het misschien stiekem ook als een tekortkoming van jezelf in zijn opvoeding? Ik zou een hele andere insteek kiezen denk ik. Ik zie het meer als hetzelfde als school. Daar leer je rekenen en schrijven en dat heb je later allemaal nodig, met sova-training leer je weer andere vaardigheden die je ook nodig hebt.

Doen

School bood het in ons geval niet aan, maar wij zagen de noodzaak er zelf van in.

Onze dochter had/heeft vaak conflictjes, vond moeilijk aansluiting en vind het omgaan met kritiek, of dat nu opbouwend is of negatief. Moeilijk kunnnen incasseren. En wat jouw zoon heeft, dat ie soms onhandig is met uitspraken, dat herken ik.

Mijn dochter is ook getest via de orthopedagoog, omdat dingen niet lekker liepen op school. Maar daar kwam geen diagnose uit. Wel is gebleken dat onze dochter best intelligent is (hetgeen er op school totaal niet uitkomt).

Wij hebben in groep 5 zelf besloten om haar via de orthopedagoog een sociale vaardigheidstraining te laten doen. Om inzicht te krijgen hoe eigen gedrag op anderen overkomt, hoe je dingen kunt verbeteren, het leren oplossen van conflictjes in rollenspellen enz. Mijn dochter ging er met veel plezier heen en is daar ook goed uitgekomen. Komende zomer gaat ze soort van opfriscursus doen met het oog op haar stap naar het VO.

Waarom vind je het lastig? Je kind kan er allemaal beter van worden, je geeft je kind gereedschappen mee waar ie veel aan heeft. En over wat voor signaal je geeft, dat het nu niet goed genoeg zou zijn, volgens mij moet je dat even loslaten want zo hang je er wel een heel zwaar gewicht aan.

Ga eens shoppen voor info, en overleg met je zoon of hij het fijn zou vinden om naar zo'n training te gaan. Dat hij sociaal niet handig is, dan zo'n training zijn zelfvertrouwen ook een enorme boost geven.

Dus bekijk het wat luchtiger: er wordt je een mogelijkheid geboden die je zoon handvatten voor de toekomst geven en waar hij veel van kan leren. En vergeet niet dat zo'n training wordt gegeven met allemaal kids die in hetzelfde schuitje zitten als hij, en dat voelt voor die kids hartstikke goed en vertrouwd. En ze leren van elkaar.

De problemen die je over je zoon schetst staan natuurlijk los van de chaotische leerkracht en ik zie eventueel wel een gevolg daarvan voor zijn functioneren/begeleiding, maar niet als aanleiding/excuus.

klaartje

klaartje

19-01-2011 om 14:32

Reactie

Inderdaad voel ik het ook als falen van mezelf , ik wil heel graag dat mijn kind het leuk doet op school , en ook leuk gevonden word en het gaat allemaal best goed , maar nooit van een leien dakje ... ik baal er stiekum wel een beetje van en zie dit inderdaad als tekortkoming van mezelf ... lastig hoor , maar dank jullie wel .... ga het inschrijfformulier op halen morgen .

guera

guera

19-01-2011 om 15:36

Wat wil je zoon?

Ik ben het niet per definitie eens met voorgangers. Je kunt zeker het signaal afgeven dat er iets is met kind en dat hij dat voelt als niet goed genoeg zijn. Hoezo hetzelfde als school ? Niet de hele klas gaat. Dus leg dan maar uit waarom hij wel. Zoon van vriendin vond t vreselijk dat hij moest en anderen niet. Ik zou dus zeggen wat vindt je zoon er zelf van ? Wil hij ondersteund worden. Heeft hij er nu last van ? Onze zoon zie ik ook wel moeilijke dingen tegen komen en kan zich soms moeilijk handhaven. Toch zegt hij zelf : komt wel goed. Ik moet het nog even leren.

Rosase

Rosase

20-01-2011 om 22:09

Wel doen!

Zie voor de rest mijn verhaal in het draadje hierboven.

Mijn zoon had ook zoiets van alweer een training (heeft ook al eens een andere training gedaan), wat is er is met mij? Ik kon dat gevoel ook wel begrijpen. De intern begeleider op school wist hier echter handig op in te spelen en heeft hem echt duidelijk kunnen maken dat het zo niet lag.

En hij is er zo van opgeknapt. Wij hebben er echt geen spijt van gehad.
Ik zie het zo: als je kind moeite met rekenen had zou je hem dan niet ook op een speciale cursus doen als je hem daar mee zou kunnen helpen? Ik dus wel. En dan is er toch ook geen sprake van niet goed genoeg zijn. Waarom dan wel bij een SoVatraining? Waar staat geschreven dat je dat zomaar goed moet kunnen? En dat je daar niet ook een beetje hulp bij mag krijgen? Het lijkt soms wel een taboe!

Kanjer

Onze zoon heeft Kanjertraining gevolgd. Het leerde hem om niet te reageren op opmerkingen van anderen. Hij zat nogal snel op de kast. Hij leerde ook dat wat je zelf doet of zegt van invloed is op de ander. Heel, heel langzaam leert hij nu inzien dat negeren of eerlijk zeggen dat hij iets niet leuk vindt vruchten afwerpt. Kanjertraining is geen wondertraining, je moet het zelf thuis blijven sturen en blijven praten, pas dan helpt het, denk ik. Ik ben het er mee eens dat eigenlijk een hele klas een dergelijke training zou moeten volgen. Onze school werkt met een ander programma, maar dat gaat niet zo ver als Kanjertraining.
groetjes Connie

Leuk voor hem toch!

Bij ons op school heb je ook zoiets en als ze het van school uit aangeven zou ik het gewoon doen. Leuk en leerzaam, zelf ga je ook mee he? Het scheelt zo enorm als je kind lekker sociaal kan zijn. Dat is gewoon leuk ook voor je zoon.

Puck

Puck

26-01-2011 om 13:08

Sova-training leuk?

Nou, Luna, dat sovatraining leuk is vind ik een rare uitspraak. De meeste kinderen die ik ken die een sovatraining hebben gevolgd vonden er (zeker in het begin) niets leuks aan. En "Zelf ga je ook mee?" Nou echt niet, meestal is het juist voor de kinderen alleen, zonder ouders. En het is een illusie dat je met sova-training een "lekker sociaal" kind terug krijgt.
Sorry, maar ik erger me aan je ongenuanceerde kletskoek.

klaartje

klaartje

26-01-2011 om 13:36

Wel opgegeven, maar duurt nog 6 weken ....

Ik ga hem wel opgeven , maar het duurt nog een week of 6-8 voordat de training begint , het is een samenwerkingsverband van meerdere scholen en van daaruit wordt de training georganiseerd ...

het is moeilijk , ik zie vooral een gevoelig onhandig mannetje , bij wie dingen anders binnenkomen dan bedoeld , en ook net op het verkeerde moment of verkeerde manier contact maakt , maar geen slecht of boosaardig kind ... Hij kan de training vast gebruiken maar hij wil zelf eigenlijk niet , maar alles wat onbekend is vind ie ingewikkeld .

We gaan de komende 6 weken maar gebruiken om te wennen aan het idee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.