Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
virginie

virginie

02-02-2011 om 13:46

Speelafspraak, eten en drinken mee?

even een suffe vraag misschien, maar ik wil het toch weten wat jullie zouden doen.
Mijn zoontje gaat morgen voor de eerste keer bij een vriendje spelen na schooltijd (15.00 uur), ik heb aan de moeder gevraagd of hij gelijk met haar mee kon gaan en vraag me af of het raar is hem wat koekjes en een pakje drinken mee te geven? ik weet het niet wat gebruikelijk is, doen jullie dat wel? of toch niet?
Als de afspraak bij ons zou zijn, dan hoeft het kindje niets mee te brengen. Ik zie de moeder niet meer om te vragen, en ken ze ook niet goed, dus weet ik niet wat het beste is.
Alvast dank.

gr.,
virginie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleur Mas

Fleur Mas

02-02-2011 om 13:57

Niks meegeven

Ik zou niks meegeven, hier krijgen mijn kids als ze uit school komen sowieso een koekje en een drankje/bakkie thee,als er vriendjes meekomen dan krijgen die dat ook, en andersom hetzelfde, als mijn kids ergens naar toe gaan dan krijgen ze daar ook limo en een koekje oid, ik zou het vreemd vinden als er een vriendje komt spelen en hij neemt zelf zijn eten en drinken mee,dus ik neem aan dat de andere mamma er ook wel in voorziet dat er wat te eten en te drinken is hoor, groet Fleur

Henriette123

Henriette123

02-02-2011 om 14:02

Hoeft niet

Je hoeft echt niets mee te geven.
Als je zelf ergens visite gaat neem je toch ook niets mee? Uitzondering: als je kind een lastig dieet heeft

dc

dc

02-02-2011 om 16:16

Nee

Hier krijgen kinderen uit school ook gelijk wat te drinken en was te snacken hoor. En bij alle vriendjes is dat hetzelfde! Je hebt niet de enige die uitgehongerd uit school komt

Nee nooit

.. ze eten idd altijd gewoon mee met wat er dan gegeten wordt.. als ze boffen meer/zoeter dan thuis.

Toevallig vandaag nog cakejes gebakken terwijl er speelvriendjes waren.

amk

amk

02-02-2011 om 19:57

Alleen

als er een lastig dieet is, maar dat dan ook even uitleggen aan de ouders. Vaak houden die er de volgende keer dan al rekening mee.

Nee

is hier ook niet gebruikelijk. Ik sta eigenlijk mij altijd weer te verwonderen, hoe gemakkelijk dit allemaal gaat. Ook op de woensdagmiddag als ze meteen mee uit school meegaan om een broodje te eten en te spelen. Ouders melden nooit aan mij wat hun kind wel of niet lust en vinden het eigenlijk allemaal wel prima.
Ook als ze hun kind ophalen wordt er nooit gevraagd hoe of wat ze hebben gegeten. Ik meld het altijd er wel even bij, want hier gebeurt het regelmatig, dat ze niks drinken (terwijl het er wel staat) gewoon te druk met spelen.

Hanne.

Hanne.

03-02-2011 om 16:32

Waarom verbaasd?

Waarom ben je er verbaasd over dat ouders niet vertellen wat de kinderen wel en niet lusten en ook niet vragen of ze goed gegeten hebben?

Ik ga er vanuit dat kinderen die oud genoeg zijn om bij een ander te spelen ook oud genoeg zijn om zelf te zeggen wat ze wel en niet lusten, en als ze niet eten, tja dan eten ze niet. Dat is hun probleem.

Omgekeerd heeft er hier ook nooit een ouder gemeld wat een kind wel of niet lustte. Ja, bijzonderheden als geen varkensvlees, vegetarisch of een ander dieet. Bij een ander eten ze toch vaak andere dingen dan thuis. En dan weet ik toch niet of ze het wel of niet lusten.

