Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hermiena

Hermiena

28-09-2010 om 11:23

Sparen voor iets duurs

Mijn zoon is 8 jaar en krijgt 1,50 per week zakgeld. Dit mag hij zelf uitgeven, daar bemoei ik me niet mee. Het probleem is echter dat hij nu aan het sparen is voor Lego Mindstorms. Hij vind het geweldig en is nu dus al een poos aan het sparen. Echter met deze hoeveelheid zakgeld gaat het wel erg lang duren voor hij een doos van 268 euro kan kopen. Hij doet klusjes, maar ik heb geen zin om daar absurde bedragen te betalen zodat hij sneller aan het geld komt. Verjaardagsgeld wordt ook gespaard, maar doordat de grootouders niet erg veel geld hebben kom dit ook maar uit op max. 50 euro per verjaardag. Zoals het er nu naar uitziet duurt het nog zeker 1,5 jaar voor hij het bedrag bij elkaar heeft gespaard en dat vind ik ook weer zo sneu. Wij kunnen best wat missen, maar ik vind het ook wel goed dat hij leert om te sparen. De helft sparen en de rest door ons bijleggen vind ik ook zozo. Tenslotte krijgt hij zijn zakgeld ook van ons.
Hoe gaan jullie om met hele grote spaarwensen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

28-09-2010 om 11:43

Oud speelgoed verkopen

Misschien kan hij wat oud speelgoed op Marktplaats verkopen? Ik zou niet de helft gaan bijleggen maar misschien kan hij op zijn verjaardag geld krijgen zodat hij sneller bij zijn doelkapitaal is. Het is ook wel een dure doos zeg. Ik ga straks even kijken wat dat voor een lego doos is.

Inderdaad, oud speelgoed verkopen & klusjes.

Mijn zoon moest en zou voor een XBox360 sparen. Prima. Hij heeft klusjes gedaan voor ons, opa's & oma's en daarnaast heeft hij veel oud speelgoed verkocht. Vooral buiten speelgoed waar hij echt te groot voor was geworden. Binnen 2 maanden had hij de XBox360 bij elkaar Nu is hij druk aan het sparen voor het nieuwe Guitar Hero spel en ook voor Lego Heroes (ofzo).

Brianna F

Brianna F

28-09-2010 om 12:25

je leert kinderen dat je niet alles wat je ziet kunt hebben, vooral niet bij die prijzen.(Hallelujah, wat een geld zeg voor een legodoos)
Ik wil ook een zwarte porsche, maar ja, al spaar ik 80 jaar, dat gaat er niet komen.

blos

blos

28-09-2010 om 13:06

Ja lastig

Hier hetzelfde. Mindstorms is wel erg geweldig. Maar goed, echt buiten ons bereik, zoon hier beseft dat ook wel. (in 1,5 jaar komen we er echt niet) Ik kan het niet eens betalen al zou ik willen. Maar zoon hier wil wel (heel veel!!) andere lego. Zelfde probleem. Hij wil ervoor klussen maar ik kan moeilijk veel geld ervoor betalen, zou belachelijk zijn. Ook hier kijken we nu wat we kunnen verkopen, maar veel is het niet. Veel is stukgespeeld en verder heeft hij vooral heel veel lego, en dat mag never nooit niet weg.
Ik vind 1,5 jaar eigenlijk niet absurd lang, zou hem toch gewoon laten sparen.

Hermiena

Hermiena

28-09-2010 om 13:09

Brianna en de rest

Het verschil is wel dat je wel een auto kunt kopen ipv die zwarte porsche. Voor lego mindstormsis niet echt een alternatief. DIt is niet normale lego, maar het is een robot die je zelf kunt bouwen en kunt programmeren.
Speelgoed verkopen is op zich wel een goed idee, maar we hebben al heel veel speelgoed verkocht vorig jaar. Daarnaast hoe ga je dan om met het verschil? Zoonlief heeft beter verkoopbare spullen (knex, lego etc.) dan zuslief. Als hij zijn speelgoed kan verkopen zal hij er veel meer voor terugkrijgen dan de barbies van mijn dochter. Nu heeft mijn dochter geen grote wensen, maar wel heeeeeel veeel wensen en ze zal staan te popelen om die prachtige (zoveelste) barbie te kopen of dat gewéldige nieuwe playmobielhuis.

Hermiena

Hermiena

28-09-2010 om 13:10

Blos

Hij spaart nu al ruim een jaar. Ik vind op zich 2,5 jaar sparen ook niet veel, maar je hebt het nu wel over een kind van 8 jaar. Tot de kerstvakantie duurt al een eeuw.

