Thomas Meijers
24-07-2014 om 15:40
Software voor leren lezen en schrijven
Beste ouders,
Ik vroeg mij af hoe het bij jullie zit met het gebruik van software/ app's thuis en op school. Wordt er op school al veel gebruik gemaakt van nieuwe technologiën om bijvoorbeeld te leren lezen en schrijven? Momenteel ben ik zelf bezig om iets te ontwikkelen waarmee kinderen op een hele persoonlijke manier kunnen leren lezen en schrijven. Daarnaast is dit voor kinderen met leerbeperkingen (lees: ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en/of dyslexie) een extra plus aangezien er eerder een diagnose kan worden gesteld en dit vroegtijdig opgelost kan worden. Het unieke is dat de software de kinderen leren kennen waardoor er voor ieder kind afzonderlijk een persoonlijk curriculum wordt ontwikkeld, ieder kind leert namelijk anders en de software zal dit sneller herkennen dan leraren.
Ik zou hiervoor graag met ouders van kinderen 4-8 jaar in contact willen komen om hun ervaringen met leren te bespreken, wat jullie graag extra zouden willen en wat belangrijk is. Begrijp mij zeker niet verkeerd, ik wil hier niet de software verkopen, maar zou graag zoveel mogelijk input willen ontvangen om de software beter te maken.
Mochten mensen vragen hebben of mee willen doen aan het testprogramma dan zouden jullie mij kunnen contacten via [email protected] of jullie kunnen een kijkje nemen op Unfilled.org
Alvorens enorm bedankt voor de hulp,
Groet,
Thomas

Marijke
24-07-2014 om 17:56
Uh?
Ben je 'iets' aan het ontwikkelen om te leren lezen en schrijven, waarmee eerder een psychiatrische diagnose kan worden gesteld en dit vroegtijdig kan worden opgelost???
Klinkt geniaal! Jammer dat mijn kinderen al kunnen lezen en schrijven, verkeken kans om hun autisme op te lossen.

wizzer
24-07-2014 om 18:58
en hoogbegaafdheid
een leerbeperking?
Ben trouwens heel benieuwd naar de software om te leren schrijven. Ik heb toch de indruk dat dat nog steeds het beste gaat met papier en potlood.

Rafelkap
24-07-2014 om 19:15
bedoeling
Volgens mij bedoel jij Thomas, dat een diagnose tegenwoordig eerder wordt gesteld en dat je als ouder dus ook eerder kan beginnen je kind extra te begeleiden om goed te leren lezen en schrijven.
En daarbij is bv een ipad een handig hulpmiddel.
Ik behoor niet tot je doelgroep (verstandelijke handicap), maar mijn kind heeft door apps wel geleerd dat je theedoeken in de wasmachine stopt (hij stopt er alleen schone in), hij sorteert veelvuldig op kleur en kan beter puzzelen. Beloning met geluidjes en het interactieve is voor hem heel aantrekkelijk, een houten puzzel legt hij zo weer weg

Thomas Meijers
26-07-2014 om 11:22
reactie op opmerkingen
Het idee is eerder dat de tablet niet als hulpmiddel wordt gezien maar meer als vervanging. Wij gaan de software ook gratis verspreiden in delen van de ontwikkelingswereld en zoals bekend hebben ze daar in tegenstelling tot hier niet de beschikking tot genoeg, vakkundige leerkrachten. In onderstaand filmfragment is daarom ook goed te zien hoe kinderen reageren op tablets en hoe zij zonder tussenkomst van een leraar leren lezen en schrijven. Dat kunnen wij in de ontwikkelde wereld ook met kinderen en daarbij komt nog eens dat kinderen met een leerbeperking hierdoor op de voor hu juiste manier leren waardoor er geen achterstand ontstaat.
Daarnaast als reactie op de opmerking over papier en pen als beste leermiddel zal dat ook nooit verdwijnen. Echter is het zo dat personen onder de 20 jaar momenteel maar 6% van al het schrijfwerk met papier en pen doen, de rest is digitaal. Daarnaast is het vaak ook nog eens als aantekening voor henzelf ipv dat andere het daadwerkelijk komen te zien. Het percentage van hoeveel mensen het geschreven stuk uitendelijk zien is 0,2%, vandaar dat momenteel digitaal leren lezen en vooral schrijven belangrijker is geworden.
Een echte must-see video van 1,5 minuut van een van onze adviseurs

Wat
26-07-2014 om 12:10
filmpje bekeken
Geen advies/aanvullingen voor je, maar wat werk jij (mee) aan een prachtig project! Petje af!

Tango
26-07-2014 om 22:52
6 %?
Je schrijft dat personen onder de 20 jaar momenteel maar 6% van het schrijfwerk met pen en papier doen. Dat lijkt me wel heel weinig. Als ik naar mijn zoon van 9, bijna 10 kijk doet hij bijna al het schrijfwerk op school met pen en papier en het lijkt me dat dit geldt voor alle basisscholen. Ook op middelbare scholen wordt nog behoorlijk veel geschreven hoewel dochter hier ook veel op de Ipad doet (Ipad-klas). Maar ze heeft daarnaast toch ook diverse schriften waarin opdrachten gemaakt moeten worden.

Karin
27-07-2014 om 09:58
Schrijfonderwijs
Vergeet niet dat op het VO proefwerken en so's met de hand geschreven moeten worden. Het erbarmelijke schrijfonderwijs danwel schrijfonderwijs zonder pen en papier brengt met zich mee dat momenteel behoorlijk veel VO-scholieren met het probleem geconfronteerd worden dat het ze niet lukt om binnen de beschikbare tijd leesbaar een proefwerk af te ronden.
Er moet juist meer met pen en papier gewerkt worden in het basisonderwijs.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.