Nou

je wilt toch weten of je kind wel of geen boterham tussen de middag heeft gegeten??
Hier neem ik de kids mee om 12.00 en dan eten we gezamenlijk een boterham. Ik heb eens een jongetje gehad, die had maar 1 hap gedaan dus dit heb ik wel gemeld bij de moeder. Ik vertel altijd of ze wel of niet wat gedronken hebben en ik merk dat ouders dit wel op prijs stellen. Mijn zoontje zegt wel eens dat hij een hele boterham heeft gegeten bij oma en dan vraag ik het na en dan verteld oma heel wat anders. Kinderen zeggen soms ook wat je graag wilt horen.
Ik verbaas me erover dat ouders hun kinderen zo gemakkelijk mee geven, zonder het 1 of ander te vragen/melden. Misschien ben ik dan wel overbezorgd, maar ik vraag ook altijd of mijn zoontje wel wat heeft gegeten enz. Het is gewoon even een stukje interactie en interesse

Luna

Luna

04-02-2011 om 11:11

Hier ook niet

Als er vriendjes meekomen krijgen die ook gewoon een koekje en een beker drinken, net zoals mijn eigen kinderen. Gisteren toevallig een vriendje die niks lustte van wat ik in huis had qua koekjes, uiteindelijk heeft die een banaan gegeten.

En nee, ik vraag ook nooit wat en of mijn kinderen bij een ander gegeten hebben, is ook nooit bij me opgekomen eigenlijk. Wel of ze leuk gespeeld hebben en lief zijn geweest, niet of ze wel genoeg gegeten en gedronken hebben. Gelukkig hoef ik me daar bij mijn jongens ook geen zorgen over te maken, lusten alles en eten altijd goed. Zorgen zelf wel dat ze niets tekort komen, haha.

Vic

Vic

04-02-2011 om 11:38

Schattig (beetje o.t.)

Ik had hier een jongetje te spelen dat helemaal enthousiast werd omdat hij op zijn eerste boterham hagelslag mocht. En op zijn tweede ook

Bianca1969

Bianca1969

04-02-2011 om 11:44

@thein

wat ik altijd wel grappig vind is dat kinderen bij iemand anders thuis ineens wel van alles lusten wat ze thuis niet willen. bijvoorbeeld: fruit. moeder van vriendje zegt dat hij geen fruit eet thuis, maar op woensdagmiddag staat de hele bubs in de keuken samen fruitsalade te maken. alle zes (het was een druk speeldagje) doen ze hun best om de hele schaal leeg te eten. inclusief het vriendje wat geen fruit lust. regelmatig hoorde ik aan tafel: hé dit vind ik wel lekker!!! er zijn ook kinderen die thuis 1 boterhammetje eten en bij vriendjes thuis bij de derde pas zeggen dat ze genoeg hebben.
ik vertel ook altijd aan ouders wat we wel en niet hebben gedaan/gegeten/gedronken als de vriendjes opgehaald worden. ze vinden het vaak zelf ook leuk om te vertellen en alleen jas aan/schoenen aan/ en naar huis is ook zo kaal.

dc

dc

04-02-2011 om 12:14

Noueh

"je wilt toch weten of je kind wel of geen boterham tussen de middag heeft gegeten?? "

Als ze thuis honger hebben, dan roepen ze wel hoor. En van een keertje niet of minder eten worden ze ook niet slechter van hoor.

Ik ben meer benieuwd naar of ze leuk gespeeld hebben en waarmee eerlijk gezegd.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-02-2011 om 12:59

Wat ik vraag en meld

Als ik 'm op kom halen vraag ik altijd hoe het spelen gegaan is, en dan hoor ik dus of ze leuk gespeeld hebben, wat ze gedaan hebben.
Ik vraag niet naar wat ze gegeten en gedronken hebben. Ik vertrouw erop dat hij wat te drinken heeft gekregen en als hij nog dorst heeft vraagt hij thuis ook wel om wat te drinken. Als hij ergens brood gegeten heeft kan ik hem zelf ook vragen wat hij gegeten heeft, daar krijg ik altijd goed antwoord op. Ik vind het ook leuk om het van hem te horen.
Als er iemand hier komt spelen meld ik het alleen als er bijzonderheden waren, bijvoorbeeld een kind dat niets wilde drinken of de jongen die halverwege de middag heel graag een boterham wilde (en gekregen heeft). Als ouders er naar vragen krijgen ze natuurlijk wel antwoord.

Hanne.

Hanne.

04-02-2011 om 13:32

Inderdaad

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen op een speelafspraakje leuk spelen. Daar vraag ik dan ook naar.

Of ze gegeten hebben...ach als ze te weinig hebben gegeten/gedronken melden ze het vanzelf wel. En dan eten/drinken ze 's avonds wel wat meer.

Kan ik me niet echt druk over maken.