Van 2en 1

óf je vindt Lego Mindstorms iets waarmee je zoon zou moeten kunnen spelen, dan help je hem linksom of rechtsom.

óf je vindt het wellicht iets moois, maar toch echt boven budget. Dan houd je de hand op de knip.

Maar Hermiena vindt het nu iets waarmee zoonlief moet kunnen spelen, maar ze wil er niet de portemonnee voor trekken.

Tsja.

Sera

Sera

28-09-2010 om 14:03

Hermiena

Ik ben een softie met dat soort dingen. Als mijn kinderen iets heel graag willen hebben en ik zie er het nu van in dan zou ik zeker ze een handje op weg helpen door ze bijvoorbeeld een deel van het geld te geven. Ik ben daar in ook wel eens doorgeslagen naar de andere kant. Zelf had ik vroeger weinig speelgoed dus nu wilde ik alles kopen voor mijn kinderen. In het begin kocht ik veel voor ze maar nu doe ik dat minder want ik wil ook dat ze de waarde van geld leren in zien. Wij hadden thuis misschien weinig maar wat we hadden was wel heel geliefd. Ik laat mijn kinderen nu dus vaker sparen en koop veel minder tussendoor voor ze. Dat is uiteindelijk beter.

In jouw geval zou ik wel een bijdrage doen aan het gewenste cadeau. Ik zou dat alleen doen als ik echt het idee heb dat mijn kinderen er ook veel mee zouden spelen. Misschien kan je hem op zijn volgende verjaardag genoeg geld geven dat hij de lego kan kopen? Ik bedoel dus het geld wat hij dan nog niet heeft gespaard natuurlijk en niet het hele bedrag.

Hermiena

Hermiena

28-09-2010 om 15:54

Rodebeuk

Ik denk nu dat mijn kind er heel leuk mee kan spelen en gun het hem ook, maar ik gun hem ook financieel besef en leren dat niet alles je komt aanvliegen.Dat zie ik helaas iets teveel bij mijn vo-leerlingen.

Hermiena

Hermiena

28-09-2010 om 16:00

Pelle

Eerlijk gezegd dacht ik dat het een bevlieging was van mijn zoon. Met zijn verjaardag heeft hij van ons dan ook gewoon een kado gekregen, wat ik al veel eerder had gekocht ivm een op poten staande prijsstijging. (uitbreiding cuboro)
Hij heeft wel van een aantal mensen geld gekregen (rond de 50 euro). Helaas zijn er ook bij ooms,tantes, buren, klasgenootjes die geld geven niet leuk vinden en liever een kadootje kopen.
Ik vind het lastig om een balans te vinden tussen wat je kan geven en hoeveel hij zou moeten sparen.

Hermiena

Ik bedoelde vooral te zeggen dat wij je spagaat niet kunnen oplossen. Something 's gonna give....

Overigens voelen wij die spagaat ook heel goed. Ook nog 'geholpen' door extreem gulle goedgevige grootouders.

Toen ze klein waren was het veel makkelijker om de werkelijke kosten te verbloemen. Cuboro hebben we hier ook (hmmm wat is dat toch mooi spul! ik wil nu de metroset met tunnels die de bocht omgaan zonder hoogte te verliezen), en dan smokkelde ik weleens wat.

Maar als ze acht zijn kan dat niet meer.

Ik weet dus ook niet de oplossing maar helaas is mij het probleem niet gegund. Als ik niet snel genoeg betaal wordt er een mailtje gestuurd naar mijn schoonouders en wordt daar plompverloren een bestelling geplaatst. Dat wil je ook niet hoor!

Asa Torell

Asa Torell

28-09-2010 om 19:51

Rb (ot)

Ik ga weer in de bemoeimodus, maar kunnen die grootouderbestellingen niet worden geboycot maw. achter slot en grendel?

Haha asa (o.t.)

Op risico van herkenbaarheid.
We hebben een maximum van 10 euro voor zomaarkadootjes. Daar houdt men zich niet aan, maar we blijven er wel op hameren. Innemen van kadootjes brengt onze kinderen in een loyaliteitsconflict waar ze echt heel verdrietig van worden. Krijgen ook de boodschap van grootouders dat ouders veel te streng en rigide zijn.

