Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Notes

Notes

01-03-2012 om 10:01

Spannend; eerste keer alleen fietsen

Vanmiddag gaat het "eindelijk" gebeuren. Mijn dochter van 10 mag alleen naar de training fietsen. Een ritje van ruim 4 kilometer, met 2x een oversteek, waar ze extra moet opletten. Oei wat vind ik dat spannend zeg...
Ze wil dit al zo lang, en vandaag komt het moment er eindelijk aan. Ze stond bijna te juichen toen ik het voorstelde
Pfff wat een mijlpaal, ik zal blij zijn als ze er is...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lizelot

Lizelot

01-03-2012 om 11:36

Spannend

En wat ga jij doen???Op de klok kijken....in gedachte bedenken waar ze ongeveer fiets of ze er al is.
De tijd zal voor jou misschien even niet snel genoeg gaan strakjes,maar wat zal je een trotse dochter thuis krijgen.Vast een cm gegroeid in zeer korte tijd.
Veel succes strakjes....

Brianna F

Brianna F

01-03-2012 om 12:20

Uh...

Niet stiekem er achteraan fietsen hè?

Cultuurdingetje

"Het vreemde is nou juist dat in mijn omgeving de kinderen nogal lang overal heen worden gebracht." Dat maakt ook zoveel uit vind ik. Als het gros van de kinderen gehaald en gebracht is, zal je zelf waarschijnlijk ook iets later je kind zelfstandig ergens naartoe laten gaan. Het is dan zo'n gewoonte om te halen en brengen. Je kind valt dan ook zo op als het als enige wel zelf ergens heen gaat. Als het de normaalste zaak zou zijn dat kinderen op straat lopen of fietsen ga je daar eerder in mee.

Fijn dat het allemaal goed gegaan is en dat je dochter trots is op zichzelf!

skik

T&T

T&T

02-03-2012 om 12:39

Vroegah...

Ik liep vanaf mijn 5e alleen naar school... tegenwoordig zie ik kinderen ook heel lang gebracht worden, tot op het punt soms dat ik denk "zal dat kind zich niet schamen dat mama nog achter hem aanloopt?" ) Zelf ben ik dan ook wel weer zo'n beschermende moederkloek hoor, moet mezelf geregeld tot de orde roepen om mijn kuikens van 9 en 10 wat zelfstandig te laten worden. Daar hoort dat fietsen zeker bij, oudste fietst al een tijdje alleen door het dorp naar de muziekles en zo, en dat gaat eigenlijk prima.
Naar school moet ik ze helaas brengen, die is te ver weg. Maar was de school op redelijke loop of fietsafstand dan had ik dat nu wel afgebouwd denk ik. De school is in een grotere stad, daar dus heel wat drukker verkeer, waar oudste van mij nu best alleen naar een vriendinnetje mag lopen (een paar straten van school af), maar fietsen... daar krijg ik als moederkloek dan weer een beetje de kriebels van, stom he?
groetjes, Tess

Ik herken het niet

Alle drie de kinderen liepen vanaf groep 2 zelf naar school. Bij de oudste twee overlapte dat wel telkens met mijn gang met het jongere kind naar school. Dus kon ik nog een oogje in het zeil houden. Vanaf groep 5 ging jongste na onze verhuizing naar een andere school. Toen heb ik hem weer vaak gebracht en gehaald. Vervelende fietsroute met drukke rotondes. Vanaf half groep 6 ging hij weer naar zij oude school, 5 km fietsen van de ene kant van het dorp naar de ander. Eerst fietsten we samen, na een aantal maanden samen heen, hij alleen terug. En nadien helemaal alleen. Middelste fietste datzelfde stuk vanaf half groep 6 al helemaal alleen (hij bleef na die verhuizing op die school), maar die was ook iets ouder, 10,5.

Notes

Ter voorkoming van het soort gestress dat jij nu beschrijft met jongste was het volgens mij vroegah ook gebruikelijk dat als je bij een vriendje ging spelen, de moeder van dat vriendje jou je moeder liet bellen. Dat deed mijn moeder tenminste wel, maar volgens mij was dat standaard.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-03-2012 om 19:45

Hier

liep dochter halverwege groep 3 alleen naar huis. En begin groep 4 heen en terug. Nu zit ze in groep 6 en hebben we de afspraak dat ik na schooltijd voor half 4 van haar weet waar ze is. Ze moet me dan bellen, ook als ze het tussen de middag al heeft verteld.
Vrijwel iedereen uit dochter's klas gaat zelfstandig naar school. Op een enkeling na, maar daarvan lijken de ouders ook wat overbeschermend. Maar wie weet hebben ze daar wel een goede reden voor.
School zit hier trouwens op 5 minuten loopafstand zonder drukke oversteek.

Dendy

Hier ook hoor

Hier gaat ook het 'gros' zelfstandig hoor, meestal van groep 3. In de kleuterklassen is het nog wel gewoon je kind te brengen ook als je aan de overkant woont bij wijze van spreke. Grote wijk, looproute naar school is alleen wat kleine 30 km zone weggetjes over. En bij school (oversteken) staan klaarovers. Wij wonen aan de buitenrand (en dus het verste) en lopend is het ong.15 min (doe je rustig aan) fietsend nog geen 5 min. Er zijn nog 3 van die woonwijken rondom school, ook die komen vrijwel allemaal lopend/fietsend (dat laatste pas als ze ouder zijn). Alleen kinderen van verder weg,buitenaf etc. worden gebracht. Maar dit is wel ong. 75% van de populatie.
In onze wijk gaan ze meestal in groepjes, gezamelijk dus, broertjes/zusjes en wat straatgenootjes. Mijn kinderen kunnen ook de spannendste avonturen vertellen die ze beleeft hebben op die stukjes lopend elke dag. Ze hebben er dus écht erg goede herinneringen aan.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.