Het is niet zo

dat ik alleen maar doorbrief wat ze gegeten en gedronken hebben maar meld het gewoon. Ik vertel altijd hoe het spelen ging en als ze niks of weinig gegeten of gedronken hebben. Het is niet zo, dat ik er een heel verhaal van maak.
Over dat spelen verbaas ik me ook altijd. Als ik vraag hoe het ging, is het altijd: goed
Ik krijg nooit te horen of er onenigheid is geweest of wat dan ook. Ik heb het eens tegen een moeder gezegd, dat haar zoontje alleen maar alleen aan het spelen was en niet wilde samen spelen, ook dat hij best boos werd als mijn zoontje erbij kwam zitten en dus met hem mee wilde spelen. Ik heb gewoon eerlijk verteld, dat het dus niet zo goed ging. Moeder keek me erg shockerend aan, want ze had het standaard antwoord: goed verwacht en dat zei ik dus niet.
Laatst hoorde ik van een andere moeder wat zij altijd deed als er niet samen gespeeld werd (ook met dat zelfde jongetje) en dat het dan bijna escaleerde. Fijn dat ze het tegen me zei, want tips zijn natuurlijk altijd welkom maar ik begreep uit haar verhaal, dat zij dit dus ook niet gemeld had bij de moeder. Die moeder denkt nu gewoon dat hij gewoon leuk samen (samen in de zin van uiteraard) kan spelen, want iedereen geeft het standaard antwoord: goed

dc

dc

04-02-2011 om 17:07

Sorry hoor

". Die moeder denkt nu gewoon dat hij gewoon leuk samen (samen in de zin van uiteraard) kan spelen, want iedereen geeft het standaard antwoord: goed"

En dus heeft ze bij haar thuis nooit iemand te spelen? Je kunt ervan uitgaan dat ze dat best wel weet hoe haar kind is.

Verder ga ik ervan uit dat er onenigheid is geweest. Het gaat om een stel kinderen hoor. Die maken om de haverklap ruzie en het weer goed. Ik weet hoe mijn kinderen zijn, en als ze eens een keertje ergens anders spelen, zit ik echt niet te wachten op een uitgebreid verslag. Ik vind dat echt enorm betuttelend overkomen, eerlijk gezegd. Ik wil alleen weten als er echt was gebeurt is. Iemand zich bezeerd ofzo. Verder hoor ik wel van mijn zoon wat hij ervan vond.

En off topic, shockerend betekent dat zij jou shockeert.

rozenstruikje

rozenstruikje

04-02-2011 om 18:50

En hier

was ik een keer heel verbaasd toen moeder vroeg aan mij of haar dochter van bijna 6 had gepoept en ook nog hoeveel!

Rozenstruikje

Asa Torell

Asa Torell

04-02-2011 om 20:29

Nou

Hier vind ik ook een hoop speelafspraakjes van zoon veel gedoe en ruzie geven. Maar goed, zoon wil evengoed de volgende keer best weer met die kinderen afspreken. Blijkbaar hoort het er gewoon bij, en bovendien lijkt het meestal voor een aanzienlijk deel aan zoon zelf te liggen. Ik vertel dat dan soms wel aan ouders, maar niet met het idee dat ze moeten weten hoe hun kind speelt - dat is toch met elk ander kind weer anders.
Alleen ikzelf doe er wat mee soms, als het me te gek wordt houd ik speelafspraakjes een tijdje af.

Vandaag

een bekend spelertje mee, dus daar hoeft niet zoveel meer gezegd te worden, we weten al wat we aan elkaar en elkaars kinderen hebben. Maar vandaag bleek ineens dat spelertje 4(!) mandarijnen had opgegeten... Dat vond ik wel veel, dus heb ik tegen vader gezegd dat hij niet meer op de vit. C toer hoefde, want daar was al ruimschoots voor gezorgd. Met een vette knipoog, want het is natuurlijk niet erg, maar ik vond het wel opvallend, dus dan meld ik dat. Verder meld ik het alleen als het niet goed ging of gewoon dat ze lekker gespeeld hebben.

liora

liora

04-02-2011 om 22:08

Dit zijn van die dingen die je als ouder ook moet leren.
Toen zoon nog kleuter was vond ik het wel fijn te horen wat hij had gegeten, maar ik vroeg het niet, werd wel vaak verteld.

Inmiddels boeit me alleen maar of het leuk was. Ik vertel het zelf wel als ze gewoon niet leuk samen spelen.