Op de verjaardag mogen ze van ons los gaan, maar dat voelt dan weer raar want ze snappen niet waarom het dan wel mag. Ze vinden ons echt idioot strenge ouders. Losgeslagen babyboomhippies met een goudgerand pensioen snappen niet dat de Jeugd van Tegenwoordig met de economie zoals die is/wordt een gedegen financiele opvoeding moet hebben. Zelf zijn ze kort gehouden in de 50er jaren en daar hebben ze een hekel aan iedere vorm van regels of normen aan overgehouden. Zeg maar gerust een afkeer.

Dus, zoals gezegd, dat het bij verjaardagen wel mag snappen ze niet.

Asa Torell

Asa Torell

28-09-2010 om 21:22

Rodebeuk (weer ot)

Ik was onduidelijk, niet dat het voor jouw praktijk uitmaakt waarschijnlijk, maar ik bedoelde het alleen gericht op de acties van je kinderen (bedelmails). Niet het opvoeden van de (onverbeterlijke) grootouders. Blijft evengoed makkelijk roepen vanaf de zijlijn!
En sorry Hermiena voor deze afdwaling van je draad, ik zal er verder mee ophouden.

Asa Torell

Asa Torell

28-09-2010 om 21:28

On topic

Misschien kan je zoon nadenken over de mogelijkheid om het item tweedehands aan te schaffen?
En als hij het de volgende verjaardag nog steeds wil, lijkt het me dat hij dan wel genoeg geld bij elkaar kan krijgen (ook van jullie bijvoorbeeld) om het te kopen. Maar zoals ik je bericht lees duurt dat evengoed ook nog bijna een jaar.

Vader

Vader

29-09-2010 om 09:26

Ook 8 ook mindstorms!

Onze zoon wil ook echt heel graag Mindstorms. Elke dag bekijkt hij de website en telt hij zijn geld...
Wij helpen hem, behalve zijn zakgeld natuurlijk, mag hij extra klusjes doen die hem een beetje geld opleveren. Zoals de auto wassen (2 Euro), onkruid op de stoep weghalen (1,50 Euro), etc. Daarnaast op koninginnedag oud speelgoed en spullen van mij verkopen (helft opbrengst is voor hem) en, omdat het echt een groot cadeau en een grote wens is mag hij op de uitnodiging voor zijn verjaardag aan iedereen geld vragen waarbij hij wel moet uitleggen van mij wat hij wil en waarom. Hoe lang hij er vervolgens over doet is aan hem, houdt hij het vol of niet? Is ook aan hem. De stand is op dit moment 70 euro.
Helaas is deze doos nog slecht verkrijgbaar, er zijn dus nog geen aanbiedingen en ook marktplaats biedt nog geen soelaas (dat houd ik dan wel weer voor hem in de gaten).

Eerder hebben we hem geholpen door de helft te betalen (een technisch lego doos), hierdoor heeft hij gemerkt dat het zin heeft om vol te houden en voor iets groots te sparen. En heeft hij samen met zijn broer een bootje gekocht.

Ik bof ook wel dat geen van mijn kinderen het geld voelt branden, voetbalplaatjes, pokemonkaartjes, etc. vinden zij allebei geldverspilling.

Vader

blos

blos

29-09-2010 om 09:49

Ach rodebeuk

Hier zijn opa en oma heel erg van de andere kant, en dat hoeft voor mij ook niet echt. Niet dat ik er problemen mee heb, maar soms zou ik het leuk vinden voor mijn kinderen als ze wat meer kregen van opa en oma. Mijn eigen ouders hebben geen rode cent (maar ook met weinig geld kun je weleens iets kopen, denk ik dan...) en mijn schoonouders hebben echt genoeg. Maar vooral opa vindt dat kinderen absoluut niet verwend mogen worden in materieel opzicht. Omdat ik vind dta dat wél mag, en ik ook genoeg dingen zie die ik goed vind voor hun ontwikkeling (boeken etc) doe ik het dus weer wat meer (zou het minder doen als opa en oma het af en toe zouden doen) en vinden ze mij stiekem een veel te verwennende ouder. Ik heb twee kinderen en wb het verjaardagscadeau moet het bedrag van beiden ook precies gelijk zijn, anders vinden ze het oneerlijk. Gezeur!

Blos

..ga er maar vanuit dat er een heel verhaal achter zit.
Het is idd lastig om daar kort iets over te zeggen of van te vinden.

Vooral jammer dat het vaak zo lastig blijkt om dit soort dingen een beetje soepel te regelen tussen ouders en grootouders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.