Liora

Meisje-jongen

vandaag is mijn zoon gaan spelen bij een meisje uit de klas. Het was de eerste keer dat daar een jongen kwam spelen en die moeder vertelde me dat ze wel heel beniewd was hoe het zou gaan omdat het een echte meid is.

Maar ook dat gaat vanzelf: ze hadden gedansd, maar ook met de tent gespeeld en er was geen verkeerd woord gevallen!

Over eten/drinken hoor ik nooit wat en vertel eigenlik ook nooit wat. vraag wel altijd of hij lief is geweest.

groetjes lisa

Hoort erbij

Ik denk dat menig ouder wel weet dat kleuter soms akkefietjes hebben, het weer goed maken en weer doorspelen. En dat ze de ene dat wat meer eten dan de andere.

Dat is normaal dus: het gaat goed.

Ik meld ook alleen iets als het echt afwijkend is: bv kind heeft helemaal niks gegeten of gedronken, of zat stil in een hoekje. Onaangepast gedrag van een kind benoem ik bij de ouder alleen als ik weet dat zoonlief vaker met dat kindje zou willen spelen. Het is namelijk best een ding om tegen een ouder te zeggen dat zijn of haar kind zich vervelend gedraagd. Want wat ik vervelend vind, vind een ander wellicht juist 'normaal jongensgedrag' bijvoorbeeld. En soms is het ook een combinatie van kinderen en ligt het ook aan de wisselwerking tussen mijn kind en het andere kind. Dus ja. Wat hier een etterbak lijkt te zijn, is elders juist weer een prima speelmaatje.

Hier

ook wel meegemaakt dat de kids niets kregen bij het spelen bij een ander. Hooguit wat ranja en 1 snoepje.

Maar meestal wel natuurlijk.

vlinder72

vlinder72

07-02-2011 om 21:39

Katie69

Misschien een beetje rare vraag maar wat is er dan mis met wat ranja en een snoepje.

Als er bij ons kinderen komen spelen dan krijgen ze na school iets te drinken en een koekje. Daarna krijgen ze niets meer. Mijn kinderen krijgen zelf ook nooit iets extra's. Alleen iets als ze uit school komen en daarna moeten ze wachten tot het avondeten.

Komen er kinderen op woensdagmiddag spelen dan mogen ze natuurlijk mee eten en krijgen ze later die middag nog iets te drinken en iets lekkers (koekje).

Is dat dan raar?

Ik heb er nog nooit eerder over nagedacht dat dat weinig zou zijn.

Snoepje

Ik vindt een koekje ook normaal, maar alleen een snoepje? Mijn zoontje heeft altijd honger 's middags, terwijl hij wel 2 of 3 boterhammen eet tussen de middag. Als hij alleen een snoepje krijgt, wordt-ie heeeeel chagrijnig Hij eet meestal een paar crackers. (Hij is eerder aan de magere kant...)

dc

dc

07-02-2011 om 23:21

Ja!

Ik vind dat echt weinig. Mijn zoon eet voor lunch een boterham en nog iets van wat kaasdippers ofzo, en dan is hij om 3.30u uit school echt uitgehongerd! Hij krijgt dan een fruithapje, soms een boterham, wat koekjes/chips en dan kan hij weer fijn spelen. We eten pas om 18.00u en dat trekt hij anders echt niet! (En hij is ook eerder aan de magere kant).

Mathilde

Mathilde

10-02-2011 om 12:55

Hmmmmm

Ik heb wel eens een driekwart brood opgevoerd aan twee kinderen die hier kwamen spelen en steeds 'honger' hadden. Bij het avondeten kregen die geen hap meer naar binnen, zei hun moeder later. Mijn eigen kinderen (5 en 7) geef ik liever niet te veel en zeker niet na 16.30 want dan zitten ze om 18.00 nog vol als we gaan eten. Dus als ze om 15.00 uit school komen, krijgen ze ranja en maximaal twee koekjes en om 16.00 nog een bakje fruit of een bekertje yoghurtshake met fruit en dan is het echt klaar. Het bezoek houd ik na die ene keer met dat driekwart brood ook wat korter .

dc

dc

10-02-2011 om 18:58

Niet te laat

Nee, niet te laat. Ze krijgen hier alleen wat gelijk uit school (15.30u) en dan niets meer tot 18.00u. En dan eten ze hier echt weer goed hoor! (Maar meestal doen ze ook iets actiefs tussendoor. Voetballen, trampoline, WII, etc).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.